Pintér György - Múzeumi krimik
Történet
Az ezüstnyilak legendája még a II. világháború előtti időkig nyúlik visza. A Mercedes autói ekkoriban szinte verhetetlennek bizonyultak, megszerezve így 3 Európa-bajnoki címet, 1935 és 1937 között.
A világháború után 1954-ben tértek vissza, már a Formula-1-be és azonnal, az első évükben megszerezték az egyéni világbajnoki címet Juan Manuel Fangio révén, majd ezt 1955-ben megismételték.(Konstruktőri címet nem szereztek, mert azt csak 1958 után vezették be.)
A Mercedes a sikerek ellenére 1955-ben vissza is vonult, a le mans-i tragédia után.
Majdnem 40 évvel később jelent meg újra a Mercedes-Benz márkanév a Formula-1-ben. 1994-ben, a Sauber csapat hivatalos motorszállítójaként. 1995-ben már a Mclarennek is ők szállították az erőforrásokat, nyerve a woking-i brigáddal 3 egyéni(1998, 1999, 2008) és 1 konstruktőri(1998) címet. 2009-től a Force India és a Brawn GP is a Mercedeses motorokat kezdett el használni.
Miután a Brawn GP mindent megnyert a 2009-es évben a Mercedes úgy gondolta bevásárolja magát a bajnok csapatba.
Két kisebb érdekesség:
A "legenda" szerint a Mercedesek ezüst színe onnan származik, hogy csökkentsék autóik súlyát, lekaparták azokról a festéket.
A Mercedes jogelődje a Brawn GP-n, a Honda Racing F1 Team-en, a BAR-on keresztül a Ken Tyrrell által alapított, méltán híres Tyrrell Racing Organisation.
Mercedes GP Petronas W01
A bejelentés után gyűltek a szponzorok, a Mercedes megszerezte névadó szponzornak a Petronast, az Aabart(a csapat 30%-ának tulajdonosa is), a Graham London-t, a Henri Lloyd-ot és megmaradt még a MIG Bank is. Később a szezon során csatlakozott hozzájuk a Deutsche Post és az Autonomy is.
Első pilótájukat hamar megnevezték Nico Rosberg személyében. Majd a pletykák után hivatalosan is bejelentésre került, hogy Michael Scumacher fogja vezetni a másik autót. A brackley-i alakulat a csapatvezetés terén sem bízott semmit sem a véletlenre. Csapatfőnöknek megmaradt Ross Brawn, sportigazgatónak Norbert Haug(persze ő nem csak az F1-ben) és technikai igazgatónak Nick Fry. Tehát az elvárások magasak voltak.
Viszont már a tesztek során kiderült, hogy a W01-es nem fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket. Az autóval az egész év során szenvedtek a győzelemre éhes németek. Egyetlen pozitívuma az autónak a megbízhatósága volt, a 2*19 futamból 2*17-en végigmentek és technikai hiba miatt egyszer esett ki Rosberg, egy bal hátsó felfüggesztés töréssel.
Az ezüstnyilak legjobb eredményét, a 3. helyet az év során Rosberg szerezte meg háromszor. Schumacher legjobb eredménye három 4. helyezés. Összességében Rosberg 142 pontot szerezve a 7., még Schumacher 72 pontot szerezve a 9. lett az egyéni bajnokságot tekintve. Konstruktőröknél a Mercedes, az így megszerzett 214 pontot és a 4. helyet tudhatta magáénak.
A makett
A makett egy 100 darabos egészen jó minőségű kit, minden darab szinte elsőre jól illeszkedik, sorját nem is igazán találtam. Bár sajnos a részletek még mindig elrontják az összképet, gondolok itt például a túl tömzsi antennákra, vastag lengőkarokra, a túl vastag padlólemezre stb. Viszont szinte lehetetlen a vékonyabbra lecsiszolni a darabokat mert utána túl lágyak lesznek, ezért nem is kezdtem inkább bele. Egyébként rengeteg matrica van hozzá a tigris mintázatú festésnek köszönhetően. 2 matricalapot adtak hozzá. Sajnos hitelességben sem túl tökéletes, bár lehet már én vagyok túl szőrszálhasogató. Ugyanis az építésnél 5 különböző típust lehet építeni:
Kínai Nagydíj + Rosberg,
Spanyol Nagydíj + Schumacher,
Német Nagydíj + Schumacher,
Német Nagydíj + Rosberg,
Belga Nagydíj + Schumacher
De a motorborító és a hátsó szárny folyamatos fejlesztései miatt talán csak egy teszt verziót lehetne hitelesen elkészíteni. Viszont a hibák ellenére is, azt kell mondanom, hogy ez az egyik legjobb F1-es amit a Revelltől építettem.
Az építés
Úgy döntöttem a Német Nagydíjas verziót építem meg Rosberggel, mivel ha a hitelességre törekedtem volna, akkor túl csupasz lett volna az autó, mert még a tesztek során nem volt rajta minden szponzor.
Magáról az építésről nem tudok sok érdekességet mondani. Gördülékenyen, problémamentesen haladtam vele az útmutatót követve. Először összeraktam a motort, amit követett a padlólemez, a cockpit, hátsó felfüggesztés (ahol a hajtótengelyt kifelejtették). Lefestettem a Revell által ajánlott 99-es színnel a kasznit és az egyes elemeket. Összeraktam az első felfüggesztést, első, hátsó szárnyat. Majd összerakás után, matricáztam. Végül már csak a bal első kerék matricázása volt hátra és ekkor vétettem a legnagyobb hibát, a zöld matrica a lágyító után elmozdult és ráment a Potenza matricára és összeragadt, így egy 'P' betűt elvesztettem és kicsit csálé lett a zöld matrica is. Majd felraktam a kerekeket és kész is lett. Kb. 2,5 hét alatt készült el.
Az autó egészét a kitből építettem, viszont az egyes részeket még külön karbonoztam, amihez nem adott a Revell karbon matricát.
Összességében egy remek, látványos autót lehet építeni belőle, mindenkinek ajánlani tudom.