Pintér György - Múzeumi krimik
A Ju-88-as repülőgép német fejlesztésű többcélú,közepes bombázó volt a második világháború alatt.Meghajtásáról két Jumo 1 hengeres csillagmotor gondoskodott a maga 1200LE-vel, ezzel a gép elérte az 519 mm/h sebességet. Mind sebességben,mind manőverezőképességben felvette a versenyt a korabeli vadászokkal. Fegyverzete 4 db 7.9 mm MG-15-ös géppuska, max 1800 kg bomba volt. Kezeléséről 4 fő gondoskodott. Sok- oldaluságát bizonyítja a bombázó-,zuhanóbombázó, fotófelderítő, csatarepülő, aknatelepítő, torpedóvető, éjszakai vadász változatok és a több mint 15 000 db-os példányszám.
A Magyar Királyi Honvéd Légierőnél is alkalmazták a Ju-88 A-4 és Ju-88D típusokat, bombázó ill. felderítő feladatokra.
A makettet a Revell dobozolta, de egy Dragon makettel van dolgunk. Sajnos a Revell már nem forgalmazza a gépet, beszerzése nem egyszerű feladat. Én is a Makettinfó cserebere rovatában találtam,és azonnal lecsaptam rá. Aztán ahogy az lenni szokott,a szekrényem tetején pihent pár évig, amíg beszereztem hozzá a megfelelő kiegészítőket. Ezek egy Verlinden kabinbelső, PK Tinyland maratás,és természetesen a HAD matricakészlete, mellyel a Boszorkányok bombázószázad egyik gépét készíthetjük el.
Az építést a kabinnal kezdtem. Most először raktam össze Verlinden készletet, semmi negatívumot nem tudok említeni róla. Kidolgozott részletek, pontos illeszkedés. Egyedüli hiányossága, hogy a pilóta bal kezénél lévő kezelőkarokat elfelejtették kidolgozni, de azt pótoltam a maketthez gyártottakkal. A kész kabint lefújtam Revell 78 sötétszürkével, száradás után ecsettel kifestettem a műszereket és kapcsolókat, majd az egészet szárazecseteltem világosszürkével.
Következett a törzs összeillesztése, egyedül itt kellett tömítenem, a hasán és a gerincen. A csiszolás után visszakarcoltam a lemezosztást.
A szárnyak és a motorok illesztésénél csak csiszolni kellett. A szárnyak és vezérsíkok felragasztása után elkészítettem a futóműgondolákat, melyeket Revell 45 világos olívazöldre festettem.
A kabin üvegezésének a maszkolása volt a legmacerásabb meló, pedig beszereztem az Eduard maszkolókészletét. Ráment egy pár nap,mire végeztem. Mielőtt felragasztottam a kabintetőt, még belülre beragasztottam egy vékony rézdrótot.
Következő lépés a festés, először átfújtam a panelvonalakat Revell 78 sötétszürkével, utána felfújtam a fehér színt a vezérsíkokra, aztán a sárga (Modell Master 1569) szárnyvégeket, ill.törzsgyűrűt. Maszkolás után jött a piros (Revell 31) a vezérsíkokra és a légcsavarkúpra, végül a zöld (Humbrol 101) és ezzel kész is a nemzetiszínű hátsó.
A gép alul világoskék (Gunze H-67), felül sötétzöld (Gunze H-64) és még sötétebb zöld (Gunze H-65) standard színekből áll, a festés a felsorolás sorrendjében történt. A Gunze H-65-öt használtam a légcsavarlapátokhoz és a légcsavarkúphoz.
Amíg a géptest száradt, összeállítottam a bombákat és a kerekeket.
A bombák sötétszürkére lettek lefestve, a kerekek feketére.
Visszatértem a törzshöz, felragasztottam a bombákat és lefújtam fényes lakkal (Modell Master akril).
Közben elkészítettem a kerekek koszolását, ehhez Revell 87 földbarnát használtam, szárazecseteléssel vittem fel a felületre,és rögtön utána világosbarna pasztellkrétaport a friss festésre.
A lakk száradása után felhelyeztem a matricákat, a HAD kiváló matricakészletét és a Revell igen csak gyengén sikerült matricalapját. A felhelyezéshez Gunze matricalágyítót használtam. Következett még egy réteg fényes lakk és végül két réteg Gunze matt lakk.
Végezetül lekerültek a kabintetőről a fáradságos munkával felhelyezett maszkok.
A koszolásnak híg matt feketét folyattam a panelosztásokba és fülpucolóval haladási iránnyal ellentétesen elkentem, a kopásokat alumínium színnel festettem, az olajfolyásokat Gunze oil festékkel készítettem.A motorbeömlőket gun metállal festettem és alumíniummal szárazecseteltem, a kipufogók rozsda színt kaptak, a friss festékre sötétbarna pasztellport vittem fel. A korom nyomokat szárazecseteléssel készítettem több rétegben, matt fekete felhasználásával.
Ezután beragasztottam a fegyverzetet, mely gun metál színt kapott, a porvédőt Neoflexel készítettem. A célkeresztek a PK Tinyland készletéből valók. A helyére került a futómű, itt ónhuzalt használtam feljavításra. Utolsó lépésként elkészítettem az antennát fekete nylonharisnyaszálból.
A makettet dobozból is szépen el lehet készíteni, az egyedüli gyenge pontja a matricalap, cseréje ajánlott.