Pintér György - Múzeumi krimik
A Me-262 es a világ első hadi szolgálatba állított sugárhajtóműves vadászgépe volt. 1939 szeptemberében indult a tervezése és hat év múlva már szolgálatba is lépett.
A II. világháború alatt ez volt a leginkább jövőbe mutató konstrukció és ez aratta a legtöbb sikert a harcok alatt. A Messerschmitt a RLM utasítására fogott bele egy sugárhajtóműves típus megalkotásába. A rendelkezésre álló gázturbinák nem voltak kellő teljesítményűek ahhoz, hogy egyesével alkalmazzák őket, ezért a szárnyak alá tervezett áramvonalas gondolákba helyeztek el kettőt. Az első változat a Me-262A-1 elfogóvadász volt. Ez először 1944. október 3-án vett részt légiharcba. Hiába győzködték a szakemberek Hitlert, még is utasítást adott, hogy alakítsák át vadászbombázóvá ( Me-262A-2 ).
A makettet megrendelésre építettem. A kérés az volt, hogy nagy méretarányú és Heinz Bar piros 13-as gépe legyen. Végül a Trumpeter 1/32-es makettje lett a befutó, méretben is megfelelt és a piros 13-as jelzéseit adták hozzá.
Az építést a belső térrel kezdtem és mivel átlátszó törzs és hajtómű gondola volt hozzá, elég részletesen ki lett dolgozva. Elkészítettem a rádió teret az üzemanyag tartályokat, a fegyver teret, még a kormány huzalokat is műanyag szálból. A végén ebből alig látszik valami, de a tudat, hogy benne van! A kabinhoz maratott biztonsági övek és átlátszó filmre nyomott műszerek voltak. A futómű aknát és a szárakat ón huzallal részleteztem. A kabin belsőt és a kabintetőt Gunze H 68-al fújtam ki, a törzs és a futómű akna belsejét Revell SM362-vel, kívülről lealapoztam világosszürkére. Az egyik hajtómű gondolát szétfűrészeltem, hogy az egyébként részletes hajtóműből minél több látszódjon. A hajtóművet különböző méretű ón huzalokkal tovább részleteztem, utána lefestettem feketére és fém színnel dörzsöltem be a felületet.
A keréktárcsákat külön kellett összeállítani és utána ráhúzni a gumiabroncsokat. A felniket matt feketére festettem, majd miután ráraktam a gumikat lakkoztam matt lakkal és utána koszoltam pasztell porral.
A fegyver teret feketére festés után gun metallal száraz ecseteltem. A gép összeállítása után először az orrát fújtam le pirossal Revell 36. A maszkolás után előárnyékoltam a lemez osztásokat feketével. A festést a világos kékkel, Gunze H117 kezdtem, majd a zöld Gunze H122 és végül a viola barna Gunze H121. Maszkoláshoz táblagyurmát használtam. A törzs oldalára a foltokat szabad kézzel fújtam. Ez után beragasztottam a futómű szárakat.
A matricázás előtt fényes lakkal (Gunze) átfújtam az egész gépet. A matricák felhelyezésénél Gunze matrica lágyítót használtam. Miután minden jelzés felkerült, a gép kapott még két réteg fényes lakkot.
A koszolást Pasztell porral és híg sötét barnával végeztem. Ez után került rá két réteg matt lakk, szintén Gunze.
Végezetül kerékre raktam a gépet, az pedig nemes eleganciával leült a seggére. Konstatáltam, hogy kevés lett a súly az orrába. Szerencsére a hüvely kivető panelje külön alkatrész, így szike, pilka fűrész és kis csavarhúzó segítségével ki tudtam bontani. Miután bele helyeztem egy megtermett horgász ólmot, a gép végre megállt a helyes pozícióba.
E kis kitérő után felhelyeztem a kabin tetőt, műanyag szálból gyártottam egy kitámasztót és nylon harisnya szálból elkészítettem az antennát.
A makett méret arányából adodóan nagyon részletes, az alkatrészek jól illeszkednek. Ettől függetlenül a mérete végett nem lett a kedvencem. Aki szereti a mega gépeket annak bátran ajánlom. Én magamnak inkább 1/48-as méretben építettem volna.