Medve a célkeresztben
Pintér György - Múzeumi krimik Medve a célkeresztben, avagy az USAF európai agresszorai, különös tekintettel az F-5E gépre.

527th TFTAS Alconbury UK
Az 527. Harcászati Vadász Gyakorló és Agresszor Század

1976 áprilisában a 10th TRW (Harcászati Felderítő Wing) alárendeltségében megalakult az USAF európai agresszor egysége 527th TFTAS (527. Harcászati Vadász Gyakorló és Agresszor Század) néven. A századot F-5E gépekkel szerelték fel, amelyek eredetileg a vietnámi légierőhöz kerültek volna. Szeptemberben a század 20 géppel megkezdte az agresszor gyakorlórepüléseket az Európában állomásozó szövetséges légierők számára. A századot 1983-ban 527. Agresszor Századra nevezték át, minden korábbi feladat meghagyásával. 12 év intenzív használat után 1988-ra a gépek elhasználódtak és már nem voltak alkalmasak az intenzív légiharcmanőverekre. Átmenetileg a gépeken korlátozták a maximális terhelhetőséget (G load), amíg a problémákat javítókészletekkel nem orvosolják. Azonban ezek költsége több mint 1 milliárd dollárba került volna az egész flottára vetítve, ami több lett volna, mintha egy negyedik generációs új géppel lecserélik őket. Ezzel egyidőben a VSZ országokban bevezetésre kerültek a negyedik generációs típusok (MiG-29, Szu-27), amik szimulálására az F-5E már nem volt alkalmas. Ezek után logikus lépésnek tűnt a századot átfegyverezni F-16C-re. Az átfegyverezés előtt áthelyezték őket a RAF bentwatersi bázisára, ahonnan az A-10-esek kerültek át Alconburyba.
Az F-5-ösök 1988. június 22-én repültek utoljára Alconboryből. 1988. július 14-én áttelepültek Bentwatersbe,ahol 1989. január közepére felállt az F-16-os agresszor század. A Szovjetunió 1990-ben összeomlott, ami a teljes agresszor-program felfüggesztését vonta maga után. 1990 őszén az 527. agresszor századot is inaktiváltak. A nyolc legkevesebbet repült gép átkerült a Top Gunhoz Miramarba, a többi gépet letárolták, felújították, majd eladták Marokkónak és Tunéziának 1989 októberében.

A gépek az USAF-gyakorlat szerint, szabványosított mintákat viseltek, amik papíron a szovjet és VSZ-légierők mintáit utánozták, de ez a valóságban nem így volt. A mintáknak közük nem volt a VSZ által használt mintákhoz, de eltértek a NATO-ban akkortájt használt mintáktól.
Az NAVY agresszoroknál elterjedt gyakorlattal ellentétben a gépeken nem voltak vörös csillagok, más VSZ vagy más ellenséges országra utaló felségjelek. A gépek kizárólag a szabványos sáv-csillag USA felségjelzést viselték. Kezdetben színesben. Ezeken a gépeken alkalmazták először (kb. 1982-1983-tól) a később más gépeken is alkalmazott lovis, csak fekete, stencilezettnek nevezett szaggatott körvonalas felségjeleket és feliratokat.
Az egyetlen szovjet jellegzetesség, a nagyméretű színes gépszám volt az orron, ami a szériaszám utolsó két számjegyéből állt. Rövid ideig a 45-ös gépen egy egészen kisméretű fekete szám sárga kerettel került felfestésre. Ez valószínűleg az első nyilvános szereplésre készült. Ez az egyetlen gép, amin nagy sárga szám fekete kerettel volt látható egy ideig 1977-től.
A kezdeti időkben a nagy szám, fekete sárga kerettel, majd később, a piros szám sárga kerettel, illetve a világoskék szám sötétkék kerettel szerepelt a gépeken.
A gépek érkezéskor már festve voltak, de számok nem voltak rajtuk.

A szabvány minták kezdetben:
Ghost FS 36251, 35237, 36307, alul 35622
Patches (Grape) FS 35414, 35109, 35164, alul 35622
Silver FS 17178
Snake FS 30118, 34258, 33531, alul 33531
Lizard FS 30118, 33531, alul 33531

Későbbi minták:
New Blue FS 35164, 35414, 35109 alul és felül
Grey FS 36307
Flogger kizárólag egy gépen az ideiglenesen, átfestésig
VNAF Ghost FS 36251, 35237, 36307, alul és felül
VNAF Grey helyi mix csak egy gépen
VNAF Snake Snake színekkel SEA mintával

A VNAF Vietnámi Air Force, gyakorlatilag a SEA mintát jelenti.

A kezdő gépek:

Grape 74-1532(T), -1533, -1534, -1535(T)
Ghost 74-1542, -1543(M), -1544(N), -1545(N)
Silver 74-1547(N), -1548, -1549(M), -1550
Snake 74-1551(M), -1552, -1553(M), -1554(N)
Lizard terv 74-1555, -1556(N), -1557, -1558,
Lizard 74-1556(N), -1559(T), -1560(M), -1563(N)

A korai listákban a 74-1557, 74-1558 mint Alconburyba kerülő Nellises gép szerepel, de valamilyen ok miatt ezek a gépek Nellisen maradtak és az 59-es, 60-as gép ment Alconburyba. A gyorsan kivonásra került 55-ös gép helyett egy Lizard kamós gép a 63-as gép került '77 tavaszán Európába. Így minden mintából 4-4 gép folytatta az agresszorkiképzést a következő 11 évben.

Pótlásként érkezett gépek:

74-1563(N), 74-1566(T), 74-1568(N), 74-1569(M)

A 74-1568 gépnek nagyon kalandos a története. Volt a Nellisen,ahol legalább kétféle mintát hordott, majd átkerült Alconburyba, majd vissza az Államokba a Navy VF-127-es századához, utána a Northrop átépítette demógéppé (piros 46-os), majd visszakerült a VFC-13-ohoz.

A 74-1563-as piros számmal és Lizard mintával jött Nellisről 1977 májusban.
A 74-1566 1983 szeptemberben érkezett.
A 74-1568-as Nellisről Flogger mintával érkezett.
A 74-1569-es 1982 márciustól volt Angliában.

Magyarázat:
T később eladva Tunéziának, M később eladva Marokkónak, N később Navy agresszor.

Megsemmisült vagy leírt gépek:

74-1533 1979. június 2. Újjáépítették és a NAVY használta.
74-1534 1987. október 19.
74-1542 1986. január 15. Ramstein közelében lezuhant.
74-1548 1982. március 17. Lezuhant Németországban.
74-1550 1982. január 25. Szardínia partjainál zuhant le. Szardínia szigetén van a NATO egyik ACMI repülőtere Decimomannu légibázis és légtere a Földközi-tenger felett.
74-1552 1978. augusztus 22. Lezuhant az Északi-tenger felett.
74-1555 1976. december 29. Kiégett.
32_F-5E 01532 527 TFTAS 1978
32_F-5E 01532 527 TFTAS 1978
32 F-5E 01532, 1981
32 F-5E 01532, 1981
33105
33105
34 F-5E 74-1534 527 TFTAS 10 TRW (1977)
34 F-5E 74-1534 527 TFTAS 10 TRW (1977)
35 F-5E, 01535, USAF, 1978
35 F-5E, 01535, USAF, 1978
42 USAFE F-5E 01542c
42 USAFE F-5E 01542c
43 USAFE F-5E 01543
43 USAFE F-5E 01543
44 F-5E 01544 527 TFTAS 1979
44 F-5E 01544 527 TFTAS 1979
45 USAF - F-5 - 01545 - Jul 76
45 USAF - F-5 - 01545 - Jul 76
45_F-5 01545
45_F-5 01545
45 yellow
45 yellow
47 01547 F-5E USAF527thTFTAS
47 01547 F-5E USAF527thTFTAS
48 USAFE F-5E 01548b
48 USAFE F-5E 01548b
49 4404045349_c20f3b30cf_b
49 4404045349_c20f3b30cf_b
50 F-5E 74-01550 10 TRW
50 F-5E 74-01550 10 TRW
56 01556 F-5E USAF527thTFTAS
56 01556 F-5E USAF527thTFTAS
59 1559_F5E_01559_EHSB_20NOV78_1
59 1559_F5E_01559_EHSB_20NOV78_1
60 F-5E 01560 10 TRW
60 F-5E 01560 10 TRW
63 01563 USAF F-5E 1977
63 01563 USAF F-5E 1977
63 F-5E
63 F-5E
51 01551 USAF F-5E
51 01551 USAF F-5E
52 USAFE F-5E 01552xs
52 USAFE F-5E 01552xs
53 agressors14
53 agressors14
54 527AS F-5E 01554  July 18th 1981
54 527AS F-5E 01554 July 18th 1981
32 F-5e74-1532-3
32 F-5e74-1532-3
34 F-5e74-1534-1
34 F-5e74-1534-1
47 74-1547_F-5E_527_AS_10_TFW
47 74-1547_F-5E_527_AS_10_TFW
68 74-1568%20F-5E%20527%20AS%2010%20TFW%20a
68 74-1568%20F-5E%20527%20AS%2010%20TFW%20a
74-1542_F-5E_527_AS_10_TRW_w-o_Jan_15_1986
74-1542_F-5E_527_AS_10_TRW_w-o_Jan_15_1986
43 F-5E 01543 USAFE 10TRW527AS Sembach
43 F-5E 01543 USAFE 10TRW527AS Sembach
45 0620001_filtered
45 0620001_filtered
54 F-5E 01554
54 F-5E 01554
68 1251868816
68 1251868816
43   F-5E AGGRESSOR 01543
43 F-5E AGGRESSOR 01543
43 F5 01543 16 Jul 1983
43 F5 01543 16 Jul 1983
44_F-5E74-01544_527TFTASDecimommannu0Oct2419850
44_F-5E74-01544_527TFTASDecimommannu0Oct2419850
47 F51
47 F51
49 F-5E 01549
49 F-5E 01549
59 asc05
59 asc05
60 USAFE F5 AGRESSOR SQN DECIMOMANU
60 USAFE F5 AGRESSOR SQN DECIMOMANU
63 01563F5EAlconbury
63 01563F5EAlconbury
63 319861
63 319861
63 f5ew7tw
63 f5ew7tw
69 F5E 74-01569 527 TFTAS 03-86 @ DECIMOMANNU
69 F5E 74-01569 527 TFTAS 03-86 @ DECIMOMANNU
32 01532 USAFE 527TFTAS Soesterberg
32 01532 USAFE 527TFTAS Soesterberg
34 16429b4fceimg440
34 16429b4fceimg440
35 061006-F-1234S-072
35 061006-F-1234S-072
42 F-5E 01542 527TFTAS Alconbury 1983
42 F-5E 01542 527TFTAS Alconbury 1983
45 Aggressor
45 Aggressor
45 F5_5
45 F5_5
66 F5E
66 F5E
44 F-5E 01544 527 TFTAS 1983
44 F-5E 01544 527 TFTAS 1983
56 scan03
56 scan03
51 01551F5E
51 01551F5E
53
53
56 F-5E Tiger 2 74-1556 527 TFTAS USAF
56 F-5E Tiger 2 74-1556 527 TFTAS USAF
01F16caa
01F16caa
02 85-1453 1 (Medium)
02 85-1453 1 (Medium)
03 86-0209 1 (Medium)
03 86-0209 1 (Medium)
04 86-0229 1 (Medium)
04 86-0229 1 (Medium)
05F-16c86-0249WR-05
05F-16c86-0249WR-05
06 f16_11
06 f16_11
11 86-0254 2 (Medium)
11 86-0254 2 (Medium)
12 86216
12 86216
13_86-0231
13_86-0231
14 86-0227 1 (Medium)
14 86-0227 1 (Medium)
15 86-0224 (Medium)
15 86-0224 (Medium)
16 f16_01
16 f16_01
2011.01.05.
Utolsó módosítás: 2011.01.07.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
lucky
2011.01.07. 10:47:24
Hát az F-16-ok nem a látványosabb festésről híresek...
Eszméletlen munka, jó így egyben látni.
Így tovább Levi!
Ákos
2011.01.07. 21:07:00
Csak ismételni tudom: csak így tovább, és köszönjük!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció