Pintér György - Múzeumi krimik
Szeretném megosztani Veletek a jól ismert Bf-108 futárgép nem annyira ismert festésű változatának építését.
A típussal már rég szemezek, elsősorban annak magyar vonatkozásai miatt. Viszont a nyomozás során találtam olyan festésváltozatokat, amikről úgy gondoltam, hogy ritkaságszámba megy,és mutatós darabja lehet a szép kis gyűjteményemnek. Nem a tarka-barka vitrin a cél, de a sok szürkés-zöldes, stb gép között nagyon mutatós tud lenni egy látványos festésű darab. Először a svájci változattal kacérkodtam a maga alu+fehér+kék színeivel… Aztán belebotlottam egy amerikaiba. Na ,hát az tarolt a sárga+narancs fényezéssel. Pláne, hogy ebből csak ez az egy példány volt.
Az USA-ban a Freeman légibázison a 40-es évek végén sok német gép volt látható, amik a standard német festést és felségjelzést viselték, csak festettek rájuk egy FE-….. vel kezdődő kísérleti lajstromot. Egy ilyen Bf-108-as is volt. Ennek felső felületei narancs színűek, alja sárga volt. Érdekes, német számot nem viselt, de a megszokott 6 helyen fel volt rá festve a fekete-fehér kereszt, sőt a függőleges vezérsíkon is ott volt a svastika. A vízszintes vezérsík alá festették fel a FE-4610 lajstromot, feketével, az amerikai szabvány szerinti karakterekkel. A gép festése idő múltán ütött-kopott lett, majd sima alumínium festést, amerikai felségjelet és T2-4610 lajstromot kapott. Pár évig lehetett használatban (1945-46-ra datál a legtöbb forrás, utána a gép valószínűleg az enyészeté lett. Legalábbis ilyen fotót is találtam…).
A makett a megszokott Heller minőség, de 1/72-ben nincs sajnos más….
A panelvonalak domborúak,és már-már klasszikus illesztési problémák vannak a szárny és a törzs között, valamint a vezérsík és a törzs között. A panelvonalakat végülis lecsiszoltam, és újravéstem. Mondjuk nem túl nagy a gép,és a panelosztása sem bonyolult….
Viszont vannak öszvér érdekességek. A műszerfal a Nord 1000 típusé, ami a Taifun francia változata volt. Ezt sajnos már későn vettem észre, így bennemaradt. A kabinbelsőt fel lehet turbózni, van neki hely és lehetőség egyaránt. Az ülésekre legyártottam a hevedereket. A fülke üvegezése szép, jól kezelhető. Ennek ellenére mégis nem lehet valahogyan tisztán belátni. Valami trükkös finom kis (azt kell mondjam: jótékony) torzítás van benne. A futókat behúzott állapotban építettem meg, de nem valami részletgazdag amúgy. Kéz alatt van még egy példány belőle, magyar lajstrommal, ott egy kicsit megtuningoltam….
A motortérbe készítettem hengereket is, mert a levegőbeömlőn azért be lehet látni a gép orrába. Ez a befektetés bizony megtérült….
Viszont ami meglepő, hogy kipufogócsöveket nem öntött a Heller. De még csak imitációt sem, így azokat magunknak kell elkészíteni.
A fényezés a Revell fényes sárgájával történt, valamit a felső rész narancs és piros keverékéből készült (kevés piros felhasználásával). A makettnek ebben a formájában két hiányossága van. Egyrészt nincs meg a svastika a vezérsíkon, amit egyetlen megmaradt matricaívről sem tudtam ellopni. Mondjuk meglepő, de alig van olyan készlet (bármilyen típus) , amiben lenne. Másrészt az „FE-4610” lajstrom hibázik még, ugyanis a sablonomat nem tudtam a szűk helyre beragasztani. Így sajnos egyenlőre áthidalásként összeollóztam egy 4610-es számot. FE betűim sajna nem voltak. Sőt a karakterek sem amerikaiak….
Összességében nem egy rossz makett. Nagy munkával és kitartással szép dolgokat lehet kihozni belőle. Mindenesetre eszembe nem jutott volna a dobozban kapott (már-már lerágott csontnak számító) KG+EM jelű német gépet megépíteni, a bolgárban meg nem láttam fantáziát….
Szívesen fogadom észrevételeiteket, véleményeteket!
Köszönöm!
További jó munkát kívánok!