MAN Schwertransport

MAN F90 41.502

1:24, Italeri + saját (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik Mint a címből és a képekből kiderül, megint nem egy dobozból összerakott kamion építését szeretném bemutatni Nektek.

Egyik kedvenc témám a speciáltransport, nehézgépszállítás, ezért kimondottan érdekelnek ebben a témában fellelhető kamionok. Európában a Mercedes és az MAN a piacvezető ebben a szegmensben, és adott volt, ha ilyen kamiont szeretnék, akkor azt nekem kell megépíteni. A választásom egy viszonylag régebbi típus, az F90-re esett. A csúcsmodellben V10-es 500 lóerős motor dolgozott, és általában 4 tengelyesek voltak a nagy összúly miatt. Sok képet kerestem hozzá, valamint katalógust néztem át, mielőtt belefogtam volna az építésbe. Ennél a változatnál nem egy adott cég kamionját akartam megépíteni, csak magát a típust, de színeiben a német Kahn cég vontatóihoz áll legközelebb.

Szóval az építés. Elsőnek kellett hozzá egy jó kis alapmakett, mely az Italeri régi, ikerdifis MAN F90-es vonatatója. Manapság már igen nehéz beszerezni, nekem is nagy szerencse kellett hozzá. A másik fontos dolog, hogy régen megépítettem (bocsánat, átépítettem) a Revell Phoenix MAN kamionját, melyből kimaradt a V10-es motor, és ez az átépítéshez nélkülözhetetlen volt. Szintén kellett egy másik első tengely, ez a nemrégiben épített Ivecoból maradt ki, mert az meg KFS első tengelyt kapott anno. Ezen kívűl még szükség volt egy csomó kis kiegészítőre, de ezekről majd később.
Első lépés a váz megépítése volt. Ehhez gyári méreteket vettem alapul, de késöbb rájöttem, hogy mégsem a megfelelő méretet választottam. Ez abból adódik, hogy több méretben, több tengelytávval is gyártották ezt a típust, és amit elsőre kiválasztottam az túl rövid lett. Erre akkor jöttem rá, miután méretre vágtam a második tengely rugóit, és beépítettem a helyükre. A hátsó hídakon nem változtattam, azok eredeti állapotukban kerültek beépítésre. Szóval miután bepróbáltam a második hídat a helyére rájöttem, hogy mégis rövid, az eggyel nagyobb tengelytávúra építem meg. Vázat szétvágtam az első tengely mögött, beletoldottam egy darabot, majd most már a végleges helyére beépítettem a második kormányzott tengelyt. Az ilyen utólagos futómű beépítésnél nagyon figyelni kell a megfelelő illesztési pontok hiányában arra, hogy együtt fussanak a kerekek, mert könnyen előfordulhat, hogy a kész makettnél valamelyik nem éri a talajt. Ezért én mindig felrakom a kerekeket ideigleinesen ilyenkor, és így állítom be a futóműveket. Szintén nem egyszerű feladat megoldani a két tengely együtt kormányzását, pláne, hogy nem egyfrma szögben kell fordulniuk. Én ezt a vázon elhelyezett áttétellel oldottam meg, és így sikerült elérni, hogy más szöget zár be a két tengely forduláskor.
Közben építgettem a motort is. Itt szintén átalakítás volt, mert a Revell féle V10-hez adott váltó ide nem jó, az Italeri féle ZF viszont igen. Tehát összeházasítottam a két alkatrészt, majd némi kábelezést is elkövettem rajta. A sebességváltó kart szintén ráépítettem a motorra, mert úgy akartam mint az igazin, hogy fülke billentéskor ott marad. Ehhez természetesen a fülke alját is ki kellett vágni, és nem volt egyszerű bepozicíonálni a kar helyét. A hűtő szintén egy kis átalakításra szorult a másik motor miatt, de az nem volt vészes.
Festéskor a motor és a váz piros színt kapott, a sárvédők pedig matt feketét.
Közben támadt egy olyan gondolatom, hogy a fellépőket, valamint a kipufogó dobot kifúrkálom, hogy élethübb legyen. Hát nem kevés időbe tellett, de sokkal jobb, életszerűbb lett tőle.
A belső részt is építgettem, a műszerfalra készítettem egy kis polcot, rá egy kávéfőzőt, újságokat, és néhány apróságot. A belső napellenzőnek készítettem tartót, és a tetőre került az elmaradhatatlan CB rádió. Nagyon nem akartam feljavítani a belsejét, mert nem Show Trucknak készült a kamion.
A fülkét összeraktam, alapozó után kapott 2 réteg sötétzöld színt, és körbe egy piros matricát, utánna pedig fényes lakkot.
Száradás után beleépítettem a belsőt, majd a fülkét félretettem és következett a felépítmény a fülke mögé.
Egy rácsszerkezetre építettem rá a szerelvényeket, alulra egy Scania tankot, majd a légtartályokat, kiegészítő hütőt, és egy tárolódobozt. A tartályokat és a hűtőt bekötöttem, majd ezt is pirossal festettem le. Közben lefestettem króm Alcladdal a kipufogót, de késöbb vettem észre, hogy túl magas lett, ezért vágtam a csövekből.
A levegőszűrő szintén teljesen más lett, újat kellett faragni a régi helyet a kamion jobb oldalára.
A visszapillantó tükrökkel sem nem voltam megelégedve, ezért átépítettem öket, és került alájuk nagy látószögű tükör mindkét oldalra.
Ezután már csak néhány apróság, lámpa, antenna, villogó, tábla került rá, és mehetett a Schweres polcra.
Összeségében élveztem az átépítést, noha a váz utólagos átalakítása miatt nem volt egyszerű (talán amúgy se), és azóta már elkészült egy időben hozzáillő testvére, melyről a következő cikkemben írok.

Kiss Gábor
aIMG_0013
aIMG_0013
a két első tngely
a két első tngely
a motor váltó nélkül
a motor váltó né…
vázpróba
vázpróba
eredeti első rugók
eredeti első rugók
rugók méretre vágva
rugók méretre vá…
IMG_0027_1
IMG_0027_1
kormányzás áttétele, hogy más szögben forduljanak a kerekek
kormányzás átté…
itt látható a más szög
itt látható a más…
vázba beletoldva
vázba beletoldva
a Revell motorra ráépítve az Italeri váltó
a Revell motorra r…
festés után
festés után
fülke festve
fülke festve
aIMG_0176
aIMG_0176
váltókar helye kifúrva
váltókar helye kif…
lépcsők szintén kifúrva
lépcsők szintén…
polc a műszerfalra
polc a műszerfalra
váltókar a motoron, és néhány kábel
váltókar a motoron…
így bújik be a helyére
így bújik be a…
így meg ki
így meg ki
aIMG_0086
aIMG_0086
kávét?
kávét
aIMG_0090
aIMG_0090
IMG_0091_1
IMG_0091_1
motor a helyén, lefestve
motor a helyén,…
itt már a fülke is kezd alakulni
itt már a fülke is…
kipufogók
kipufogók
kifúrva...
kifúrva
próbálgatom
próbálgatom
IMG_0137_1
IMG_0137_1
IMG_0138_1
IMG_0138_1
IMG_0140_1
IMG_0140_1
IMG_0141_1
IMG_0141_1
IMG_0142_1
IMG_0142_1
IMG_0180_1
IMG_0180_1
IMG_0186_1
IMG_0186_1
a hátsó lámpák is újak
a hátsó lámpák…
kezdődik a felépítmény építése
kezdődik a felépí…
IMG_0192_1
IMG_0192_1
itt már megpakolva
itt már megpakolva
IMG_0206_1
IMG_0206_1
IMG_0207_1
IMG_0207_1
doboz, tartály, minden van már rajta
doboz, tartály,…
festés utáni próba
festés utáni pró…
IMG_0232_1
IMG_0232_1
IMG_0233_1
IMG_0233_1
IMG_0239_1
IMG_0239_1
a kipufogó csőbe is kellett egy pár extra kunkor
a kipufogó csőbe…
hűtő is bekötve
hűtő is bekötve
IMG_0028_1
IMG_0028_1
lakat
lakat
tükrök
tükrök
IMG_0034_1
IMG_0034_1
új légszűrőház
új légszűrőház
na itt már nehéz követni mi hová megy
na itt már nehéz k…
IMG_0039_1
IMG_0039_1
IMG_0040_1
IMG_0040_1
tükrök készen
tükrök készen
IMG_0043_1
IMG_0043_1
IMG_0045_1
IMG_0045_1
IMG_0048_1
IMG_0048_1
kipufogó megkurtítva
kipufogó megkurtí…
IMG_0054_1
IMG_0054_1
IMG_0057_1
IMG_0057_1
IMG_0069_1
IMG_0069_1
IMG_0072_1
IMG_0072_1
IMG_0073_1
IMG_0073_1
aIMG_0001
aIMG_0001
aIMG_0003
aIMG_0003
aIMG_0007
aIMG_0007
aIMG_0011
aIMG_0011
szerelvényben
szerelvényben
2009.10.23.
Utolsó módosítás: 2009.10.24.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hunter
2009.10.25. 10:52:10
Nagyon király lett! Szép gép.
vincus80
2009.10.25. 15:36:58
Szia!
Szép lett a vas, nagyon tetszik!
Egy kérdésem lenne: a kipufogót mivel festetted? Milyen festékkel lehet korrigálni a krómozott alkatrészek sérüléseit?

Üdv
Vince
Gabi
2009.10.25. 17:59:58
Sziasztok!
Köszi szépen!
Vince, a kipufogókat króm Alcladdal festettem le. Előtte teljesen lecsiszoltam a gyári krómot, teljesen átfújtam őket. Igazándiból csak az újra krómozással tudod korrigálni a gyári alkatrészek hibáit, és erre a legjobb az alclad.
Gabi
kinggi
2009.10.25. 21:43:37
Húh nagyon ütős gép lett csak gratulálni tudok szép...

mennyit dolgoztál vele?
vincus80
2009.10.25. 23:21:35
Köszi az infot! Be is szerzek belőle...meg a kaméleonból is! :)

Üdv
Vince
Gabi
2009.10.26. 08:18:17
Szia kinggi!
Ez viszonylag gyorsan kész lett, 4-5 hónap alatt.
Gabi
Dönitz
2009.10.26. 13:20:50
Elképesztő.. Jó volt élőben is látni Móváron.
Hibátlan munka..

üdv.: Dönitz
dani csaba
2009.11.04. 23:11:20
Nagyon tetszik!Megnézném egymás mellett a két négytengelyest!Nem kerűl fel ilyen kép? Gratulálok:Csaba
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció