Pintér György - Múzeumi krimik
A B-24 Liberator is azon repülőgépek közé tartozik, amit nem kell nagyon senkinek bemutatni, aki a téma iránt érdeklődik. Az USAAF 1944-45 ben elég nagy számban vetette be ezt a típust hazánk légterében is.
Amióta megvan a Légi háború Magyarország felett I-II. kötete, lapozgatás közben mindig azon gondolkodtam, hogy milyen lehetne egy ilyen nagy gépet megépíteni. Mivel itthon csak a B-24D kapható és ebből kicsit bonyolult lenne a J-t megépíteni, ezért elkezdtem a neten nézelődni, végül 2005-ben találtam egy nekem megfelelő árfekvésű gépet, amire azonnal le is csaptam. Majd következett a célirányos információgyűjtés.
A magyarországi kiállításokon ritkán tűnik fel ekkora gép. Tavaly egy hasonló 1:48 B-17G-t készítettem el és vittem kiállításra, de mivel azt egy ismerősöm kérésére építettem, már nincs nálam.
2008 őszén jött el az idő amikor úgy éreztem hogy minden szükséges info rendelkezésemre áll. Úgy terveztem hogy a 2009 áprilisi Mosonmagyarovári kiállitásra elkészülök vele, ami elég jól tarthatónak tűnt február közepéig, de a festésnél már látszódott hogy nem biztos hogy sikerülni fog. Hát nem is sikerült, de végre valahára azért elkészült.
A makett
A Monogramnál megszokott pozitív panelvonalas készlet tárul elénk a doboz felbontása után. Sokáig nem kedveltem a pozitív panelvonalas gépeket, mert tömítés és csiszolás után eltűnnek a panelvonalak. De megtanultam húzott szállal kijavítani a hibát.
A pilótafülke egészen jól kidolgozott, igaz az üléshevedereket és a középső konzol karjait pótolni kell. A rádióstér teljesen üres, ezt el kell készíteni, pláne ha a felső búvónyílását ki szeretnénk nyitni.
Az orrba is csak a Norden bombavető készüléket kapjuk, a többit házilag kell elkésziteni. Nem jobb a helyzet az oldalsó lövészeknél sem. Az itteni rész teljesen új padlót, oldalpalánkot, oxigéntartályokat, fegyverzetet kapott. Belső teret kaptak az első és hátsó lövésztornyok is. A bombatér is megújult. Majd következett a festés. A 451.BG 724 BS.-ba tartozó Minnesota Mauler gépe tetszett meg a fotók alapján, meg azért is mert 1944 áprilisától 1945 januárjáig szinte folyamatosan megjelent a magyar légtérben. Nagyon tetszik a piros kör és a félkör csoportjelvény is a gép függőleges vezérsíkján. A piros színek felfújásával kezdtem a festés-hadműveletet. A belső terek mindenhol középzöld színt kaptak, a gép külső színe Alclad Chrome-mal lett lefújva. Lakkozás, koszolás után felkerültek az apróbb alkatrészek, kerekek, antennák is, majd a gép készen állt, hogy elfoglalja helyét a vitrinben.