Pintér György - Múzeumi krimik
A kezdetek:
Egy kis szériában gyártó cég esetében a legnagyobb kihívás egy feltűnő doboztető és az új terméket bemutató promóciós anyag elkészítése. Mindkét feladatot legegyszerűbben egy prototípus makettel lehet megoldani, ami általában a makett öntőformáinak készítése közben készül. A Minimanfactory engem választott erre a feladatra, így én készíthettem el az M916 és az M870 első prototípus példányát.
A prototípus pár részletében eltér a sorozatgyártott készlettől, sokszor az építése közben szerzett tapasztalatok alapján változtatnak az öntőformákon.
A makett festésének ötletét a Bradley Reforger hadgyakorlatos matricaíve adta. A Reforger hadgyakorlat a legnagyobb hadgyakorlat, amit Európában rendeztek, egyes években 100000 feletti létszámmal, gyakorlatilag a 3. világháború évente megrendezett főpróbája volt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reforger
M870
A trailer tervei már a legújabb tervezési eljárással készültek, ezért az illeszkedések mindenhol kifogástalanok, nincs méretbeli eltérés sem. A trailer teljes alváza egy darabból készült, erős, ezért nagy súlyt elbír, akár egy másik műgyanta makettet is. A hattyúnyak mozgathatóra is elkészíthető, ez könnyebbé teszi a festést, és sokrétű felhasználási lehetőségei miatt diorámákhoz is ideális. A trailert szélesítő háromszög alakú elemek nyitva és csukva is elkészíthetők. Mivel a rakomány nálam egy M2 Bradley lett, ezért nyitott pozícióban készítettem el. Összességében egy fröccsöntött maketthez képest a többlet nehézséget csak a műgyanta csonkok eltávolítása jelent. Feljavításként elkészítettem ólomhuzalból a levegőcsöveket és a villamos kábeleket. Ezek a kábelek vontatott állapotban jól látszanak a hattyúnyak alsó részén. A csövek és kábelek piros, kék és fekete színét rugalmas (lökhárítók festésére használt) autófestékkel készítettem el. Ez a festék jól bírja a hajlítást, ezért a huzalokat egyenes szálakban tudtam lefesteni, majd méretre vágás után a már lefestett ólomhuzalt hajlítottam megfelelő alakra.
A trailert a Tamiya NATO színeivel festettem. Az alaprétegnél egy kevés buff színt kevertem mindegyik színbe, mert kicsit sötétnek találtam őket. Először a zöld színt fújtam a teljes makettre, majd a sötétbarnát végül a feketét. Érdekesség, hogy a kihajtható háromszög alakú elemeket behajtott állapotban rögzítették a trailer fújásakor, így a mögöttük lévő részen csak a zöld szín látható, ráadásul az a rész általában ki sem fakul. Ezt az effektust én is megjelenítettem: az alap zöld felfújása után háromszög alakú maszkolókat vágtam, ezeket a maszkolókat csak a teljes festés után távolítottam el.
Az alapszínek felfújása után az alapszínbe kevert egyre több buff festékkel világosítottam a napsütésnek legjobban kitett részeket. Ezután a szokásos sötét festéssel történő átmosás majd a filterezés következett. A rozsdát vízzel kevert különféle színű rozsdapigmentből készítettem, majd lakkal fixáltam. Az utolsó lépésként por színű pigmenttel ecseteltem át a fotókon is nagyon porosnak látszó részeket.
M916
A teherautó alvázát a felfüggesztésekkel és a motorral együtt összeállítva kaptam meg. A hátsó felfüggesztés mozgatható, az első kerekeket egy gömbcsuklós megoldásnak köszönhetően bármilyen pozícióban beragaszthatjuk. A motortérben minden alkatrészt megtalálunk, ami az eredetin is megtalálható volt. Mivel ennél a makettnél nem volt cél a motortér bemutatása, csak az alulról átható részek, a hűtő és a motorblokk maradt a motortérben. Az alvázra különféle vastagságú ólomhuzalból készítettem el a levegőkábeleket és a vezetékeket, kb. 3 méter ólomhuzalt használtam fel.
A kabin összeállításakor figyelnünk kell a megfelelő illesztésekre. Ez az egyedüli művelet az építés során, ahol gondolkodnunk és mérnünk kell. Először a kabinhoz ragasztottam a motorburkolatot, majd a hűtőrácsot. Ezután hozzájuk ragasztottam a sárvédőket, figyelve arra, hogy a két sárvédő között az alváz szélességének megfelelő hely maradjon. Ezzel a módszerrel az összes illesztés tökéletes lett.
A lámpákban a foncsort egyszerű alufóliából készítettem. Pillanatragasztóval befuttattam a lámpa belsejét, majd belenyomtam a fóliát, vigyázva, hogy ne legyen ráncos. Ezután az alufóliát felpolíroztam.
Egy régi, fakult vontatót szerettem volna készíteni, így a régi amerikai álcázószíneket választottam a traileren alkalmazott NATO színek helyett. A színeket Tamiya és Vallejo festékekből kevertem, majd a trailerhez hasonlóan világosítottam, koszoltam, rozsdáztam.
A cél nem egy konkrét jármű megjelenítése volt, hanem a fotókon látottak összegzése.
Az építést nagyon élveztem, talán ez a legkönnyebben építhető műgyanta makett, melyet eddig építettem.
M2 Bradley
Az alapkészlet a régi Tamiya makett volt, ezt az Armorscale fantasztikus lövegcsövével és Eduard maratott alkatrészeivel javítottam fel. A csúszásgátló felületek helyét kimaszkoltam, majd 4 bar nyomással autós szórógittet fújtam a makettre. Ekkora nyomáson a szórógitt már a levegőben félig megszárad és szemcsékben érkezik a felületre.
A festés és a koszolás szinte teljes egészében a Verlinden Warmachines füzetében körbefotózott járműről készült.