Pintér György - Múzeumi krimik
Az 1940-es évek végén a szovjet fejlesztők egy új, többszemélyes viszonylag nagyméretű helikopter fejlesztésén kezdtek dolgozni. Az első elképzelések szerint egy AS-62-es motorral felszerelt, tandem elrendezésű gépet készítettek volna, de ez több okból sem valósult meg. A tandem elrendezéssel rengeteg műszaki probléma volt, az AS-62 motor helikopteres változata pedig teljes csőd volt.
A munkáknak hatalmas lökést adott, hogy az amerikaiak koreai sikereit látva Sztálin utasítást adott egy szállító helikopter kifejlesztésre. A munkára mindössze egy év állt rendelkezésre, így a tervezők napi 14-16 órát dolgoztak és gyakran az irodákban, gyárakban éjszakáztak. A követelmények elég nagyok voltak, az új gépnek 12 személyt, egy 57 vagy 76 mm-es ágyút, egy Gaz-67-es vagy Gaz-69-es terepjárót kellett a harctérre juttatnia. Teherszállításhoz 1200 kg-os határt írtak elő, de speciális körülmények között ez 1600 kg-ra volt növelhető.
A munka eredménye a V-12 jelzésű gép lett, ami feltűnő hasonlóságot mutatott az amerikai S-55-el. Ez érthető is, hiszen ahogy említettem a tervezőknek nagyon rövid idő állt rendelkezésükre. A V-12-es orrában egy 1530 LE (max. 1700 LE) teljesítményű AS-82V típusú, kétsoros csillagmotor dolgozott. A hűtésről egy hatalmas ventillátor gondoskodott, ami az orron lévő rácsokon keresztül szívta be a hűtéshez használt levegőt. A motor és törzs között helyezték el a tengelykapcsolót, amiből a meghajtó tengely a pilótakabinon keresztül jutott el a reduktorhoz.
A gép súlypontjában egy elég nagy teherteret helyeztek el, kétoldalt felhajtható ülésekkel, hátul szétnyitható teherajtóval.
A pilótafülke a motor és a tehertér felett kapott helyett. Mögötte volt a reduktor és az üzemanyagtartály.
Eddig két használható makett létezett a KP 1:72-es és a Trumpeter 1:35-ös gépe. Mindkettő szép, még a KP is, hiszen az a cég egyik legutolsó kiadása volt. A Hobby Boss ugyan szebb, de szerintem a KP még mindig felveszi vele a versenyt. Bizonyos részletekben pontosabbnak tűnik, bár tolómérős ellenőrzést, szárazpróbát még nem csináltam. A Hobby Boss makettnek szebbek az apró részletei, de a KP-ben több részletet találunk, mint például ülések a tehertérben, vagy a HobbyBoss-ból hiányzó feljáró a a másodpilóta ülés mögött.
A matricalap két unalmas, zöld/kék szovjet és kínai géphez ad jelzéseket, stencilek nélkül.
Szerencsére más gyártók is gyártanak matricalapokat a géphez, így akár magyar gépet is készíthetünk. (ebben az esetben figyeljünk arra, hogy azokban nem volt gépágyú)
Összefoglalva az első benyomásokat, 4 pont az 5-ből.