Pintér György - Múzeumi krimik
Régóta szerettem volna megépíteni a MiG-29 UB változatát, hogy az A változat mellé helyezhessem a vitrinbe.
Már a makett és a kiegészítők beszerzése is elég körülményes volt. Miután a lényeges alkatrészek meglettek, már egy másik projekten kezdtem dolgozni, így a MiG parkoló pályára került pár évre.
Aztán eljött 2010. és a HÍR amely lelombozta a katonairepülés szerelmeseit-A MiG-29-eket végleg kivonják! Úgy éreztem,ez az a pillanat,amikor leemelem a polcról a makettet,és a sokak által hőn szeretett típus emlékére megépítem.
Az elején eldöntöttem, hogy a légifölény szürkére festem a gépet, és zárt kabintetővel építem meg. Sikerült beszereznem két műgyanta katapultot, az FM details hajtóműkiömlőjét, első kerekeket és egy kissé hiányos Eduard ill. Reheat Models maratást. A kabinnal kezdtem az építést, minimális feljavítással(oldalkonzolok, ülések, HUD),a hátsó ülés aljából több mint egy millimétert le kell reszelni. Ezután összeragasztottam a törzset, majd ellátogattam a jászberényi makettkiállításra. A börzén találtam műgyanta futóműaknát, aminek nem tudtam ellenállni,és megvettem. Otthon szétbontottam a törzset, közben folyamatosan szidtam magamat. Az amúgy gyönyörűen kivitelezett aknát szó szerint bele kellett faragni a helyére, összeállítási útmutató nem volt,futóműalkatrész viszont sok. Két napon keresztül nézegettem a fényképeket és a makett eredeti alkatrészeit,mire összeállt a kép. A műgyanta aknát kifúrtam,hogy az eredeti futóműszárat rögzíteni tudjam a törzsben lévő gyárilag kialakított furatba. Csekély egy hét alatt sikerült is. A következő agybaj a hajtómű összeállítása volt, mivel az FM-kiömlőhöz nem volt maratás. Na nem baj, majd belerakom az Eduardét! Egyetlen apróságról feledkeztem meg, mégpedig arról, hogy az Eduard az Academy alkatrészéhez méretezte a sajátjait. Egy kis vagdosás után azért sikerült. Az orr bontása egy kicsit kacifántosra sikerült, a legjobb,ha először a felső törzsrészeket ragasszuk össze, utána az alsókat, majd egyesítjük az alsó és felső törzsfelet. A géptest összeállítása után felhelyeztem az antennákat fényképek alapján, a kabintetőt maszkolva.
A festés viszonylag egyszerű volt, a világos szürkével (Gunze H-338) kezdtem, utána táblagyurmával maszkoltam az orr részt és fújtam le a gép hátát H-337-el. A koszolást a nálam jól bevált grafitporral végeztem. Az egész gépet lefújtam fényes lakkal (Testors akril). Amíg száradt, lefestettem a hajtóműveket Testors Gun metal-lal, több rétegben szárazecseteltem Testors steel-lel. Az orrfutó feljavításához a Reheat alkatrészét és ónhuzalt használtam, a főfutóknál csak ónhuzalt. A fényes lakk száradása után felhelyeztem a HAD kitűnő matricáit, segítségnek Gunze matrica lágyítót használtam.
Ez egyhetes elfoglaltság volt. A matricák száradása után még egy réteg fényes lakk következett. Száradás közben a Reheat készletébe található porvédő lemezeket raktam össze és festettem. Az elsővel nem volt gond, de a hátsót az Academy kiömlőére méretezték,ráadásul hiányzott a palást.
Írásvetítő fóliából újat készítettem, lealapoztam,majd pirosra festettem.
A fényes lakk száradása után megkapta a végső réteget Gunze matt lakkal.
Eltávolítottam a maszkokat,és lefestettem az antennákat és a pitotcsövet Testors króm ezüstel, a helyzetjelzőket üvegfestékkel.
Végül összeállítottam a futóműveket,és talpra állítottam a Madarat.
A munka végeztével egy újabb gyönyörű géppel gazdagodott a vitrinem, én pedig ezzel tisztelegtem a MiG-29 előtt.amely a Magyar légteret védte 1994-től 2010-ig.