Pintér György - Múzeumi krimik
Makettező múltam első kicsinye / 1:72 / a ZTS-Płastyk eléggé csúnya, Airfix utánérzése volt, a MiG-15. Egyedül az ára volt emlékezetes, hisz édesapán 15 forintért vásárolta. No, de ez az idő elmúlt, a MiG itt maradt. Azóta sok makett került ki a kezem alól, szebbek is, jobbak is, mint AZ, de olyan jelentőségük talán egyiküknek sem volt, mint annak a merev, kemény műanyagból készített alkatrészhalmaznak.
No, de miért írtam le mindezt. Néhány hete kezembe került a MiG-15 néhány változatának makettje. Látszólag. Szakkörünk ifjú titánjai ezt az ősi típust próbálták megépíteni. Végül is háromféle elnevezésű és katalógusszámú makett került az asztalra.
A KP/Kopro előadásában láthattam a Ji-2 fedőnevű makettet, szép, kínai kukac mintával.
A másik dobozon észak-koreai / v. kínai önkéntesek által használt MiG-15 süvít a doboz képén.
A harmadikat a Minicraft, lengyel cég által jegyzett Lim-2 / a MiG-15 lengyel licencben gyártott változatát / az egyik Varsó környéki ezred gépének - vörös villámmal díszített példányának - kicsinyített makettjét kaptuk.
Mindháromnál más-más matricalap található. A Ji-2-nél a három, kínai mellett, /következetesen „Kínai Néphadsereg”-nek nevezve a Kínai Népi Felszabadító Hadsereget / az egyik Tiranát védő albán ezred gépének matricáit találjuk, a Lim-2-nél az említett lengyel ezred jelzéseit láthattuk, míg az „eredeti” MiG-15-nél egy szovjetnek látszó géphez adnak matricát, hisz az ötágú, vörös csillag keret nem volt arany színű, még az NDK-ban sem! Emellett különféle „gyanús” észak-koreai gépre illő matricák. Hogy miért gyanús? Egyszerű: az „A.M. Karelin” illetve a ”J. Pepeljajev” nevek nem kimondottan a koreai telefonkönyvek tucat nevei. Inkább az egyik, ott, északi szomszéd lakónyilvántartóiban található névsorra emlékeztet. No, mindegy!
Maga a típus jelentős szerepet játszott a Hegyeshalomtól keletre. Ez volt az első, nagyszériás, sugárhajtású vadászgép, kis hazánkban is. Egészen 1976-ig volt a MiG-15 rendszerben a magyar repülőknél. A tervek szerint Ausztria és Észak-Olaszország egét kellett volna csíkjaikkal összefirkálniuk, a levegőből támogatva az előretörő, magyar páncélos ékeket. – Miért jut eszembe a királyi honvédség Gyorshadteste?? / Ennél izgalmasabb szerepet már csak az Il-28-as, magyar bombázók kaptak volna, miután az első gyakorlat után egy darab „ejtőlőszer”, azaz bomba sem volt raktáron – néhány cikk szerint! / No, de miért írok ennyit, erről a közismert típusról ahelyett, hogy örülnék annak, hogy szinte minden méretarányban kapható a nagy előd. Egyszerű! Mert a három dobozban ugyanaz az egyetlen, még a KP által gyártott, makett rejtőzik!!! Ez ugyan nem baj, de kevéssé hozzáértők számára megtévesztő. Az átlátszó alkatrész – fülketető – egy kicsivel átlátszóbb, a sorja, öntési hiba kicsit kevesebb – talán felújították a szerszámokat? Ami ennél a bábeli zavarnál kellemetlenebb, hogy továbbra is a MiGmix került a dobozokba. A KP makettjének sok erényét fel lehet sorolni. Egy könnyen javítható, de bosszantó hátránya azonban van. A gép készítői nem döntötték el, hogy a nálunk „Sas” fedőnévvel repült korai, vagy a bisz változatot készítsék el. Így elkészült mindkettő – majdnem. A géptörzs alján látható, négyszögletes ablak a bisz sajátossága, ráadásul, az ennyire a törzs síkjából kiemelkedő az eddig nem is emlegetett, csehszlovák változat, az S-102-es jellemzője! A farokrész alatti egy darab, kerek szerelőnyílás fedele a koraié. A biszen kettő volt! Mindehhez a korai változat kis méretű és más alakú féklapjait álmodták a fúvócső két oldalára, de úgy, hogy az orrnál, a beömlő nyílást megosztó idom felső részéből kispórolták a beépített reflektort, hogy csak a látványos hibuskákat említsem. Így az igényes munkát kedvelő makettezőnek el kell döntenie, melyik változat megalkotásával fogja tölteni idejét.
A mellékelt fegyverzet behatárolja a lehetőségeket. Ha magyar ’15-öst kívánsz a polcodra, nem rakhatsz rá rakéta fegyverzetet. A kapott, nem irányítható rakétákat eddig csehszlovák illetve szovjet gépeken láttam, a 8-as SR-55indítótubus is inkább szovjet, NDK-beli és csehszlovák gépek fegyverzete volt. Kapunk még „mindhárom” géphez SRP-1 gyorsító rakétát is, valamint a használt, legalább négy fajta tóttartályból egyet, a 400 litereset. A korai változathoz, fixen a szárny alá épített, 260 / 300 literes, vízcsepp alakú tank dukál, lásd a Fujimi által elkövetett MiG-15 hasonlatnál! / Létezik még a 600 literes „családi csomagolású” póttartály is!/ Bombákat fel lehetett szerelni kis hazánk MiG-jeire is, de azokat, sem a hozzájuk tartozó D3-40 ill.BD3-40 bombatámaszokat nem kapjuk, bár előbbit könnyen ki lehet alakítani a kapott, rakéta indító sínekből.
Szóval, ahogy Arkagyij Rajkin, a nagy orosz komikus mondta: „Fálámi fán, tá nem ász ikaszí!”