Pintér György - Múzeumi krimik
Az L-60 nem túl ismert típus, hiszen hazánkban két darab repült, a mezőgazdasági repülés aranykora után. Ezekkel a gépekkel próbálták kiváltani az "erkölcsileg és műszakilag is elavult" Po-2 kétfedelűeket. Mezőgazdasági gépként nem voltak túl sikeresek, a PZL-101 és An-2 típusok sokkal jobbnak bizonyultak, inkább azokat használták. A HA-BRB az első évben összetört, a HA-BRA viszont hosszabb karriert futott be. A hetvenes években átalakították AI-14 motorosra, kiszerelték a mezőgazdasági berendezést és futárgépként használták 1971-ig. Jelenleg a Közlekedési Múzeum kiállításán tekinthető meg.
Később még egy példány került Magyarországra, a követhetőség végatt ez is HA-BRB lajstromot kapott. Sosem repültek vele, jelenleg magánkézben várja sorsa jobbra fordulását. A képek között látható színes fotó erről a gépről készült.
Bizonyára többen tudják az olvasók közül, a háború utáni csehszlovák repülőipar nagyon erős német gyökerekkel rendelkezett, sok típust gyártottak a háború után is. Ilyen volt például a Me-109, a Me-262, az Ar-96 vagy éppen a Fi-156. A csehszlovák kormány 1951-ben írt ki egy pályázatot a Fi-156 csehszlovák változatának (K-65) lecserelésére. A győztes a Let gyár gépe lett, 1953 végén repült első alkalommal, de az első repülések tapasztalatai alapján áttervezték és többek között új motort kapott (a prototípus Argus As10C motorral szállt fel, ugyanez a típus hajtotta a Storchot is. Ezt cserélték le Praga Doris M 208-B motorra). Összesen 273 példány készült el a gyártás 1960-as befejezéséig. 15 országban használták futárrepülőgépként, vontatóként vagy mezőgazdasági célokra. Némelyik katonai változatban a hátsó kabinban védőfegyverzetként egy MG-15-öst szereltek fel. Később megjelent két módosított változat is, egyik AI-14 (L-60S), a másik pedig M-462RF (L-60SF) csillagmotorral.
A makett nemrég jelent az AZmodel cég kiadásában. Korábban is létezett L-60 makett, a Plasticart és a MikuModel is kiadta. Az AZmodel gondozásában rögtön háromféle változat jelent meg, a katonai, a civil és a mezőgazdasági.
Az alkatrészeket egy öntőkereten találjuk, nagyobb gond nincs velük. Ami említésre méltó - a csűrőket és a fékszárnyakat külön kapjuk, így sokkal egyszerűbb a jellegzetes réselt kormányfelületek megjelenítése. A dobozban lapul egy apró maratott fémlap is, műszerfallal, oldalkormánypedálokkal, fellépőkkel és himbákkal a kormányokhoz. A motorburkolatot és sítalpakat, kerekeket műgyantából készítették el. (A különálló műgyanta motorburkolat és a fel nem használandó, jellegzetes légcsavar alapján azt gondolom, hogy nemsokára megjelenik a negyedik AZmodel kiadás is, AI-14 motorral).
A matricák nagyon szépek. Egy lengyel mentőgéphez, egy kelet-német futárgéphez, egy cseh vontatóhoz, egy svájci sítalpas és egy szovjet DOSAAF-os géphez találunk jelzéseket. Az útmutatón szerepel egy egyiptomi katonai gép is, de ennek jelzései hiányoznak a matricalapról.
www.legatokits.cz/Plastic72/Brigadyr/az7208 L60 swiss.htm
http://www.fcfk.com/L-60/