LA, két G nélkül

Lavocskin La-5FN

1:72, Zvezda No.7203
Pintér György - Múzeumi krimik A nehézre sikerült LaGG-3-ról már volt szó, de Lavocskin nem ezzel vált híressé. 1943-ban a LaGG-3 gyártását beszüntették és minden, vadászgépeket gyártó repülőgépgyár a Jak-okkal foglalkozott. Lavocskin, aki mellől előbb az egyik "G", majd a másik "G" is kikopott, előjegyeztette magát egy kedélyesnek nem nevezhető grúziai kiküldetésre, hiszen szinte az összes problémát ugyan megoldotta, de a motor hajlamos volt a túlmelegedésre, amit nem tudtak kiküszöbölni. Ekkor egy orosz népmesékben gyakori, meseszerű fordulat történt. Egy gyári melós talált a műhely sarkában egy félredobott ládát, ebben az M-107-hez készült olajradiátor volt. No ezt összelegózták az M-82A motorral (a motorburkolat a Szu-2-höz készített volt) és megszűnt a probléma. Az alap La-5-öt aztán továbbfejlesztették és kapott új motort, így született előbb az F, majd az FN variáció.
Az F-nél módosítottak egy-két dolgot, azon kívül, hogy közvetlen befecskendezésű motort kapott. Javult a kilátás a pilótafülkéből, a fegyverzete bővült 2 darab 100 kilós FAB bomba felfüggeszthetőségével.

A háború második szakaszában komoly eredményet értek el szovjet pilóták ezzel a típussal is. Masszív, erős fegyverzetű gép volt. Éles bevetés előtt összeeresztették egy zsákmányul esett Messerschmitt Bf-109 G-2-vel. Kiderült, hogy azokon a magasságokon, ahol a keleti front légiharcai zajlottak (alacsony és közepes magasság), méltó ellenfelévé vált a szemközti oldal kortárs gépeinek.

A környéken 1944 augusztusában a Szlovák Nemzeti Felkelés támogatására vetették be a La-5FN-ekkel felszerelt csehszlovák vadászezredet. A források 21 gépről szólnak. Nem véletlen, hogy a háború után a csehszlovák légierő üzemelteti még a szovjeten kívül ezt a típust. Jaj, majdnem elfelejtettem, a mongol légierőben is repültek vele. A lengyelek egyet kaptak, se többet. Ők végül, mint kis hazánk is, Jak-9P-ket kapott.

Volt próbálkozás az M-71 motorral is. Nem nagyon jött be. Persze erre is felakasztották az RD-1, illetve RD-3 segédhajtóműveket, mint szinte a kor minden vadászgépére. Egy példány, a 39210206 számú szériagép teljes körű felmérésre került és alapja lett a La-7 fejlesztésének.

No nézzük a makettet! Zvezda. Igazából ettől még lehet jó. Visszagondolva a KP "lapra szerelt" FN-jére, meg ugyanennek a cégnek a La-7-esére, azért látszik az a kb. harminc év technikai különbség. Pedig ez sem mai darab, 2004 körüli. Szép zöld műanyag alkatrészeket kapunk két öntőkereten, plusz egy átlátszót a két részben kapott kabintetővel. Van még egy, két gépre illő matricalap, egy kettéhajtott A/4 lapon az alapinformációk és a zsúfolt, de áttekinthető építési rajz. A rajz festési kódokat nem tartalmaz, így a saját tudásunkra hagyatkozhatunk a kabinbelső festésekor. Amúgy egy nyári festéses és egy téli, fehér "álcázóruhájú" gép rajza található a doboz alján.

A munka egy egydélutános makett építése. Semmi extra. Nincs elnagyolva, de agyon részletezve sem. Mondjuk, jó-közepes. Szóval akár 0 km-es kezdőknek is bátran ajánlható. Az alkatrészek szépen illeszkednek, csak kevés csiszolgatásra van szükség. Előnyére válna, ha kapnánk a fülketetőhöz maszkoló fóliát. De ha nem, akkor nem. Végül is a makettépítés kreatív sportág. Nem? 😊

Megkoptatva, összekoszolva
Megkoptatva, összekoszolva


A magam részéről a doboz alján látható egyik példányt választottam a fehér álcázó festéssel, ha már a LaGG-3-ak egyike is téli festésű. Néhány helyen kopási nyomokat helyeztem el, hiszen a téli festés minősége tábori jellegű kivitelezés miatt nem volt túl tartós. Így a műszakiak, meg a ki-beszálló pilóta viszonylag gyorsan letaposhatta.
A húzott szál antennakábelt a legvégére hagytam. Jobb a békesség.
Gyanús a matricalap. Lehet, hogy nem árt, ha átfújom lakkal még a felhasználás előtt?
Hogy aztán miért nincs a lapon keret nélküli vörös csillag, az rejtély.
Még jön rá egy réteg matt lakk és készen is lesz.
A dobozkép valós harci eseményt jelöl
A dobozkép valós harci eseményt jelöl
Építési leírás
Építési leírás
Ennyi az egész
Ennyi az egész
Összerakva, de még a hasán fekve
Összerakva, de még a hasán fekve
Alakul a végső forma
Alakul a végső forma
Megkoptatva, összekoszolva
Megkoptatva, összekoszolva
Igazi használt "cikk"
Igazi használt "cikk"
A végső simítások után
A végső simítások után
2024.12.07.
Utolsó módosítás: 2024.12.10.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Muzzy
2024.12.10. 16:58:34
Kedves Miggyuri!
Nagy tisztelettel nézem munkásságodat, minden területen sokat alkotsz és nagyon élvezetes cikkeket írsz!
Engedd meg azonban, hogy a jelenlegi cikkben lévő tévedésre felhívjam a figyelmed. A https://airwar.ru/enc/fww2/la5fn.html szerint a La-5FN sorozatgyártása 43 májusában kezdődött. Ezért. a fehér festés nem nagyon valószínű, 43/44 telén már nem nagyon festették fehérre a gépeket, az időpont miatt Sztálingrádnál sem vetették még be.
43 augusztusáig volt a zöld/fekete festési séma, utána már csak a szürke/szürke festésűek voltak. (na meg a kivételek, az egyszínű szűrkékkel :) )
A motoron a változást az F-hez képest a porlasztó helyett a közvetlen befecskendezés jelentette.
Várom a további érdekes cikket és makettet!
Tisztelettel
Muzzy
Miggyuri
2024.12.10. 18:03:36
Kedves Muzzy!
Köszönöm a pontosításaidat! A figyelmetlen olvasásom miatt került Sztálingrádba a gép. A "szta"dardnij és a "szta"lingradszkij. Így teljesen jogos a kritika. Köszi!
Mekett
2024.12.10. 18:46:43
Köszönjük, hogy bemutattad, az egyik kedvenc típusom!
Az öntőkereteket és az alkatrészbontást látva erős a gyanúm, hogy ez az Italeri készletének az újradobozolása.
Yuki
2024.12.10. 19:22:27
Tiszteletem egy újabb repülő készült el szép lett nekem tetszik.
Miggyuri
2024.12.10. 20:15:49
Örülök, ha tetszik.
Freddy
2024.12.12. 11:40:29
Szép lett, csak a kabintetőn van némi melléfestés. Azt rotringceruzával könynen kijavíthatod.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció