Medve a célkeresztben, avagy az USAF európai agresszorai, különös tekintettel az F-5E gépre.
527th TFTAS Alconbury UK
Az 527. Harcászati Vadász Gyakorló és Agresszor Század
1976 áprilisában a 10th TRW (Harcászati Felderítő Wing) alárendeltségében megalakult az USAF európai agresszor egysége 527th TFTAS (527. Harcászati Vadász Gyakorló és Agresszor Század) néven. A századot F-5E gépekkel szerelték fel, amelyek eredetileg a vietnámi légierőhöz kerültek volna. Szeptemberben a század 20 géppel megkezdte az agresszor gyakorlórepüléseket az Európában állomásozó szövetséges légierők számára. A századot 1983-ban 527. Agresszor Századra nevezték át, minden korábbi feladat meghagyásával. 12 év intenzív használat után 1988-ra a gépek elhasználódtak és már nem voltak alkalmasak az intenzív légiharcmanőverekre. Átmenetileg a gépeken korlátozták a maximális terhelhetőséget (G load), amíg a problémákat javítókészletekkel nem orvosolják. Azonban ezek költsége több mint 1 milliárd dollárba került volna az egész flottára vetítve, ami több lett volna, mintha egy negyedik generációs új géppel lecserélik őket. Ezzel egyidőben a VSZ országokban bevezetésre kerültek a negyedik generációs típusok (MiG-29, Szu-27), amik szimulálására az F-5E már nem volt alkalmas. Ezek után logikus lépésnek tűnt a századot átfegyverezni F-16C-re. Az átfegyverezés előtt áthelyezték őket a RAF bentwatersi bázisára, ahonnan az A-10-esek kerültek át Alconburyba.
Az F-5-ösök 1988. június 22-én repültek utoljára Alconboryből. 1988. július 14-én áttelepültek Bentwatersbe,ahol 1989. január közepére felállt az F-16-os agresszor század. A Szovjetunió 1990-ben összeomlott, ami a teljes agresszor-program felfüggesztését vonta maga után. 1990 őszén az 527. agresszor századot is inaktiváltak. A nyolc legkevesebbet repült gép átkerült a Top Gunhoz Miramarba, a többi gépet letárolták, felújították, majd eladták Marokkónak és Tunéziának 1989 októberében.
A gépek az USAF-gyakorlat szerint, szabványosított mintákat viseltek, amik papíron a szovjet és VSZ-légierők mintáit utánozták, de ez a valóságban nem így volt. A mintáknak közük nem volt a VSZ által használt mintákhoz, de eltértek a NATO-ban akkortájt használt mintáktól.
Az NAVY agresszoroknál elterjedt gyakorlattal ellentétben a gépeken nem voltak vörös csillagok, más VSZ vagy más ellenséges országra utaló felségjelek. A gépek kizárólag a szabványos sáv-csillag USA felségjelzést viselték. Kezdetben színesben. Ezeken a gépeken alkalmazták először (kb. 1982-1983-tól) a később más gépeken is alkalmazott lovis, csak fekete, stencilezettnek nevezett szaggatott körvonalas felségjeleket és feliratokat.
Az egyetlen szovjet jellegzetesség, a nagyméretű színes gépszám volt az orron, ami a szériaszám utolsó két számjegyéből állt. Rövid ideig a 45-ös gépen egy egészen kisméretű fekete szám sárga kerettel került felfestésre. Ez valószínűleg az első nyilvános szereplésre készült. Ez az egyetlen gép, amin nagy sárga szám fekete kerettel volt látható egy ideig 1977-től.
A kezdeti időkben a nagy szám, fekete sárga kerettel, majd később, a piros szám sárga kerettel, illetve a világoskék szám sötétkék kerettel szerepelt a gépeken.
A gépek érkezéskor már festve voltak, de számok nem voltak rajtuk.
A szabvány minták kezdetben:
Ghost FS 36251, 35237, 36307, alul 35622
Patches (Grape) FS 35414, 35109, 35164, alul 35622
Silver FS 17178
Snake FS 30118, 34258, 33531, alul 33531
Lizard FS 30118, 33531, alul 33531
Későbbi minták:
New Blue FS 35164, 35414, 35109 alul és felül
Grey FS 36307
Flogger kizárólag egy gépen az ideiglenesen, átfestésig
VNAF Ghost FS 36251, 35237, 36307, alul és felül
VNAF Grey helyi mix csak egy gépen
VNAF Snake Snake színekkel SEA mintával
A VNAF Vietnámi Air Force, gyakorlatilag a SEA mintát jelenti.
A kezdő gépek:
Grape 74-1532(T), -1533, -1534, -1535(T)
Ghost 74-1542, -1543(M), -1544(N), -1545(N)
Silver 74-1547(N), -1548, -1549(M), -1550
Snake 74-1551(M), -1552, -1553(M), -1554(N)
Lizard terv 74-1555, -1556(N), -1557, -1558,
Lizard 74-1556(N), -1559(T), -1560(M), -1563(N)
A korai listákban a 74-1557, 74-1558 mint Alconburyba kerülő Nellises gép szerepel, de valamilyen ok miatt ezek a gépek Nellisen maradtak és az 59-es, 60-as gép ment Alconburyba. A gyorsan kivonásra került 55-ös gép helyett egy Lizard kamós gép a 63-as gép került '77 tavaszán Európába. Így minden mintából 4-4 gép folytatta az agresszorkiképzést a következő 11 évben.
Pótlásként érkezett gépek:
74-1563(N), 74-1566(T), 74-1568(N), 74-1569(M)
A 74-1568 gépnek nagyon kalandos a története. Volt a Nellisen,ahol legalább kétféle mintát hordott, majd átkerült Alconburyba, majd vissza az Államokba a Navy VF-127-es századához, utána a Northrop átépítette demógéppé (piros 46-os), majd visszakerült a VFC-13-ohoz.
A 74-1563-as piros számmal és Lizard mintával jött Nellisről 1977 májusban.
A 74-1566 1983 szeptemberben érkezett.
A 74-1568-as Nellisről Flogger mintával érkezett.
A 74-1569-es 1982 márciustól volt Angliában.
Magyarázat:
T később eladva Tunéziának, M később eladva Marokkónak, N később Navy agresszor.
Megsemmisült vagy leírt gépek:
74-1533 1979. június 2. Újjáépítették és a NAVY használta.
74-1534 1987. október 19.
74-1542 1986. január 15. Ramstein közelében lezuhant.
74-1548 1982. március 17. Lezuhant Németországban.
74-1550 1982. január 25. Szardínia partjainál zuhant le. Szardínia szigetén van a NATO egyik ACMI repülőtere Decimomannu légibázis és légtere a Földközi-tenger felett.
74-1552 1978. augusztus 22. Lezuhant az Északi-tenger felett.
74-1555 1976. december 29. Kiégett.