LaGG-3, a nehézre sikerült vadász

Lavocskin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 type 35

1:72, Dakoplast No.12002
Pintér György - Múzeumi krimik Vannak sztárok és vannak elfelejtett háttérmunkások. Na valami ilyen szerepe lett a szovjet repülőgépek közül a LaGG-3-nak. A Lavocskin-Gorbunov-Gudkov kezdésként I-301-es típusjel alatt indult a maga útjára. Ennek értelme az "I" az orosz isztribityel, azaz vadász, a 301 pedig a Himkiben működő GAZ-301-es gyárat jelentette. A törzs alapvetően impregnált falemezekből úgynevezett "delta-fá"-ból (ami nyír és fenyő furnír és fenol-gyanta keveréke) készült. Ennek szakítószilárdsága közelítette a dúralumíniumét. A szárny szintén fából készült. Versenytársaihoz, a Jak-3-hoz és a MiG-3-hoz képest lényegesen nehezebb volt.

Az amúgy szemre szép vadászgép valami olyan szerepet töltött be a fürge Jak-ok mellett, mint az angoloknál a Hurricane a Spitek mellett.
1940 végén került a csapatokhoz, ahol nem fogadták kitörő lelkesedéssel. Lomha volt és csöppet sem pilótabarát. 1941 februárjáig - írd és mondd - 2228 hibát kellet javítani a konstrukción. A 35. széria már könnyített vázzal készült. De a könnyítések valójában nem sokat javítottak a gép jellemzőin.
Bár voltak jó műszaki megoldásai, de a végeredmény mégsem az a várt sebesség és fordulékonyság volt, ami szükséges volt a német repülőgépek elleni sikeres harchoz. Amiben erős volt, az a fegyverzet és az állóképesség. Az impregnált faszerkezet jól bírta a lövéseket és nem gyulladt ki olyan könnyen. Sőt voltak szovjet ászok, akik LaGG-3-mal értek el ötnél több légigyőzelmet.
A szovjeten kívül a finn légierő használta a három zsákmányul esett példányt. Itt Eino Koskinen finn pilóta 1944. február 16-án lelőtt egy szovjet LaGG-3-at. Egy Mandzsúriába, a japánokhoz szökött pilóta vitt magával egy LaGG-3-at a japánoknak.

A beépített fegyverzeten, a 12,7 vagy 20 mm-es géppuskán kívül 2 póttartályt, esetleg 2 darab 50 kilós bombát, vagy 6 RS-82-es rakétát cipelhetett.
A típus különféle alváltozataiból összesen 6528 darab készült.
Persze lehet kritizálni a a Lavocskin iroda e gyártmányát, de ennek továbbgondolásából jött létre a La-5/5FN, a La-7 és a La-9 is.

A makett, amit bemutatok, nem tegnap készült és két másik változattal ücsörög itt a polcomon.
No, ennek a repülőgépnek az 1/72 méretarányú makettkészletét adta ki - már nem tegnap - a DAKO. Maga a típus eléggé felkapott, így több cég is elkészítette a LaGG-3 különféle alváltozatait. A Dakoplast sem sajnálta az energiát, így a mai témánkon túl elkészítette az utolsó, a type 66-os variációt is. Ismeretlen szovjet gyártó is kiadta a Nagy Honvédő Háború repülőgépei elnevezésű szériában, de van makettkészlet a beszédes nevű "Red Star" ősszovjet gyártótól is. Dolgozott rajta a Toko, az Encore, a Roden és az ICM is. Ez utóbbi 1:48-as méretű.

A készlet 41 szürke és 6 átlátszó (jó masszív) alkatrészt tartalmaz. Az összeállítási útmutató hét lépésre bontja a munkamenetet. A matricalapon két géphez, egy szovjethez és egy finnhez adnak jelzéssort. A szovjethez egy 15 győzelmet jelölő csillagmennyiséget is kapunk. Speciálisan a finn LaGG-3-hoz külön matricasort ad ki a KORA. Sőt, a KV Models maszkolókészletet is árul.
Maga az építés gyakorlatilag egy egydélutános menet. Nem kíván bonyolult mesterségbeli tudást, ezzel szemben egy szép arányos makett kerülhet a polcra.
Dobozfedélrajz
Dobozfedélrajz
Az összeállítási útmutató
Az összeállítási útmutató
A festési útmutató
A festési útmutató
A szürke alkatrészeket tartalmazó öntőkeretek
A szürke alkatrészeket tartalmazó öntőkeretek
A matricaív és az átlátszó alkatrészek
A matricaív és az átlátszó alkatrészek
2024.10.23.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2024.11.01. 23:54:03
Lakirovanny Garantirovanny Grob!

Rám egy Roden gyártmányú vár, az se lesz kutya, de ember küzdj és bízva bízzák!
Miggyuri
2024.11.02. 05:06:32
Aha! Az, a lakkozott, garantált sír. Sok sikert a Rodenhez! Majd megmutatod, ha elkészül?
pmheros
2024.11.02. 11:58:12
Üdv!

A Finn jelzésű makett melyik gyártó terméke?
A bal csűrőn lévő sziluettből kilépő trimmlap sem ismerős sehonnan.
(Na jó, a csillagmotoros La-5 -ösökről ismerős)
Miggyuri
2024.11.02. 13:55:21
Hali!
Nehezet kérdeztél, mert az egy jó 20 éves makettem. Nem tudom, de megpróbálom kideríteni.
pmheros
2024.11.02. 21:00:52
Üdv!

Talán az emlékeidben nem egy makettet kell majd keresned. A szárnybelépőélnek a főfutó bekötésének vonalában vélek egy törést indulni előre, pont mint a La-7 esetében. Ugyanezt a szárnyat (típust) erősíti a főfutó kerékakna fedőjének jellegzetes felső egyenesített vonala. Ezen a szárnyon pedig valóban kell legyen a bal szárnyon gyárilag hátranyúló trimmlap.
A lővályú nagyon-nagy, mintha csak egy Jakovlev típust látnék. Még olyat is vélek belelátni, hogy egy jellegzetes túlzó ?ZTS Plastyk? olajhűtő megoldás kontúrja lóg a motor alatt.
Miggyuri
2024.11.03. 07:29:42
Valóban. Abban az őskorban, amikor sem pénzem sem megfelelő ismeretem nem voltak és a makettválaszték inkább az Elbától, Oderától keletre működőké volt, maradékokból raktam össze egy akkor számomra új típust. Így lehetséges, a ZTS-Plastyk törzshöz a KP szárnyak és futómű, a ki tudja honnan származó kabintető és az ugyanonnan való légcsavar. Így ennek a minősége az orosz háborús filmekben megjelenített repülőtereken ácsorgó látványelemek szintje. Szóval, jogos az észrevétel.
pmheros
2024.11.03. 11:26:05
Első körben tényleg azt hittem, hogy (nem egy öszvér, hanem) egy önálló makettet látok. Felcsillant a szemem, hátha megismerek egy ritka számomra "új" terméket. Leírás hiányában pedig mindet akár Dakoplast -nak is gondolhatta az emberfia. Tényleg érdekes volt számomra a cikked. Ezért is időztem felette olyan sok időt, ekkor lettek csak gyanúsak először az arányok, majd a részletek. De nem erre akarom kihegyezni a hozzászólásomat.

Ha valamit ténylegesen észrevételeznék, az a fotózás. Érdemes a makettek nem árnyékos oldalát fényképezni, mert arról sokkalta kevesebb fény tud a kamera érzékelőjére visszaverődni. Emellett a képkészítés erejéig kivinni a szabadba a makettet sem ördögtől való dolog, mert többszörös fénymennyiség éri a témát, mint ha csak az ablakon beszűrődő fényt kapná. Egy apró 1/2.8" méretű telefon érzékelőnek óriási segítség ha van elég fénymennyiség amiből tud dolgozni. Nekünk cikkolvasóknak (és Miggyuri fanoknak) pedig öröm ha látjuk, amit meg kívánsz velünk osztani.

A háttérben lévő 43 -as oldalszámú gépet én is elkövettem annak idején, ugyanebben a barna és zöld kombinációban. A makettudomány sötét középkorában minden szovjet gép barna zöld szín összeállítású volt. Azóta persze tudjuk, hogy AMT 11 szürke, AMT 12 (fekete)szürke volt a gép felső rejtőszíne. De ha azt nézem, hogy a hasát a mindenre is jó Humbrol 65 -el festettem, akkor végképp mindegy a végeredménynek :)

A 30 -as oldalszámú géped festése igen jól sikerült. A fehér viseletes megjelenése nagyon életszerű. Gratulálok!
pmheros
2024.11.03. 20:19:58
Üdv borisz!

Ha a 66 -os típust építenéd Lagg-3 -ból, akkor ne a Roden -t válaszd, mert a front szélvédője túl keskeny. A Dakoplast szélvédője jó(jobb) méret, és a makett egésze is valahogy jobban összeáll ennél a gyártónál.

Vagy méginkább várj a ClearProp kiadásra, mostmár tényleg lesz belőle lassan valami.
Miggyuri
2024.11.03. 20:48:52
Pillanatnyilag nem készülök erre a 66-os-ra. Bár ki tudhatja? A következő mutatvány egy Jak-36-os lesz. Aztán, ha igaz ugyanebből a sorozatból a 141-es.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció