Mi-24 emlékmű - Szentkirályszabadja
Pintér György - Múzeumi krimik Nemrég avatták fel Veszprém mellett a második hazai Mi-24 emlékművet. A monumentális "szobor" a 8-as út déli oldalán, a Szentkirályszabadjai leágazásánál áll. Bárki megközelítheti, persze csak alulról szemlélhető meg a ragadozómadár.
Az emlékmű térképen

Mivel úgyis arra volt dolgom, remek alkalom adódott, hogy készítsek pár képet, hisz ritkán lehet ilyen jól megfigyelni a típust alulról. Ráadásul hálás diorámatéma is lehet az emlékmű.

Mi-24 emlékmű - Szentkirályszabadja


A gép egy ex-NDK-s Hind, ami később a Luftwaffe-nál a 96+36 jelzést viselte. Itt 005-ös oldalszámmal lett kiállítva, hogy az elsőként hazánkba érkezett példányra emlékeztessen.

A helikopter műszaki felkészítését a kecskeméti MH Légijármű Javítóüzem végezte el.

A gépet hatástalanították és a felesleges rendszereket eltávolították. Ennek részben a súlycsökkentés az oka. Így nincs benne az elektronika, a hajtóművek és a segédhajtómű sem. Ezek hiányában meg kellett oldani a porkiválasztók rögzítését és a kiömlők imitálását. A hatástalanítás részeként meggyengítették a hajtóművek rögzítési pontjait, tehát ez a gép már soha többé nem repülhet.

Egyes nyílásokat, csővégződéseket lemezzel, vagy hálóval fedtek be a madarak miatt. Ezt mindenképpen érdemes tudni, ha valaki referenciának használná a kiállított gépet.

A Mi-24D gépet frissen festve helyezték el. A színek és a festési eljárások autentikusak, de a festék állagromlását megelőzendő két réteg lakk fedi azt. A felség- és egyéb jelzések nem a régi nitro alapú, hanem kétkomponensű festékkel készültek, szintént a tartósság érdekében.
A gépet persze jól telerakták logókkal, így helyet kapott a kecskeméti LÉJÜ, az MH 87. Bakony ezred, annak Kerecsen, Phoenix, Fekete Bárány és Vörös Sárkány századainak címere is. Természetesen a szolgálatban nem létezett ennyire tarka gép.

A gépet 338 fokos felszálló irányban, 15 fokos bólintási szöggel és kiengedett futókkal állították volna ki, mintha éppen a reptérről szállna fel. Ez technikai és rögzítési okok miatt kicsit megváltozott, így ma behúzott futókkal látható.

A talapzat



Az építészek azt a kérést kapták, hogy a repülőtér fő pályairánynak megfelelő tájolásban és felszálás utáni utazó sebességnek megfelelő bólintással kerüljön fel a gép a talpazatra. A gép helyzete így becsukott futókkal is életszerű, ami viszont már eléggé behatárolta a rögzítési helyek kialakítását.

Kézenfekvő rögzítési lehetőség lett volna a keréktengelyeken átvezetett csappal történő lekötés, de a zárt futómű miatt nem volt használható. Hátul a főborda menti futóbekötés egy meglévő csavarozási pontját, míg elöl az orrfutó bekötésénél meglévő két emelési furatot vették igénybe.

A tervezés során a legnagyobb műszaki problémát a géptest dokumentációjának hiánya adta, sajnos a tervezési munkát ennek hiányában kellett elvégezni. A gépet többször is mérték, szkennelték a Kecskeméti bázison, de a szilárdsági adatokat csak helyszíni próbaterheléssel tudták megállapítani. A gép 6 tonna körüli tömegét ebből becsülték. A gép üres tömege eredetileg 8500kg volt, tehát ebből 2,5 tonnát sikerült lefaragni.

A gépet végül nem csupán pontszerű külső támasztásokkal, hanem egy belső merevítőszerkezettel is ki kellett egészíteni, ami a reduktort rögzítő királycsapokat is a talapzathoz kapcsolja, tehermentesítve ezzel a sárkány belső merevítő bordáit.

A dokumentáció hiánya a gép alakjára is vonatkozott. Nem ismert a szélterhelés miatt lényeges alaki tényező, de még ha van is ilyen adat a dokumentációban, az az üzemelés szempontjából fontos haladási irányra vonatkozik. Azonban fix telepítésnél a szél minden irányból körbejárhatja a gépet. A szélterhelés számításánál a géptörzset sík felületetként kezelték. A függőleges vezérsík és a farokrotor felülete miatt az oldalszél támadáspontja jelentősen hátul van.

A talapzatot részben beton, részben acél elemekkel tervezték. A betonpilon alakja minden irányból szűkülő, változó keresztmetszetű és a vége is szögben van. Ennek alakhelyes betonozását öntömörödő beton bepumpálásával lehetett megoldani. Ezt a technológiát ritkán alkalmazzák. Lényege, hogy a zsaluzatot egy alsó bevezetésen keresztül folyós, de kellően viszkózus betonnal töltik ki. A technológiának köszönhetően a látszó betonfelületen nincs hosszanti zsaluzati illesztés és egységes textúra alakul ki.

Az acélszerkezeti elemek a hátsó támasznál találhatóak. Ezek gyártása és elhelyezése is gondos kivitelezést igényelt. A műhelyben előkészített elemeket a helyszínen daruval emelték a helyükre.

Érdekesség, hogy az építésziroda egy Revell Mi-24D-vel készített bemutatómakettet az emlékműhöz.

Köszönöm Magó Károlynak, Sipőcz Józsefnek és az I-quadrat kft-nek a cikk elkészültében nyújtott segítségét!
Az emlékmű a 8-as út mellett
Az emlékmű a 8-as út mellett
A H87 Bakony harcihelikopter ezrednek emléket állító tábla
A H87 Bakony harcihelikopter ezrednek emléket állító tábla
A 2. "Phoenix" század jelvénye
A 2. "Phoenix" század jelvénye
A 2. üzembentartó század, a "vörös sárkányok" jelvénye
A 2. üzembentartó század, a "vörös sárkányok" jelvénye
Az orrszekció alulról a forgatható géppuskával és az érzékelők burkolataival
Az orrszekció alulról a forgatható géppuskával és az érzékelők burkolataival
A géppuska hüvelykivetője
A géppuska hüvelykivetője
A kihajtható leszállófényszóró
A kihajtható leszállófényszóró
A behúzott orrfutó az elülső rögzítési pont mögött
A behúzott orrfutó az elülső rögzítési pont mögött
A gumi mintázata, az ajtóra rögzített helyzetfény és az orrfutó egyéb részletei
A gumi mintázata, az ajtóra rögzített helyzetfény és az orrfutó egyéb részletei
Pillantás az orrfutóaknába
Pillantás az orrfutóaknába
Az MH Légijármű Javítóüzem címere az orrfutóakna mögött
Az MH Légijármű Javítóüzem címere az orrfutóakna mögött
A főfutóaknák ajtajai
A főfutóaknák ajtajai
A rádiótér ajtaja
A rádiótér ajtaja
Az ék mögött a belemezelt dipólvetők
Az ék mögött a belemezelt dipólvetők
DISS-15 dopplernavigációs rendszer
DISS-15 dopplernavigációs rendszer
Az RV-5M rádió-magasságmérő antennái
Az RV-5M rádió-magasságmérő antennái
Az RV-5M magasságmérő vevőantennája
Az RV-5M magasságmérő vevőantennája
Az RV-5M magasságmérő adóantennája
Az RV-5M magasságmérő adóantennája
A farokcsúszó és a vízszintes vezérsíkok
A farokcsúszó és a vízszintes vezérsíkok
A faroklégcsavar és a mechanika szellőzőnyílásai
A faroklégcsavar és a mechanika szellőzőnyílásai
Páncéltörő rakéták indítósínjei, egy üres függesztő és nem irányított rakéták blokkja a bal szárny alatt
Páncéltörő rakéták indítósínjei, egy üres függesztő és nem irányított rakéták blokkja a bal szárny alatt
A helikopter a 005 oldalszámot kapta az első, hazánkba érkezett példány emlékére
A helikopter a 005 oldalszámot kapta az első, hazánkba érkezett példány emlékére
Jól látható a hajtóműbeömlő a porkiválasztóval
Jól látható a hajtóműbeömlő a porkiválasztóval
Az 1. "Kerecsen" század jelvénye
Az 1. "Kerecsen" század jelvénye
Az MH87 "Bakony" ezred címere
Az MH87 "Bakony" ezred címere
Az 1. üzembentartó század, a "fekete bárányok" címere
Az 1. üzembentartó század, a "fekete bárányok" címere
A forgószárnyat rögzítő sodrony bekötése a jobb oldalon, alatta egy reteszes zárral rögzített ajtó
A forgószárnyat rögzítő sodrony bekötése a jobb oldalon, alatta egy reteszes zárral rögzített ajtó
Forgószárnyat rögzítő sodronyok a bal oldalon
Forgószárnyat rögzítő sodronyok a bal oldalon
A géptest bal hátsó rögzítése a talapzatra
A géptest bal hátsó rögzítése a talapzatra
Az orrfutó előtti tartókonzol rögzítése
Az orrfutó előtti tartókonzol rögzítése
Az emlékmű talapzatának vázlata
Az emlékmű talapzatának vázlata
Az állvány oldalnézete
Az állvány oldalnézete
Az állvány elölnézete
Az állvány elölnézete
Az állvány hátulnézete
Az állvány hátulnézete
Az állvány felülnézete
Az állvány felülnézete
Az orr alatti rögzítés
Az orr alatti rögzítés
A baloldali rögzítés
A baloldali rögzítés
A helikopterbe utólag beépített tartószerkezet
A helikopterbe utólag beépített tartószerkezet
Az építésziroda makettje az emlékműről
Az építésziroda makettje az emlékműről
2024.05.23.
Utolsó módosítás: 2024.12.03.
Mekett
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
MoMi
2024.09.04. 13:53:44
Kedves Zoltán!

Csodálkozom,hogy a Pestvidéki Gépgyár volt dolgozói nem tudták segíteni műszaki információkkal a műemlék felépítését, hiszen nagy javították a típust.!! Nem volt dokumentáció?????
A cikk szuper! A fényképek jók!
A rögzítés szép mérnöki munka!
Mekett
2024.09.04. 15:55:12
Köszönöm, Momi!
Azt mondták, hogy ha volt is dokumentáció, az nem jutott el a tervezőcsapathoz. Az átalakítások, kikönnyítések és a szerkezet meggyengítései miatt a gyári adatoknak talán így sem vették volna sok hasznát, mindent esetileg kellett megállapítani, mérni, becsülni. Akárcsak a fő problémát jelentő légellenállási adatokat, hiszen az emlékművet bármilyen irányból megfújhatja a szél.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció