Magyar MiG-21UM

Mikojan-Gurjevics MiG-21UM Mongol

1:48, Academy + Neomega
Pintér György - Múzeumi krimik A MiG-ek mindig is kedvenc típusaim közé tartoztak, a 21-es pedig különösen. Építettem is már jó néhányat, és ezen kívül is bizonyára fogok még, hiszen annyi látványos és érdekes festési variáció és altípus létezik. Az építés alanya ezúttal egy kétüléses verzió lett: az Academy PF-jéből és a Neomega gyanta szettjéből összeházasítva.

A vásárlás uán sokáig gondolkodtam milyen is legyen a gép. Építsek egy sokunkhoz közelálló magyar gépet (ismét), avagy keressek valami egzotikusabbat. Sok képet letöltögettem mindkét vonalon, és végül egy magyar gép lett a befutó migi-kollégától kapott fotóknak köszönhetően. A konkrét gép kiválasztását korlátozta, hogy csillagos felségjelet akartam szögletes számmal, és semmiképpen sem PG-s - szerintem makettező-vonalon már nagyon elcsépelt - terepszínnel. A kiválasztott a 17-es lett, ndk-s nagyjavítás utáni kamuflázzsal.

Az építéshez a Neomega szettjén kívül felhasználtam az FM Details MF/bis Detail setjének futóaknáit és utánégetőjét. A kezdetet itt is, mint máskor a szörnyű farigcsálás jelentette: kimartam a futóaknákat a törzsből, levágtam az academy-törzs felesleges darabjait, lecsiszoltam a gyanta alkatrészek öntőcsonkjait, a szárny futóaknáinak bordázatát és az oxigéntartályok helyén található oldalfalat. Ha keresztben bontott a törzs, akkor én mindig külön-külön a két törzsfelet ragasztom és csiszolom össze: szintem jóval könnyebb és pontosabb, mintha két hengeres bigyót próbálnánk utólag egyesíteni. A Neomega a kabin végén található felső toldást felülről, egy darabban illeszthetőnek képzelte el: én azonban ezt is kettévágtam hosszanti irányban, és a két törzsfélbe külön-külön toldottam be. Ugyanebben a fázisban a két melső törzsféklap helyét műanyag lappal lefedtem, tömítettem, majd az egészet síkba csiszoltam. A futóaknákba az FM alkatrészeit beragasztottam, és pótoltam néhány hiányzó csövet. A fékernyős függőlegest összeragasztottam, az oldalkormány alsó-felső részét bevágtam, és az indukciós adókat az FM gyanta alkatrészeire cseréltem.

A kabin és a törzs mellső része ezt követően rengeteg szárazpróbát, marást és csiszolást igyényelt. A kidolgozás roppant jó és részletes, viszont az öntésből eredő nem túl szerencsés megoldások alaposan megkínozzák az embert. A Kabinteknő négy külön oldalfalból, két műszerfalból, a kabinok két darab hátfalából és a két padló + oldalsó kezelőpultból állna össze. A közelítően pontos pozicionálás csak úgy ment, hogy az egyik törzsfélbe kezdtem beragasztani az alkatrészeket, majd a másik törzsfélbe ragasztott oldalfalak és az egyéb alkatrészek alakításával sokadik próbára úgy tűnt, hogy egyesíthető lesz a két törzsfél.

A kabint és a hajtómű kiömlőjének darabjait készre festettem. A kabin zöldjéhez a Gunze 312 volt a kiinduló szín, amihez kék, illetve fehér keveredett. Nem tökéletes, de a további kevergetés csak rontott rajta, így véglegesnek minősítettem. Kis csalódás a teljesen műgyanta műszerfal a maratás/film kettőshöz szokott szemnek, sőt a vannak olyan kapcsolók, amelyek helye nem egyezik a fotóimmal, de hát ugye számos alváltozat létezett, így ezen is átsiklottam.

A törzs egyesítése igényel némi erőhatást, pillanatragasztót és tömítőpasztát, de a csiszolás nagyjával egy délután alatt végeztem, pedig többre számítottam. A beömlőbe beszabtam egy később fekete színre festendő műanyaglemezt, mert beömlőkidolgozás a nullához közelít. (Na jó: a kúp úgyis nagyrészt megakadályozza majd a belátást.)

Némi kihagyás után itt a folytatás...

A futóaknák megkapták az alapszíneket, majd előbb a szárnyfelek, később az egész sárkány összeragasztásra került. Az illeszkedés természetesen nem volt tökéletes: a szárny-törzs csatlakozás igényelt egy kisebb adag pasztát. Ezt kövezően jött egy kis kényszerszünet: vagy én vagy nem én, hanem a "takarítószemélyzet" elkevert(em) a pótlevegő-beömlőket. Így kényszerűségből kellett rendelnem egy Qiuckboost készletet, ami nagyon jól mutat, de várni kellett rá, és plusz költség is volt. :(
Az UM-ek gerincének elején a törzshöz való csatlakozásnál van egy plusz lemez, ami a neomegából kiányzik. Ezt ólomlemezből vágtam ki, és ragasztottam fel.

Lassanként összeállt a gép, felkerültek az együtt festendő apróságok, majd ismét hosszú időre megakasztott a kabintető. :( A Neomega egy darab egyben vákumhúzott kabintetőt mellékelt a készletéhez. Nagy félelemmel szétvágtam három darabba, majd megpróbáltam a helyére illeszteni a szélvédőt. Aztán itt adtam fel. :) Más maketteken kellett némi sikerélmény, hogy a méret és alakhibás szélvédőd felragasszam, apránként tömítőpasztával eltüntessem a csatlakozás lépcsőjét. Nagy nehezen megoldódott, de sajnos nem lett tökéletes. A kabin mizériája a nyíló részekkel és a két kabin közötti fix kerettel csak tovább folytatódott. Itt egy újabb orvosolhatatlan hiba következett be: a kabinok helyzete miatt adott az elválasztókeret helyzete is, azonban ez nem oda esik, ahová kéne. Az első kabintető így hosszabb, a hátsó meg rövidebb lett ehhez a kerethez képest. Mivel csak egy volt belőle, így próbáltam csalni, de azért bántja a szememet. A sima belső keretekre drótból és műanyag szálakból elkészült a merevítés is, illetve a hátsóra a periszkóp háza.

A festés előtt a színek kiválasztásával megint nagy dilemmába kerültem. Az NDK-ban nagyjavított, csillagos felségjelű gép épült, ami ebben a formában újszerűnek mondható, sőt, akkori viszonylatban minőségi festékkel készült. Szóval kopás, fakulás minimális. Az árnyalatok kiválasztásával voltam gondban, mivel a szkennelt papírképek rendesen csalnak, a mostani fotók agyonfakult gépekről készültek. Így az eredeti NDK-s színekből indiltam ki, de ugye ott is volt zöldebb, barnább, sőt egészen zöld, és egészen barna is. Így a magyar fotók, és az NDK színek között valahol kikevertem egy kellően kontrasztos drapp-zöld kombinációt. Az alapok a Gunze 303, 405 színei voltak. Az alsó világoskék után ezeket fújtam a felső felületekre. (Zárójelesen megjegyzem, hogy ismét csaltam. Valójában az alsó kék, és a felső színek határvonala nem éles, de olyan egyenes, és olyan kis átszóródású a valóságban, hogy azt inkább kimaszkoltam.) Mindkét felső szín szabadkézzel került a felületre, előbb egy sötétebb, majd panelosztásonként egy világosabb árnyalatként feljuttatva. A valóságban egy csöppet kontrasztosabb lett a kéts szín egymás mellett, de összhatását tekintve akár az NDK felségjel is elférne rajta. :)
"Magyar" sötétzölddel az oldalszámok alatti területet átfestettem, majd sablonnal fújva felkerültek a felségjelek és az oldalszámok is. Sajnos felségjelből csak három sablonom maradt, így ez kissé körülményesebb lett, mint gondoltam. Az egymásra fújt színek nem tökéletesen szabályosak, részben akarattal, részben a sablonok pontatlansága miatt.

Sötétszürkével befolyattam a panelvonalakat, nagyon minimális kopást imitáltam a kabin és néhány szerelőnyílás környékén, mivel elég újszerű gépet szerettem volna a polcra. Felkerültek a külön összeállított futóművek, (mindhárom Academy futószárból 3-3,5 mm-t ki kellett vágni, hogy ne ágaskodjon a madár)az FM-mel feljavított futóakna-ajtók, a szintén FM rakétasínek, némi Hasegawa rakétával, hogy ne legyen tök üres a gép. A DUASZ-lapátos pitotcsövet egy MF-dobozból vettem ki, és húzott szálból felraktam a statikus kisütőket. Az így elkészült gépet Agama matt és satén lakk kb. feles keverékével fújtam le. Végszerelésként a két nagyon passzentos ülést erőszakoltam a helyükre és a kabintetőket raktam fel nyitott állapotukban.

A kezdőnapot nézve a sok kihagyással több, mint kilnec hónap kellett, hogy összeálljon a madár. Nem túl jó tempó. :)
DSCN6886
DSCN6886
szárazpróba
szárazpróba
kabin 1.
kabin 1
kabin 2.
kabin 2
az a bizonyos lemez
az a bizonyos lemez
Quickboost bigyók
Quickboost bigyók
a sárkány nagyjából egyben 1.
a sárkány nagyjáb…
a sárkány nagyjából egyben 2.
a sárkány nagyjáb…
Készülő kabintető
Készülő kabintet…
maga a fújás nagyjából készen
maga a fújás nagyj…
DSCN6830
DSCN6830
az alja alapozva
az alja alapozva
kabin ülések nélkül
kabin ülések nélk…
az alja lakkozás előtt
az alja lakkozás el…
DSCN6887
DSCN6887
DSCN6888
DSCN6888
DSCN6889
DSCN6889
DSCN6890
DSCN6890
DSCN6892
DSCN6892
2008.01.13.
Utolsó módosítás: 2008.11.03.
_DEL_notarius
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gábor166
2008.01.21. 20:19:34
SZép nagy vállalkozás egy ilyen mértékű átalakítás. Minden tiszteletem a Tiéd!
Várom a cikk folytatását.
f2d
2008.03.12. 20:26:50
Mintha megtorpanást látnék a projektben. Mézeshetek után jön a folytatás?:-)))
Gábor166
2008.03.19. 20:24:17
Látom mégis sikerült beírni. De ilyen jeles napon makettezni... Hát ezt nevezem én igazi megszállottságnak. :-) A folytatást megint csak várjuk.
juge75
2008.10.17. 14:03:54
Én 1/72 ben építettem, KP 21 MF ből.
Szuper lett, elismerésem.
Yeagger
2008.10.28. 23:18:13
Egész jó lett a vas:)))Én maradtam az "alap" Pf-nél. Jó lenne egyszer együtt látni mindegyik tesót 48-asban:)
Millen úton lehet hozzájutni a Neomega cuccosokhoz?
apcyrobi
2008.11.05. 10:46:33
Hello Notarius! Nekem nagyon tetszik, gratula! Élőben is láthatjuk majd?
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció