LaGG-3 4-es széria az ICM és az SF kiadásában

Lavocskin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3

1:48, SF, ICM
Pintér György - Múzeumi krimik Nagy várakozással vettem meg a régen áhítozott két makettet, amelyhez közel egy időben jutottam hozzá.

A dobozbontás után kezdődött az igazi ámokfutás.

Először is kíváncsi voltam, mennyire mérethelyes a két makett. Vegyük csak elő a Voronyin könyvet. Igaz, hogy még 1986.-os kiadású, de mindenhol ezek a rajzok köszönnek vissza, tehát maradtam az eredeti könyv rajzainál. A könyv utolsó oldalán szerepel, hogy a rajzok 1/50, a színesek 1/32 méretben készültek.

Na, akkor tegyünk egy próbát! Az ICM törzse tökéletesen illeszkedett a rajzra, míg az SF nagyobb (hosszabb és magasabb) volt a rajznál jelentősen. A szárnyak fesztávja sem stimmelt. Ekkor eszembe jutott az örök alapigazság, kétszer mérni, egyszer vágni. Nosza, ellenőrizzük le a Voronyin rajzok mérethelyességét. Elvileg ez két egyszerű adatból visszakövethető. Egyik a gép és a rajz hosszának, illetve fesztávjának összevetése.

Igen ám, de mit vegyünk eredeti méretnek? Többeknek ez nem világos. A repülésben viszont egyértelműen kell fogalmazni. Ezért, amikor a repülőgép hosszát említjük, a vízszintes repülési helyzetben a repülőgép hossztengelye mentén a két legvégső pont közötti távolságot kell figyelembe venni. Tehát a légcsavar kúpon lévő kurbli csatlakozó (a légcsavartengelyen keresztül tüzelő fegyver csöve) és az oldalkormányon lévő navigációs lámpa közötti távolságot kell figyelembe venni. Ezt több forrásmunka átnézése után 8,82 méterben határoztam meg, bár találkoztam 8,81-es mérettel. Egyes források szerint a 20 mm-es SVAK-kal a gép hossza 8,86 m viszont egyes finn források a finn zsákmánynál 8870-es hosszt adnak meg (volt 2-es 4-es és 35-ös szériából egy-egy zsákmányuk).

Az ellenőrző számítások után hideg zuhany! A Voronyin könyvben a gép hossza a rajzon 1/48,5-as, míg a fesztávja 1/49,6-os méretarányú!
A fentiek alapján kiderült, hogy az ICM törzse illeszkedik a rajzra, tehát a törzs nagyjából elfogadható 1/48-as méretarányúnak. Az SF viszont összességében ~1 cm-el (10 mm-rel) hosszabb (ebből ~0,8-1 mm a légcsavar, ~6,8-7 mm a törzs, és ~2,5 mm az oldalkormány részesedése külön külön mérve, de ez pontatlan, így mert az oldalkormány egy része a törzsbe integrálódik.) Ebből következik, hogy a törzs magassága is ilyen arányban eltér.

A szárnyfesztáv gyakorlatilag nem változott, ez jó viszonyítási alapot adott. A rajzokhoz képest a két makett szárnya nem felelt meg, átszámolva az eredeti fesztávot, kiderült, hogy az 1/48-as méretben 204 mm, az ICM fesztávja 203 mm, az SF 205 mm, tehát érdekes módon mindkét makett fesztávja gyakorlatilag megfelel az 1/48-as méretnek.
Amikor idáig jutottam, jött az igazi küzdelem! Melyik szériát lehet megépíteni a két makettből? Ugyanis mindkét maketten az szerepel, hogy a 4. széria építhető meg

A szériák közötti különbséget táblázatba foglaltam, sajnos ez széttöredezve jelent meg a cikkben, ezért át kellett szerkesztenem, bár így kevésbé használható szerintem. Aztán Makett segítségével mégis csak sikerült a táblázatokat megjelenítenem.

SF és ICM makettek összehasonlítása

SFICM
Motorburkolat1-3 széria sok csavaros (Dzusz csavaros) motorburkolat rögzítés4. széria gyorszáras rögzítés
Fegyverzet4. széria 1 UBSZ (vagy 20 mm-es SVAK) a légcsavar tengelyen keresztül. Baloldalon UBSZ 2 SKASZ1-66 széria Bármelyik változat elkészíthető
Kipufogó1-29. széria1-66 Bármelyik változat megépíthető
Levegőbeömlők4. széria Nincs a légcsavar után a jobb oldalon beömlő (3 széria része) Hiányzik viszont a 4-es szériára jellemző extra beömlő a baloldalon a kipufogó után1-3 széria Szerepelnek a 3 szériára jellemző jegyek: légcsavar után a jobb oldalon beömlő, 3 kopoltyú lemez a kipufogó alatt
Futómű1-66 széria Farokkerék behúzható/rögzített változat készíthető bár a későbbi változatnál az áramvonalazó lemez eltérő. A korai szériákon a behúzható farokkereket kinti helyzetben rögzítették a sok meghibásodás miatt, ekkor az áramvonalazó lemezt leszerelték 1-7 széria Főfutó kerék 600x180 mm1-66 széria Farokkerék behúzható/rögzített változat készíthető, bár a későbbi változatnál az áramvonalazó lemez eltérő A korai szériákon a behúzható farokkereket kinti helyzetben rögzítették a sok meghibásodás miatt, ekkor az áramvonalazó lemezt leszerelték 1-7 széria Főfutó kerék 600x180 mm
Fényszóró, helyzetjelzők1-35 széria Fényszóró van, a helyzetjelző a szárnyon alul, felül,1-35 széria Fényszóró van, a helyzetjelző a szárnyon alul, felül,
Oldalkormány1-3 és korai 4-es széria Alul felül súlykiegyenlítő Az első szériánál vezették be. A 4-es széria első példányain alul felül megvolt Levágva az alsó kiegyenlítőt a 23-as szériáig építhető1-3 és korai 4-es széria Alul felül súlykiegyenlítő Az első szériánál vezették be. A 4-es széria első példányain alul felül megvolt Levágva az alsó kiegyenlítőt a 23-as szériáig építhető
Antennakorai 1-es illetve 4-29-es széria Magas antenna, nincs a svancon kis antenna1-29-es széria Magas és alacsony antenna, nincs a svancon kis antenna
Szárnytő beömlő4-es széria téglalap korainál még a kerek4-es széria téglalap korainál lehet még kerek
Hővédő lemez a kipufogó után4. szériától 23, illetve 29-es szériáig Hosszított kúpos hővédő lemez1-3 széria Kerekített hővédő lemez


A LAGG-3 repülőgép szériák szerinti azonosító jegyei

I-3011 széria4. széria 41 ősze8. széria könnyített 1941 vége11. széria23. széria 1942 nyara29. széria33. széria34.35. 42 aug-43 tavasz66 könnyített
MotorM-105PM-105PA nem úszós porlasztóM-105PF
LégcsavarVIS-61Pnéhány gép VIS-105SzV nagyobb átmérőjű kúp szélesebb tollaknéhány gép VIS-105SzV szélesebb tollak kúp vastagabb végleges a 33. szériátólVIS-105SzV szélesebb tollak kúp vastagabb
Fegyverzet2 prototíp 1 MP 6 20 mm-es légcsavar tengelyen keresztül 2 UBSZ 2 SKASZ1 UBSZ a légcsavar tengelyen keresztül 2 UBSZ a motor felett 2 SKASZ (21-es gyár 3 széria 75-ös gépéig, illetve nem ismert a többi gyárban meddig) 3 gépen SZ-37 mm-es ágyú és egy UBSZ volt kísérlet képen1 SVAK (20 mm) hosszabb, vastag cső 1 UBSZ 2 SKASZ Korai szériákban, ahol nem SVAK volt az előzőhöz hasonló fegyverzetNincs SZKASZ és burkolata egyes esetekben VJA-23 Ágyú a SVAK helyett Vastagabb, hosszabb csőDZ-40 bombatartók, először 8, majd 6 RSZ indító1. NSZ-37 hosszabb cső 1 UBSZbombatartó áramvonalazott
KipufogóHosszabbegyes gépeknél kifelé hajlított,3 darabos4 darabos
levegő beömlő2 nagyobb a porlasztó magasságában kétoldaltNincs a jobb oldalon a légcsavar után Nincs 3 kopoltyú a kipufogó alatt Nagyobb beömlő a baloldalon az olajhűtő felett és új kis beömlőkipufogók alattiak más forma, és hátrafelé elmozdítva Szárnytőben új beömlő
Kerék600x180 mm kerékméret Behúzható farokkerékNagyobb főfutószár Nincs kerék áramvonalazó lemez burkolat a főfutó bekötésnél Nagyobb farokfutó Behúzható Később kinti helyzetben rögzítették a meghibásodások miattnem behúzható farokfutó 7. szériától 650x200 mm kerék42 telén egyes példányok nem behúzható sítalpbehúzható farokkerék dudoros burkolat
Fényekfényszóró a bal szárnybelépőnnincs fényszóró
HelyzetjelzőCsak felülAlul felül, elmozdítva
Oldalkormányellensúly alul felül nem az első géptől kicsi trimmernem az első géptől az alsó ellensúly hiányzik nagyobb trimmerAerodinamikus kiegyenlítő törés felül ellensúly nincsHegyesebb oldalkormány, más felfüggesztés
Tüza mennyiség5 tartály 452 liter7. szériától 40 literrel kevesebb3 tartály5 tartály megint
RádiónincsRSZI-3 parancsnoki gépen adó isRSZI-4
AntennanincsMagas később alacsony antenna, nincs a svancon kis antennavisszatér a magas antenna, nincs a svancon kicsi antennaelső gépek magas, később alacsony antenna
CélzóPBP-1A
MotorburkolatSok csavarral (Dzusz csavaros) rögzítveGyorszáras rögzítés nem sikerült kideríteni melyik szériátólteljesen átdolgozva JAK 1B-re hasonlít (kipufogó, olajradiátor
Szárnytő beömlőKerek, Koraiaknál háromszög alakúnégyszögletű Nem az első géptőlovális
HővédőkerekkónikusKifelé hajlított kipufogónál nincsnincs
olajradiátorkisebb átmérő más formanagyobb, más forma
Vízhűtőkisebb kiömlőbeömlő változottNem az első gépektől Kiömlő után áramvonalasabb törzsegyes gépeknél nagyobb radiátor keresztmetszet beömlő szögletesebbnagyobb átmérő és belépőAz első szériánál alkalmazott méret és forma
szélvédőszélvédő LA-5 Hátul szellőző
FényképezőgépAFA-1
orrsegédszárnyEgyes források szerint vanvan (22. szériánál jelent meg először kísérletként
pitot csőjobb szárny belépőélenszárny alatt
törzs12. (fénykép szerint 7, más adatok szerint a 4 szériához tartozó 3121715 gy számú gépen 1941 szeptemberében próbaként) szériától törzsön pilóta után szervizajtó



Megjegyzések
1. Gyakorlatilag az interneten, illetve a kiadványokban lévő rajzok 96 %-a a Voronyin könyv, illetve rajzok alapján készültek. Maga a Voronyin rajzok nem egyértelműen jelölik az eltérő szériákat.
2. A http://mig3.sovietwarplanes.com/lagg3/lagg3.html honlapon további rengeteg hasznos információ is található. Galcsenkó gépe külön tanulmányt érdemel, ez most nem fért bele ebbe a kis szösszenetbe.
3. A bal oldali kipufogóból elvezetett gázokkal biztosították a tüzelőanyag tartályok tűzállóságát.
4. Az olajradiátor változásait még ellenőriznem kell.
5. Több esetben kísérlet képen korábbi szériákon kerültek kipróbálásra az egyes változtatások. Pl. légcsavar, ezért nagyon nehéz beazonosítani egyes gépeket, illetve szériákat.
5. A törzsön lévő szervízajtó (bal oldalt, pilóta és a svanc között) nem egyértelmű. Ugyanis egyik helyen azt olvastam, hogy 41 szeptemberében a CAGI-nál végzett próbák során az egyik technikus javasolta a szervízajtó kialakítását, így könnyebb volt a törzsben lévő elemek kiszolgálása, illetve 80 kg-os terhet is lehetett itt elhelyezni - egyes esetekben itt pilótákat is szállítottak vészhelyzetben, amikor a front mögött kellett felvenni a lelőtt pilótát. A javaslat alapján módosították a gyártást, és kialakították az ajtót. Korai szériás gépeknél vegyesen látszik az ajtó, vélhetően a korai szériákon nagyjavításkor alakították ki azt. Ezért lehet, hogy a finnek által zsákmámnyolt LG-1 számú LAGG-3 2. szériához tartozó gépen nem látszik, (legalábbis azokon afotókon, amit én láttam).

Megpróbálok képeket felrakni a makettekről, ha nem sikerülne, akkor az eredetik a:
http://kits.kitreview.com/sf48001reviewbg_1.htm
http://www.modelingmadness.com/scotts/allies/previews/icm/48091.htm
honlapokon tekinthetők meg.

Felhasznált irodalom:
- Воронин В., Колесников П.
Советские истребители Великой Отечественной войны_МиГ-3, ЛаГГ-3, Ла-5
- М.В. ОрловН.В. Якубович
Истребитель ЛаГГ-3
- Война в воздухе ЛаГГ-3 N 68
- LaGG FIGHTERS In Action Squadron/Signal Publication Aircraft No. 163
- Internet
- http://mig3.sovietwarplanes.com/lagg3/lagg3.html
LAGG-3 vadászgép
LAGG-3 vadászgép
ICM 1
ICM 1
ICM 2
ICM 2
ICM 3
ICM 3
ICM 4
ICM 4
ICM 5
ICM 5
ICM 6
ICM 6
ICM 7
ICM 7
ICM 8
ICM 8
ICM 9
ICM 9
SF 1
SF 1
SF 2
SF 2
SF 3
SF 3
SF 4
SF 4
SF 5
SF 5
SF 5
SF 5
SF 6
SF 6
2008.10.30.
Utolsó módosítás: 2008.11.10.
Muzzy, Budapest
Ezúton köszönöm Vadász Pistinek, hogy engedett betekinteni az anyagaiba.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2008.11.14. 19:27:52
Igazán alapos, összeszedett munka, nagyon köszönjük!
Remélem, egyszer össze tudom szedni a soros motoros csillagos vadászokat is. Akkor nagyon jól fog jönni ez a cikk.

Üdv
Mekett
Muzzy
2008.11.18. 16:33:38
Szia Mekett!
Nincs mit, szívesen! Mondjuk engem is érdekelt a dolog, ha már végeztem magamnak egy kis háttérkutatást, miért ne adjam közre?
Sok sikert a gyűjtögető életmódhoz, a MIG, JAK, LAG oknak elég sok alváltozata épült!
Muzzy
Russell
2008.12.08. 13:37:14
Zotya!

Jó alaposan összeraktad, KÖSZI! Szreintem nagyon hasznos cikk. Ha valaki meg szeretné építeni a LaGG-3-ast, mindenképp érdemes elolvasnia.
Üdv:
Russell
Muzzy
2008.12.10. 13:21:28
Szia Robi!
Hát igen nem volt egyszerű, bár érdekes, hogy egyes orosz és angol szakkönyvek gyakorlatilag szó szerint megegyeznek...:)
Látom hatott a találkozásunk, és sikerült egy kis időt szánni a cikk elolvasása mellett a reagálásra:)
Muzzy
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció