Mennydörgő végzet

Messerschmitt Me-163 Komet

1:72, Heller No.60237
Pintér György - Múzeumi krimik Mindig is tetszettek a II. Világháború kísérleti repülői. Lenyűgözött, hogy abban a korban, azok között a körülmények között, milyen rövid idő alatt, milyen nagyot fejlődött a repülés.

Épp ezért döntöttem úgy, hogy legalább egy ilyen makettet beszerzek és megépítek. Válogatni volt miből, hiszen minden akkori nagyhatalom kísérletezett már sugár- illetve rakétahajtóműves harcigépekkel (és csak a véletlen műve volt, hogy az első lökhajtásos légiharcot nem a világégés jegyzi)

Választásom a Messerschmitt cég Me-163 gépére esett. Nagyon érdekesnek találtam a kisméretű villámgyors gépet, aminek hatótávolsága csak csekély volt, mégis az amerikai bombázók ereiben meghűlt a vér, ha meghallották a rakétarepülő sivító hangját.

AZ oldalon már található két azonos típusú makett. Bognár Balázs kollégánk, 2008 elején már bemutatta a Heller ezen makettjét, így én nem fecsérlem erre a karaktereket. Kormos Péter pedig még 2006 augusztusában mutatott be egy Revell által gyártott 1:48-as méretarányú darabot. (meg kell jegyezni, igen szép munka)

A típus bemutatásával nem szeretnék sok időt tölteni, inkább egy nagyon jól elkészített cíkk linkjét adom meg:
http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/05nov/me163/

A Makett:

A Heller cég ezen produktumát még 2009 februárjában vásároltam egy aukciós portálról mindösszesen 400Ft+postaköltség áron. Nem számítottam különösebben jó makettre (korábban hallottam már hírét a Heller darabjainak, de ez előtt még nem volt dolgom vele).
A már fentebb említett "Bogesz"-féle cikk jól leírja a makett gyengéit, bár annyit még hozzáfűznék, a hogy a vontatógép plasztik darabjai köszönőviszonyban sincsenek a valósággal.

A makett építése 2009 márciusában vette kezdetét, és 4 hét alatt készült el. A darabok sorjázása és reszelése közel egyhetes munka volt. A darabok összeragasztása (hála a körültekintő előkészületnek) viszonylag gyorsan és könnyen ment, de azért kellett tömíteni és csiszolni. A pilótafülke belseje igen puritán megmunkálás volt, de mivel a valóságban se volt túl gazdag a műszerezettség, ezért csupán csak pár mérőműszer került fel a műszerfalra, és a oldalsó konzolokra néhány kar és gomb. (Igaz,ezek nem látszódnak túlságosan) A pilótafülke hátsó traktusa és a hátsó kitekintő plexik igen jól sikerültek, így erre a traktusra vagyok a legbüszkébb (arra már kevésbé, hogy a dekk illesztése nem lett valami szép).

A festést Revell festékekkel végeztem, ecsettel. A dobozban lévő festési útmutató helyett inkább kerestem a neten mintázatokat és színeket, és a képek alapján kevertem ki a színeket. Nem törekedtem a pontos színek használatára, a célom az volt, hogy úgy tűnjön, a gép még friss darab, a háború végnapjaiban, és festésével foglalkoznak a legkevesebbet. Ezért az első réteget követően, "hevesebb" ecsetvonásokkal és nagyobb hígítású festékkel vittem fel a második réteget. Ezután jelenítettem meg a kopásokat, a gépfegyverek koromját és a leszállás okozta sárfoltokat.
A vontatóról csak annyit, hogy a részei jól passzoltak. A festés szintén Revell színekkel történt. Egyedi átalakítást csak a kormányművön végeztem a képek alapján, valamint kapaszkodókat és hidraulikavezetékeket szereltem fel rézdrótból. Kopásokat és koszt próbáltam meg ábrázolni a tréleren,és az egyik sárvédőt kicsit befelé hajlítottam, némi fémszín és rozsdával megspékelve (még ezzel is képesek nekimenni valaminek?! )

Lényegében ennyi. Túlzás lenne örömmakettnek nevezni, sőt,még a jó szó használata is erős, de én nagyon élveztem a munka minden percét. Sok értékes tapasztalatot szereztem, amik a későbbi alkotásaimnál fogok kamatoztatni. Úgy vélem, hogy ahhoz képest, hogy csak kis "vasárnapi makettező vagyok" elég tűrhető darabot hoztam össze, de az értékelés igazából a Publikum feladata.

Várom az építő jellegű kritikát és a tanácsokat.
Me-163_1
Me-163_1
Me-163_2
Me-163_2
Me-163_3
Me-163_3
Me-163_4
Me-163_4
Me_163_5
Me_163_5
Me-163_6
Me-163_6
Me-163_7
Me-163_7
Me-163_8
Me-163_8
2010.07.13.
Utolsó módosítás: 2010.07.14.
sipiricsi87, Martfű
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.09.27. 09:13:02
Szia! A leírtakkoz képest nagyot alkottál le a kalappal tetszik a madárka. üv Tigris6
lori
2010.09.27. 09:46:28
Szia!

Szép makettet sikerült kihoznod a Heller készletéből. Gratulálok!
Viszont lenne két észrevételem:
-A Kometből legyalább 300 db készült, a típus hadrendben állt, így nem igazán nevezhető kísérleti gépnek.
-Az Me-163 szárnyai fából készültek, így fémes kopás -szerinetm- ott nem jelentkezhetett.
Ennek ellenére tetszik a madárka, csak így tovább!

lori
sipiricsi87
2010.09.27. 11:23:05
Köszönöm, a hozzászólásokat, jól esnek :)
Lori, abban igazad van, hogy készült 300db 163-as és valóban harcoltak is, de valljuk be, hogy a konstrukció kiforratlansága és a nagyszámú baleset, ami ezt típust érte nem engedi meg, hogy valódi széria gépnek nevezzük. Inkább mondhatjuk azt, hogy bevetését a szükség diktálta.
A gép szárnyai valóban fából készültek, de ha jól tudom (ebben nem vagyok biztos, mert csak angol nyelvű leírásom volt) a szárnyszerkezet borítását egy alumínium tartalmú festékkel kezelték, így tették feszesebbé és ellenállóbbá, ezért alkalmaztam fémszínű kopást.
Még egyszer köszi a pozitív véleményeket :)
Ricsi
Gerasimenko
2010.09.27. 20:57:53
Bocsánat ,de a festésen még van mit javítani! Vagyis inkább úgy mondanám ,hogy újra kéne az egészet 'kenni'! Csúnya, látszanak az ecset nyomai , bizonytalanok a terepminták.. köszönő viszonyban sincs az eredetivel. Még csak nem is hasonlít.

Ádám
sipiricsi87
2010.09.28. 11:04:44
A festéssel valóban igazad lehet... Elismerem, a minősége nem a legjobb, de nem is szántam annak azt akartam érzékeltetni, hogy "eleve nem fordítottak a gép festésére túl nagy gondot, ráadásul már meg is kopott". Viszont ha a Google képkeresőjében rákeresel (hogy csak a legtriviálisabb "forrást" említsem) akkor találsz pár olyan képet, ami hasonló festéssel készült
De mindenesetre köszönöm a hozzászólást a jövőben jobban fogok ügyelni az ecsethasználatra, és a festék hígítására.
rohamkukac
2010.09.28. 20:51:50
Sipiricsi!
Nekem tetszik a munkád,szép munka!
Szerintem nem kell újrafesteni az egészet,ezzel az "elrontott/csúnya" festéssel nagyon jól mutat!Bennem azt a hatást kelti tényleg,mintha már meg lenne viselve a gép!
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.09.30. 08:32:20
Szia! Szerintem is hagyd így a festést, mert így úgy néz ki, mint egy igazi viharvert madár. Annyit még, hogy akkor a számot is, és a keresztet is koptasd meg! . akkor csúcs lessz a amadárka üdv Tigris6. TMKB
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció