Messerschmitt Bf-109 F-4 a Magyar Királyi Honvéd Légierőben (riadó!)

Messerschmitt Bf-109 F-4

1:72, Italeri/Zvezda/Revell
Pintér György - Múzeumi krimik Az alkatrészek minőségével meg voltam elégedve, komoly minőségi hiányosságokat nem tapasztaltam.

A pilótafülke átlagos részletességű, az oldalpaneleken kialakított kapcsolók a külső felületen apró beszívódásokat okoztak, ezt tömítőpaszta használatával és csiszolással könnyen orvosoltam.

A törzsfelek jól illeszkedtek, az orr alján mindkét oldalon szintén enyhe beszívódások voltak. Motort nem tartalmaz a készlet, mégis a borítólemezeket két darabban kapjuk, ez kicsit nehezíti az összeállítást. Talán van hozzá kiegészítő készletként motor? Ebben az esetben érteném hogy miért bontották meg ezt a részt...
A kipufogó sor feletti lemez alsó oldalát beragasztás előtt fessük le(ezt nem jelzik), mert utána nem fogunk hozzáférni!

A szárnyak összeillesztése során kiderült, hogy a futóaknák pereme kitart, nem illeszkedik pontosan a felső szárnyrész. Ezt könnyen lehet orvosolni, mint ahogyan azt az egy-egy kis beszívódást is a szárnytövek felső oldalán. A törzs szárnyhoz illesztésekor is kellett kis csiszolás és tömítés, de nem volt komoly probléma. A pilótát védő páncéllemez színét nem jelzik.

Ecsettel festettem, az interneten talált képek és más kiadványok áttanulmányozása után. Első sorban a maketthez megvásárolt HAD matricakészlet rajzai szerint, melyek több részlete korabeli fotók alapján készült.
A szárnyakat és a kabin üvegezését maszkolószalag segítségével festettem, a vezérsíkokra szintén ezzel az eljárással került fel a nemzeti trikolór. A törzs foltozására itt olvastam egy új tippet, most kipróbáltam, mindenki döntse el jó lett-e. A rejtőszínekből egy-egy cseppet kartonpapírra kicseppentettem, majd egy steril mosogatószivacsból kicsippentett darabkát beleforgattam. Addig nyomogattam a papírra, amíg már alig hagyott nyomot és ezután foltoztam vele a gép oldalát. Idővel eltömődött illetve összeragadt a szivacsdarabka, ekkor újat csíptem ki.
Revell színeket használtam, a has R-49, a szürke R-47, a zöld R-67, a sárga R-15; a trikolór piros R-330, fehér R-301, zöld R-364.
A belépőéleket, a légcsavartollakat és az orrkúpot 2000-es csiszolópapírral koptattam és fém színnel szárazecseteltem. A panelvonalakat barna vízfestékkel folyattam be, a motor égéstermékeinek nyomát fekete vízfestékkel igyekeztem megjeleníteni.

A matricákat a HAD-tól vásároltam. Dolgoztam már más termékükkel, ott nem volt gond, de itt megszenvedtem. A törzs sárga gyűrűje alig akart feltapadni, de a többi sem nagyon akart a helyén maradni. Pedig nem áztattam őket túl sokáig. Minden esetre sok matricalágyítót elhasználtam.

A gépet átkentem matt lakkal, megkapta a futószárakat és a légcsavartollakat, az orrkúpot. Az antennarudat is csak ekkor raktam fel. Az antennahuzalt fekete alkoholos filctollal áthúzott vékony damilból készítettem. Itt is szitkozódtam párszor mire sikerült pillanatragasztóval rögzítenem a végeket.

A bemutatott repülő Heppes Aladár alezredes, a 101. Puma vadászrepülő osztály parancsnokának gépe, aki a háború alatt 33 harci bevetést repült, 8 légi győzelmet ért el. Lelőtt 3 Jak-1 orosz vadászt, 1 Il-2 orosz csatarepülőt és 4 B-24 amerikai bombázót.

Könnyen, jól építhető a makett, mindenkinek ajánlom!

A légvédelmi Flak 38 a Zvezda terméke, könnyen és gyorsan összeállítható. Maga a műanyag érdekes állagú, kicsit "nyúlós", a felülete fényes. Én a csövet kifogyott Revell ragasztó fém hegyére cseréltem, az eredeti nekem görbének tűnt. Matt R-78 festést kapott, a készlet két figurát tartalmaz.

A talaj barnára festett vízzel kikevert gipsz, amit a légvédelmi állás helyén egy papír kéztörlő belső keménypapír hengere körül feltornyoztam. Száradás után ezt egyszerűen el lehetett távolítani, a talapzatot és az oldalfalat balsafa "lécekből" készítettem, amit később lakkoztam is. Az alapra ragasztót kentem és erre szórtam a Busch műfüvet (három eltérő tónusút).

A figurák a Revell Pilots & Ground crew dobozából származnak, a kéztartásukat megváltoztattam. Vállnál "amputáltam", könyöknél gyertya láng hőjével hajlítottam, majd visszaragasztottam.
netre 1
netre 1
netre 2
netre 2
netre 3
netre 3
netre 4
netre 4
netre 5
netre 5
netre 6
netre 6
netre 7
netre 7
netre 8
netre 8
netre 9
netre 9
netre 10
netre 10
Heppes Aladár alezredes
Heppes Aladár alezredes
ME109_F2-4 doboz
ME109_F2-4 doboz
2012.03.03.
Utolsó módosítás: 2012.03.05.
ecsetes, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sipiricsi87
2012.03.07. 08:31:24
Üdv!
Gratulálok a makett szép és pontos munka lett, külön dicséret a hazai felségjelekért és festésért. A hiba, ami egyből "kiszúrta" a szememet, az a légvédelmi állás. Nem azt mondom, hogy teljesen téves a kialakítása, de látványos hiba. Hiszen, nincs bejárata az állásnak, így hogy viszik be a löveget, és a felszerelést, nincsenek lőszerrekeszek, és a belső fal nem életszerű. A http://www.bunkermuzeum.hu oldalon a letöltések menüpont alatt letölthető több II.vh-s doktrina is, így pl a magyar erődítési utasítás is, amiben többek között ez az állás típus is megtalálható, rajzzal együtt.
ecsetes
2012.03.07. 08:48:16
Üdv!
A hangsúly a repülőn van, mint ahogy az az építési leírásból is kiderül, a légvédelmi állás csak dekoráció a gép mellett, hogy ne álljon egymagába. Egyik képen sem szerepel önállóan a flak, nem az a fontos. Utána néztem a korhű kinézetnek, de az egyszerűbb megoldást választottam, mivel nem hídépítő mérnök vagyok hanem repülőgép makettező. Diorámát se csinálok, mivel nem az épületek érdekelnek :) A lőszerrekeszen erősen gondolkoztam, de 1/72-ben az csak egy kis kocka lenne... Egyéb iránt igaz amit leírtál, csak számomra nem ez volt a fontos. Megnéztem a cikkeid, látom h Téged ez a vonal jobban érdekel, de az ecsettel való festésben tudnék segíteni ha kéred, de a Kometed-hez nem akartam ezt odaírni.
sipiricsi87
2012.03.07. 09:15:08
A festési jó tanácsoknak nagy hasznát venném, kérlek írj nekem a richard.sipos@gmail.hu-ra, vagy keress az FB-n. köszöntem előre is :)
vrauko
2012.03.07. 10:17:14
Üdv! Szép repülő, de az az érvelés, hogy miért olyan a dioráma, amilyen, elég furcsa. Ha nem csinálsz diorámát, akkor miért csinálsz? Úgy nem érdemes, hogy tessék-lássék félig-meddig csinálok valamit, mert az nem dekoráció lesz a repülőd körül, aminek szántad, hanem lehúzza az egészet. A Revell és a Zvezda hogy kerül a képbe? A Bilek dobozolja az Italeri öntvényt, a Zvezda is? ? A Revell tudtommal nem. Vagy a Revell G-10-esből használtál hozzá alkatrészeket?
vrauko
2012.03.07. 10:21:13
Még a motorról: nem azért adják külön a burkolatokat, mert motrot szánnak bele, hanem ez az Italeri kissé túlbonyolított modulrendszere; ugyanazokat a fődarabokat adják a G-6-oshoz is, a G-6-oshoz más deklit adnak, dudorosat. Az alapkészletben lelsz pl. kétféle olajhűtő-légbeömlőt, a csekélyebbet az F-hez és a mélyebbet a G-hez. Az F változat az alap,az sokkal jobb, a G-6-osnál már pár dolog lemaradt, pl. a motor elejin a két első gyertyahűtő-légbeömlőnyílás, a kerék viszont túl vastag lett.
Tremere86
2012.03.07. 12:33:18
Szervusz!
Igazán szépen sikerült a madár. Egy tipp ami nekem már bevált, olyankor amikor egy matrica nem akar a rendeltetési helyén maradni, én a matrica alá ilyenkor egy kis lakkot szoktam vinni ami aztán fixálja az engedetlen matricát. Egyéb iránt mind a HobbyBoss mind a MasterCraft piacra dobott 1:72-ben olyan 109-eseket amelyek Magyar jelzésekkel is elkészíthetők. Egy észrevétel: nekem egy kicsit világosnak tűnik a futók abroncsainak színe.
ecsetes
2012.03.07. 13:19:19
Sipiricsi, a FB-on Te is megtalálsz, ha tudok segíteni kérdezz nyugodtan, ott megbeszéljük.
Vraukó, javaslom a cikk elolvasását, abból kiderül mit keres a Revell és a Zvezda a felsorolásban. A motorburkolattal kapcsolatban igazad lehet. Egyébként engedd meg hogy kijavítsalak (hiszen Te már tanítgattál egy korábbi hibámnál), nem MOTROT hanem MOTORT.
Tremere, kösz a tippet, majd alkalmazom. Sajnos egyik általad említett gyártó termékét sem ismerem, az abroncsokat illetően igazad lehet. Legközelebb csak a futófelületet csinálom ilyen világosra, úgy hátha jobb lesz. Köszi.
Az ominózus flak állásról. Valóban nem ilyen volt akkoriban. Egy mérethelyes és valósághű kialakítás legalább akkora lett volna, mint maga a repülő. Itt csak mellékszereplő. Akinek nem tetszik legyen szíves készítsen egy pontosat és ossza meg velem/velünk. :)
vrauko
2012.03.07. 13:59:01
Ja. Csak a Revell, a Zvezda és az Italeri mind a Messerschmitt 109 után volt írva. De igenis motrot, sőt bútrot; ha már nem bokort, hanem bokrot, és nem baromot, hanem barmot... :)
Szóval van egy mot(o)rom a Bf-109-hez, és sajna az Italeri motorháza túl keskeny neki. Ahol a kipufogócsonkok becsatlakoznak, ott még csiszolni sem elég belőle, hanem egyenesen vágni kell, ha be akarjuk illeszteni. Ez műgyanta motor, nem tudom, milyen lehet az ICM műanyag motorja, de az se lehet sokkal keskenyebb. A HobbyBoss magyar matricája csak részben használható, mert a vízszintes vezérsíkon a színek sorrendje fordított. De ha az ember a pirosat és a zöldet felfesti, a fehér csík is sokat segít, mert azt csak a közepire kell tenni.
ecsetes
2012.03.07. 17:19:42
Vrauko, ott a pont :)
Tremere86
2012.03.08. 07:43:11
vrauko, én a MasterCraft 109 G-esével küzdök nos annál nem csak egy matrica használhatóságával van probléma. Körvonalakban a panelvonalak határozatlanok az illeszkedésekkel is van némi probláma, a matricák se akarnak ott maradni a helyükön, és ráadásul a Puma fej is csak az egyik oldalon használható fel, továbbá a gép törzsén lévő jobb oldali lajstromjel is hibás sorrendű.
Tremere86
2012.03.08. 08:03:05
vrauko, én a MasterCraft 109 G-esével küzdök nos annál nem csak egy matrica használhatóságával van probléma. Körvonalakban a panelvonalak határozatlanok az illeszkedésekkel is van némi probláma, a matricák se akarnak ott maradni a helyükön, és ráadásul a Puma fej is csak az egyik oldalon használható fel, továbbá a gép törzsén lévő jobb oldali lajstromjel is hibás sorrendű.
vrauko
2012.03.08. 09:40:14
Tremere: oh, a Mastercraft... hát igen. azok eredetileg a Jo-Han öntvényei voltak, és olyan széles makettválasztékot kínáltak, amit egyik más gyártó se. A Bf-109-ből az A-tól a T-n keresztül kétféle G-12-es kétülésesig. Csak hát az öntöformák kora meglátszik. de azért némi alakítással lehet valamit elérni. Lengyel barátaink hallatlanul precíz munkát végeznek - az én Messerem öszerakási útmutatójának csak az első oldala a Messeré, a másik már egy P-51-esé... De a matricákkal nem csak a Mastercraftnál kell megdolgozni: asse volt semmi, amikor vadiúj Academy P-47-esem matricáit valahogy maradásra bírtam. Matricákkal még a Hasegawa is tud meglepetést okozni. A Propagteam lapjaim közül meg néhány víznek kitéve atomjaira hullt.
Tremere86
2012.03.08. 12:29:47
vrauko, Én a Balaton Models 1:72-ES wm-23 Ezüstnyílnál jártam úgy, hogy a matricák egy része vízzel érintkezve ezer darabra szaladt szét. Ja azt már elfelejtettem írni a MasterCraft 109 G-2- vel kapcsolatban, hogy az összeállítási útmutatót rajzoló kolléga valószínűleg igen nagy fantáziával rendelkezett, vagy rossz makettet tettek elé mert nagyjából olyan kidolgozással ábrázolja pl. a kabin belsejét mint az 1:48-as revell 109 G-10-esemnek a kabinja készült....
apuka86
2012.03.08. 16:05:07
Nagyon szép gratulálok! és ha már messzerek, pont most találtam az alábbi hírt a Keleti Blokk honlapjának rögtön a kezdőlapján: "És az UM pedig hamarosan kiadja az 1:72-es Messer G-6-osát magyar "Puma" matricával!" http://www.keletiblokk.com/
ecsetes
2012.03.08. 19:50:05
Köszönöm apuka86! Mindjárt meg is nézem amit írtál.
ecsetes
2012.03.08. 19:50:31
Köszönöm apuka86! Mindjárt meg is nézem amit írtál.
Israti71
2012.03.10. 20:53:27
Szia ecsetes!
Nekem volt szerencsém élőben is megnézni,és,bár nem értek az adott téma tört. technikai hátteréhez,annyit mondok "külső" szemlélőként hogy szép!
Lehetne vitatkozni színekről,matricákról,kiegészítőkről...ecetera,sok mindenkinek lehet rész igazsága,de ha már Magadat/Magad és még legalább néhány embert megörvendeztettél a munkáddal,hidd el,már megérte:-)Üdv: D.A
ecsetes
2012.03.11. 00:17:21
Szia Israti!
Köszi a hozzászólást :) Ha valamit elhibázok elfogadom a kritikát (most is elismertem), igyekszem legközelebb ügyesebb lenni, csak azt nem szeretem ha azt a bizonyos csomót keresik a kákán...
ecsetes
2012.03.11. 00:21:31
Szia Israti!
Köszi a hozzászólást :) Ha valamit elhibázok elfogadom a kritikát (most is elismertem), igyekszem legközelebb ügyesebb lenni, csak azt nem szeretem ha azt a bizonyos csomót keresik a kákán...
ecsetes
2012.03.11. 00:24:30
Szia Israti!
Köszi a hozzászólást :) Ha valamit elhibázok elfogadom a kritikát (most is elismertem), igyekszem legközelebb ügyesebb lenni, csak azt nem szeretem ha azt a bizonyos csomót keresik a kákán...
ecsetes
2012.03.11. 00:25:33
Szia Israti!
Köszi a hozzászólást :) Ha valamit elhibázok elfogadom a kritikát (most is elismertem), igyekszem legközelebb ügyesebb lenni, csak azt nem szeretem ha azt a bizonyos csomót keresik a kákán...
ecsetes
2012.03.11. 00:25:55
Szia Israti!
Köszi a hozzászólást :) Ha valamit elhibázok elfogadom a kritikát (most is elismertem), igyekszem legközelebb ügyesebb lenni, csak azt nem szeretem ha azt a bizonyos csomót keresik a kákán...
ecsetes
2012.03.11. 00:26:11
Ezt most miért????
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció