Mi-8 Afganisztánban

Mi-8T

1:72, Hobby Boss
Régóta tervezgetem, hogy egyszer tényleg belekezdek ebbe a makettbe.
Mint láthatjátok, az alany a Hobby Boss Mi-8-a. Igazából Mi-17 van a dobozban, a különbség pedig elég szembeötlő. Az eltérő hajtóművek miatt megváltozott azok borítása is, és a Mi-8 jobb oldalt "hordja" a faroklégcsavarját.
A borítás alakhibáját semmiképpen sem akartam házilagosan megoldani, talán soha sem készülne el. Szerencsére a Pavla gyárt átalakító készletet, amint az első képen látható, több más egyébbel együtt azt is beszereztem.

A mellékelt két festési lehetőség sem fogott meg, főleg hogy a szovjet határőrségtől már van egy Mi-4-em, így matricát is venni kellett. A választás a Behemot ívére esett, innen az elsőt néztem ki. Ez egy szovjet gép, Afganisztánban bevetve, inkognitóban afgán jelzésekkel, az ún. Tádzsik századból. Még a szovjet beavatkozás korai szakaszában titkolni próbálták a jelenlétüket, ezért kapott afgán jelzéseket, valamint a személyzetet is úgy válogatták, hogy ne legyenek feltűnőek.

További változtatások is szükségesek, a törzs oldalán lévőtartályokat vissza kell rövidíteni a három pántos verzióra, el kell készíteni házilag a fegyvertartókat, valamint a dopplerradart is cserélni kell, illetve egy csomó más apróság, amire később térek ki.

Az építést először bontással kezdtem. Eltávolítottam a hajtóműburkolatot, majd rögtön végeztem is pár szárazpróbát a gyanta átalakítóval. Az illesztés lesz megúszható pár csepp pillanatragasztóval, de szerencsére nem olyan óriásiak a hézagok, mint ahogy az az első képeken látszik. 1-2 mm nagyjából, ehhez viszont már epoxit fogok használni. Talán lehetett volna pontosabban is szabnom, de nem volt igazán egyértelmű a vágások helye még a gyanta alkatrészeken, inkább érzésre kellett megcsinálni.

Rövidebbre kellett venni, mint mondtam, a tartályokat is. Sajnos nem volt azzal megúszható, hogy középről kiveszek egy darabot. A rövidebb tartályok vége más alakú, mások az ívei, így mindenképpen ott kellett beavatkozni, ahogy az összehasonlító képen láthatjátok is.

A deszanttérben is átalakítást kellett végezni. A gyártó valami rácsot öntött mindenre, amit teljeskörűen el kellett távolítani. Ez többnyire marófejjel, illetve tapétavágó pengével történt, jelentős mennyiségű forgácsot és egy kis glettelni valót hagyva maga után.
A deszanttér és a pilótafülke átalakítása itt még nem ért véget, gyakorlatilag minden alkatrésze hibás valamennyire. A belső elválasztó fal is ilyen. A deszanttér felőli oldalról hiányzik az akkumulátorok doboza, illetve valahogy maga a fal kialakítása is fura. Valamennyit még faragtam rajta, hogy jobban hasonlítson. Kapott még egy elektromos dobozt az oldalajtó felőli része, illetve pótoltam a lehajtható ülést is. A túloldal domborműveinek korrekciójára ezúttal nem vállalkoztam.
Ezzel el is érkeztünk a pilótafülkéhez. Gyakorlatilag mindenhez hozzá kellett nyúlni. Az EVK-k az égbe álltak, a "kézifék" kimaradt (ez a legkisebb gond), az ülések bekötése teljesen rossz, a műszerfal műszerkiosztása felemás. És a botkormány is igényelt némi beavatkozást. A deszanttérben pedig a borítólemezek illesztéseit kellett bekarcolni.

Az égbekiáltó fikcióhegyek mellett megdöbbentő, de meglehetősen jól illeszkednek az alkatrészek egyébként, erről több próbaillesztés során is meggyőződtem.

Párhuzamosan a belső tér kialakításával, kívül is haladtam, mint például a fegyverzettartók bekötési pontjai, itt egyelőre csak a rátétlemezelést csináltam meg, mert a többi részlet letörne. Illetve a futóművek átépítése.
A Mi-8 abban is eltér a Mi-17-től, hogy a főfutók lengővilláin lemezborítás található. Italos dobozból megkapta a saját lemezelését a makett, a hézagokat meg kitömtem Epokittel.

A belső tér festése okozott némi fejtörést a színeket illetően. A gyártónak nem hiszek, képekre támaszkodtam. Volt, ahol egyszínű világosszürke volt minden, kb Humbrol 127, máshol az én verziómhoz hasonlóak, és úgy emlékszem, a Kossuthban is ilyesmi volt. a világos szürke Gunze Mr.Color 20 és csepp 308-al sötétítve, a sötétebb pedig Revell 57. Itt érkeztem el a belső világítás kialakításához is. Végül amellett döntöttem, hogy először megfújom ezüsttel, ez lesz a lámpák foncsora, majd kimaszkolom a lámpatestek kontúrját és jöhet a fedőréteg. Ezzel párhuzamosan a pilótafülke festésén is dolgoztam. Úgy döntöttem, hogy ismét a nehezebb utat választom, a szélvédő keretét belülről fújtam meg a belső színnel. Sokan kívülről festik fel ezt is, ami egy együléses vadásznál még elmegy, de itt egy fél tenyérnyi felületről van szó, aminél ez már szerintem ordítana.

A pilóta fülke feljavítására is nagy gondot fordítottam, hiszen egy tágas, jól belátható részéről van szó a makettnek. Maga az építés itt a festéssel párhuzamosan folyt. Szinte mindent át kellett alakítani ami megvolt, és pótolni, ami nem. Átépítésre kerültek a rossz kiosztás okán a műszerfalak, a botkormányoknak akkora szoknyáik voltak, mint egy-egy harang, rossz pozicionálásuk miatt a kollektív karok, az ülések bekötései totálisan fiktívek voltak, valamint nem volt meg a rotorfék működtetőkarja, a fed. mérnök ülése, a fenti kezelőfelületekkel sem volt minden rendben. Utóbbi esetéven már inkább csak a festésre támaszkodtam.

A párhuzamosságok kedvéért a beltér kialakítása közben is folyt a szegecselés, irdatlan mennyiségű van az eredeti gépen, én makettezés közben sokszor méterben számoltam - csak a faroktartón lehet vagy öt méternyi. A Pavla hajtómű átalakítóját is szegecseltem, elővigyázatosságból a legtöbbet még ragasztás előtt véstem fel. Forgatva az alkatrészt tűnt fel, hogy bizony itt sem kerek minden.
A Primeportal.net-en lévő, Pintér Árpád-féle képek alapján szegecseltem, ezért tűnt fel, hogy a Pavla átalakítóján valahogy sok minden egy kicsit el van csúszva. Gondolom kézzel készülhetett a mesterdarab, és első ránézésre jónak is tűnik, de a sorok meghúzásánál már látszott, hogy a legtöbb dolog - például a turbinák kiömlőinek nyílásai, a bal oldalon lévő, patkó alakú ellenőrző ajtó, stb. mind mind egy kicsit arrébb van, mint ahol kellene, hogy legyen.

Az átalakító esetleges hibáival már nem akartam időt vesztegetni, bőven elég volt ad 1; kitalálni, hogy hol kezdődik az alkatrész, és hol az öntő csonk? ad 2; a beömlő csatornákat a helyükre faragni, de csak ezek után következett a fekete leves.
A beltér elemei és a törzsfelek meglepően jól illeszkedtek, a hajtómű burkolat viszont csak jelképesen. Az útmutatójából sok nem derült ki, csak az, hogy a faroktartó felé mennyit kell kivágni. Igaz ez is segítség, de a a többi éle csak találgatás maradt. Sikerült a kelleténél nagyobbat kikanyarintani a törzs oldalából, így azt lehetett visszapótolni, de hogy ne legyen ilyen egyszerű a dolog, volt a műgyantában egy kis vetemedés is,így jó pár lépéssel lehetett csak ténylegesen beragasztani.

Külön nem dokumentáltam, de a főrotor helyét még a műgyanta alkatrész beragasztása előtt kellett abba beleragasztani, ami megint minden volt, csak nem felhasználó barát. Egyszerűen semmilyen jelölés nem mutatta, hogy hol, milyen magasságban, stb. kellene azt beragasztani, ráadásul a szárazpróbák alkalmával az is kiderült, hogy ha további átalakítások nélkül raknám össze, akkor a lapátok állásszög állító himbái, és azok koszorúja beleverne magába az átalakítóba. Én kínomban azt a megoldást találtam, hogy az eredeti HobbyBoss alkatrészen lévő furatot nagyjából a közepéig feltöltöttem alulról, így megemelve az egész forgószárnyat.

A Pavla átalakítójának tömítgetése, csiszolása, újbóli tömítgetése és újbóli csiszolása közben nekiveselkedtem egy másik feladatnak.
A fegyverzetfüggesztő pilonok körüli munka is igazi kihívás volt. A csavarodásokat elkerülendő mindkét párt nagy gonddal, tolómérő és Blue Tac segítségével rögzítettem, majd így kezdtem azokat felépíteni. Sajnos a kéttartós fegyvertartót nem hogy a készlet nem tartalmazza, semmilyen feljavítóként nem érhető el, így nem volt más választásom.

Egy kedves fórumtárs volt szíves és megmérte néhány rúd hosszát a tartószerkezeten, így volt miből kiindulnom. (Még, hogy mindenki magából indul ki, ugye?!) Igyekeztem csak a főbb méretekre szorítkozni abból az elgondolásból, hogy ha túl sok alkatrészt próbálnék előre megszabott mérettel használni, az ugyan úgy torzuláshoz vezetne, mintha túl kevés mérettel dolgoznék. Legyenek meg a főbb távolságok, a többit majd saját maga kiadja.
Szerencsére ki is adta, de mondanom sem kell talán, hogy a pokolba kívántam mindenkit, aki ezt ilyen bonyolultra tervezte, engedélyezte, jóváhagyta, vagy bármilyen módon közreműködött benne.

-Folytatása következik-
A kezdőkészlet
A kezdőkészlet
Szárazpróba
Szárazpróba
Szárazpróba
Szárazpróba
P1100566
P1100566
P1100627
P1100627
A domborművek eltávolítása
A domborművek eltá…
A domborművek eltávolítása
A domborművek eltá…
A domborművek eltávolítása
A domborművek eltá…
Szép kis kupac...
Szép kis kupac
Műszerfalak

A jobboldalin csak egy műszer helyét kellett eltüntetni, baloldalt gyakorlatilag  az egészet le kellett tömíteni és újrafúrni.
Műszerfalak
IMG_20200307_170810

Felkerült az akkumulátorok tárolója
IMG_20200307_170810
IMG_20200307_170844

Elvettem a falat, látható az ülések átalakított bekötése, illetve a tucatnyi kilökőtüske nyom.
Utóbbiak az egész padlót beborítják.
IMG_20200307_170844
image-20200330_181914

Elektromos doboz, kisszék.
image-…
IMG_20200409_193400

Tekintsük át a törzsfeleket
IMG_20200409_193400
IMG_20200409_193400

Kellett némi módosítás a törzsön, hogy Mi-8 legyen. Pirossal azok a részletek, amiknek menniük kellett, zölddel az újak. És persze a radar burkolata a farok tövéből. Szintén mennie kellett.
IMG_20200409_193400
IMG_20200409_193510

Az egész törzs enyhén narancsbőrös volt, és sehol egy szegecs fej, pedig a Mi-8 törzsén ezrével állnak a szegecsek.
IMG_20200409_193510
IMG_20200409_193531

Képek alapján, méternyi Dymo szalag felhasználásával nagyjából felszegecseltem a törzsfeleket.
A hátsó gömbölyű ajtónál eléggé oda kellett figyelni, ráadásul a vészkijáratot is át kellett karcolni.
IMG_20200409_193531
IMG_20200409_193552
IMG_20200409_193552
IMG_20200412_212043

Tömítés, csiszolás, ellenőrzés
IMG_20200412_212043
IMG_20200412_212101

Alapozásra készen!
IMG_20200412_212101
IMG_20200413_230137

Először egy papírlapot tekertem a villa ágai közé. Méretet vettem, aztán szabásmintát csinálta, végül kivágtam lemezből.
IMG_20200413_230137
image-20200420_202423
image-…
IMG_20200424_210314
IMG_20200424_210314
IMG_20200428_204330

Csak próba, még kell javítani itt-ott. Az ülések is alakulnak.
IMG_20200428_204330
IMG_20200428_204356

A pilótafülke fej feletti paneljein is javítgatni kell még a festést. Valami itt sem tűnt kereknek a kiosztással, de ezt tényleg elengedtem, inább a festésre összpontosítok. Sajnos szintén nem egyszerű kimaszkolni.
IMG_20200428_204356
IMG_20200502_171855.jpeg

Bár első ránézésre részletesnek tűnik a kabin, sajnos sok részlet itt is hibás volt, nem is vállalkoztam minden egyes hiba kijavítására, csak a fed. mérnök lehajtható ülését szabtam ide, illetve a háttámláját tetem hangsúlyosabbá egy kis befolyatással és szárazecseteléssel.
IMG_20200502_171855.…
IMG_20200515_195503.jpeg

A hátfalat még biztos lehetett volna hova cifrázni, nekem itt már elég volt az önmegvalósításból.
IMG_20200515_195503.…
IMG_20200516_152014.jpeg

Az ülésekre felkerültek a hevederek...
IMG_20200516_152014.…
IMG_20200516_152252.jpeg

...aztán a "lábak" is. Mondjuk ezt a babrálást szívesen kihagytam volna.
IMG_20200516_152252.…
IMG_20200517_222925.jpeg

Ez volt az a pont, amikor már kezdett valahogy kinézni a dolog. Bár a Pavla üléssora hasznos volt, azért hasra nem estem tőle. Az sem túl elegáns, hogy két- és a háromfős ülésekből is ugyan olyan mind, de a lábakon aztán rendesen volt mit farigcsálni.
IMG_20200517_222925.…
IMG_20200517_222934.jpeg

Kicsit áthelyezve a fókuszt...
A tenyérnyi összerakási útmutatón, nagyvonalúan megmutatta a Pavla, hogy "oda be, két oldalra, ni!". Hát ennyit én is tudtam magamtól, már csak arra kellett rámeditálni, hogy hogyan kerül mindegyik a pontos helyére anélkül, hogy úgy állnának, mint a cirkusz-kerítés.
IMG_20200517_222934.…
IMG_20200520_174306.jpeg

Szárazpróbás illesztés. Kellett egynéhány a padok miatt.
IMG_20200520_174306.…
IMG_20200520_174950.jpeg

Szóval sokadik nekifutásra úgy nézett ki, hogy végre minden a helyén lesz.
IMG_20200520_174950.…
IMG_20200520_175102.jpeg

Egészen jól festett a pilótafülke is.
IMG_20200520_175102.…
IMG_20200522_173925.jpeg

Szárazpróba egyszer...
IMG_20200522_173925.…
IMG_20200522_173937.jpeg

...kétszer...
IMG_20200522_173937.…
IMG_20200522_221744.jpeg

...háromszor.
Itt kezdett el derengeni, hogy bizony ez egy nagy dög lesz.
IMG_20200522_221744.…
IMG_20200526_205046.jpeg

Teljes méretben akár már láthatóak is a szegecssorok.
Aki szeretne összehasonlítgatni az erre folytassa:
http://www.primeportal.net/hangar/arpad_pinter/mi-8t_szolnok_ab/index.php?Page=4
Egyébként úgy láttam, a főrotor tengelyét hátulról keretező paláston is kellett alakítani, ezt sraffozással jelöltem.
IMG_20200526_205046.…
IMG_20200526_211447.jpeg

"Brutális anyagvastagságú terror-feljavító" kezdenék mondani a TV-2-s híradóban.
Volt mit lefaragni, az biztos.
IMG_20200526_211447.…
IMG_20200604_191952.jpeg

Ez már nem próba.
Az elülső és a hátulsó éleknél ragasztottam be több réteg pillanatragasztóval, igazán nem sajnáltam sehonnan. Oldalt ugye volt némi hézag.
IMG_20200604_191952.…
IMG_20200604_192006.jpeg

A másik oldalon sem volt jobb a helyzet.
IMG_20200604_192006.…
IMG_20200604_192021_001_COVER.jpeg

Talán ebből a szögből látszik legjobban a vetemedés az átalakító oldalán. Nem volt lehetetlen, csak körültekintően kellett a helyére kényszeríteni. A mm-nél nagyobb hézagokat először  kártyákból kivágott csíkokkal vette kisebbre.
IMG_20200604_192021_…
IMG_20200606_170758_007.jpeg

Később jött egy nagy adag gyanta, kitölteni a maradék hézagokat és biztosítani egy szintbeli átmenetet az alkatrészek között.
IMG_20200606_170758_…
IMG_20200606_171033.jpeg

Láthatóan erre a másik oldalon is szükség volt, lehetett kenegetni bőven. Itt egy szép lépcső volt hátul azt is el kellett tüntetni, azért az a nagyobb kiterjedésű gányolás.
IMG_20200606_171033.…
IMG_20200614_223446_010.jpeg

Valamelyik KP készletből kukázott pilonok "geodéziai pontossággal" rögzítve, először a két pilont összeköt távtartó rudakat ragasztottam be, és tömítettem el egyúttal a méretes hézagokat az injekciós tűk, s a furatok között.
IMG_20200614_223446_…
IMG_20200618_163054-1.jpeg

Úgy gondolta, bár lassabb, de biztosabb, ha csapokat is alkalmazok. Így kellett egy kis extra fúrás is, de végül jó ötletnek bizonyult.
IMG_20200618_163054-…
IMG_20200622_175739.jpeg

Jöhettek a keresztmerevítők és a keresztmerevítók keresztmerevítői is - mind injekciós tűből.
IMG_20200622_175739.…
IMG_20200622_230712.jpeg

Itt kezdtem látni, hogy ebből előbb-utóbb tényleg lesz valami.
Sajnos inkább az utóbb lett, elment majdnem egy hónap ezzel a birkózással. kész, pontos alkatrészekből persze pár óra alatt meglett volna.
IMG_20200622_230712.…
IMG_20200713_212120.jpeg

Ez volt az az állapot, amikor már le kellett szedni a pilonokat az eddigi helyükről, a további rudak pozicionálása már igényelte azt, hogy többször a maketthez próbáljam azokat.
IMG_20200713_212120.…
IMG_20200724_173916.jpeg

A csiszolgatás nagyja csak ezek után fejeződött be. Néhány beszorult buborék miatt többször javítani kellett a felületet.
IMG_20200724_173916.…
2019.07.27.
Utolsó módosítás: 2021.04.29.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sanyi
2020.05.02. 14:40:40
Szia!
Baromi jó cikk, nagyszerű, öröm volt olvasni! Nekem is van egy, bár én nem foglalkoztam még vele.
Kíváncsian várom a folytatást - hogy aztán az egészet kinyomtathassam és hasznosítsam amikor építek majd!:)
Köszönjük szépen!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció