Messerschmitt Bf-108 B a Magyar Királyi Honvéd Légierőben (startra várva)

Messerschmitt Bf-108 B

1:72, Heller
Pintér György - Múzeumi krimik Dobozbontás után az alkatrészek minőségével meg voltam elégedve. Alig van sorja, nincsenek beszívódások és kilökő tüske nyomok se. Sajnos a készlet pozitív panelezésű.

A pilótafülke összeépítése nagyon könnyű, festésekor a kor gépeinek megfelelő színeket használtam.

A szárny alsó felét egyben kapjuk, a felsőt két részben. Összeillesztésük nem okoz gondot, bár semmilyen csapolás nem segíti a munkánkat. A két felső félszárny közé kerül a fülke, ennek az illeszkedése is pontos. A szárny alá a futóműveken kívül mindent felragasztottam. A futószár végtelenül egyszerű L-alakú pálca, de a kerekek és a lemezek is puritán megoldások, összeállításuk könnyű. Festés után félretettem őket.

A légcsavart festés és koptatás után szintén elraktam későbbre, csak a motor elejét építettem össze.

A törzsfelek pilótafülke részénél sajnos oldalpanelt nem alakítottak ki, összeragasztásuk előtt a két hátsó kis ablakot belülről ragasszuk be. Ekkor kerül helyére a stilizált műszerfal is. A test két fele jól illeszkedik, tömíteni nem kell, csak majd kicsit csiszolni. A farokfutó villás száráról a ferde támasztót levághatjuk, a képek szerint nem kell. A vízszintes vezérsíkok is pontosan állnak, alulról tartódúcok támasztják meg. Ezek közül az egyiket nálam sikeresen elnyelte egy fekete lyuk, ezt húzott szállal pótoltam. Sajnos a fülketető és a szélvédő keretei rosszul illeszkednek, előkerült a szike, csiszoló, húzott szál, tömítőpaszta. És pár halálos fenyegetés is. Ezek után vettem észre a gyártó szarvashibáját: a motor égésterméke nem távozik sehová. Az orr alatt, nagyjából a fülke elejének vonalában kellene lenni egy bemélyedésnek a két csővéggel. De nincs. A szárny és a törzs pontosan illeszkedik, egy kevés csiszolás azért kell. A motor elejének felragasztása szintén nem okoz problémát.

Ecsettel festettem, sajnos az interneten csak egyetlen kis képet találtam erről a gépről. Az információim szerint a 101. Puma vadászrepülő osztály használta futárgépként, a vadászok rejtőszíneivel és mintázatával. A szárnyakat és a törzsgyűrűt maszkolófólia segítségével festettem, a vezérsíkokra szintén ezzel az eljárással került fel a nemzeti trikolór. A kabin üvegezését szabad kézzel, 3/0-s ecsettel színeztem. Rövid száradás után a felesleges, túlfutott festéket kihegyezett gyufaszállal eltávolítottam. A törzs foltozásakor mosogatószivacsból kicsípett darabkát használtam. A géphez Revell színeket használtam, a has R-49, a szürke R-47, a zöld R-67, a sárga R-15; a trikolór piros R-330, fehér R-301, zöld R-364.
A belépőéleket, a járófelületeket és a csomagtér ajtajának széleit 2000-es csiszolópapírral koptattam és fémszínnel szárazecseteltem. A panelvonalakat barna vízfestékkel folyattam be.

A kereszt felségjelek, a Puma-jel és egyéb apró matricák kimaradt HAD- termékek. A számokat egy OV-10D Bronco adta „kölcsön”. Szintén innen származik a két „G” betű is, melyek „6”-osként látták meg egykor a napvilágot, csak szikével kicsit kivágtam belőlük.

Végül megkapta a futóműveit és a légcsavart, majd átkentem matt lakkal a gép felületét.

Könnyen, gyorsan építhető a makett, a kabintető hibájával,illetve az égéstermék kivezetésének hiányával!

A talaj barnára festett vízzel kikavart gipsz. Az alapra ragasztót kentem,és erre szórtam a két eltérő tónusú Busch műfüvet.

A figurák a Revell Pilots & Ground crew dobozából származnak, plusz egy az Airfix WW2 Luftwaffe personnel készletéből. Utóbbi valami gyalázatosan nyúlós műanyagból, csiszolni lehetetlen, a sorja eltüntetése idegtépő volt számomra, végül borotvapengét használtam.
netre 1
netre 1
netre 2
netre 2
netre 3
netre 3
netre 4
netre 4
netre 5
netre 5
netre 6
netre 6
netre 7
netre 7
netre 8
netre 8
netre 9
netre 9
netre 10
netre 10
eredeti
eredeti
doboz
doboz
2012.07.29.
Utolsó módosítás: 2012.08.15.
ecsetes, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
piratvitorla
2012.08.01. 06:50:20
Szia
Íme egy nagyon jó példa, hogyan lehet viszonylag alacsony költségből szépet építeni. Nem csak a méregdrága készletekből lehet makettezni, teletömve színes maratással meg gyantával!
Nagyon szép lett, gratulálok!
üdv
Zoli
Israti71
2012.08.01. 08:16:41
Szia Imi!
Csatlakozom Zolihoz.Nem vagyok a repülők szakértője mivel nem építek repülőket,de szívesen nézegetem.Tetszik az összhangulat,és ennyi!Grat és további sok termékeny makettes órát kívánok Neked. Üdv: D.A (Majd beszaladok megnézni személyesen is:-) )
pigasos78
2012.08.01. 12:18:36
Helló!
Csak csatlakozni tudok. Az a művészet, amikor valaki dobozból is tud csodát művelni. Nem 15-20 ezer Forintos végösszegből mindenféle szirrel-szarral.....lehet arra bhivatkozni, hogy fejlődik a világ, de a régi jó praktikák ugyanúgy működnek. Nekem tetszik, Gratulálok!:)
Kuolema
2012.08.01. 12:33:00
Szia!
Ügyes munka, jól visszaadja a kor hangulatát! Az ecsetelésért meg plusz egy pirospont :)
Üdv.: Kuolema
J_K
2012.08.01. 16:56:27
Korrekt munka, gratulálok!
Talán csak egyetlen kérdésem van: biztosan volt rajta Puma-jelvény? S, ha igen, akkor mindkét oldalon?
Üdv!
ecsetes
2012.08.01. 17:33:36
Sziasztok!
Köszönöm az elismeréseket, igyekszem majd minimum tartani a színvonalat! Azért ecsettel is meg lehet oldani a feladatot, bár tény, hogy a szórópisztoly ügyes kezekben többet tud. Ellenben a fújás sem feltétlen kulcs a sikerhez. Szerintem ilyen kis gépeknél, ebben a méretarányban az ecset is lehet jó.
J_K: Nem tudom volt-e Puma-jelvény. Abból indultam ki, hogy a mai műszakiak még a Babettára is felfestik a századjelvényt, akkor talán ezen a gépen is lehetett. Hangsúlyozom, nincs rá bizonyíték, én így képzeltem el.
geriand
2012.08.01. 21:53:15
Szia ecsetes! Gratulálok! A tőled megszokott magas minőséget hoztad:-) És a figurák megint megtöltik élettel a gépet! Külön elismerésem. Lassan elárulhatnád, hogy melyik dobozból szeded a karaktereket:-)
EDE
2012.08.02. 09:05:27
Szia Ecsetes!

Tényleg szép kis madárka, illetve dioráma. A terepmintát ecsettel is nagyon szépen kivitelezted, a foltozást szerintem élethűbbre is meg lehet csinálni.(Nem ismerem az eredeti gépet, de gondolom azt fújták.)
Ha mindenáron el akarod kerülni a légecsetet, próbáld ki a következő technikát, mely csak matt alapon működik: sűrű festékbe márts bele egy tűt! Tégy egy pöttyöt a felületre, majd egy keményre gyúrt papírzsebkendő darabbal apró, körkörös mozdulatokkal kend el! 1:72-ben nekem Humbrol festékkel egész jó eredményt hozott, 48-ban már kevésbé, de még mindig jobb volt mint a száraz ecset.
hobbista
2012.08.02. 10:49:29
Szia!
Élvezetes cikk, főleg a \"fekete lyuk\" és a \"halálos fenyegetés\" tetszett.
Azért a gép sem kutya! Újabb bizonyíték, hogy ecsettel is lehet maradandót alkotni. A terepminta szerintem se az igazi, de kísérletnek jó volt. Arról nem is beszélve, hogy korrigálhatsz még rajta.
Az Airfix figurák szerintem is furcsák: nekem napoleoni vértesek vannak, de veszett sorjásak, az anyaguk meg...
A dárda a kezükben olyan, mintha farönk lenne, a kard meg mintha bot.
ecsetes
2012.08.02. 17:31:06
Sziasztok! Ismét köszönöm az észrevételeket!
geriand, a cikk végén leleplezem a titkot a figurák származását illetően.
EDE, nem szöszöl a papírzsepi? Én még nem próbáltam amit írtál, de majd rámegyek. Mondjuk a majdnem kész következő gépemnél a festés már kész...
hobbista, régen írtunk :) A terepminta melyik része nem az igazi, és hogyan lehetne az?
EDE
2012.08.02. 18:28:53
ecsetes!

Nem szöszölt. Bár lehet, hogy WC papír volt, sajnos pontosan nem emlékszem, több mint 10 éve volt. Egy Revell 1:72 Ta-152 apró foltjait csináltam így, az még egész közelről is olyan volt, mintha festékszóróval fújtam volna, meg egy 1:48 magyar Messzert. Itt már nagyobb és több foltot kellett maszatolni, na ez már nem volt az igazi.
EDE
2012.08.02. 18:35:33
Még annyit, hogy előtte gyakorold be valami műanyag darabon!
hobbista
2012.08.03. 10:43:54
Oldalt, azok a kis felhőcskék, igazából felhő pamacsoknak néznek ki, de a tiéden olyan, mintha egy háziállat festékes manccsal sétált volna rajta. Ennél szerintem a szárazecsetelés is jobb lett volna.
De még egyszer mondom, ezt leszámítva a műved remek, csak így tovább!
ecsetes
2012.08.03. 13:49:52
Hobbista, Te szárazecseteléssel oldod meg az ilyen feladatot? Vagy fújsz? Privátba küldj már pár képet a saját gépeidről, az adatlapomon van elérhetőség. Aztán majd még kérdeznék pár dolgot, csak először lássam a különbséget.
Robert
2012.08.03. 18:53:38
Üdv.!
Nagyon jó, amit csináltál, nekem tetszik, bár én nem építek repülőt.A képeket ugyan várhatod!
ecsetes
2012.08.03. 20:41:39
EDE, ígérem ki fogom próbálni! A \"fókám\" már festve van, majd egy Ju-88 következik, de ott nem kell foltozni.
Robert, köszönöm az elismerést. Régen J_K is adott tanácsokat, és mikor kértem privátba képeket a saját gépeiről Ő küldött is ( Neki sincs itt fent munkája). Profi makettező, a szó legjobb értelmében! Azóta minden kritikáját elfogadom!
hobbista
2012.08.04. 10:17:49
Szia ecsetes!
Robert megjegyzésére úriember nem válaszol! Neked azért elmondom, de lehet, hogy tudod, nincs fényképezőgépem, így képet nem tudok mutatni. De azt is tudhatod, hogy nem beszélek a levegőbe! Csak gondolkozz józanul, egy kis gyakorlat és türelem kell hozzá. Itt a makettinfo-n sokaknak ez a két dolog-hogy is mondjam-MUMUS. Próbáld ki nyugodtan.
cserbal
2014.11.10. 09:20:47
Szia!

Az én Bf-108 cikkemhez írt kommentek között írtad, hogy a készülő gépedhez többször is kértél már, több fórumon segítséget, de nem jött válasz.
Nálam is van otthon egy tisztes gyűjtemény. Ha megíros, hogy mire vadászol, akkor megnézem. Hátha találok olyasvalamit, ami neked neadj' Isten hiányzik.
Remélem tudok segíteni!
balage981 kukac yahoo pont com

Üdv

Balázs
ecsetes
2014.11.12. 19:46:07
Köszönöm Balázs, fogok majd jelentkezni!

Üdv:

Imre
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció