Pintér György - Múzeumi krimik
Végre elkészült ez a nagyon különleges ritkaság: L-410 UVP-E az ABC Air Hungary színeiben. L-410-es makettet találni manapság lehetetlen,az UVP-E pedig még ritkább.
Akik nem tudják, azoknak csak infóképpen: apró különbségek vannak csupán a sima UVP és az UVP-E között. Ilyenek az extra üzemanyagtartály a szárnyvégeken és az öttollú légcsavar a háromtollú helyett.
Amikor felvettek ehhez a céghez,akkor döntöttem el, hogy kell egy ilyen makett. Ennek már lassan két éve, a makett pedig csak most készült el. Ennek pedig a fő oka az volt, hogy lehetetlen L-410-est találni – így ezúton kérem a kedves fórumos társakat, hogy akinek van eladó 1/72-es L-410-e,ne habozzanak jelezni, szeretnék még építeni. Folyamatos keresgélés mellett végül itt, a cserebere rovatban találtam rá erre, amire azonnal le is csaptam.
A makett kb. 30 darab műgyanta alkatrészekből áll, nem számítva az általam készített kiegészítőket. Először eléggé féltem is ettől, mivel ilyet ezelőtt még nem építettem. Félelmem nem volt alaptalan: a kész törzsfelek összeragasztása, majd tömítése utáni csiszolás közben a ragasztó elengedett, kezdhettem előröl – ugyanígy jártam a szárnnyal is. Ja,a szárnyak: ragasztás után több mm-es rés volt a szárny és a törzs között, amit csak nagymennyiségű tömítőanyaggal sikerült eltüntetni.
Magával az építéssel ezeken kívül nem volt sok gond, a festés aprólékos munka volt, de meg lehetett csinálni (referenciának ott az internet, de én főleg saját fotókat használtam).
A készítés alatt a legnagyobb kihívás a matrica gyártása volt. Előtte még sose próbálkoztam ezzel, így alapos körüljárás után vágtam csak neki. Tintasugaras nyomtatóhoz való átlátszó matricalapot használtam, majd végül a formákat Microscale Liquid Decal Film-el rögzítettem.
Nem gondoltam, hogy ilyen jól fog sikerülni, a végeredmény nagyon tetszik.
Végezetül pár szót a cégről. Jelenleg az ABC AIR HUNGARY Magyarország legnagyobb L-410 üzemeltetője, 4 gép tartozik a flottához: HA-LAZ, HA-LAV, HA-LAD és HA-LAS, mindegyik teherszállításra átalakítva. És hogy miért pont a LAV-ot készítettem el? Egyszerű az indok: mert ezzel repültem először.