Pintér György - Múzeumi krimik
A történet úgy kezdődött, hogy egy internetes licitáló oldalon rábukkantam egy 1:72-es Mi-24 Hind Hungarian Air Force Special limitált kiadású Hasegawa makettre. Ebből a makettkészletből a 714-es lajstromszámú fekete Mi-24V szarvas és magyar trikolór színekkel festett példányát lehet elkészíteni. Még mielőtt licitáltam volna a makettre, az ismertebb makettrendeléssel foglalkozó magyar weboldalakon rákerestem,de sehol nem volt árukínálatban,még csak előrendeléshez sem. Hát kaptam az alkalmon és beszereztem a makettet. Mikor megjött, egyből dobozt bontottam és tanulmányozni kezdtem. Nagy meglepődésemre ebből a készletből a Mi-24P altípust is meg lehetett építeni. Szóval ez a készlet számomra igazi ritkaság, mivel a P változatra sem nagyon tudtam rálelni sehol sem.
Tehát úgy döntöttem, hogy veszek még egy Mi-24 készletet és abból rakom össze Mi-24V-t. A második készletem egy Hobby Boss készlet volt. Abból raktam össze végül a speciális festésű Mi-24V-t és a Mi-24P-t pedig hagyományos festéssel csinálom meg. A Hobby Boss készletét már ismertettem korábban egy másik cikkben, ott meg tudjátok tekinteni a kész makettet.
Nos,visszatérve a Hasegawa maketthez, a doboz felnyitása után tanulmányozva azt, kicsit elszomorodtam, amiért ilyen gyengére sikerült. Ha valaki szép Mi-24-est szeretne építeni, azt tudom javasolni, ne ezt a készletet vegye meg. Hihetetlenül le van egyszerűsítve az egész gép! Elég szokatlannak tartom a japánoktól, hogy ennyire lesajnálták a dolgot. A kínaiak Hobby Boss-a számomra sokkal tetszetősebb,azt leszámítva, hogy a Hasegawa-féle gép orr-részének élethűbb a kialakítása.
A pilótafülke nagyon alap. Semmilyen dombormű nincs kialakítva, csak a sima panelek vannak mellékelve. A műszereket a matricákkal lehet imitálni. A desszanttérben nincs meg az ülőhely és ott sincs semmi rendesen kiképezve!!!! Ezért a makett összerakásánál inkább becsuktam az ajtókat, ne is lássam annak belsejét. Az ablakok mérete kissé nagy a helyükhöz képest, így ott farigcsálnom kellett, hogy beférjenek a helyükre. A helikopterhez egyébként lett mellékelve 2 pilóta és 4 deszantos. A pilótafülkéket nem nyitható kabinajtókkal csinálták meg.
A törzs kialakításánál is csináltak érdekes dolgokat. A kis indítóhajtómű jobb oldalánál külön be kell illeszteni egy panelt, a gép jobb oldalán is egy másik panellal ugyanezt meg kell csinálni. Nem tudom ezeket miért nem lehetett egybe önteni a gép törzsével. A 30 milliméteres gépágyú végén nincs meg az az alkatrész, ami fixen tartja a csöveket a gép törzséhez. Továbbá a pilótafülke alatti lábtartónak a gépágyú fedelén kell lennie, nem alatta! A hajtóművek kiömlőnyílásait kétféleképpen is el lehet készíteni. Vagy az EVU-6-al vagy nélküle. A Sturm rakéták kicsit mintha nem méretarányosak volnának. Más készletekben vékonyabbak és hosszabbak. A nemirányított rakétablokkokból az UB-32-es lett mellékelve.
Amivel sokat szenvedtem,az a forgószárnyak. Igen nehezen lehet összerakni, máshol egyszerűbben van megoldva. A forgószárnylapátokon sincs semmilyen felületkezelés. Tök sima az egész. De legalább lefele hajlik. Magát a forgószárnyat nem lehet beleragasztani a helikopterbe úgy,hogy forogjon is, kivehető az egész.
A készlethez mellékeltek még egy maratást, ez a pilótafülkék ablaktörlőlapátjait tartalmazza. Az ASO-2 infracsapdákat a helikopter egyik altípusához sem mellékelték. A különböző változatokhoz így kiegészítőt kell beszerezni. A „P” változaton az infracsapdák a gép törzsének hátsó, a rakétavetők mögötti részén mindkét oldalt egy nagyobb dobozban helyezkedtek el, amik kissé előrefele néztek. A hősugárzó berendezés,amit a hőkövető légvédelmi rakéták ellen szereltek fel, megtalálható a maketten. Maga a makett a papírjai szerint 1987-es tervezésű, a matricák természetesen régebbi kiadásúak. Az orosz matrica nem lett a maketthez mellékelve.
Hát így a makettet egy 5-s skálán 2-re tudnám osztályozni. Remélem a cikkem a tapasztalataimmal jó szolgálatot tesz azoknak,akik gondolkodnak ennek a készletnek a megvásárlásában,és ha meg is vásárolják,mikre számíthatnak.