Messerschmitt Bf-108 B (Freeman Air Base, 1945-46)

Messerschmitt Bf-108 B (USA)

1:72, Heller No.80231
Pintér György - Múzeumi krimik Szeretném megosztani Veletek a jól ismert Bf-108 futárgép nem annyira ismert festésű változatának építését.

A típussal már rég szemezek, elsősorban annak magyar vonatkozásai miatt. Viszont a nyomozás során találtam olyan festésváltozatokat, amikről úgy gondoltam, hogy ritkaságszámba megy,és mutatós darabja lehet a szép kis gyűjteményemnek. Nem a tarka-barka vitrin a cél, de a sok szürkés-zöldes, stb gép között nagyon mutatós tud lenni egy látványos festésű darab. Először a svájci változattal kacérkodtam a maga alu+fehér+kék színeivel… Aztán belebotlottam egy amerikaiba. Na ,hát az tarolt a sárga+narancs fényezéssel. Pláne, hogy ebből csak ez az egy példány volt.

Az USA-ban a Freeman légibázison a 40-es évek végén sok német gép volt látható, amik a standard német festést és felségjelzést viselték, csak festettek rájuk egy FE-….. vel kezdődő kísérleti lajstromot. Egy ilyen Bf-108-as is volt. Ennek felső felületei narancs színűek, alja sárga volt. Érdekes, német számot nem viselt, de a megszokott 6 helyen fel volt rá festve a fekete-fehér kereszt, sőt a függőleges vezérsíkon is ott volt a svastika. A vízszintes vezérsík alá festették fel a FE-4610 lajstromot, feketével, az amerikai szabvány szerinti karakterekkel. A gép festése idő múltán ütött-kopott lett, majd sima alumínium festést, amerikai felségjelet és T2-4610 lajstromot kapott. Pár évig lehetett használatban (1945-46-ra datál a legtöbb forrás, utána a gép valószínűleg az enyészeté lett. Legalábbis ilyen fotót is találtam…).

A makett a megszokott Heller minőség, de 1/72-ben nincs sajnos más….
A panelvonalak domborúak,és már-már klasszikus illesztési problémák vannak a szárny és a törzs között, valamint a vezérsík és a törzs között. A panelvonalakat végülis lecsiszoltam, és újravéstem. Mondjuk nem túl nagy a gép,és a panelosztása sem bonyolult….
Viszont vannak öszvér érdekességek. A műszerfal a Nord 1000 típusé, ami a Taifun francia változata volt. Ezt sajnos már későn vettem észre, így bennemaradt. A kabinbelsőt fel lehet turbózni, van neki hely és lehetőség egyaránt. Az ülésekre legyártottam a hevedereket. A fülke üvegezése szép, jól kezelhető. Ennek ellenére mégis nem lehet valahogyan tisztán belátni. Valami trükkös finom kis (azt kell mondjam: jótékony) torzítás van benne. A futókat behúzott állapotban építettem meg, de nem valami részletgazdag amúgy. Kéz alatt van még egy példány belőle, magyar lajstrommal, ott egy kicsit megtuningoltam….
A motortérbe készítettem hengereket is, mert a levegőbeömlőn azért be lehet látni a gép orrába. Ez a befektetés bizony megtérült….
Viszont ami meglepő, hogy kipufogócsöveket nem öntött a Heller. De még csak imitációt sem, így azokat magunknak kell elkészíteni.

A fényezés a Revell fényes sárgájával történt, valamit a felső rész narancs és piros keverékéből készült (kevés piros felhasználásával). A makettnek ebben a formájában két hiányossága van. Egyrészt nincs meg a svastika a vezérsíkon, amit egyetlen megmaradt matricaívről sem tudtam ellopni. Mondjuk meglepő, de alig van olyan készlet (bármilyen típus) , amiben lenne. Másrészt az „FE-4610” lajstrom hibázik még, ugyanis a sablonomat nem tudtam a szűk helyre beragasztani. Így sajnos egyenlőre áthidalásként összeollóztam egy 4610-es számot. FE betűim sajna nem voltak. Sőt a karakterek sem amerikaiak….

Összességében nem egy rossz makett. Nagy munkával és kitartással szép dolgokat lehet kihozni belőle. Mindenesetre eszembe nem jutott volna a dobozban kapott (már-már lerágott csontnak számító) KG+EM jelű német gépet megépíteni, a bolgárban meg nem láttam fantáziát….

Szívesen fogadom észrevételeiteket, véleményeteket!
Köszönöm!
További jó munkát kívánok!
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
b1
b1
b2
b2
b3
b3
FF0147-2
FF0147-2
4610b-2 (1)
4610b-2 (1)
2013.06.05.
Utolsó módosítás: 2013.07.04.
cserbal, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
J_K
2013.07.04. 09:50:35
Kedves Balázs!

Érdekes makett, de kérlek engedj meg néhány észrevételt.

-Ha a gépet repülés közben ábrázoljuk, akkor nem árt a fülkébe pilótát tenni.
-Jobb fordulónál a jobb csűrő áll felfelé, a bal lefelé -ezt pont fordítva ábrázoltad.
-Forduló ábrázolásához az oldalkormányt is ki kell téríteni.
-Az eredeti gépen a légcsavarkúp festett, nem fémszínű.
-A gépen az amcsik által utólag felfestett hasábkeresztek vannak (tehát nem az eredeti németek). Ezek jelentősen eltérnek a maketten bemutatottól.

Üdv
cserbal
2013.07.04. 17:20:37
Kedves J_K!
Köszönöm az észrevételeidet, nagy örömmel fogadtam.

A légcsavarkúp valóban elkerülte a figyelmemet, azt azóta már javítottam.
Jelzem gondoltam rá, hogy valami humán erő kell a gépbe, és van is. Bár a közeli képeim nem lettek a legjobbak (azon túl, hogy a fülketető is bezavarja a képet), de guggol benne egy okos bácsi.
A jobb fordulóra vonatkozó észrevételeid igazak, de ha belegondolsz,hogy egy bedöntött helyzetből egyenesbe hogy lehet visszahozni a gépet, akkor nekem is lehet igazam, szerintem.
A keresztekkel kapcsolatban annyit hozzátennék, hogy találtam olyan fekete-fehér képeket, amin olyan kereszt van a törzsön, mint a makettemen. Viszont amit (minősége miatt) feltettem, azon nagyon vékony keretű törzskereszt látszik. Szóval valamit ezzel is variáltak a Freeman-en. Hogy a szárnyon milyen a kereszt az egy fotón sem látszik, viszont a wingspalette oldalán (http://wp.scn.ru/en/ww2/o/347/3/) fellelhető rajz alapján szerintem stimmel a kereszt.
Ha valakinek van további fotója, bővebb infója a fenti repülőről, kérem ossza meg velünk, mert úgy látom, szerencsére sikerült egy olyan témát kinyitnom, ami ad lehetőséget rendesen a nyomozásra.
Remélem még számos hozzászólás érkezik a témához, amivel mindannyian okosabbak leszük!

Előre is köszönöm!

Üdv!
Cseresznyés Balázs
ecsetes
2013.07.08. 08:57:39
Szia cserbal!
Az utolsó fekete-fehér képen jól látható a szárnyon a kereszt, és az nem egyezik a maketteden lévővel. Azt utólag találtad és töltötted fel, vagy elkerülte a figyelmed?

Üdv
cserbal
2013.07.08. 09:06:45
Kedves ecsetes!

Sajnos utólag találtam....
Kicsit szomorú vagyok az eltérés miatt. Valószínű, hogy át fogom fújni a kereszteket.
Hogy mikor, azt nem tudom, de mivel Murphy csak nemrég engedte megtalálni ezt a fotót, így egyre jobban zavar a dolog....
Pedig elég sok időt töltöttem a nyomozással....
ecsetes
2013.07.08. 13:12:52
Szia!
Én már többször, több fórumon is kértem infót az éppen készülő gépemhez, de senki nem írt vissza...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció