Pintér György - Múzeumi krimik
Tornado gyűjteményem jövendőbeli tagját szeretném bemutatni nektek, ezúttal '48-as méretarányban. Ismét egy szokatlan festést néztem ki a 321 Tigers által használt 2010. évi "Lego" mintázatot. Viszonylag egyszerű festeni,ugyanakkor elég látványos. Bővebb információ a www.321tigers.de oldalon a "Tigerjets" fülre kattintva megtalálhatjátok az összes "tigermeet" festést.
Egy elég régi készletről lesz szó, a Vaterán sikerült hozzájutnom (Itt meg kell jegyeznem,hiányos volt a készlet, az eladó pedig "hiánytalan állapotban" árulta). Sajnos a póttartály pilonja hiányzott, ezt még könnyen orvosoltam, de az orrkúpot,ami szintén hiányzott,már nehezebb... Itt szeretnék egy kis segítséget kérni,hátha tud valaki esetleg egy jó megoldást erre a célra. Próbálkoztam én is, sajnos nem sok sikerrel,ezt a későbbiekben leírom.
Visszakanyarodva a maketthez... használható készlet, az alkatrészek szépek és jól illeszkednek. Egy-két helyen voltak hézagok,ahol sokat kellett csiszolni,de alapvetően jónak mondható. A szegecselést viszont nagyon hiányolom, csak elvétve találhatunk rajta. Ami nagyon szemet szúrt még az ,hogy a tolóerő-fordító mechanikája hiányzik. Ezt pótolnom kell valahogy...Ha már a hajtóműveknél tartunk,megemlíteném,hogy a kiömlők sem a legszebbek, túlságosan le vannak egyszerűsítve. A gép belsejébe semmiféle turbinát imitáló lapot nem kapunk, így a gép belseje teljesen üres (Szerintem csinálok ponyvát a beömlőkre,mert ott a légterelőlapok is hiányoznak).A szárnynál lévő 'cipzáros rész' is hiányzik. Ezt pótoltam vékony lemezlapból.
Az építést a pilótafülkével kezdtem. Alapnak egész jó a kabin, az átlátszó alkatrészek tényleg átlátszóak, nem torzítanak és meglepően vékonyak. Ez utóbbit megtuningoltam visszapillantókkal és a felnyitó mechanizmussal. A HUD-ot nem cseréltem házira,csak építettem az oldalára egy műszert. A Martin Baker MK10-es katapultüléseket nem akartam kidobni, bár azt érdemelte volna szerencsétlen... Az övcsatnak nevezett valamit lecsiszoltam róla,és házilag gyártottam papírból és drótból. A fejtámla tetején lévő kis tartót pedig tömítőből alakítottam ki.
A hátul ülő pilóta helyén a monitorokra nem hasonlító "izét" levágtam és megépítettem papírból, illetve bekábeleztem húzott szállal. Az első résznél is a műszerfal peremét teljes egészében pótolni kellett, ez szintén papírból van, és apró műanyagdarabokból elkészítettem a gombokat is.
2013.12.12
Jelen állás szerint így állok, a gép törzse össze van rakva,apróbb alkatrészek és a futószárak valamint a felfüggesztések nincsenek festési célokból még felrakva. A fent említett orrkúp problémát próbáltam orvosolni úgy, hogy kerestem méretarányos tervrajz fotókat, amiről lemértem az orrkúp pontos formáját. Ezt felosztottam keresztbe, majd kivágtam a köröket, illetve az egész orrkúp keresztmetszeti formáját felül és oldalnézetből. Ezeket bevagdostam és ebbe belerakosgattam a köröket így megkapva a 3D-s modelljét az orrkúpnak. Az egészet bekentem tömítővel,csiszolgattam,de elég torznak tűnik. Ezt félretettem és folytattam az építést a futószárakkal. Gondoltam,majd kitalálok valamit,de semmi ötletem az orrkúphoz.
A orrfutót bekábeleztem, meg mindenféle kis "pöcköt" csináltam rá,hogy hasonlítson az eredetire. Szerencsére a doboz oldalán eredeti fotók vannak a gépről,és az egyik pont az orrfutót ábrázolja.
Van még munka vele bőven, szeretnék csinálni hozzá személyzetet (1:48-ba ilyet nem találtam),egy fel nem használt 1:48-as Apache személyzetét fogom átalakítani a tervek szerint.
2015 december
Jó sok ideje már hogy maketteztem, szerintem sokan ismeritek azt az érzést amikor dolgoznátok a szekrényben, dobozban pihenő "folyamatban" lévő maketteken csak egyszerűen nem éri meg kipakolni arra a kis szabadidőre és megint vissza mindent :D Szóval most volt időm így egy kicsit folytattam a legózást. A mintázat kimaszkolása nehezebb feladat volt mint amire számítottam egyrészt azért mert nehéz volt fellelni a megfelelő referencia fotókat másrészt pedig mert ecsettel dolgoztam a festésnél. Amikor kimaszkoltam lefestettem a Model Master sötétszürkéjével. Talán kicsit túl sötét is lett. Két vékony rétegben vittem fel a szürkét majd pár napot hagytam száradni. Amikor leszedtem a maszkolást hát eléggé lelombozott a látvány mert sok helyen befolyt a szürke. Pedig többször is rányomkodtam a felületre festés előtt.
Nagyából ennyit sikerült vele haladni, még próbálom javítgatni a befolyásokat ami eléggé idegőrlő munka.
Az orrkúp problémát sikerült megoldani hála az egyik kollégának amit ezúton is köszönök:)
Várom az építő jellegű kritikákat,javaslatokat!