Pintér György - Múzeumi krimik
Ebben a cikkben megismerhetitek a kreatív tanulás egy új módszerét, amit tanításom során fejlesztettem ki. Veszprémben tanítok rajzot és történelmet a Padányi Bíró Márton Katolikus Iskolában, felső évfolyamokban.
Történelem-rajz szakosként nap mint nap sikerül megtapasztalni, milyen egy hagyományos történelem óra. Még főiskolásként, a gyakorló tanításokra való felkészülés során fogalmazódott meg bennem az az elképzelés; mi lenne, ha makettek, képek, korabeli tárgyak segítségével tenném színesebbé egy-egy történelem óra megtartását. Nagyon izgalmasnak ígérkezett a dolog. Mondtam az ifjaknak, hogy mivel úgyis a magyarok honfoglalásáról lesz szó a következő órán, valami pluszt kéne bele vinni az amúgy unalmas előadási módszerbe. Következő órára hoztak íjat(!) (csak megtiltottam a nyilat!), ruhákat, sapkát, stb. Mondanom sem kell, mennyire feldobta az órákra jellemző feszült hangulatot. Élvezték kipróbálni a korabeli ruhákat, a fegyverek szerkezeti felépítését megismerték és jobban átlátták az egészet.
Jobban átlátni! Nálam ezen van a hangsúly. Mert a hagyományos, tankönyvből való tanítás véleményem szerint nem elegendő ahhoz, hogy valami képzet kialakuljon a diákban, miről is tanul. Ennél több kell. Ezt már felismerték a tankönyv készítők és a tanárok, 1978-ban volt egy nagyszabású reform a történelem tantárgy esetében. Ekkor jelentek meg a képek a tankönyvekben, hozzá kapcsolódó feladatokkal egyetemben. Manapság még mindig ritkán használják ki a képi dokumentumoknak, mint primer ismeretforrásnak a lehetőségét. Pedig egy diáknak még hatalmas képzelő ereje van.
A történelem olyan tantárgy, amely a múlt eseményeit igyekszik leírni, megmagyarázni. Mivel már soha többet nem fog megtörténni, amit tanulunk, nehézkes elképzelni hogyan történtek az egyes események a múltban. Ehhez nyújtanak segítséget a régi levelek, írásos dokumentumok, rajzok, melyeket féltve őriznek a levéltáraink. Valamint a régészet által nagy gondossággal kiásott tárgyi maradványok, legyen az egy kőbalta, vagy egy várnak a falazata.
El is érkeztünk a dilemmánkhoz. Jellegzetes tananyag általános iskola hatodik osztályában: mutassuk be, hogyan épült fel a földbirtokos nagyúr birodalma? Milyen részei voltak? Kik és hogyan éltek benne? :)
Mindenki belátja, hogy képek nélkül elég nehézkes ezt elmagyarázni.
A képi dokumentumok tovább fejlesztése, a makettezés véleményem szerint megvalósítható lenne az iskolákban. Itt nemcsak a szó szoros értelmében vett makettek készítését értem, hanem az események eljátszását, reprodukálását, akár videó vetítéssel együtt. Persze a történelem órák száma és a tananyag jellege miatt nem lehet megvalósítani 45 percben. Viszont délutáni szakkör keretében annál inkább. Ez a fajta oktatási forma kevésbé feszült, mint a hagyományos tanóra, a tanulók sokkal jobban ki tudják hozni magukból a tudásukat. A tanár részéről nagy odaadást és felkészültséget követel meg egy szakkör vezetése, előkészítése. Célszerű, ha több tanár tart ilyen foglalkozásokat, akár más szakos kollégák bevonásával.
Hogyan is lehetne makettezni? Egyáltalán miből? Mit makettezzenek a gyerekek?
Mindenképpen az adott tananyaggal kapcsolatban! Mert így párhuzamosan a tanórán megszerzett ismeretekkel együtt tudják megérteni a folyamatokat. Legjobb makettező szakkör lebonyolítása az általános iskolában, mert ekkor tanulják először az új ismereteket.
A módszerek
Kis csoportokban, 3-4 fő legyen, több nem kell. Fontos, hogy változó legyen a diákok képessége, tehát a kevésbé ügyes mellett legyen ügyesebb is, hogy segíteni tudják egymást. Jól rajzolók bevonása nagyon fontos. A csoportok összetételét célszerű változtatni időközönként, ezzel edzve a tanulókat az új csoporttárshoz való alkalmazkodásban és a közösségi munka elsajátításában.
Mindig igyekezzen a tanár érthető és világos feladatokat adni, és ellenőrizze a csoportok munkáit. Legyen rá gondja, hogy a csoportok maguk is értékeljék munkáikat.
Általános iskola 5. és 6. osztályában kiváló módszer a kis csoportos foglalkozás. A 7. és 8. osztályban szintén alkalmazható, de nem kizárólagosan. Itt előtérbe lehet hozni az egyéni makettkészítést, önálló kiállítás megszervezését. Hatásos lehet, ha idősebb diákok segítik a fiatalabbakat, azaz pár alkalommal összevonva tartjuk a szakkört.
Mit makettezzünk? Sok mindent lehet. Alapvetően a tananyagra épüljön a makettező szakkör. Ennek megfelelően az egyes osztályokban megvannak a hagyományosan ismert események, dolgok, amelyekkel érdemes tüzetesebben foglalkozni és felhívni a figyelmét a gyerekeknek. Ezek az alábbiak.
5. osztályban:
- az ősember életének bemutatása: eszközei, életmódja, vadászat
- újkőkori kerámiák
- ókori Egyiptom: piramisok, a fáraó udvara, ruházat
- ókori Mezopotámia: Bábel tornya, harci szekerek, asszírok fegyverzete
- ókori görög világ: polisz felépítése, olimpiák, görög-perzsa hajók, harci elefántok, Nagy Sándor serege
- ókori Róma: kelták, gallok élete (Asterix, Obelix), római tábor felépítése, egy római katona, harci elefántok
- korai, antik középkor: frank katonák ruházata, fegyverei, arab katonák viselete, a bizánci császár udvara
6. osztályban:
- középkori falu felépítése, két-, háromnyomásos földművelés, templomépítés, földbirtok részei, király koronázás, katedrális, lovagok fegyverzete, várak, kastélyok, csaták bemutatása
- hajózás fejlődése, viking hajók, Kolumbusz hajói, Armada, stb.
- idegen civilizációk élete: aztékok, maják, inkák
- középkori és újkori divat, ruházkodás, a Napkirály udvarában, stb
- magyarok honfoglalása: ruházat, fegyverzet, Levédiában, Etelközbe vagyunk :)
- magyar állam alapítás kora: oklevél készítés, földvár felépítése, magyar hadsereg-német lovagok, magyar sátor tábor szerkezete
- Magyarország a 12-14. században: tatárok fegyverzete, kővárak-várak felépítése, lovagok, Károly Róbert és Lajos király udvarában, Képes Krónika jeleneteinek makettezése
- Magyarország a 15-16. században: Hunyadi János serege, nándorfehérvári csata, Dugovics Titusz kis kompozíció :) a fekete sereg fegyverzete, Mátyás király visegrádi udvarában, divat
- Magyarország a 16-17. században, a török hódoltság: várak, bástyák készítése, egri vitézek, török hadsereg felépítése, iszlám építészet, öltözködés, kurucok, labancok
7. osztályban:
- a 30 éves háború (1618-1648)
- az amerikai függetlenségi háború (1776-1785), bostoni teadélután, indiánok eljátszása, feketék életének nehézségei-rabszolgatartás, ültetvények, Mississippi, aranyásás
- a Francia forradalom eseményei, Bastille bevétele, kokárda készítés, asszonyok menete, a guillotine :P, Trafalgar-i csata, Napóleon csatái: Lipcse, Waterloo
- az ipari forradalom találmányai, vasút, gyárak, gépek, gőzök, stb
- bérházak élete, munkásság mindennapjai Angliában
- gyarmatok világa, Kína, Japán
- művészetek, festészet, impresszionizmus, avantgárd, stb, Eiffel-torony
- Német Császárság, III. Napóleon csatái, Bismarck
- az első világháború: haditechnika bemutatása, tengeralattjárók, csatahajók, repülőgépek, tankok, stb
- Magyarország a 18. században: barokk templom, betelepült népek élete, szerbek, horvátok, szlovének, szlovákok, ruszinok, románok, szászok házai, foglalkozásai
- Magyarország a 19. században: napóleoni hadsereg felépítése, auschwitzi csata, 1848-49 nagy csatáinak bemutatása, Pákózdi csata, Austerlitz, Buda ostroma, Bem tábornok, stb., közlekedés fejlődése (Kisfaludy gőzös, vasút) reformkor ruházata, divat, Millennium
- művészetek, festészet, szobrászat, templomok, klasszicizmus, romantikus építészet, historikus építészet, a Parlament
8. osztályban:
- a húszas-harmincas évek világa: filmek, mozi, Al Capone, divat, spanyol polgárháború fegyverei, katonái
- Lenin, Sztálin, Vörös hadsereg, Aurora, muzsikok élete
- fegyverkezés
- a második világháború, csaták, fegyverek
- a hidegháború, koreai incidens, Vietnam, Szputnyik, Apollo-9, amerikai autók az 1950-es években, atombomba, Kennedy
- Magyarország a 20. században: katonáink élete az első vh-ban, légi csaták, tankok, hadihajók, szegény emberek hajlékai a húszas években, szegénység bemutatása
- második világháború, csaták, fegyverek
- 1956 eseményei, tankok, emberek, életképek
- családtagok, rokonok megkérdezése az adott eseményekkel kapcsolatban
Mivel, miből makettezzünk?
A hagyományos műanyag makettek mellett használjunk minél egyszerűbb, olcsóbb anyagokat. Gyurmák, fa pálcikák, ragasztók, szalvéták, stb. tökéletesen megfelel. Először tanuljanak meg bánni az egyes anyagokkal, aztán el tudják sajátítani a bonyolultabb, összetettebb technikákat.
Egyszerű példa: középkori várkastély készítése. Az elhasznált kéztörlő és WC papír kemény papírhengereit összegyűjtjük, minden tanuló hoz otthonról. Ebből lesznek a tornyok. Karton dobozokból is sok van, legyen az cipős doboz, vagy egyéb más, papírból készült doboz. Ezekből lesznek a várfalak. Tapétákat is viszonylag olcsón be lehet szerezni. Említésre méltó az a szalvéta fajta, amelynek domború mintázata tökéletesen utánozza a kövezett felületet, macskaköves utat és várfalat kitűnően utánozhatunk vele.
Amennyiben műanyag maketteket szeretnénk beszerezni, érdemes azt közösen megvásárolni, a szülők engedélyét is kérve. Szintén érdemes először az olcsóbb makettekkel kezdeni, amelyeken elsajátítják a gyerekek a festést, a csiszolást, mondjuk azt; a makettezés fogásait. A SZÚRÓ ÉS VÁGÓ ESZKÖZÖK RENDKÍVÜL VESZÉLYESEK, EZÉRT A SZAKKÖRT VEZETŐ TANÁRNAK KÖTELESSÉGE FIGYELMEZTETNI A TANULÓKAT A VESZÉLYRE ÉS MEGELŐZNI A LEHETSÉGES BALESETET!
Felsőbb évfolyamban, hetedikben, nyolcadikban főleg már érdemes egy-két önálló munkával megbízni a tanulókat. A makettezés legnagyobb választéka a második világháborúra koncentrálódik, így a fiúknak könnyű dolga van ezen a téren. A lányoknak is adhatunk ilyen jellegű témákat, azonban a divat története, a ruházkodás sokkal jobban leköti őket. érdemes kipróbálni a varrást, egyszerű dolgokat elkészíteni, például a kokárdákat, esetleg kalapot. Az is egy nagyszerű feladat, ha előre elkészített fabábukra készítik el a különböző korok ruházatát. Kiselejtezett Barbie babákkal rendelkezők előnyben. :)
Ebben a rövid tanulmányban igyekeztem kifejteni gondolataimat. Ezekkel a módszerekkel véleményem szerint érdekessé és könnyebben tanulhatóvá lehet tenni a történelmet. Természetesen ahány település, annyi-féle iskola, annyi-féle képességű és érdeklődésű diák. Én csak ösztönözni tudom az ilyen fajta szabadidős tevékenységet, amely egyben szórakozás, tanulás és FEJLŐDÉS. A módszer nem új keletű.
Franciaországban ilyen, hogy a történelem tanítása nem létezik. A történelmet bekapcsolják más tantárgyakba, mint például a földrajz, vagy a rajz és művészetek, avagy az irodalom. Ezáltal sokkal szélesebb látókörből tudják meg a történelmi eseményeket megtanulni és nem válik egysíkúvá. Általános iskola felsőbb évfolyamán külön tanulnak jogi és állampolgári ismereteket, külön helytörténetet. Művészettörténet órán megismerik a gótikus katedrálisok építési folyamatát, kik építették, hogyan és miért. Földrajzból megismerik az egyes területek gazdaság történetét, kereskedelmét, éghajlatát, közlekedés történetét.
Persze ennek is megvan az előnye és a hátránya, de valamivel ember közelivé teszi a régmúlt megismerését.
Bízom benne, hogy sok hasznos ötletet és ihletet adtam minden történelemkedvelőnek.