L-39

Aero L-39ZA Albatros

1:72, Eduard No.7041
Pintér György - Múzeumi krimik Viszonylag újdonságnak számított a készlet, amikor sikerült beszerezzem. Valahol itt kezdődhetett a gyűjtögetős korszakom, mert nem tudtam, hogy mit is akarok belőle, de egy ALBATROSZ?! Persze, hogy kell! Kettő is, mert futja rá. Aztán jó ideig várt is dobozban, mígnem a szíriai "polgár"háború képeit, videóit nézve megszállt az ihlet. A leírásokból, beszámolókból egyébként azt vettem ki, hogy kedvelt eszköze volt a csapatok közvetlen támogatásának, lévén egy kis magasságon is jól kezelhető gép, és egészen jó belőle a kilátás is. Igaz minden önvédelmi felszerelése a visszapillantóra akasztott imafüzér...


Sikerült felkutassak olyan képsorozatokat, amin ugyan az a szír L-39 látható, többféle függesztménnyel, minden oldalról.

Az építést a hagyományos módon kezdtem, mindössze a katapultüléseket cseréltem gyantára. Itt kicsit fűrészelni is kellett.
Szintén helyszíni képek tanúsága szerint készült a kabin festése is. Nem is volt nehéz aktuális képeket találni, a háború azon szakaszában tényleg mindenki dokumentált mindent, azt is, ami meg sem történt.

A kabin elkészítését követte egy sor szárazpróba a törzsfelekkel és a szárnnyal, valamint a beömlőnyílásokkal. Valami azt súgta nekem, hogy a beömlőket minél előbb a helyükre kell építsem, és utólag jó döntésnek bizonyult ez. Kicsit olyan Italerisek voltak az illesztések. Az igazi kiszúrást szerintem a szárny felsőrésze tartogatta. A törzzsel nem csak él mentén, hanem egy egész nagy felületen érintkezik. Valamit elszabhattak a formáknál, a szárny legalább egy teljes mm-el kijjebb állt a has síkjából.

A törzsfelek összeillesztése sem ment olyan simán sajnos.
A kabin hátfala és törzs belső oldala között bizony volt egy jó mm-es hézag. Most már persze nem tömítőpasztával bohóckodnék, hanem hozzáadnék egy-egy sztirol csíkot két oldalt, de ez hat éve volt, szóval...
Volt más is, kellett az orrsnál és a hasnál is lakatolni. Talán ezt is másképp csinálnám ma már, de akkoriban a húzott szálakkal kísérleteztem.

Több fordulónyi tömítés, csiszolás, ellenőrzés után jöhetett a festés.
Először a sárga jött, majd a világos kék a teljes hasra. Utána az előárnyékolás és a gépágyúkonténernek egy új árnyalat. Noha kissé lestrapáltak voltak ezek a gépek, azért látszott rajtuk a törődés, és nem is voltak olyan nagyon koszosak, mint ahogy azt gondolná az ember, több évnyi háború fényében, így lemondtam a mesefilmes túlkoszoláson, és követtem a fényképeket.

Szorítkozva a referenciákra, a felső a homok barnát és a zöldet is szemmértékkel kevertem, többnyire Humbrol enamelekből. Lakkozás Gunze Akrillal, aztán Jöhettek a matricák. A lajstromszám kézzel készült. Nem tökéletes, de úgy gondolom, háborús festésnek megteszi.
A matricákkal kissé meggyűlt a bajom, bár ez leginkább annak volt köszönhető, hogy annak idején anyám virág helyett a szekrény tetejét locsolta meg... Tehát kaptak a Gunze matricás löttyeiből gazdagon, hogy viselkedjenek valahogy. Végülis is egész szépen beidomultak.
A legvégére tartogattam egy kis befolyatást, Humbrol 67-el.

Külön szólnék az apróságokról. A fékvezetékeket, az antennákat és a sztatikus kisütőket rézdrótból pótoltam, a pitotokat injekciós tűkre cseréltem. A futóművek szárait és a felniket szintén képek alapján, ránézésre kevert festékkel (talán arany meg ezüst?) festettem. Az UB blokkok egy KoPro készletből vannak, a kerekeket pedig a Revell antracit színére festettem, majd finoman koszoltam, utalva a sivatag porára.
P1060161
P1060161
SyAAF-L-39-2136 (1)
SyAAF-L-39-2136 (1)
SyAAF-L-39ZA-2136 (2)
SyAAF-L-39ZA-2136 (2)
SyAAF-L-39ZA (2)
SyAAF-L-39ZA (2)
P1050326
P1050326
P1050327
P1050327
P1050328
P1050328
Narancsbőr
Narancsbőr
Egy kis beszívódás
Egy kis beszívódás
Érdeminek mondható haladás
Érdeminek mondható haladás
Belső összepróbálva
Belső összepróbálva
P1050351
P1050351
P1050347
P1050347
P1050357
P1050357
P1050358
P1050358
P1050356
P1050356
P1050365
P1050365
P1050804
P1050804
P1050809
P1050809
P1050814
P1050814
P1050822
P1050822
P1050825
P1050825
P1050827
P1050827
P1050828
P1050828
P1050831
P1050831
P1060147
P1060147
P1060148
P1060148
P1060149
P1060149
P1060150
P1060150
P1060155
P1060155
P1060157
P1060157
P1060159
P1060159
P1060158
P1060158
P1060161
P1060161
P1060163
P1060163
P1060164
P1060164
P1060166
P1060166
P1060167
P1060167
2019.11.13.
Utolsó módosítás: 2020.01.10.
borisz
Külön köszönet Alráth Zsoltnak a folttérképért
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Zoli
2020.01.16. 20:39:21
Szia,
Nem rossz, de van pár apróság, ami zavar. A színek, főleg a zöld és a kék túl sötét és élénk, és túl fényesnek is tűnik a felület. Viszont örülök a diszkrét panelezésnek. A futószárak is elég sötétnek tűnnek. Az egyik szárnypilon illeszkedése elég hézagos. A nehézségek dacára szépen összeraktad a makettet, nem ment el a kedvem tőle. Remélem folytatod a publikálást, sok sikert a továbbiakhoz!
z
pmheros
2020.02.04. 08:19:20
Üdv!

Ügyesen korrigáltad a makett hibáit. Hiba pedig van a méretezésben bőven. Két fődarab (szárny, törzs) ha nem találja meg egymást szintben az elég munkás tud lenni, a szívócsatorna beömlő elem vonalának ilyetén folytonossága pedig jelentősen rontja gyártóról kialakult megítélésemet. (Van itthon 4db Eduard makettem, amik a kereteken igen jól néznek ki, de a cikked alapján felkészültem arra, ha hozzájuk fogok, akkor lehet meglepetésem.)
Nagyon hasznosak a készítés közbeni képek, jól megmutatják hol volt szükség bevatkozásra, mikkel kellett megküzdened.

Ami nekem azonnal megfogta a tekintetem, az a lőporgázok hangsúlyos mennyisége. Kétségkívül harcias tőle, de a kevesebb néha több elve itt biztosan érvényesül.
Összességében muatatós lett a madár, gratulálok!


Üdv.: pmheros
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció