Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok, ismét egy ecsettel festett géppel jelentkezek!
A makett 7 évvel ezelőtt készült, az utóbbi 1-2 évben épített gépeimhez viszonyítva látszik a kevesebb festési rutin.
A magyar gépek pontos megjelölése ugye Me-210 Ca-1, ezeknek a törzsét 1 méterrel meghosszabbították. Ezt a maketten nem végeztem el, így a megnevezését sem változtattam meg.
Messerschmitt Me-210
1:72 Italeri ita077
A készlettel meg voltam elégedve, ma már sajnos nem kapható, de elvétve kéz alól felbukkan. Itt megnézhetitek: https://www.super-hobby.hu/products/Messerschmitt-ME-210.html
A kabin építésekor nem volt buktató. A leírás szerint dolgoztam, nem végeztem semmi feljavítást. Zárt kabinnál úgyse látszik semmi.
A gép orrán csak a 2 darab 20 mm-es Mauser MG 151/20 gépágyú öblét alakították ki (azért ezt is kifúrtam), a 2 darab 7,92 mm-es MG 17 mereven beépített géppuskát pedig semmilyen módon nem jelölik. Utóbbiak helyét kimértem és kifúrtam.
A törzsfelek, a szárnyak illeszkedése pontos, de a bal motor szárnyhoz való illeszkedése rossz. Tömíteni, csiszolni kellett, majd a panelvonalakat pótolni.
Az antennahuzalokat rugalmas szálból készítettem el, de nem az összeállítási rajz szerint. Ott rosszul jelzik a törzshöz csatlakozás helyét. Korabeli képek alapján fúrtam ki pontosan.
A törzs alatti árbóc a földön álló gépen közel függőleges, ne a törzsre merőlegesen ragasszuk fel és a helye sem pontos (az antennák elé kell tenni). A gépre felszállást segítő fellépő helyét sem jól jelölik, a bal szárny kilépőéléhez közelebb kell ferdén tenni és ívben meg kell hajlítani.
Talán az egyetlen hibája a készletnek, hogy a bombatér ajtajait nehéz pontosan rögzíteni. Semmilyen támpont, támaszték nincs. Kicsit mintha elunták volna az olaszok a tervezést, mire idáig jutottak.
Festéshez a megadott folttérkép nem pontos és ráadásul még fel is cserélték a két színt (RLM 74/75). Összevetettem a HADmodels matricájához mellékelt festési útmutatóval és azzal 95%-ban egyetértve festettem le a makettet.
A Humbrol új, direkt RLM kompatibilisnek reklámozott enamel festékeit használtam. Felül RLM 74 - H245; RLM 75 - H246. A hasa RLM 76 - H247. Nem voltam velük megelégedve, szerintem nem is igazán színhelyesek, a H246 foltosan száradt, stb. Többet nem használtam egyiket sem.
A HADmodels matricáit használtam fel, csak direkt erre a gépre személyre szabva a megfelelő oldalszámmal. Erről majd később...
A kész gépet fakítottam, paneleztem, kopásokat, koszt vittem fel. Igyekeztem a lőporgázok nyomait és a motorok égéstermékének lenyomatát is megmutatni.
Egy interneten talált fotó adott ötletet egy kis diorámához. Ehhez Revell és Zvezda készletek figuráit használtam fel, néhol kis testtartásokat megváltoztatva. Illetve persze következett a házibarkács!
Ennek a Z0+94 lajtromjelű (hazánkban gyártott) 102/2 "Tigris" gyorsbombázó századba tartozó gépnek a személyzete Orbán József törzsőrmester pilóta és Vörös Tibor szakaszvezető hajózó távírász-lövész volt. 1944. november 13-án egy hatgépes kötelék tagjaként az Újszász és Jászberény közötti úton felvonuló szovjet erőket bombázták sikeresen, amikor 9 ellenséges vadászgép támadta meg őket, és egy magyar gépet le is lőttek. Következő célpontjuknak az általam is megépített gépet választották, pechükre! Orbán József az osztály egyik legjobb pilótája volt 8 év tapasztalattal és sok bevetéssel a háta mögött, aki Vörös Tiborral összeszokott és harcedzett párost alkotott. A 9(!) támadó gépből viszonylag rövid idő alatt a magyar pilóta és a lövésze is kilőtt egyet-egyet, ezt látva a megmaradt 7 ellenséges vadász kivált a harcból és visszafordultak. Ezzel a típussal ez volt az egyetlen hazai kettős légi győzelem.
Feljavítások:
- A törzs alatt a faroknál futó antennát levágtam, drótból készítettem el.
- Gépágyúk és géppuskák kifúrása.
- Rugalmas szálból antenna.
- A pitot injekciós tűből és a végében kis drótból készült.
- A farokfutó szárára gyártottam egy "vonószemet" amin keresztülfut egy drótos fülű fa csiga. Ennek a fix közepéből áll ki egy kampó, amibe a kötél végét akasztottam. Magára a csigára pedig feltekertem a kötelet.
- A kötél éppen kéznél lévő cérna, ma már fonott horgászzsinórból csinálnám.
- A bombakamrához szintén dróttal csatlakoztatva egy újabb csigát szereltem. Ezen fut körbe a kötélzet, aminek a másik végét húzzák a katonák.
- Az "anya" bombák rögzítő keretét szintén megfúrtam és bedrótoztam, hiszen ezekkel emelték be a törzsbe a bombákat.
Köszönöm ha elolvastad!
A dioráma koncepciója ismerős lehet sokaknak. Nem a véletlen műve. ;)