Megfagyott Kobra
Pintér György - Múzeumi krimik A finn légvédelem múzeuma Helsinki egyik külvárosában található. A meglehetősen alapos gyűjteményben több magyar vonatkozású eszköz is kiállításra került, de ezúttal nem a légfúrók technikáját szeretném bemutatni, hanem a céljukét, egészen pontosan a kiállításon látható egyetlen teljes repülőgépet.

A gép egy Gamma-Juhász lőelemképző mellett kapott helyet
A gép egy Gamma-Juhász lőelemképző mellett kapott helyet


Az Airacobra nem futott be fényes karriert a gyártó nemzetnél, viszont a szovjet pilóták nagyon kedvelték a típust. Ide is egy vörös csillagos P–39Q-15-BE jutott, egészen pontosan egy kompozit, amit három, finn vonalak mögött kényszerleszállt példányból raktak össze. A 44-3255-ös 1944. június 17-én ért földet Inkeroinen-nél, míg a 44-2664-est Ylä-Uuksu mellett találták meg. Az előbbinek a szárnyait, az utóbbinak a törzsét használták fel az itt látható géphez, míg a függőleges vezérsík egy Norvégiában lezuhant példányról származik.

Makettező szempontból a finn restaurálási szabályok adják a gép jelentőségét. Ugyanis amennyiben lehetséges, ők a kiállítási tárgyakat nem állítják helyre, hanem csak konzerválják, azt igyekeznek úgy bemutatni, ahogy a történelem megviselte. Vagyis az Airacobrán az eredeti kopások, fakulások, stencilfeliratok és ecsettel felfestett vörös csillagok láthatók. Nem tudtam klasszikus walk-aroundot készíteni, de a néhány részletfotó hátha segít valakinek.
A gép egy Gamma-Juhász lőelemképző mellett kapott helyet
A gép egy Gamma-Juhász lőelemképző mellett kapott helyet
A szárny és a törzs két külön gépről származik
A szárny és a törzs két külön gépről származik
A függőleges vezérsík és az oldalkormány nem az eredeti jelzéseket viseli
A függőleges vezérsík és az oldalkormány nem az eredeti jelzéseket viseli
Bal alsó szárnyvég
Bal alsó szárnyvég
Rádióiránytű keretantennája
Rádióiránytű keretantennája
Antennabekötések
Antennabekötések
Kézműves felségjel és rádiótér-fedél
Kézműves felségjel és rádiótér-fedél
Bal főfutó-akna
Bal főfutó-akna
Jobb főfutó
Jobb főfutó
Kipufogócsonkok
Kipufogócsonkok
Valószínűleg új oldalszámot kapott
Valószínűleg új oldalszámot kapott
Előtte a típus 37 mm-es gépágyúja
Előtte a típus 37 mm-es gépágyúja
A függőlegese Norvégiából érkezett
A függőlegese Norvégiából érkezett
2025.05.05.
Kárpáti Endre (Ekarp), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Tibcsi
2025.05.09. 06:00:39
Nagyon jó képek, köszönjük! :)
halaci
2025.05.09. 07:24:03
Nagyon jó képek, köszönöm, hogy megosztottad! Érdekes, hogy jól láthatóan eredetileg az USAF számára készült a gép, nem kifejezetten lend-lease szállításra. Másrészt pont ezért érdekes a futóműakna és a futóműburkolat festése, az akna belseje nagyobb részt a sárga alapozóval festett, de egyes pontokon és a burkolaton megkapta a pilótafülkében is használt zöld festést.
Mekett
2025.05.09. 07:43:39
Nagyon szép és hasznos képek, köszönjük!
Nagy utat járt be ez az öszvér (az őt alkotó gépek). IV. Károly Junkers F.13-asára emlékeztet, ami ki tudja, hol kallódik mostanra...
Propellerfanatic
2025.05.09. 19:45:17
Nagyon hasznos!
Köszönjük!
kervil
2025.05.11. 15:44:23
Köszönjük szépen, baromi hasznos és érdekes fotók!
Rendkívül szimpatikusak számomra a finn restaurálási szabályok, amiket említettél. Milliószor szebb, jobb egy ilyen tényleg eredeti gép, mint egy ki tudja, hányszor és milyen színekkel, milyen elgondolások mentén átmázolt példány.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció