M88 A1G

M88 A1 Recovery Tank

1:35, AFV Club No.AF3508 (1994)
Pintér György - Múzeumi krimik Már régen fentem a fogam erre a különleges járműre, amikor megláttam az egyik börzén nem volt kérdés megvegyem-e. A gép egy régebbi készlete az AFV-Clubnak mivel azóta már újból kiadták M88A1 és M88A1G néven a gépet. Az egyikből az amerikai még a G verzióból a Bundeswehres jármű építhető meg. A mi esetünkben mind a két verziót tartalmazza a matricalap.

Beszéljünk egy kicsit a gépről: 1961-ben állították először szolgálatba, azóta az Egyesült Államokon kívül Németország, Egyiptom, Ausztrália és még jó néhány ország hadseregében is fellelhető a típus. Elsősorban az M60-as harckocsik szervizelésére és harctéri mentésére fejlesztették ki, de sokoldalúan használható emelője és tolólapja révén nemcsak az adott harcjármű igényinek képes megfelelni. Az alapjármű is az M60-as alvázára épült, ami jó alapnak bizonyult erős motorja és stabilitása miatt. Az Öböl-háborúban és Afganisztánban is nagy hasznát vették főként mobilitása és jó felszerelése miatt. Irakban a mai napig szolgálatot teljesít a típus továbbfejlesztett verziója az M88A2 Hercules is. Itt már az M1-es harckocsikat látja el. Védekezésre az Irakban szolgáló katonák 50-es kaliberű gépágyút vagy gránátvetőt szereltek fel a típusokra, de a többi országban a 7.62-es géppuskák a megszokottak. Néha kiegészítő köpennyel is ellátták a gépet a lánctalpak védelme érdekében a gyalogsági tankelhárító rakéták ellen.

A makett: A méretes dobozt félve bontottam ki mivel a készlet egyidős velem, de nem kellett csalódnom. A csalogató dobozgrafika ebben az esetben tényleg gyöngyszemet takart. Szépen, rendezetten elhelyezett öntőkeretek fogadtak a harckocsiteknővel és a felépítménnyel együtt. A doboz legalján hevert az építési leírás és az apróbb alkatrészeket tartalmazó tasak is. A kis zacskóból egy rácsokat tartalmazó fotómaratás a matricalap, vezetékek és egy rézlánc került elő. Az öntőkereteket elnézve nem volt egyiken sem sérülés, az alkatrészek jól biztosítottak és a bontásuk is logikus. Egy helyen fedeztem fel komolyabb hibát és az az A öntőkereten lévő 31-es darab, az emelő állványa. Itt a vízszintes merevítőrúd és az A alakú oszlop találkozásánál mindkét oldalon csúnya beszívódás van, de ez könnyen tömíthető, mert jól hozzáférhető helyen van. Egyedül a kis "lépcsőfokokra" kell vigyáznunk, amit egybe öntöttek az alkatrésszel, nem szabad letörnünk, mert hiánya egyszerre meglátszik a kész maketten. Még egy érdekesség feltűnt és az a felépítmény elején és menetirány szerinti jobb oldalán található számozás. Eléggé kitüremkedik, nem tudom, hogy kell-e egyáltalán, mert a képeken még nem láttam ilyet. Ha mégis szükség van rá akkor csiszolópapírral ajánlatos elvékonyítani. A tolólapon találhatunk még jó pár kilökőtüske nyomot is, amik tömítése viszont korántsem egyszerű a bordázat miatt. A dobozban egy meglepően jó minőségű gumilánctalpat találtam. Merevsége és kidolgozása is kifejezetten jó. Az 1994-es gyártás ellenére az összes alkatrészre jellemző a pontosság és a jó illeszkedés. A kereteken és tartalmukon egyáltalán nem találtam sorját. A páncéltest is nagyon igényesen van kidolgozva. A rücskös csúszásgátló felületeket és a hegesztési varratok nyomait is nagyon eltalálta a gyártó. Egyre azért kell figyelni az első lépés elkészítése során. A kifúrt cső, amibe a hidraulikus dugattyú vége illeszkedik az nagyon hosszú, le kell vágni belőle. A valóságban ez a két munkahenger emeli "harchelyzetbe" az emelőt. A kész maketten elég érdekes lenne ha a hord helyzetben álló daru 2 centiméterrel lebegne a neki kialakított foglalat fölött. Ha nem így ábrázoljuk nem kell törődnünk vele, de azzal igen, hogy felülről bele fogunk látni a dugattyúk helyéhez és az a baj, hogy az üres test fog fogadni minket. Mindkét oldalról pótolnunk kell a falakat és kifesteni a dugattyúk helyét is mivel látható helyen van, de azért az vigasztaljon bennünket, hogy így ki lehet dolgozni a hidraulikus csöveket és kábeleket is. Ezt a lépést ajánlatos a tolólap felhelyezése előtt elvégezni, mert utána nem fogunk hozzáférni a daru emelőjéhez. A készlet még tartalmaz szerszámokat, pótalkatrészeket, amik nagyon jól mutatnak a jármű oldalán és hátsó részen. A lángvágóhoz használt Oxigéntartály is a készlet tartozéka, itt arra figyeljünk, hogy milyen színre fessük majd. Sajnos nem tudom, hogy a harctéren milyenre fújták, de azt hiszem kék vagy sárga színűek voltak a tartályok. A jármű összes búvónyílása kinyitva is elkészíthető, így akár legénységet is adhatunk a gépnek. A festési útmutató viszont, szerintem eléggé sántít. Túl egyenletes és rendezett a háromszínű terepmintás gépek festése az eredeti képekhez viszonyítva. Aki nem akar tévedni az mindenképpen tanulmányozza az eredeti járműveket. A négyfajta festési mintából nekem a Bundeswehres verzió ragadta meg a fantáziámat, ezért azt fogom elkészíteni. A hozzávaló matricát a készlet tartalmazza ugyan, de a kora már nagyon meglátszik, ezért ajánlatos jobb matricákat a gépre rakni, mert nagy a veszélye annak, hogy a matrica szétesik az áztatás során.

Mindent összevetve nagyon jó építésnek néz elébe az aki belevág a munkába. Azért aki teheti az új kiadásút vegye meg a fejlesztések és javítások miatt. A borsos ár azonban ne riasszon el senkit, mert minőségi makettet rejt a doboz. Ez a 88-as azonban a kora ellenére felveszi a versenyt a mai készletekkel is és a XXI. század igényeit is kielégíti. Aki eddig tervezte építését az nyugodtan vágjon bele, de mérete és az elvégzendő teendők miatt csak olyan makettezőknek ajánlanám akik már jártasak az ilyesmiben. Jó makettezést Mindenkinek!
Doboztető
Doboztető
A doboz tartalma.
A doboz tartalma.
A doboz tartalma 2.
A doboz tartalma 2.
Építési útmutató
Építési útmutató
Építési útmutató 2.
Építési útmutató 2.
Építési útmutató 3.
Építési útmutató 3.
Építési útmutató 4.
Építési útmutató 4.
Építési útmutató 5.
Építési útmutató 5.
Építési útmutató 6.
Építési útmutató 6.
Építési útmutató 7.
Építési útmutató 7.
Építési útmutató 8.
Építési útmutató 8.
Építési útmutató 9.
Építési útmutató 9.
Építési útmutató 10.
Építési útmutató 10.
Építési útmutató 11.
Építési útmutató 11.
Építési útmutató 12.
Építési útmutató 12.
A felépítmény
A felépítmény
A felépítmény belülről
A felépítmény belülről
Harckocsiteknő
Harckocsiteknő
Együtt a két fő alkatrész...
Együtt a két fő alkatrész...
Hátulról
Hátulról
A lánctalpak
A lánctalpak
A C öntőkeret
A C öntőkeret
A két B öntőkeret
A két B öntőkeret
A két D öntőkeret
A két D öntőkeret
Az A öntőkeret
Az A öntőkeret
Apróságok
Apróságok
Szépen becsomagolva...
Szépen becsomagolva...
A matricalap
A matricalap
A fotómaratás
A fotómaratás
A fotómaratás.
A fotómaratás.
A "dróthuzal"
A "dróthuzal"
A rézlánc.
A rézlánc.
Alkatrészek...
Alkatrészek...
A felépítmény felülről.
A felépítmény felülről.
Felülről
Felülről
Hátulról
Hátulról
Oldalról
Oldalról
Szemből...
Szemből...
2012.01.14.
Utolsó módosítás: 2012.02.27.
Martinov Zoltán (Zola)
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
cooper
2012.03.01. 20:06:52
jónak tünik a makett azt hiszem gyüjtök rá,egy öböl háborús müszaki mentö jól mutatna polcon
Zola
2012.03.02. 19:23:17
Hát igen, impozáns gép lesz az biztos.
Roadblock
2012.03.14. 13:27:19
Nekem a testvere van meg, az AF35S33-as amibol mar csak az A1G-t lehet megepiteni illetve ehhez adtak ki A2 Hercules update kittet.
A makett maga eleg elmenymakett volt nekem, egyedul a lanctalp az, amit ki kell cserelni, mert az az egybe muanyag csoda, minden csak nem szep.
Az AFV CLubnak van T92E2 szemenkenti lanctalpa, ami M48, M60 es M88A1-hez jo, az AFV Club szama az AF35005, erdemes beszerezni.

En a nemet verziot epitettem meg, eleg sok fotot lehet talalni a neten.
Zola
2012.03.15. 07:49:39
Roadblock, ha tudsz küld képet a gépedről, nagyon kíváncsi vagyok rá. A szemenkénti lánctalpat pedig szeretném beszerezni, biztos sokat dob az alapban is jó maketten, illetve szeretnék "legénységet" a járműbe ("ha már lúd legyen kövér alapon").

Zola
Roadblock
2012.03.15. 23:47:43
Kepek vannak fent a Mi keszul eppen topikban a kovetkezo hozzaszolas szamokat keresd:
16819/25919 2009. oktober 22.
16955/25919 2009. oktober 27.
17165/25919 2009. november 11.
Mind3 bejegyzesben az epites eppen aktualis fazisat orokitettem meg. A vegleges makettrol nem kerult fel kep...
Zola
2012.03.16. 08:39:02
Köszönöm a képeket, tetszetős gép. Látom nem a gyári festési mintát követted, ahogy nézem az az eredeti Bundeswehres. Nagyon jól nézhet ki a kész gép is.

Zola
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció