Mary, a bombázó

Kawasaki Ki-32 Mary

1:72, Amodel No.72154
Pintér György - Múzeumi krimik Valószínű, minden férfiember életében van egy Mary, aki bombázó. Dús hajkorona, dermesztő formák… Na, ezekről a Marykről, hívják őket akárhogyan, nem lesz szó! Ez a bombázó más! Az, ami: azaz a Japán Birodalmi Légierő egy alsószárnyas, egymotoros, kétszemélyes könnyűbombázója, ami 450 kilónyi bombát tudott az éppen aktuális ellenség nyakába potyogtatni.
A japán terminológia szerint ő volt a Type 98. Az amerikaiak jó szokása volt, hogy keresztnevekkel jelölték a japán légierő gépeit a 2. világháború idején. Volt ott "Kate", "Betty", "Val", "Sally" és persze "Mary" is. Ezt a nevet a Kawasaki gyártotta Ki-32 kapta. A gép 854 példányban készült és vett rész a japánok az idő szerinti háborúskodásaiban. Ott repül Halhin Gol fölött, ahol kapott hideget-meleget a szovjetektől - a hiányos veszteséglisták szerint ebből és a Ki-30-asból együtt 30 darab veszett oda (így, ha elkészül, jó messze rakom a polcon a szovjet I-15-től, 16-tól, jobb a békesség). Harcolt a második japán-kínai háború idején, majd Szingapúr, illetve Hong Kong ostromakor bombáival puhította a brit védelmet. Valójában éles harci bevetéseket 1942-ig teljesített, amikor is kivonták a frontról és kiképzőgépként alkalmazták. Arra az időre már kicsit lassú volt és a bombaterhelése sem volt már elegendő. A konkrét gép, ami a készletből elkészíthető, a 65. Sentai gépe volt 1940-41-ben.

Na, ennek a japán gépnek az 1/72-es kicsinyítésű makettjét készítette el az Amodel. A minimal art-os 42 számozott darabos készlet négy szürkésfehér és egy átlátszó kereten tárul elénk. Lesz mit maszkolni a sok kis ablakból kialakított fülketetőn. No meg egy apró kis zacsiban műgyanta kerékagyak gumiból gumival. Ehhez járul egy matricalap és egy lényegretörően rövid összeállítási rajz. Hogy aztán ez a látszólagos egyszerűség mennyire teszi majd próbára a türelmemet, azt majd az építésnél meglátjuk.

A típust valamivel bővebb matricaválasztékkal legyártotta műgyantából, vákuumhúzott kabintetőkkel a "Choroszy Modelbud" 92-es katalógusszámmal. (Érdekes, hogy a számomra eddig ismeretlen gyártónak a készletei között ott a Monarchia "CSIKÓS" nevű rombolója is, és feldolgozták a komplett japán császári légierő gépállományát.) De megtalálható a cseh KORA cuccai között a mandzsu bábállam jelzéseivel. Az Aviation Usk szintén műgyantából készítette el. Műanyag a Merlin Models ősi gépe, ami 1985-ös gyártású. (Hogy ez utóbbiak mennyire elérhetőek, azt nem tudom.)
Az http://www.aviationofjapan.com/2010/12/models-kawasaki-ki-32-mary.html oldalon komoly összehasonlító cikk olvasható (angolul tudók előnyben, mert a gugli fordítás… mit is mondjak…)
Az Amodel elkészítette egy másik csomagolású változatát is ugyanezzel a katalógusszámmal, alkatrészbontással, csak másféle festési leírással.

Az alkatrészek bontása logikus, ha pedig a méretek is jók, mondjuk a műszerfal befér a fülke elejébe és a kabintető is ráilleszkedik a helyére, akkor az már a csúcsok csúcsa.
Az alkatrészek méltók a gyártó hírnevéhez. Azaz vastagok, sorja bőven, megfolyás itt-ott előfordul. De ez talán nem csoda, ismerve a céget. A panelvonalak eléggé határozottak. Külön műsorszám a szép, hosszú kabintető maszkolása. Rá is ment egy fél délelőttöm.
Az építés a pilótafülke és lőállás elkészítésével kezdődik. Kapunk egy műszerfalat, botkormányt, kormánypedálpárt, üléseket, válaszfalakat, ahogy kell. Hogy volt-e ezeken a gépekben oldalpanel, azt nem tudom, de itt nincs semmi. A faroklövész állása sincs telezsúfolva és akkor még finoman fogalmaztam.

A karácsony csodáinak egyike, hogy a pilótafülke padlója és a műszerfal is simán befért a helyére. Mondom, vannak még csodák!
A festés eléggé macerás volt, hiszen egy három színből komponált álcázó színorgia fedte a gép felső felületét. Az alsó sima kék.
A két, apró, keskeny figyelőnyílást most fedem be, a már bevált faragasztócseppel. Ez kellemesen kitölti a rést és átlátszóra szárad.
Utoljára hagytam a könnyen sérülő alkatrészeket, úgy mint: farokkerék és légcsavar.

Következik a matricázás. Kisebb macera volt, mint az előző japán gépemnél. Szépen a helyére került minden.
Mivel a dobozban - ezt az eladó jelezte - nem volt összeállítási rajz, azt a super-hobby oldalról kellett letöltenem.
dobozon a főszereplő
dobozon a főszereplő
Festési utasítás
Festési utasítás
Összeállítási útmutató
Összeállítási útmutató
Színek, minták, matricázás
Színek, minták, matricázás
Az átlátszó alkatrészek és a matricák
Az átlátszó alkatrészek és a matricák
A kerékagyak és a gumiból készült abroncsok
A kerékagyak és a gumiból készült abroncsok
Az alkatrészek
Az alkatrészek
Gumidominó
Gumidominó
Szárazpróba
Szárazpróba
Szárnyakkal
Szárnyakkal
Színesen
Színesen
Az utolsó lakkozás előtt
Az utolsó lakkozás előtt
Egy ki matt lakk és vége.
Egy ki matt lakk és vége.
Esti fényben
Esti fényben
2025.01.04.
Utolsó módosítás: 2025.01.16.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2025.01.16. 11:41:07
Hát a gyártó Jak-9P készletéhez képest ez csúcsminőség. A gyanta és a gumi nem bántja egymást a kerekeknél? Nekem egyszer egy Special Hobby Fiat G.56 szomorodott meg a vitrinben. Szószerint lógatta az orrát, mert a gyanta elem megette a műanyagot a találkozási vonalon....
Freddy
2025.01.16. 13:25:59
Érdekes kis gép! A Choroszy Modelbudot én jól ismerem, sok érdekes és máshonnan beszerezhetetlen magyar vonatkozású típust gyártanak 1/72-ben, de azért távolról sem a ,,beöntöd a festéket és a ragasztót, összerázod és kész a makett"-szint, és akkor finoman fogalmaztam.
Mekett
2025.01.16. 21:22:18
Érdekes kis masina. Nem nagyon ismerem a japán gépeket, de nagyon hozza a 30-as évek hangulatát, nekem tetszik.
Köszönöm, hogy megmutattad!
Miggyuri
2025.01.17. 04:54:34
Részemről az öröm. Igen. Szögletes, kicsit drabális darab híján a későbbi fejlesztéseknek (behúzható futómű).
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció