Marder I Sd. Kfz. 135

Marder I Sd.Kfz.135 (Hotchkiss)

1:35, Trumpeter No.00354 (2004)
Pintér György - Múzeumi krimik Lánctalp: Friulmodel ATL-68 HOTCHKISS

Szeretném bemutatni frissen elkészült makettemet, a francia Hotchkiss alvázra épült német Marder I tankvadászt.

Ez az általam összerakott második tankvadász a Marder szériából. Egyszerűen lenyűgöz a Marder család "tákolmány" jellege, ahogy a mindenfelől összeszedett elemekből megpróbáltak valamit kihozni.

Mielőtt a makettre térnék, szokásomhoz híven pár szót a makett eredetijéről.

(forrás: achtungpanzer.com)

Franciaország eleste után, 1942-ben a német hadsereg körülbelül 600 francia Hotchkiss könnyű tankot zsákmányol. A zsákmányolt 24 (bizonyos források szerint 60) Hotchkiss H-39 (beleértve legalább egy H-35-ös) tankot alakítanak át tankvadásszá.

Az új fegyver 75 mm PaK 40 L/46 tankelhárító löveget kap. A jármű hivatalos megnevezése: 7.5cm PaK40(Sf) auf Geschutzwagen 39H(f), mely részletesen kibontva: 7.5cm Panzerabwehrkanone (selbstfahr) auf Geschutzwagen 39H(französisch) Vagyis egy 7.5cm Tankelhárító löveg egy 39H tipusú francia tankvadászon. Kimondhatóbb neve Marder 1 lett.

Legénysége 4 főből állt. Küzdőtere nyitott. Páncélzata két oldalon 30 fokban döntött, illetve további páncélzatot kapott elől a 75mm-es PAK alap páncélzatán felül. A páncélzat vastagsága 10-től 34 milliméter. A küzdőtér oldalfalára szereltek még egy 7.92mm MG 34-es géppuskát.

Az átalakítást Alfred Becker kapitány végezte el a Párizs mellett található Hotchkiss gyárban az Alkett gyár segítségével. Az új járművek az ő parancsnoksága alatt szolgáltak beleértve a 8. tűzérpáncélos és a 200-as rohamlövész osztagot, és Franciaországban állomásoztak.

A Hotchkiss leszerelt tornyait főképp bunkereknél hasznosították.

A makettről:

Egyik első megvásárolt makettjeim közé tartozik, ám csak most kerítettem sor az összerakására. Nem mondhatnám, hogy elkapkodtam a dolgot, mert ez eddigi leglassabban elkészült makettem. Az előző IS-2 után azt hittem, már csak gyorsabban tudok makettet készíteni, de tévedtem.

Minden esetre igyekeztem alapos munkát végezni. A makett általánosságban hozta a Trumpeter minőséget. Tapasztalataim szerint ez a minőség nem kiemelkedő, de nem is rossz.

Egy komolyabb hiányosságot észleltem, amit nem is biztos, hogy legszerencsésebben oldottam meg. A küzdőtér pár eleme ugyanis hibásan illeszkedik gyárilag, ezért a két oldalpáncél között lévő padlózat nem lett vízszintes. Hosszas epokitozás után némileg sikerült ezt ellensúlyozni, de nem lett tökéletes.

Másik nagy hiba, hogy sajnos a két oldalpáncélzat között lévő hely kicsinek bizonyult a PaK 40 számára. Vagyis nincs elég hely, hogy berakja az ember a rajzokon szereplő tároló hengereket. A PaK 40 alsó felfüggesztési pontja sem jön ki középre, ezért a löveg egyáltalán nem tud "működni", vagyis azt a kis minimális elfordulást sem tudja elvégezni, amit szerintem a valóságban tudott. Ahhoz, hogy egyáltalán valahogy kinézzen elég rendesen le kellett szedni a két oldalpáncél közbenső részéből, hogy a löveg be tudjon ülni a helyére.

A tankhoz háromszínű álcafestést alkalmaztam. A Gunze 66-os sandy brown-ját, 303 zöldjét és 47-es red brown-ját. A különböző rétegeket liquid maszk segítségével vittem fel a zöldtől indulva.

A gyári gumilánctalpat eldobtam és helyette Friul lánctalpat tettem fel. A fogaskerekeknél korrigálni kellett a távolságot egy-egy csavaranyával, mert a lánctalp beleütközött a tank testébe.

Az oldalpáncélzat elemei elég csúnyán voltak kiöntve, ott sokat kellett csiszolnom, de ez sem segített mindenhol, így jobb híján festét pattogzást imitáló hajlakkos koptatást használtam.

Mielőtt valaki jelezné, hogy fordítva került fel a lánctalp, megjegyzem, hogy a leírásban így látható, akárcsak a dobozon, de még az egyik tankmúzeumban kiállított Hotchkiss tankon is. Tudom, hogy a német tankoknál mindig lefelé szélesedik a lánc eleme, viszont találtam archív képet, amin így szerepel, ahogy maketten, vagyis felfelé szélesedve. Ha valaki tudja, miért van ezen anomália, legyen kedves és írja meg, köszönöm!

A sarazásnál most másfajta technikát próbáltam ki. Most hintőporral kevert acryl festéket vittem fel fröcsköléses módszerrel. A bemosásnál is variáltam egy kicsit. Vízbe kevertem Winton & Newton Flow improvert, és abba tettem pasztellkréta port, így biztosan nem martam meg a festéket a higítóval, de mégis szépen beterítette a felületet az anyag.

Weathering-hez olajfestéket alkalmaztam.

Összességében elégedett vagyok az eredménnyel és akár még dolgoztam is volna vele, de már nagyon hívogatnak az új makettek, szóval inkább elengedtem. Remélem azért másnak is tetszik.
P1020758
P1020758
P1020749
P1020749
P1020750
P1020750
P1020755
P1020755
P1020757
P1020757
P1020759
P1020759
P1020764
P1020764
P1020765
P1020765
P1020766
P1020766
P1020768
P1020768
P1020769
P1020769
P1020771
P1020771
P1020773
P1020773
P1020774
P1020774
P1020777
P1020777
P1020780
P1020780
P1020781
P1020781
P1020783
P1020783
2014.11.13.
Utolsó módosítás: 2014.11.26.
rgyozo, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
denkmeyer
2014.12.05. 07:58:39
Szia Győző!

Nagyon tetszik a Mardered. A lánctalp felhelyezés kérdésére, talán ez a válasz kielégítő lesz:

A nyomáscsúcsok közötti láncszakaszokon átadható vonóerőben jelentős szerepet kapó bordák a lánctalp homlokon rendre bevájódnak a talajba, majd a felfekvés végén onnan kiemelkednek. Elhelyezésükkel segíteni és akadályozni is lehet a harckocsi haladását, ugyanis a lánctag elülső részén elhelyezett talajba merülő kapaszkodó talajtömörítést végez. Bár a tömörítés munkával jár, de az így „előkészített” talajban csökken a hajtáskor mindig jelen lévő csúszási veszteség. Ugyanakkor talajból való kilépésekor könnyedén kicsúszik a földből. A hátul elhelyezett kapaszkodó bár könnyen lép be a talajba, ezáltal kevésbé is tömörít, és kilépésekor erősen roncsolja, felszakítja azt.

denk
denkmeyer
2014.12.05. 08:04:29
Azaz elviekben a lánctalpat úgy tanácsos felszerelni, hogy a kapaszkodó mindig a lánctag elején legyen és a talajba merülésekor a kapaszkodó maga mögött a lánctag vízszintesbe fordulásakor összenyomja a lánctag alatti talajrészt. Elviekben ez is a lebegtetést, azaz a jármű felszínen tartását , azaz a mind jobb terepjáró képességet segíti.

Bővebben erről itt olvasgathatsz (3. ábra):

http://hadmernok.hu/2012_2_kovacshazy2.pdf

denk
handshar
2014.12.05. 09:21:25
Szerintem nagyon szépen sikerült, és látszik rajta a gondoskodó/sok munka... Grat!
Rafika00
2014.12.05. 19:14:40
Nekem nagyon tetszik,és a belső kidolgozása is jól sikerült!Nagyon szép munka! Gratula!!
rgyozo
2014.12.05. 22:10:13
Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat. A lánctalpas segítséget meg különösen. Ma is tanultam valamit. :) Akkor, ha jól értem, akkor végülis feltehető így a lánctalp, de a terepjáró tulajdonsága így rosszabb.
BToomi
2014.12.06. 16:47:46
Szia!
Gratulálok a makettedhez.Tetszik nagyon a belsőtér festése.
Azon gondolkodom lehet én is beszerzem ezt a készletet.
denkmeyer
2014.12.08. 11:36:08
Hello!

Elméletileg igen, de szerintem a gyakorlatban nem sokat számít...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció