Pintér György - Múzeumi krimik
A modellek, makettek készítése talán már az ősemberrel elkezdődött. Csontból faragott, agyagból formált állatfigurákat minden, magára valamit adó ősember vitt magával a sírba, vagy hagyott hátra lakóhelyén. Hogy ezek kultikus tárgyak voltak,vagy gyermekjátékok? Istenkém, nem ők voltak az utolsók, akik a modellépítés és a makettkészítés nemes mesterségét a játékok csoportjába tartozónak vélték(Lásd, 60-as,70-80-as évek magyar játékboltjait!).
Egykoron: Hajtogattunk füzetlapból, faragtunk fából, csavaroztunk az NDK-s fémépítőből. Külföldre utazó rokont zargattunk vele. Aztán játékboltok sötét sarkaiban találtuk meg. A Trilánál kutattuk, ami ide érkezett.” Ha elvisz három Airfixet, akkor vigyen még 8 Platicartot!”- mondta a Triál raktáros.(Természetesen ez kitalált párbeszéd! ).
Ma: Csillogó-villogó üvegpolcok, dobozok százai, sosem hallott típusok, gyártók, kiegészítő-hegyek, rendelés Hong Kongból vagy az USA-ból a neten. A „Hogyan fizessünk?”- visszatérő kérdése a fórumokon. De honnan is indult mindez? Kinek, vagy kiknek köszönhetjük az összerakható, műanyag makettkészletek kitalálását?
Mint a mániák jó részét, mint pl.: a sport, a sportfogadás és a vízöblítéses illemhely, az angoloknál kell keresnünk.
Egyszer volt, hol nem volt, még a műanyagok korszaka előtti időben, 1932-ben, Londonban, Charles Wilmot és Joe Mansour elkészítették első, elemekből összeállítható repülőgépmakettjüket. Ez a INTERCEPTOR Mk.4 volt. A makett dúralu futóművekkel és szárnyakkal és erős kartonból kialakított törzzsel rendelkezett. Légcsavarja fából készült /Mint akkor az igazi gépeké is./. Cégük, a FROG /azaz béka/ ezzel nekivágott annak az útnak, ami napjaink makett-csodáihoz vezette a megszállottakat. Az első makett 1:32-es méretarányú volt.
Három esztendővel később elkészült az akkori idők műanyag-választékát felvonultató makett. Bakelit és celluloid anyagú volt. A méretarány egyre inkább 1:72 lett. A derék britek, természetesen a hazai termést, az angol repülőgépgyártás termékeit formálták meg kicsiben. A teljesen műanyagból készített makettkészletek 1936-tól jelentek meg a piacon. Volt, amelyikből két variáció /úszótalpas illetve kerekeken guruló/ vált megépíthetővé. De itt voltak a kor legkorszerűbb, angol vadászai: a Gloster Gladiator prototípusa és a Hawker Fury Mk.1. változata is. Egyes makettek repülőképesek voltak,s inkább a modell kategóriába tartoznak. Az 1937-ben feltűnő PENGUIN cégjel a nem repülő madár emblémájával a statikus modellek (azaz makettek) gyártására szakosodott. Ugyanebben az évben került az érdeklődők kezébe a „Popular Flying” makettező folyóirat. Ebben az évben csomagolták először színes ábrájú dobozokba az aktuális újdonságot, az Avro 504k-t.
Bár 1936-ban elkészült egy repülő csónak, majd az egyik brit autogiro makettje is, de a háborús készülődésnek megfelelően egyre több katonai repülőgép makettje került a boltokba.
A csomagolás akkortájt is dobozos volt. Ebben rejtőztek a nagyobb alkatrészek. A kisebbeket papírzacskóban mellékelték a kis, üveges ragasztóval és a festékekkel együtt. Rövid leírást is kapott a vásárló az eredeti gépről. A doboz ezüst színű volt, rajta a gép fekete-fehér fényképe. Az alkatrészek színét, amíg ezüstszínűek voltak a gépek, egyszerűen a műanyag színével utánozták, a rejtőszínek elterjedésével szükség volt az azt jelölő festékek kidolgozására és gyártására.
A háború kitörésekor elhatalmasodó nemzeti érzés meglátszik a kínálaton. Spitfire, Hurricane és a Blenheim makettjébe gyönyörködhettek a srácok. A gyártók nem voltak hajlandók kereszteket készíteni, /habár vöröskeresztes gépekről volt szó/ hanem egy kör alakú helyettesítő matricával árulták. Elkészült a Me-109 több variációja is /Ebből a típusból jónéhányat láthattak eredetiben is a brit haza védői./. Egyes pletykák szerint a német légierő egységeinél a B-17-es maketten tanulmányozták az USA bombázó alakját és tulajdonságait. Az éberség jegyében az 1939-ben gyártott Spit Mk.I. makettjéhez mellékelt típusleírás a gép sebességénél a következő információt adta: „ A gép aktuális végsebessége katonai titok.” A háború végéig volt téma az újabb makettkészletekhez. Egyes termékeket haditerméknek nyilvánítottak.
Szinte lehetetlen, hogy a világban létezhet olyan jó dolog, amihez nincs köze magyarnak.
Az Airfix cég, amely a Frog/Pengiun után a második makettkészítő cég volt, 1939-ben egy magyar származású üzletember agyában született meg. Ő alapította meg a céget. A neve: Nicholas Kove /Kövi? Kovács?/ Képet nem sikerült szerezem róla. E mellé a cég mellé nő fel majd a Humbrol festék- és kellékgyártó cég.
A Revell céget eredetileg az USA-ban indították útjára 1943-ban. 1957-ben alapították a nyugat-németországi Bündében a máig is üzemelő gyárat. 1968-tól saját fejlesztésű-tervezésű maketteket gyárt. Előbb repülőket, ma már szinte mindent.
A Matchbox 1947-ben, mint játékgyártó cég indult, a nevet világhírre vivő játékautói 1951-től futnak a gyerekszobák padlóján és a konyhaasztalokon.
A jelenlegi Kopro cég, Kovozávody Prostějov néven 1953-ban kezdte meg működését. Előbb fém, majd műanyag háztartási cikkeket gyártott. 1969-ben Jaroslav Zatloukal, a gyár vezetője, hobbipilóta és makettező,elkészítette az L-29 „Delfin” 1:72-es kicsinyítésű makettjét. 1993-ban elkészült az első 1/48-as méretű makettjük, a Szu-22.
A lengyel ZTS-Płastyk-ot 1945-ben alapították. Előbb, hasonlóan a KP-hez,a "Przybory Szkolne" egy iskolai kellékeket gyártó cég volt, amely Varsóból 1952-ben települt át Puszkówba. Itt 1966-ban készült el az első 1:144-es makettjük. Ez a cég látta el hazánk maketteseit 1:72-es repülőmakettekkel a legkorábbi időkben. Első ilyen méretű makettje a Jak-1 és a Czapla volt. Később a PZLP-11C és az Iskra is megszületett. Idősebbek polcán fenn vannak ezek a makettek is.
Hasonló szerep jutott a kelet-német Plastikartnak is. De ennek a cégnek a történetéről szinte semmi adatom sincs. Ez a cég egy borzasztóan merev, szinte bakelit keménységű műanyagból álmodta meg és gyártotta makettjeit.
A sor a végtelenig folytatható, Japántól Svédországig, Törökországtól Kínáig.
Hogy nem látunk a listán magyar műanyagmakett-gyártókat? Mert ez a cikk az ősökről szól. Manapság műgyantából, gipszből, esetleg matricakészletek terén zseniálisat alkotó műhelyek vannak itthon is, tisztelet és támogatás nekik!
U.i.:
Vadász segítségével sikerült az ős, az Airfix-alapító Klein/Köves Miklósról több adatot beszereznem. Innen: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Kove