MiG-15 UTI, egy legenda újjászületése
Pintér György - Múzeumi krimik Még februárban, egy unalmas napon tallóztam a Makettinfón a topikok között, és mivel nemigen foglalkozom repülőkkel, meglepődve olvastam, hogy itt a közelünkben egy lelkes kis csapat belefogott egy MiG-15 UTI felújításába.

Érdekelni kezdett a dolog, már csak technikai szempontból is, és elkezdtem utána nézni az elérhetőségüknek.
Felmentem a honlapjukra, ahol igen sok érdekességet lehet látni, majd felhívtam Kulik Jancsit, hogy lenne-e lehetőség egy látogatásra náluk. Örömmel fogadta jelentkezésemet és meg is beszéltünk egy időpontot, melyet jeleztem Mekettnek is, hátha van kedve társulni (volt - Mekett).

Március 8-án reggel igen szeles időben érkeztünk ki Tökölre, a volt DRRT, valamikori PG kapujához. Jani fogadott minket, és bekísért a hangárok közé.

Rögtön kint a placcon, egy MiG-21-gyel találkoztunk. Mint megtudtuk, üzemképes a madárka. Nem messze tőle egy Jak-28 félbevágott, megcsonkított teteme hevert a földön. Sajnos őt már nem tudták egészben megmenteni, így csak az orr-részt tudták elhozni.

Ezek után bementünk egy konténerből kialakított kis műhelybe, ahol a fia és az egyik segítőjük éppen a 15-ös kábelrengetegével küzdöttek, mint egy modern Laokon csoport tagjai, hogy a fegyverzeti vezérlőrendszer elemeit a hatástalanításhoz kiemeljék a korbácsból.

Itt rengeteg már felújított és még felújításra váró alkatrész hevert a polcokon. Laikus számára össze-visszaságban, ámde nekik érthetően, elrendezett módon. Az egyik falat teljesen beterítette a gép komplett elektromos rendszerének kinagyított rajza, egy másikon pedig a fék és hidraulika rendszeré.

Miközben Jani mesélt az egész vállalkozás eredetéről, a gép beszerzéséről, a munkafolyamatokról, mi bőszen fotózgattuk az ott található alkatrészeket, érdekességeket. Ezen kapva egyszer csak elénk került egy eredeti légi felderítő fotózáshoz való fényképezőgép is, melyet a MiG-eken használtak. Rövid kábelkötögetés után még a működőképességéről is megbizonyosodhattunk.

Közben felfedeztünk pár kopott, öreges, láthatóan sokáig a földben időző alkatrészt is. Kérdésünkre megtudtuk, hogy a reptér területén épülő bevásárlóközpont alapjainak ásásakor kerültek felszínre. A vizsgálatok kiderítették, hogy Messerekből származnak, ugyanis annak idején itt a gyárban ezeket is gyártották, javították.

Mikor jól kibámultuk magunkat, átmentünk egy szomszédos konténerbe, ami raktárként szolgált. A polcok itt is tele voltak mindenféle repülőgépalkatrésszel. Nem kis meglepetésünkre egy légcsavardarabot is felleltünk, ami valamikor egy B-24 Liberator része volt. A közös fotózás után feltárult a hangárkapu és végre betekintést nyerhettünk a szentélybe.

Nos, mit is mondjak. Jómagam autószerelőként sok érdekességet látok a napi munka során, de ez még engem is lenyűgözött.

A törzs két félben a hangár két oldalán, a szárnyak külön állványon. Alkatrészek, csövek, kábelek, szerszámok mindenfelé. A háttérben polcokon itt is rengeteg tartalék alkatrész, állványon a már felújított hajtómű. Nehéz lenne leírni mindent, amit láttunk, tapasztaltunk, fotóztunk.

Csodálatra méltó az a precíz alaposság, mellyel a részegységek, valamint az egész felújítását végzik. Csak kiragadott példaként említeném meg a csűrők üzemeléséhez szükséges mechanikát, mely akár egy ujjal is mozgatható. Vagy éppen a már elkészült csőrendszer, gyári színre festése, mellyel meghatározható a rajzok alapján mi, mire szolgál. Ha már a csöveknél tartunk. Némelyiknek bőr burkolata van, ezek elkészítését Jani felesége végezte, az eredeti varrási séma alkalmazásával.

Közben megtudtuk, hogy a repülő szereléséhez szükséges célszerszámok mind a rendelkezésükre állnak. Van, ami a PG-ben eltöltött évtizedek után maradt náluk, van, amit külföldi partnerektől kaptak.

Elég sokat időztünk a hangárban, majd utána átmentünk az irodába.

Itt szintén a legtöbb helyet polcok uralták. Rajtuk már bevizsgált műszerek a MiG-hez, mérőműszerek a beállításokhoz. Egy polcon kuriózumnak számító, EREDETI gépkönyvek, leírások.

Innen egy rövid sétával elmentünk a reptér egy másik részébe, ahol egy kisebb bunkerben szépen egymás mellett/mögött sorakoztak a még javításra váró tartalék hajtóművek. Szintén itt láthattunk ládákat, telis-tele a már említett gödrökből kibányászott II. világháborús maradványokkal.

Ismét vissza a MIG hangárhoz, annak is a hátsó részéhez. A sugárkamrában szintén még elfekvőben lévő hajtóművek találhatóak.

Búcsúzáskor Jani még bevitt bennünket a kijáratnál lévő nagy hangárba, ahol a mai kor kisrepülőit tekinthettük meg.

Bízom benne, hogy sikeres lesz a MiG hajtóműpróbája, műszaki átvételezése és sűrűn láthatjuk majd feltűnni repülés közben egünkön.
T1
T1
T1 (1)
T1 (1)
T1 (2)
T1 (2)
T1 (3)
T1 (3)
T1 (4)
T1 (4)
T1 (5)
T1 (5)
T1 (6)
T1 (6)
T1 (7)
T1 (7)
T1 (8)
T1 (8)
T1 (9)
T1 (9)
T1 (10)
T1 (10)
T1 (11)
T1 (11)
T1 (12)
T1 (12)
T1 (13)
T1 (13)
T1 (14)
T1 (14)
T1 (15)
T1 (15)
T1 (16)
T1 (16)
T1 (17)
T1 (17)
T1 (18)
T1 (18)
T1 (19)
T1 (19)
T1 (20)
T1 (20)
T1 (21)
T1 (21)
T1 (22)
T1 (22)
T1 (23)
T1 (23)
T1 (24)
T1 (24)
T1 (25)
T1 (25)
T1 (26)
T1 (26)
T1 (27)
T1 (27)
T1 (28)
T1 (28)
T1 (29)
T1 (29)
T1 (30)
T1 (30)
T1 (31)
T1 (31)
T1 (32)
T1 (32)
T1 (33)
T1 (33)
T1 (34)
T1 (34)
T1 (35)
T1 (35)
T1 (36)
T1 (36)
T1 (38)
T1 (38)
T1 (39)
T1 (39)
T1 (40)
T1 (40)
T1 (41)
T1 (41)
T1 (42)
T1 (42)
T1 (43)
T1 (43)
T1 (44)
T1 (44)
T1 (45)
T1 (45)
T1 (47)
T1 (47)
T1 (49)
T1 (49)
T1 (50)
T1 (50)
T1 (51)
T1 (51)
T1 (52)
T1 (52)
T1 (53)
T1 (53)
T1 (54)
T1 (54)
T1 (55)
T1 (55)
T1 (56)
T1 (56)
T1 (57)
T1 (57)
T1 (59)
T1 (59)
T1 (60)
T1 (60)
T1 (62)
T1 (62)
T1 (64)
T1 (64)
T1 (65)
T1 (65)
T1 (66)
T1 (66)
T1 (67)
T1 (67)
T1 (68)
T1 (68)
T1 (69)
T1 (69)
T1 (70)
T1 (70)
T1 (71)
T1 (71)
T1 (72)
T1 (72)
T1 (73)
T1 (73)
T1 (74)
T1 (74)
T1 (75)
T1 (75)
T1 (76)
T1 (76)
T1 (77)
T1 (77)
T1 (78)
T1 (78)
T1 (79)
T1 (79)
T1 (80)
T1 (80)
T1 (81)
T1 (81)
T1 (82)
T1 (82)
T1 (84)
T1 (84)
T1 (84)
T1 (84)
T1 (85)
T1 (85)
T1 (88)
T1 (88)
T1 (89)
T1 (89)
T1 (91)
T1 (91)
T1 (92)
T1 (92)
T1 (93)
T1 (93)
T1 (95)
T1 (95)
T1 (96)
T1 (96)
T1 (97)
T1 (97)
T1 (98)
T1 (98)
T1 (99)
T1 (99)
T1 (100)
T1 (100)
T1 (101)
T1 (101)
T1 (102)
T1 (102)
T1 (103)
T1 (103)
T1 (104)
T1 (104)
T1 (105)
T1 (105)
T1 (106)
T1 (106)
T1 (107)
T1 (107)
T1 (108)
T1 (108)
T1 (109)
T1 (109)
T1 (110)
T1 (110)
T1 (111)
T1 (111)
T1 (112)
T1 (112)
T1 (113)
T1 (113)
T1 (114)
T1 (114)
T1 (115)
T1 (115)
T1 (116)
T1 (116)
T1 (117)
T1 (117)
T1 (118)
T1 (118)
T1 (119)
T1 (119)
T1 (120)
T1 (120)
T1 (121)
T1 (121)
T1 (122)
T1 (122)
T1 (123)
T1 (123)
T1 (124)
T1 (124)
T1 (125)
T1 (125)
T1 (127)
T1 (127)
T1 (128)
T1 (128)
T1 (130)
T1 (130)
T1 (132)
T1 (132)
T1 (133)
T1 (133)
T1 (134)
T1 (134)
T1 (137)
T1 (137)
T1 (138)
T1 (138)
T1 (139)
T1 (139)
T1 (140)
T1 (140)
T1 (141)
T1 (141)
T1 (142)
T1 (142)
T1 (143)
T1 (143)
T1 (144)
T1 (144)
T1 (145)
T1 (145)
T1 (146)
T1 (146)
T1 (147)
T1 (147)
T1 (148)
T1 (148)
T1 (149)
T1 (149)
T1 (150)
T1 (150)
T1 (151)
T1 (151)
T1 (152)
T1 (152)
T1 (153)
T1 (153)
T1 (154)
T1 (154)
T1 (155)
T1 (155)
T1 (156)
T1 (156)
T1 (157)
T1 (157)
T1 (158)
T1 (158)
T1 (159)
T1 (159)
T1 (160)
T1 (160)
T1 (161)
T1 (161)
T1 (162)
T1 (162)
T1 (163)
T1 (163)
T1 (164)
T1 (164)
T1 (165)
T1 (165)
T1 (166)
T1 (166)
T1 (167)
T1 (167)
T1 (168)
T1 (168)
T1 (169)
T1 (169)
T1 (170)
T1 (170)
T1 (171)
T1 (171)
T1 (172)
T1 (172)
T1 (173)
T1 (173)
T1 (174)
T1 (174)
T1 (175)
T1 (175)
T1 (176)
T1 (176)
T1 (177)
T1 (177)
T1 (178)
T1 (178)
T1 (179)
T1 (179)
T1 (180)
T1 (180)
T1 (181)
T1 (181)
T1 (182)
T1 (182)
T1 (183)
T1 (183)
T1 (184)
T1 (184)
T1 (185)
T1 (185)
T1 (186)
T1 (186)
T1 (187)
T1 (187)
T1 (190)
T1 (190)
T1 (192)
T1 (192)
T1 (193)
T1 (193)
T1 (195)
T1 (195)
T1 (197)
T1 (197)
T1 (198)
T1 (198)
T1 (200)
T1 (200)
T1 (201)
T1 (201)
T1 (203)
T1 (203)
T1 (204)
T1 (204)
T1 (205)
T1 (205)
T1 (206)
T1 (206)
T1 (207)
T1 (207)
T1 (208)
T1 (208)
T1 (209)
T1 (209)
T1 (210)
T1 (210)
T1 (211)
T1 (211)
T1 (212)
T1 (212)
T1 (213)
T1 (213)
T1 (214)
T1 (214)
T1 (215)
T1 (215)
T1 (216)
T1 (216)
T1 (217)
T1 (217)
T1 (218)
T1 (218)
T1 (219)
T1 (219)
T1 (220)
T1 (220)
T1 (221)
T1 (221)
T1 (222)
T1 (222)
T1 (223)
T1 (223)
T1 (224)
T1 (224)
T1 (225)
T1 (225)
T1 (226)
T1 (226)
T1 (227)
T1 (227)
T1 (228)
T1 (228)
T1 (229)
T1 (229)
T1 (230)
T1 (230)
T1 (231)
T1 (231)
T1 (232)
T1 (232)
T1 (233)
T1 (233)
T1 (234)
T1 (234)
T1 (235)
T1 (235)
T1 (236)
T1 (236)
T1 (237)
T1 (237)
T1 (238)
T1 (238)
T1 (239)
T1 (239)
T1 (240)
T1 (240)
T1 (241)
T1 (241)
T1 (242)
T1 (242)
T1 (243)
T1 (243)
T1 (244)
T1 (244)
T1 (245)
T1 (245)
T1 (246)
T1 (246)
T1 (247)
T1 (247)
T1 (248)
T1 (248)
T1 (249)
T1 (249)
T1 (250)
T1 (250)
T1 (251)
T1 (251)
T1 (252)
T1 (252)
T1 (253)
T1 (253)
T1 (254)
T1 (254)
T1 (255)
T1 (255)
T1 (256)
T1 (256)
T1 (257)
T1 (257)
T1 (258)
T1 (258)
T1 (259)
T1 (259)
T1 (260)
T1 (260)
T1 (261)
T1 (261)
T1 (262)
T1 (262)
T1 (263)
T1 (263)
T1 (264)
T1 (264)
T1 (265)
T1 (265)
T1 (266)
T1 (266)
T1 (267)
T1 (267)
T1 (268)
T1 (268)
T1 (269)
T1 (269)
T1 (270)
T1 (270)
T1 (271)
T1 (271)
T1 (273)
T1 (273)
T1 (275)
T1 (275)
T1 (276)
T1 (276)
T1 (277)
T1 (277)
T1 (278)
T1 (278)
T1 (280)
T1 (280)
T1 (281)
T1 (281)
T1 (282)
T1 (282)
T1 (283)
T1 (283)
T1 (284)
T1 (284)
T1 (285)
T1 (285)
T1 (286)
T1 (286)
T1 (287)
T1 (287)
T1 (288)
T1 (288)
T1 (289)
T1 (289)
T1 (290)
T1 (290)
T1 (291)
T1 (291)
T1 (292)
T1 (292)
T1 (293)
T1 (293)
T1 (294)
T1 (294)
T1 (295)
T1 (295)
T1 (296)
T1 (296)
T1 (297)
T1 (297)
T1 (298)
T1 (298)
T1 (299)
T1 (299)
T1 (300)
T1 (300)
T1 (301)
T1 (301)
T1 (302)
T1 (302)
T1 (303)
T1 (303)
T1 (304)
T1 (304)
T1 (305)
T1 (305)
T1 (306)
T1 (306)
T1 (307)
T1 (307)
2009.05.27.
Utolsó módosítás: 2010.04.27.
Elektrolakatos
Makettinfo Online Klub
Fényképezte: Hara István, Takács Zoltán
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2009.06.17. 05:54:39
Örülök, hogy ilyen alapos tájékoztatást adtatok szívem csücskéről a MiG-15-ről. Elektro, azért ezt nem kéne! Mi lesz így abból a csavartollból. Valld be, éppen nyalogattad, kóstolgattad amikor lefotóztak :) (50.kép)
Miggyuri
juge75
2009.06.17. 06:32:04
Szuper a cikk István és Zoltán!!
A T1 (243, 244, 245) képeken szereplő fotó konténerrel kapcsolatosan meg fognak keresni a Szolnoki Repülőmúzeum-ból.
Pont ilyen után nyomoznak, hogy miféle, de az övék rosszabb állapotú.
Üdvözlettel: Juhász Gábor (juge75).
PETI
2009.06.17. 14:19:08
Gratulálok a látogatáshoz!
Azért azzal vitatkoznék, hogy a MiG-21-es üzemképes.
Üdv
PETI
Égi lovag
2010.05.18. 18:03:48
Azóta én is halottam, hogy ujjra lesz üzemképes mig-15 magyarországon, én is várom, és rendkivűl örülök neki. A 46-os számú UTIról nem meséltek neked? alkatrészbázisnak használják, vagy csak ott áll? elég siralmas állapota van, gondolom nincsenek tervek nagyon vele..:(
Elektrolakatos
2010.05.19. 09:36:20
Égi lovag!

Janitól kérdeztük még ott, hogy avval mi lesz. Sajnos nem az övék, így nem is tudott rá érdemben válaszolni.

Üdv:Elektro
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció