MMZ-555

Zil MMZ-555

1:35, AVD Models No.35003 (2024)
Pintér György - Múzeumi krimik Az egykori Lihacsov Autógyár slágerterméke hozzátartozott az 1970-es, 1980-as évek magyarországi utcaképéhez. Nagy számban használták a típust a Volán vállalatok, az ÉPFU, de sok tsz is rendszeresítette a fürge kis billencset, amik nem csak a bányákban, de az aratásnál is helyt álltak.

Az általam preferált 35-ös méretarányban a makettgyártók eddig eléggé elhanyagolták a témát, itthon mindössze a Balaton Modell gyanta készlete kapható pár éve. Fröccsöntött változatban csak tavaly jelent meg az AVD Models készlete, egyszerre három változatban is. Az orosz gyártó készleteivel ezidáig nem találkoztam, bár sok, általam kedvelt szovjet/orosz témájú készletet adott ki, de csak 43-as méretarányban. Mivel megjelent a 35-ös változat, ezért gondoltam beszerzek egyet gyerekkorom egyik kedvencéből. A három változat közül a 3503 számú, késői verziót választottam. A csomagolás az új Zvezda készleteknél megismert bújtatós megoldás, ami nekem személy szerint nem a kedvencem, mert a dobozborítás nehezen bírja a sok nyitást-zárást. A grafikája egyébként szép, hátul az elkészült makettről láthatók fotók.

Zil MMZ-555
1:35 AVD Models 35003


A dobozt kinyitva 6 különböző méretű öntőkereten kapjuk az alkatrészeket egy 52 oldalas útmutató, valamint a színes festési útmutató társaságában. Ez utóbbi csak az általam nem ismert Machete festékmárka színeit adja meg. Érdekességképpen adnak még egy színes képeslapot is. A készletben található gumik kifejezetten szépek, jó a mintázatuk és az oldalán lévő feliratok is olvashatók, illetve a többi gyártótól eltérő öntési mód miatt nincs a futófelület közepén az öntési csík, ami mindenképpen pozitívum. Érdekesnek találtam a felnik kialakítását az oldalukon lévő két bütyök miatt, eddig ilyen megoldással nem találkoztam. Ettől függetlenül a kialakításuk szép és a gumik is viszonylag könnyen felhelyezhetők.

A kereteket áttekintve ér az első meglepetés, azok csak számozva vannak, míg az útmutató betűkkel jelzi azokat. Így az első dolgom volt, hogy a keretekre a betűjeleket filctollal ráírtam. Az építés ennek ellenére is alapos odafigyelést igényel, mert az útmutató gyakran hibás számozással jelzi az elemeket, már az alváz összeállításánál is felcserélték az oldalakat. Sőt az útmutató rajzai sem pontosak, több helyen mutatnak olyan alkatrészt, amik csak a későbbi lépéseknél kerülnek beépítésre. Az alkatrészeket tartalmazó keretek egyébként számomra indokolatlanul vastagok, egy fél maketthez elegendő műanyagot is elpazaroltak ezzel a gyártás során... Az alkalmazott műanyag puha, sőt nekem helyenként már túl puhának is tűnik, de így legalább minimális a törés veszélye a kisebb alkatrészeknél.

Az egyes elemek illeszkedése egyébként jó, mindössze a jobboldali sárvédőnél volt egy kis probléma, viszont a kabin elemeinél elég sok a sorja. Az építés során – a fentebb említett útmutatóban lévő rejtett hibákat leszámítva – különösebb gond nem volt. Az egyetlen nehézséget a fülke alvázra való helyezése jelentette, melynek során a kézifék és a terepváltó karját a fülke alján lévő pici résen át kell bedugni. Itt azért sikerült eltörnöm a váltó karját – kétszer is. A fülkében lévő ülések és a kormány elhelyezése nekem eléggé furcsának tűnt, a neten fellelt fotók alapján azok elhelyezése nem biztos, hogy pontos. Érdekesség, hogy a platót háromféle módban – alap, felemelt és mozgatható – állapotban is meg lehet építeni és ezekhez külön adják a megfelelő hosszúságú hidraulikát. Ez szintén teljesen érthetetlen, hiszen elegendő lett volna egyetlen darab, a mozgatható verzióhoz szükséges hidraulika. Ehelyett adnak hármat, amit pazarlásnak érzek.



Mindent összevetve egész jó készletet sikerült összehoznia az orosz gyártónak, mindössze az árát tartom kicsit túlzónak, tekintettel arra, hogy ebben az árban elérhető több gyártő, a Zil-nél nagyobb méretű, ezáltal több alkatrészből álló teherautója is. Közben megjelent a Zvezda Zil-130-as készlete itthon, mely a fentieket alátámasztja, az ára kedvezőbb.

Mindezektől függetlenül építés közben annyira megtetszett a kis járgány, hogy megvettem a 3504 számú korai MMZ-t, sőt a 3502 számú fix platós Zil-130-at is.
2025.09.13.
Krisz76, Miskolc
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2025.09.14. 11:12:19
Szép munka, köszönjük, hogy bemutattad!
Tényleg gyerekkorom egyik meghatározó látványa volt a kék-fehér billencs, aztán észrevétlenül, hirtelen tűntek el.
Freddy
2025.09.14. 13:47:43
Szép lett, én pár hete a 4-es út építkezésén még láttam egyet.
78Lali
2025.09.14. 16:35:03
Szép munka!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció