Mi-4

Mil Mi-4 Hound

1:72, Hobby Boss No.87226 (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik Az 1940-es évek végén a szovjet fejlesztők egy új, többszemélyes viszonylag nagyméretű helikopter fejlesztésén kezdtek dolgozni. Az első elképzelések szerint egy AS-62-es motorral felszerelt, tandem elrendezésű gépet készítettek volna, de ez több okból sem valósult meg. A tandem elrendezéssel rengeteg műszaki probléma volt, az AS-62 motor helikopteres változata pedig teljes csőd volt.
A munkáknak hatalmas lökést adott, hogy az amerikaiak koreai sikereit látva Sztálin utasítást adott egy szállító helikopter kifejlesztésre. A munkára mindössze egy év állt rendelkezésre, így a tervezők napi 14-16 órát dolgoztak és gyakran az irodákban, gyárakban éjszakáztak. A követelmények elég nagyok voltak, az új gépnek 12 személyt, egy 57 vagy 76 mm-es ágyút, egy Gaz-67-es vagy Gaz-69-es terepjárót kellett a harctérre juttatnia. Teherszállításhoz 1200 kg-os határt írtak elő, de speciális körülmények között ez 1600 kg-ra volt növelhető.
A munka eredménye a V-12 jelzésű gép lett, ami feltűnő hasonlóságot mutatott az amerikai S-55-el. Ez érthető is, hiszen ahogy említettem a tervezőknek nagyon rövid idő állt rendelkezésükre. A V-12-es orrában egy 1530 LE (max. 1700 LE) teljesítményű AS-82V típusú, kétsoros csillagmotor dolgozott. A hűtésről egy hatalmas ventillátor gondoskodott, ami az orron lévő rácsokon keresztül szívta be a hűtéshez használt levegőt. A motor és törzs között helyezték el a tengelykapcsolót, amiből a meghajtó tengely a pilótakabinon keresztül jutott el a reduktorhoz.
A gép súlypontjában egy elég nagy teherteret helyeztek el, kétoldalt felhajtható ülésekkel, hátul szétnyitható teherajtóval.
A pilótafülke a motor és a tehertér felett kapott helyett. Mögötte volt a reduktor és az üzemanyagtartály.

Eddig két használható makett létezett a KP 1:72-es és a Trumpeter 1:35-ös gépe. Mindkettő szép, még a KP is, hiszen az a cég egyik legutolsó kiadása volt. A Hobby Boss ugyan szebb, de szerintem a KP még mindig felveszi vele a versenyt. Bizonyos részletekben pontosabbnak tűnik, bár tolómérős ellenőrzést, szárazpróbát még nem csináltam. A Hobby Boss makettnek szebbek az apró részletei, de a KP-ben több részletet találunk, mint például ülések a tehertérben, vagy a HobbyBoss-ból hiányzó feljáró a a másodpilóta ülés mögött.
A matricalap két unalmas, zöld/kék szovjet és kínai géphez ad jelzéseket, stencilek nélkül.
Szerencsére más gyártók is gyártanak matricalapokat a géphez, így akár magyar gépet is készíthetünk. (ebben az esetben figyeljünk arra, hogy azokban nem volt gépágyú)

Összefoglalva az első benyomásokat, 4 pont az 5-ből.
Doboztető
Doboztető
Az orr
Az orr
A fő keret
A fő keret
A pilótakabin padlója
A pilótakabin padlója
A belső
A belső
Keret, apróságokkal
Keret, apróságokkal
Tehertér ajtók
Tehertér ajtók
Keret, apróságokkal
Keret, apróságokkal
Farokrotor
Farokrotor
Motortér borítás, ülések
Motortér borítás, ülések
Az eredeti matricalap
Az eredeti matricalap
Festés
Festés
Útmutató
Útmutató
Átlátszó alkatrészek
Átlátszó alkatrészek
2009.11.11.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vrauko
2009.11.22. 09:13:28
Szegény szovjet tervezőknek nagyon sokszor kellett megfeszített erővelm, rövid 6áridőre dolgozniuk... így lett a B-29-ből Tu, a Philips villanyberetvából Harkov, stb. :)
PETI
2009.11.23. 10:27:14
Szia Fodi!
Amit ennél a makettnél fontos lenne összehasonlítani a KP-val és főleg méréseket végezni, az a szélvédő plexi mérete. Melyik lehet a helyes méretű? Szemre úgy emlékszem a HB sokkal kisebb, mint a KP... Össze tudnád hasonlítani esetleg?
Üdv
Fodi
2009.11.23. 11:25:16
Szia,

KP makettem nincs keznel, de ha neked van, akkor le tudom merni a HB mereteit es el tudom kuldeni.
PETI
2009.11.23. 21:12:56
Szia!

Oké, itt a címem: kape21@gmail.com

Köszi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció