Pintér György - Múzeumi krimik
Az F4U-4 Corsair az F4U-1 és a korábbi verziók továbbfejlesztett változata, maga a típus a második világháború alatt a Csendes-óceáni hadszíntéren szerezte meg igazi hírnevét, - szolgálatba állításával a Japán Császári Flotta pilótáinak új és komoly ellenféllel kellett szembenézniük- de a háború végeztével tartalékállományban továbbra is szolgálatban maradt, bár az alakulatok egy részét feloszlatták. Újabb harci alkalmazására Koreában került sor,ahol alacsonytámadóként vetette be őket a Tengerészgyalogság és a Haditengerészet, főleg a háború első éveiben. Méreteihez képest teljesítménye is figyelemreméltó; már az F4U-1-et is 2000 LE-s kétsoros, tizennyolc hengeres Pratt & Whitney csillagmotor hajtotta, későbbi változatai pedig még ennél is nagyobb teljesítményt értek el.
Utoljára 1969-ben került sor harci bevetésére.
A makett:
Ehhez a géphez a Makettinfo és egy makettező kollégánk jóvoltából jutottam hozzá, csere útján, egy Revell EC-145-öt adtam érte cserébe. A készlet tökéletes volt, az építés során nem adódott semmiféle különösebb probléma (Egyedül a matricákkal, de erre majd később visszatérek.). A teljes törzset végigkentem egy vékony réteg Revell tömítőpasztával, majd simára csiszoltam, így sikerült is eltüntetni a középen húzódó illesztési vonalat – a szárny tövében ugyanígy. A motor és a pilóta egész jól kidolgozott, ez az első Hasegawa makettem, de már hallottam róla, hogy ez a cég különösen jó figurákat ad ki.
Festésnek a haditengerészetét választottam, a gép a „Ghostriders” századnál szolgált Koreában. Kétoldalra felfestettem a kipufogókból kicsapódó szennyeződéseket, a belépőélekre és a pilóta fellépőjére ezüstös kopásokat, ebből kicsit a motorburkolatra is, a gépágyúk torkollattüze okozta kormozódásokat, nagyon kevés kopást az oldalkormányhoz, a vízszintes vezérsíkokra és a trimmlapokhoz (lehet hogy ott kicsit túlzásba vittem), a kabintetőt pedig nyitottra csináltam, hogy életszerűbb legyen.
A matricázásnál adódtak az első komolyabb problémák; az ív régi, repedezett és kissé megsárgult volt, így mikor megpróbáltam őket felhelyezni, mindegyik darabokra szakadt. A század jelvényét és a szárnyra a csillagot még úgy-ahogy sikerült felhelyezni, de a többivel még próbálkozni is felesleges lett volna. Ezek után elkezdtem keresgélni a neten, hogy hol találhatom meg a szükséges matricákat. Itt, a Makettinfón ajánlották, hogy keressem fel a gyártót, ők majd ingyen postázzák. Gyorsan írtam is egy levelet először az amerikai forgalmazónak, majd miután ők nem válaszoltak,Németországba, végül pedig Moszkvába. Végül is a német forgalmazó válaszolt először – a másik kettő egyáltalán nem is írt vissza - és közölték velem, hogy az 1:48-as F4U-4 Corsair matricaív elfogyott, ezért meg kell várnom míg Japánból megrendelik, újra legyártják, postázzák nekik, ők meg majd hozzám. Egy levélben leírták az utóbbiakat, és hogy a matricák legkésőbb húsz hét múlva várhatóak.
A gépet tehát felraktam porosodni a polcra, és vártam… Egy idő után nem számoltam az időt, de szerintem húsz hétnél hamarabb érkezett meg. Az új matricák csodásak, frissen gyártottak,egyenesen Japánból! Amiket még előzőleg fel tudtam rakni, azokat is lekapartam, és helyükre felragasztottam a frisset. Lelakkozni egyelőre még nem lakkozom, mert csak fényes van, ha már ilyen ütött-kopottra csináltam, akkor jobb lenne a matt (Hogy azért ne csillogjon-villogjon, amikor direkt úgy csináltam, hogy látni lehessen a bevetések nyomait.).
Mindent összevetve a matricák miatt egy kicsit szenvedtem a géppel, de ez a Hasegawá-nak egy igazán nagyszerű készlete, fantasztikus makettet lehet összehozni belőle a Haditengerészeti és a Tengerészgyalogos festéssel/matricázással egyaránt! Más Corsair maketteket még nem próbáltam ki, de ezt a kitet ajánlom mindenkinek, aki egy nagyméretű kalózt szeretne magának!
Valamint ezúton is szeretném megköszönni a beszerzés lehetőségét a Makettinfonak és kedves makettező kollégánknak!