Pintér György - Múzeumi krimik
A háború vége felé a japánok is kísérleteztek egy a nyomasztó, amerikai légifölény megtörésére alkalmas vadászgéppel. A sebessége, amit 750 km/h-ra számítottak és négy darab 30 mm-es géppuskája elegendő lett volna a B-29-esek elleni harcra.
Tekintve, hogy az első példány 1945. augusztus 3-án repült, mindenképpen késői, ahhoz képest, hogy három nappal később ledobták majd az első, hat nappal később a második atombombát is. Így sem a valódi kipróbálásra, pláne az éles bevetésre már nem volt sem idő, sem mód.
Az eredeti gép mindössze két példányban épült meg. Harci eredményeiről nem lehet beszélni, mert az egyiket leselejtezték a japán vereséget követően, a másik pedig az amerikaiak kezébe került. Bár Japánban, a Tacsiarai Békemúzeumban van egy példány, de az egy 2022-ben épült replika.
Lényegesen nagyobb sikereket könyvelhet el a típus a popkultúrában. Szerepelt a "Kamikaze" című képregény-sorozatban 1946-ban, de küzdött a "Godzilla Minus One" című filmben a szörny ellen, valamint "Sanka Mk. B" elnevezéssel az "alternatív történelem"-ben játszódó, 2008-ban bemutatott "The Sky Crawlers" című filmben is. Itt persze százszámra vetik be őket a gonoszok ellen.
A típus makettjét több méretarányban is elkészítették. Van 1:72-es, 1:33-as és 1:48-as változat is. Az 1:33-as lengyel papírmakett az Oriliktól.
Ezzel a makettel duplájára emelkedik az eddig megépített japán vadászgépek száma. Panna lányomtól kaptam születésnapomra. Látták, hogy van egy polc, ahol a hagyományos elrendezéstől elrugaszkodott gépek makettjei vannak. Hát hadd legyen még egy!
Hagyományostól eltérő. Miért is? Mert úgy jön, mintha menne. Kacsa elrendezésű, "farmotoros", tolólégcsavaros, függőleges vezérsík kitelepítve a szárnyakra, hogy csak a nagyobbakat említsem. Szóval egy igazi ínyencfalat.
Mondjuk az 1:48 nem az én méretem, de volt már 48-as makettem, és úgy tűnik lesz is még.
Már nézegettem egy ideje, igaz 1:72-ben, de erre mondta a székely ember, amikor tévedésből lekevert egyet a feleségének, hogy "így se rossz"!
Nos, Hasegawa makettből sem sok van. Ifjabb koromban az egyik csúcsminőség volt, így eleve nem számítottam durva gyártási hibákra. Nem is tévedtem. A doboz felbontásakor öt szürke és egy átlátszó öntőkeret mellé egy szép leporellót kaptam összeállítási útmutatóként és egy matricalapot a megfelelő jelzésekkel.
Maga az építés a hagyományos sorrendet követi. Pilótafülke, hajtómű, szárnyak, futók... ahogy kell. Nincs semmiféle csapda, vagy félreérthető jelzés, ahogy ez megszokott e cég termékeinél.
Szépen, ráérősen, kivárva a tökéletes száradási időket épült a gép. Az általam megszokottnál sokkal nagyobb alkatrészekkel kellett dolgoznom. Elsőként persze a pilótafülke készült el. A törzs orrába súly kell, hiszen minden komolyabb súly hátra került, a hatágú légcsavar csakúgy, mint a motor. Az alkatrészek illeszkedése tökéletes.