Pintér György - Múzeumi krimik
Talán nem lepek meg vele senkit, hogy egy újabb kamiont szeretnék bemutatni, és azon belül is a kedvenc témámból merítek, egy speciális nehézvontatót.
Rögtön bemelegítésként néhány szót írnék az eredeti kamionról. A jármű egy 8x4/4 kerékképletű erősített alvázas nehézvontató, 653 lóerős V8-as motorral, Euro-5-ös káros anyag kibocsájtással, és a vontatott trélerrel együtt 250 tonna lehet az össztömege. Ezek a kamionok csak egyedi megrendelésre készülnek, a fülke mögötti speciális felépítményekkel, és szintén egyedi első acél lökhárítóval. Amikor elhatároztam, hogy szeretnék egy ilyen kamiont építeni, akkor a német Spedition Bender cég Mercedes vontatója tetszett meg leginkább, így erre esett a választásom.
Az építés előtt természetesen az anyaggyűjtésen volt az első lépés, mert itt is egy komolyabb átépítésről van szó, ezért az egyik német Mercedes specialista barátomtól kértem róla gyári rajzot. Miután ez megérkezett, nekiálltam tervezni és méretezni.
A kiindulási makett az Italeri Mercedes-Benz Actros MP2 Black Edition típusa volt, de lehetett volna a normál MP2-es Actros is, csak ehhez kedvezményesen jutottan hozzá. Ekkor még nem gyártotta az Italeri az MP3-as kivitelt, ezért megvettem hozzá az A&N Modeltrucks MP3-as műgyanta átépítőjét az ülésekkel együtt.
Első lépés szokás szerint a váz-motor építés volt, viszont a vázat kb a felénél elvágtam, és a hátsó résznek újat építettem sztirolból. Ezzel párhuzamosan a fülkét is elkezdtem átszabni, kivágtam az első rész közepét, és beragasztottam az új hűtőrácsot. Az eredeti hátsó futómű helyére egy ikerdifis került, és ez elé készítettem egy légrugós kormányozható segédtengelyt. Mivel egy konkrét kamiont építettem, ezért segítséget kértem a Bender cégtől a rugózással, valamint a színekkel kapcsolatban, és így került megépítésre a kamion. A váz hátsó részén elkészítettem az erősített vonószerkezetet, mert ezeknek a kamionoknak a sajátja, hogy tud nyerges és vontatott trélert is húzni, csak vontatáskor a hátsó tengelyek fölé egy ballasztplató kerül, hogy le legyen terhelve, és át tudja adni az erőt. Érdekességként írom le, hogy még így is sokszor előfordul, hogy egy-egy emelkedőn egyszerűen megkaparnak a hátsó tengelyek normál aszfalt úton is, el lehet képzelni, hogy milyen erők vannak, és milyen túlméretezett alkatrészek kellenek, hogy ne szakadjon szét semmi ilyen esetben sem, inkább az útburkolat látja kárát. Ilyenkor szokott az lenni, hogy elé, vagy mögé kötnek még egy kamiont, és a kettő közösen már el tudja vinni a rakományt. Visszatérve az építésre tehát elkészült a hátsó vontató rész, és a második kormányzott tengely beépítése után összekötöttem az első tengellyel. Itt kellett egy áttételt alkalmaznom, mert nem fordulhat azonos szögben a két tengely, az első tengelynek nagyobb szögben kell kitérnie, mint a másodiknak. Erre már van egy kidolgozott módszerem, a második tengely előtt, a vázon van egy kar, ahol megoldom az áttételezést, így tudom szabályozni, hogy más szögben forduljon a két tengely. Elvégeztem némi kábelezést a vázon, majd az egészet lefestettem pirosra. Az első két tengelyen a normál felniket lecseréltem széles felnire a gumikkal együtt. A vázat egy kicsit félretettem, és nekiláttam a fülke mögötti méretes légterelő elemek elkészítésének. Itt többféle vastagságú sztirollappal dolgoztam, hajlítottam, reszeltem, csiszoltam őket mire elnyerték végleges formájukat. A kabinbelsőben kicseréltem az üléseket, és kicsit „lakottá” varázsoltam apróságokkal. Ennél a kamionnál nem vittem túlzásba a belső feljavítását, mert ezeknél a vontatóknál ez nem jellemző, csak a szükséges dolgok vannak benne. A fülkét és a spoilert alapozás után metálszürke autófestékkel festettem le, majd lakkoztam. Felkerültek a Kusti által készített matricák, majd megint lakk. Mivel az első lökhárító egy speciális acél lökhárító, hogy tudjon azzal is vontatni, vagy tolni a szerelvényt, így teljesen újat kellett készítenem. Ami a régiből kellett azok a lámpák foncsorai voltak, azokat kivágtam, majd az új lökhárítóba beleszabtam. Ezzel párhuzamosan készült a fülke mögötti felépítmény, egy méretes üzemanyagtank, és hidraulikaolaj tartály kezdetnek. A tartályoknak egy tartót készítettem, majd erre kerültek még a légtartályok, akkumulátor, és minden egyéb kiegészítő, és a póthűtő. Ami még kicsit nehezebb volt az Euro-5-ös kipufogódob elkészítése, valamint a jobb oldalra az Adblue tartály, de ezek is készen lettek. A felépítményre elég sok csövet, kábelt húztam, próbáltam élethűvé varázsolni. Ezután, már tényleg csak pár lépés volt, hogy összeépítsek mindet, és a helyére kerüljenek a darabok. Remélem, a képek segítenek bemutatni a folyamatokat, és látható a végeredmény.