Pintér György - Múzeumi krimik
Mint a címből és a képekből kiderül, megint nem egy dobozból összerakott kamion építését szeretném bemutatni Nektek.
Egyik kedvenc témám a speciáltransport, nehézgépszállítás, ezért kimondottan érdekelnek ebben a témában fellelhető kamionok. Európában a Mercedes és az MAN a piacvezető ebben a szegmensben, és adott volt, ha ilyen kamiont szeretnék, akkor azt nekem kell megépíteni. A választásom egy viszonylag régebbi típus, az F90-re esett. A csúcsmodellben V10-es 500 lóerős motor dolgozott, és általában 4 tengelyesek voltak a nagy összúly miatt. Sok képet kerestem hozzá, valamint katalógust néztem át, mielőtt belefogtam volna az építésbe. Ennél a változatnál nem egy adott cég kamionját akartam megépíteni, csak magát a típust, de színeiben a német Kahn cég vontatóihoz áll legközelebb.
Szóval az építés. Elsőnek kellett hozzá egy jó kis alapmakett, mely az Italeri régi, ikerdifis MAN F90-es vonatatója. Manapság már igen nehéz beszerezni, nekem is nagy szerencse kellett hozzá. A másik fontos dolog, hogy régen megépítettem (bocsánat, átépítettem) a Revell Phoenix MAN kamionját, melyből kimaradt a V10-es motor, és ez az átépítéshez nélkülözhetetlen volt. Szintén kellett egy másik első tengely, ez a nemrégiben épített Ivecoból maradt ki, mert az meg KFS első tengelyt kapott anno. Ezen kívűl még szükség volt egy csomó kis kiegészítőre, de ezekről majd később.
Első lépés a váz megépítése volt. Ehhez gyári méreteket vettem alapul, de késöbb rájöttem, hogy mégsem a megfelelő méretet választottam. Ez abból adódik, hogy több méretben, több tengelytávval is gyártották ezt a típust, és amit elsőre kiválasztottam az túl rövid lett. Erre akkor jöttem rá, miután méretre vágtam a második tengely rugóit, és beépítettem a helyükre. A hátsó hídakon nem változtattam, azok eredeti állapotukban kerültek beépítésre. Szóval miután bepróbáltam a második hídat a helyére rájöttem, hogy mégis rövid, az eggyel nagyobb tengelytávúra építem meg. Vázat szétvágtam az első tengely mögött, beletoldottam egy darabot, majd most már a végleges helyére beépítettem a második kormányzott tengelyt. Az ilyen utólagos futómű beépítésnél nagyon figyelni kell a megfelelő illesztési pontok hiányában arra, hogy együtt fussanak a kerekek, mert könnyen előfordulhat, hogy a kész makettnél valamelyik nem éri a talajt. Ezért én mindig felrakom a kerekeket ideigleinesen ilyenkor, és így állítom be a futóműveket. Szintén nem egyszerű feladat megoldani a két tengely együtt kormányzását, pláne, hogy nem egyfrma szögben kell fordulniuk. Én ezt a vázon elhelyezett áttétellel oldottam meg, és így sikerült elérni, hogy más szöget zár be a két tengely forduláskor.
Közben építgettem a motort is. Itt szintén átalakítás volt, mert a Revell féle V10-hez adott váltó ide nem jó, az Italeri féle ZF viszont igen. Tehát összeházasítottam a két alkatrészt, majd némi kábelezést is elkövettem rajta. A sebességváltó kart szintén ráépítettem a motorra, mert úgy akartam mint az igazin, hogy fülke billentéskor ott marad. Ehhez természetesen a fülke alját is ki kellett vágni, és nem volt egyszerű bepozicíonálni a kar helyét. A hűtő szintén egy kis átalakításra szorult a másik motor miatt, de az nem volt vészes.
Festéskor a motor és a váz piros színt kapott, a sárvédők pedig matt feketét.
Közben támadt egy olyan gondolatom, hogy a fellépőket, valamint a kipufogó dobot kifúrkálom, hogy élethübb legyen. Hát nem kevés időbe tellett, de sokkal jobb, életszerűbb lett tőle.
A belső részt is építgettem, a műszerfalra készítettem egy kis polcot, rá egy kávéfőzőt, újságokat, és néhány apróságot. A belső napellenzőnek készítettem tartót, és a tetőre került az elmaradhatatlan CB rádió. Nagyon nem akartam feljavítani a belsejét, mert nem Show Trucknak készült a kamion.
A fülkét összeraktam, alapozó után kapott 2 réteg sötétzöld színt, és körbe egy piros matricát, utánna pedig fényes lakkot.
Száradás után beleépítettem a belsőt, majd a fülkét félretettem és következett a felépítmény a fülke mögé.
Egy rácsszerkezetre építettem rá a szerelvényeket, alulra egy Scania tankot, majd a légtartályokat, kiegészítő hütőt, és egy tárolódobozt. A tartályokat és a hűtőt bekötöttem, majd ezt is pirossal festettem le. Közben lefestettem króm Alcladdal a kipufogót, de késöbb vettem észre, hogy túl magas lett, ezért vágtam a csövekből.
A levegőszűrő szintén teljesen más lett, újat kellett faragni a régi helyet a kamion jobb oldalára.
A visszapillantó tükrökkel sem nem voltam megelégedve, ezért átépítettem öket, és került alájuk nagy látószögű tükör mindkét oldalra.
Ezután már csak néhány apróság, lámpa, antenna, villogó, tábla került rá, és mehetett a Schweres polcra.
Összeségében élveztem az átépítést, noha a váz utólagos átalakítása miatt nem volt egyszerű (talán amúgy se), és azóta már elkészült egy időben hozzáillő testvére, melyről a következő cikkemben írok.
Kiss Gábor