Pintér György - Múzeumi krimik
A makettezés igazi kihívása az, amikor eljutsz odáig, hogy nem dobozból - persze nem leértékelve azt - építesz meg egy számodra kedvenc, mások által még el nem készitett ritkaságot. Én is ezt tettem, egyik kedvencem a MAZ-537-es vontató, amelynek ismerete számomra a 70-es évek elejére esik. Újratalálkozásom e típussal váltotta ki belőlem, hogy elkészítem ezt a járművet az általam kedvelt 1:72 méretszámban. Gyors utánjárás után keserű szájízzel vettem tudomásul, hogy ezt a típust senki nem gyártja, pláne 1:72-ben (azóta az az információm, hogy majd a Trumpeter 1:35-ben készül kiadni). Ott álltam az 1:1-es valóság előtt és döntöttem: azért is megcsinálom! Elkezdődött az adatgyűjtés. Rengeteg fénykép, segédanyagként a Tankográd Special N˚02 száma, s nem utolsó sorban mérőszalag és jegyzetfüzet. Kellő ismeretanyag birtokában kezdtem neki a feldolgozásának. Méretezés, anyagbeszerzésre, stb. nem volt gondom, mert minden a rendelkezésemre állt: a 0,5, 1,3 és 5 mm-es sztirolhulladék, papírvékony nyomdai lemez, tűzőkapocs a futóműhöz, órából kiszedett fogaskerék a csőrlőkhöz, rézdrótok tömkelege, 0,2–2 mm átmérőig vezetékek, tengely, öntőkeretcsonkok - higgyétek el, csupa-csupa hulladék, egy kivételével.
MAZ-535G
1:72 sajátépítés
A kerék, ezen belül is a gumi lévén gumikerekes jármű. Ennek hiánya bizony nagy fejtörést okozott, tudniillik az alváz kiszerkesztése után szükségem volt a kerekekre az alulról való építés miatt. Egyre telt az idő, nem volt igazán okos megoldás. Egy késő esti órában azonban hozzám pártolt a szerencse: megszólalt a telefonom. Két klubtásram, Földvári Csaba és Pénzes Tamás éppen a neten lógott és találtak számomra – legnagyobb örömömre - egy orosz gyártót, akinek 1:72-ben van 8 darabos MAZ gumikészlete, de csak gumi. Azonnal hívtak. Ettől kezdve felgyorsultak az események. Megrendeltem a gumikat, amit rendben meg is kaptam. Ezek után May Karcsi barátommal megkonzultáltam a felni és az agy elkészitésének módját, majd a mesterdarab elkészitése után ő kellő precízitással műgyantába foglalta. A kész kerekek helyrekerülése után, már minden ment a maga útján. Ám megint gondom támadt: mi lenne, ha kinyitnám? De 1:72! Kicsi! De mégis! Van nyomdai lemezem, ami úgyis kellett az oldalsó légterelők, hűtőrácsok elkészítéséhez. Gyorsan döntöttem, elkészítem a felső ajtókat is, így nyithatóvá válik. Újabb adat kellett a motor és tartozékai (csörlőszerkezet) elkészítéséhez. Újabb fényképek, méretezés, de elkészült (csak a festés után kerültek a helyükre).
Belátás a motortérbe