Pintér György - Múzeumi krimik
Szeretném bemutatni legújabb építésem. Már régóta szerettem volna egy, az afgán-szovjet háborúban használt Mi-24 Hind helikoptert építeni.
A tíz évig tartó konfliktus során kezdetben a Mi-24V helikoptert, majd - az ott szerzett tapasztalatok alapján is - módosított változatát, a Mi-24P verziót használták jellemzően. A P típus fő jellegzetessége az eltérő fegyverzet (a JakB-12,7 12,7 mm-es négycsövő Gatling-rendszerű forgocsövű géppuskát cserélték a GS-30-2K 30 mm-es űrméretű Gast-elven működő gépágyúra). A hadszíntéren jellemzően használták a gépeken az EVU-t (kiömlő árnyékoló rendszert), amely a föld-levegő hőkereső rakéták elleni védelemre szolgáló passzív berendezés. A gépek festését tekintve legjellemzőbb az "amőba / lóhere" mintás álca volt. Fegyverzeti eszközöket tekintve a gépágyú használata mellett leginkább a nem irányított rakéták és bombák célbajuttatására használták a gépeket.
A Trumpeter 1:35-ös méretarányú Mi-24V Hind készletét építettem meg. A kit 2004-ben jelent meg, véleményem szerint nagyon jó minőségű, viszont feljavítók nélkül csak eléggé "fapados" verzióban építhető meg, valamint makettezésben jártasság ajánlott hozzá. Az alkatrészek jól illeszkednek, a legnagyobb kihívást a hosszában félbevágott felek összeragasztása utáni tömítés, újraszegecselés, valamint a plexi pilótafülke sérülésmentes illesztése jelenti. A rotor megépítése sem egyszerű, illetve nagyon sérülékeny és kiemelten vigyázni kell rá az építés után. Az építéshez a kiváló minősígű Part fotomaratást (exterior, interior), Eduard fotomaratást (exterior), a Lemkits műgyanta P verzió-átalakító szettjét és EVU készletét, a Profimodeller infravetőit, valamint a Reskit B8V20 rocket pod és BDZ-57KrV racks készletét használtam fel. A két pilóta figura a CMK terméke.
Több helyen végrehajtottam a P verzióhoz szükséges módosításokat:
- bal szárnyon található "laser designator pod" eltávolítása
- fegyver operátor műszerfalának átalakítása
- törzselsőrész és gépágyú lecserélése
- kétoldali besugárzásjelző szenzorok áthelyezése.
Az építés során sok "saját" átalakítást-faragást végeztem, kétkomponensú tömítő, sztirol és egyéb anyagok felhasználásával.
A rotorlapátok repülés közben kissé parabolás alakot vesznek fel, ezért a gyárilag egyenes rotorlapátokat hajszárítóval melegítettem és hajlítottam meg. A rotorszerkezet hidraulika csöveit és csatlakozóit is saját anyagokkal készítettem.
A kiváló minőségű stencil és matrica a Lindenn Hill terméke.
A festés alapvetően Mr. Hobby és Mr. Paint és Alcad fém festékekkel történt, a képek alapján próbáltam a megfelelő színkombinációt kikeverni több-kevesebb sikerrel. AK Real Color lakkot alkalmaztam, a weatheringhez Ammo és AK termékeket (bemosó, filter) használtam.
A sokszor nem élvezetként megélt építés során próbáltam a meglévő referencia fotók alapján minden részletre figyelni, amely a konfliktus során használt gépeket jellemezte.