Légi háború Magyarország felett 1.rész

Consolidated B-24J Liberator 451.BG

1:48, Monogram
Pintér György - Múzeumi krimik A B-24 Liberator is azon repülőgépek közé tartozik, amit nem kell nagyon senkinek bemutatni, aki a téma iránt érdeklődik. Az USAAF 1944-45 ben elég nagy számban vetette be ezt a típust hazánk légterében is.

Amióta megvan a Légi háború Magyarország felett I-II. kötete, lapozgatás közben mindig azon gondolkodtam, hogy milyen lehetne egy ilyen nagy gépet megépíteni. Mivel itthon csak a B-24D kapható és ebből kicsit bonyolult lenne a J-t megépíteni, ezért elkezdtem a neten nézelődni, végül 2005-ben találtam egy nekem megfelelő árfekvésű gépet, amire azonnal le is csaptam. Majd következett a célirányos információgyűjtés.

A magyarországi kiállításokon ritkán tűnik fel ekkora gép. Tavaly egy hasonló 1:48 B-17G-t készítettem el és vittem kiállításra, de mivel azt egy ismerősöm kérésére építettem, már nincs nálam.
2008 őszén jött el az idő amikor úgy éreztem hogy minden szükséges info rendelkezésemre áll. Úgy terveztem hogy a 2009 áprilisi Mosonmagyarovári kiállitásra elkészülök vele, ami elég jól tarthatónak tűnt február közepéig, de a festésnél már látszódott hogy nem biztos hogy sikerülni fog. Hát nem is sikerült, de végre valahára azért elkészült.

A makett

A Monogramnál megszokott pozitív panelvonalas készlet tárul elénk a doboz felbontása után. Sokáig nem kedveltem a pozitív panelvonalas gépeket, mert tömítés és csiszolás után eltűnnek a panelvonalak. De megtanultam húzott szállal kijavítani a hibát.
A pilótafülke egészen jól kidolgozott, igaz az üléshevedereket és a középső konzol karjait pótolni kell. A rádióstér teljesen üres, ezt el kell készíteni, pláne ha a felső búvónyílását ki szeretnénk nyitni.

Az orrba is csak a Norden bombavető készüléket kapjuk, a többit házilag kell elkésziteni. Nem jobb a helyzet az oldalsó lövészeknél sem. Az itteni rész teljesen új padlót, oldalpalánkot, oxigéntartályokat, fegyverzetet kapott. Belső teret kaptak az első és hátsó lövésztornyok is. A bombatér is megújult. Majd következett a festés. A 451.BG 724 BS.-ba tartozó Minnesota Mauler gépe tetszett meg a fotók alapján, meg azért is mert 1944 áprilisától 1945 januárjáig szinte folyamatosan megjelent a magyar légtérben. Nagyon tetszik a piros kör és a félkör csoportjelvény is a gép függőleges vezérsíkján. A piros színek felfújásával kezdtem a festés-hadműveletet. A belső terek mindenhol középzöld színt kaptak, a gép külső színe Alclad Chrome-mal lett lefújva. Lakkozás, koszolás után felkerültek az apróbb alkatrészek, kerekek, antennák is, majd a gép készen állt, hogy elfoglalja helyét a vitrinben.
B-24 J Monogram
B-24 J Monogram
B-24 J Monogram
B-24 J Monogram
B-24 _2
B-24 _2
B-24 _3
B-24 _3
B-24 _5
B-24 _5
B-24 _6
B-24 _6
B-24 _7
B-24 _7
2009.07.31.
Utolsó módosítás: 2010.08.30.
Mustang, Győr
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Hawk
2009.08.09. 20:29:53
Szia!
Nagyon jól néz ki,nekem tetszeik,látványos makett lett!
Üdv!
Hawk
magyarzoli1@vipmail.hu
2009.09.01. 08:30:05
Szia!
Tettszik a gép, szép és igényes munka. Egy kis visszaemlékezés:SCHOLTZ Miklós magyar királyi repölő százados 1944.-ben mint a "Pumások" parancsnoka az első hazai bevetésen 3 Liberátort lő le .És az amarikaiak hamar megtanulják a nevét.
gaben21
2010.08.27. 19:34:43
Hali.Nagyon szép munkát végeztél. Nálam is vár a polcon egy az ITALIERi-től.Belső teret mivel lehetne feljavítani.Illetve hol lehet beszerezni hozzá feljavító készletet.Pé: fegyverzet maratás stb.A makett 1:72 méretarányú.

Üdv:gaben21
gaben21
2010.08.27. 19:35:03
Hali.Nagyon szép munkát végeztél. Nálam is vár a polcon egy az ITALIERi-től.Belső teret mivel lehetne feljavítani.Illetve hol lehet beszerezni hozzá feljavító készletet.Pé: fegyverzet maratás stb.A makett 1:72 méretarányú.

Üdv:gaben21
kató
2010.08.29. 17:37:18
Üdv !
Szép nagy madár , meg kell hagyni !
Nekem két probléma tűnt fel , a belső részek színe nem az igazi . A cink-kromát zöld élénkebb és kicsit világosabb . A másik a huzalantennák hiánya (ebbe a méretarányba már kötelező !), de ezt könnyen pótolhatod .
A belső tereket szépen kiépítetted .
Gratulálok , csak így tovább !
Mustang
2010.08.30. 11:36:18
Szia kató,

A belső részek szine egy eredeti "leesett" darab szine után lett kikeverve,lehet akkor az sem volt az igazi?! A cink-kromátban lehet valami, tényleg elüt egy kicsit, de már ilyen marad. Hát igen az antennák, azt még fel kell rakom.

köszi a segitséget.
Mustang
2010.08.30. 11:38:33
Szia Gaben21,

Ha jol tudom 72-ben már az Eduárd elkezdte kiadni a maratásait bellülre. Egyébként nekem sokat segitett a youtube-on található belső teres videok. Sokat nincs értelme időzni vele egyébként, mert nem sok fog belőle látszani. Még 48 ban sem.
üdv.
kató
2010.08.30. 18:09:20
Ha eredeti minta után keverted , az más ! Én csak a szakirodalomra támaszkodhatok . Ott általában restaurált gépek vannak színesbe , azt pedig tudjuk hogy az nem szentírás ... :)
Mustang
2010.08.30. 21:15:11
Igen én is nézegettem muzeumi fotókat, és már el is terveztem a szinét mikor a kezembe került egy darab. Mindent felboritott.
gaben21
2010.09.09. 20:17:22
Köszi a segítéget. Még egy kérdésem lenne.Fegyverzetet honnan lehet bezserezni hozzá mert ami a dobozban van az olyan int a söprűnyél.
Mustang
2010.09.11. 12:25:07
1/72 ben az Aires gyárt M2.5 Browningot, de nem olcsó.
mercure47
2010.09.22. 11:28:25
Szia! nagyon szép! én most egy B-17F et csinálok 1:72 ben.A rádios fülke nagyon tetszik azt is te csinéltad?
Mustang
2010.10.03. 16:32:32
igen, youtube-os videok alapján. Elég sok van,sőt B-17 ről is. Nekem is volt 1/72 B-17-em, csak ellopták a pincémből, igy marad az 1/48 as.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció