Messerschmitt Me-210 a Magyar Királyi Honvéd Légierőben (bombákat be!)

Messerschmitt Me-210

1:72, Italeri No.ita077 (2004)
Pintér György - Múzeumi krimik Sziasztok, ismét egy ecsettel festett géppel jelentkezek!
A makett 7 évvel ezelőtt készült, az utóbbi 1-2 évben épített gépeimhez viszonyítva látszik a kevesebb festési rutin.

A magyar gépek pontos megjelölése ugye Me-210 Ca-1, ezeknek a törzsét 1 méterrel meghosszabbították. Ezt a maketten nem végeztem el, így a megnevezését sem változtattam meg.

Messerschmitt Me-210
1:72 Italeri ita077


A készlettel meg voltam elégedve, ma már sajnos nem kapható, de elvétve kéz alól felbukkan. Itt megnézhetitek: https://www.super-hobby.hu/products/Messerschmitt-ME-210.html

A kabin építésekor nem volt buktató. A leírás szerint dolgoztam, nem végeztem semmi feljavítást. Zárt kabinnál úgyse látszik semmi.

A gép orrán csak a 2 darab 20 mm-es Mauser MG 151/20 gépágyú öblét alakították ki (azért ezt is kifúrtam), a 2 darab 7,92 mm-es MG 17 mereven beépített géppuskát pedig semmilyen módon nem jelölik. Utóbbiak helyét kimértem és kifúrtam.

A törzsfelek, a szárnyak illeszkedése pontos, de a bal motor szárnyhoz való illeszkedése rossz. Tömíteni, csiszolni kellett, majd a panelvonalakat pótolni.

Az antennahuzalokat rugalmas szálból készítettem el, de nem az összeállítási rajz szerint. Ott rosszul jelzik a törzshöz csatlakozás helyét. Korabeli képek alapján fúrtam ki pontosan.

A törzs alatti árbóc a földön álló gépen közel függőleges, ne a törzsre merőlegesen ragasszuk fel és a helye sem pontos (az antennák elé kell tenni). A gépre felszállást segítő fellépő helyét sem jól jelölik, a bal szárny kilépőéléhez közelebb kell ferdén tenni és ívben meg kell hajlítani.

Talán az egyetlen hibája a készletnek, hogy a bombatér ajtajait nehéz pontosan rögzíteni. Semmilyen támpont, támaszték nincs. Kicsit mintha elunták volna az olaszok a tervezést, mire idáig jutottak.

Festéshez a megadott folttérkép nem pontos és ráadásul még fel is cserélték a két színt (RLM 74/75). Összevetettem a HADmodels matricájához mellékelt festési útmutatóval és azzal 95%-ban egyetértve festettem le a makettet.
A Humbrol új, direkt RLM kompatibilisnek reklámozott enamel festékeit használtam. Felül RLM 74 - H245; RLM 75 - H246. A hasa RLM 76 - H247. Nem voltam velük megelégedve, szerintem nem is igazán színhelyesek, a H246 foltosan száradt, stb. Többet nem használtam egyiket sem.

A HADmodels matricáit használtam fel, csak direkt erre a gépre személyre szabva a megfelelő oldalszámmal. Erről majd később...

A kész gépet fakítottam, paneleztem, kopásokat, koszt vittem fel. Igyekeztem a lőporgázok nyomait és a motorok égéstermékének lenyomatát is megmutatni.



Egy interneten talált fotó adott ötletet egy kis diorámához. Ehhez Revell és Zvezda készletek figuráit használtam fel, néhol kis testtartásokat megváltoztatva. Illetve persze következett a házibarkács!

Ennek a Z0+94 lajtromjelű (hazánkban gyártott) 102/2 "Tigris" gyorsbombázó századba tartozó gépnek a személyzete Orbán József törzsőrmester pilóta és Vörös Tibor szakaszvezető hajózó távírász-lövész volt. 1944. november 13-án egy hatgépes kötelék tagjaként az Újszász és Jászberény közötti úton felvonuló szovjet erőket bombázták sikeresen, amikor 9 ellenséges vadászgép támadta meg őket, és egy magyar gépet le is lőttek. Következő célpontjuknak az általam is megépített gépet választották, pechükre! Orbán József az osztály egyik legjobb pilótája volt 8 év tapasztalattal és sok bevetéssel a háta mögött, aki Vörös Tiborral összeszokott és harcedzett párost alkotott. A 9(!) támadó gépből viszonylag rövid idő alatt a magyar pilóta és a lövésze is kilőtt egyet-egyet, ezt látva a megmaradt 7 ellenséges vadász kivált a harcból és visszafordultak. Ezzel a típussal ez volt az egyetlen hazai kettős légi győzelem.

Feljavítások:



Köszönöm ha elolvastad!

A dioráma koncepciója ismerős lehet sokaknak. Nem a véletlen műve. ;)
A kötélzet
A kötélzet
A farokfutó
A farokfutó
Anyabombák
Anyabombák
Vörös Tibor lövész
Vörös Tibor lövész
2025.08.31.
Utolsó módosítás: 2025.09.02.
ecsetes, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Podva
2025.09.05. 09:42:04
A törzs meghosszabbítása miatt, ne fájjon a fejed! Eredetileg az A verzió volt rövidebb törzsű mint a Ca-1 illetve a Me 410. Onnan lehet a rövid törzsű változatokat megismerni, hogy a kabin vége és a törzs között volt egy áramvonalazó burkolat.

A németek rájöttek, hogy a súlypont problémát meg lehet oldani a törzs meghosszabbításával. Épp ezért a legyártott A-kat is kezdték az új törzzsel átépíteni. A szép az egészben az, hogy továbbra is megmaradt az A-1 jelölés a szakirodalom csak annyit tesz mögé, hogy "(Lang)" Vagyia az A-1 (Lang) a Ca-1 és a Me 410 ugyan azzal a törzzsel készült.
Az Italeri dobozban, az általuk kiadott Me 210A-1, és a Me 410 esetén is a törzshöz ugyan az az öntőkeret van, hiányzik a kabin mögötti áramvonalazó burkolat, tehát a hosszú törzsű változatot kapod. Vagyis ehhez a készlethez nem kell törzset hosszabbítani, jó úgy, ahogy van!

Üdv Viktor
Mekett
2025.09.05. 13:21:45
Köszönjük, hogy bemutattad! Érdekes a téma és jó a leírás.
Podvának is kösz a hasznos infót, jó tudni ezt, ha az ember magyar Me-210-et akar építeni.
ecsetes
2025.09.06. 23:48:04
Szia Viktor!

Köszi az infót! Valóban a két készletben azonosak a törzsek. Persze a szárnyak és a motorok eltérőek. Van még egy példány mi építésre vár, annál már nem fogok ezen a "problémán" gondolkozni.
ecsetes
2025.09.06. 23:48:58
Köszönöm, Mekett!
pmheros
2025.09.07. 09:47:48
Üdv!

Szép ecsetes munka, lehet hogy a Tu-2 őd esetében már kiforrottabb a technikád, de itt sem lehet szégyenkezni.
Nagyon tetszik a témaválasztás, és különösképp a megvalósítása. Jó körbejárni a képeiddel a megragadott pillanatot.
Köszönjük, hogy megosztottad velünk!

Üdv.: pmheros
ecsetes
2025.09.08. 23:52:52
Szia Pmheros!

Köszönöm, itt is igyekeztem életet lehelni a makettbe. Egyébként most néztem a vitrinben és mostanra a rugalmas szál "ereje" elmozdította az antenna árbócot.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció