MiG-17PF

Mikojan-Gurjevics MiG-17PF Fresco

1:72, AZ model No.AZ7339
Pintér György - Múzeumi krimik A fiatal cseh cég hatalmas termékválasztékkal tört be a makettpiacra, ami ráadásul érdekes és sokszor hiánypótló típusokból áll. A MiG-17 ugyan világszerte ismert és közkedvelt repülőgép, a makettgyártók mégsem nagyon törték eddig magukat a típus 1/72-es kicsinyítésű gyártásba vételére. Akadt néhány kivétel (KP, ZTS Plastyk, Hasegawa, Dragon/Bilek), de azok vagy minőség, vagy pontosság (vagy mindkettő) szempontjából súlyos problémákat hordoztak magukon. Sajnos az AZ model hét különböző csomagolásban megjelent verziói szintén komoly gondokkal rendelkeznek, ugyanakkor nagyon sok erény is jellemzi a készleteket. Ez utóbbiak közül talán a legfontosabb, hogy egyáltalán kapható, és hogy mindenki kedvére válogathat a dobozok közül a különböző országok felségjeleivel ellátott matricaválaszték alapján.

Én először a kelet-európai (magyar, kelet-német, lengyel és két cseh) jelzéseket tartalmazó, radaros változat mellett döntöttem. A matrica szép nyomású és vékony, azonban a piros szín a jelzések széleinél minimálisan szemcsés lett. Festési rajzként a doboz hátoldala szolgál, csak a színek megnevezésével; színkódokat csupán a használati útmutatóban találunk az alkatrészekhez.

Majdnem minden részegységet megkapunk a két fő verzióhoz, ugyanis az alapváltozat elemeit tartalmazó öntőkeretek mellé csomagolták be a PF változat törzsét és néhány eltérő darabját, valamint a gyanta orrot, mindössze az F korai kabinteteje maradt ki a csomagolásból. Sajnos az én példányomból az – opcionális - orrba ragasztandó, az RP-5 radar nagyobb burkolata hiányzik az öntőkeretről, a többi alkatrész pedig kitartó munkát igényel! A (már korábban egy KP készlet beömlőjére cserélt) műgyanta orr például teljesen torz, aszimmetrikus; az ügyesebbek házilag is tudnak szebbet faragni. A részletesség viszont megfelelő lenne, ha nem lenne ennyire hanyag a kivitelezés. A kisebb darabok alapjának felülete néhol göröngyös és durva, míg a rajtuk lévő, egyébként szép, apró részletek ferdék egymáshoz képest. A párhuzamos és derékszögű élek szinte mindenhol rosszak. Emellett nagyon sok helyen látható kisebb sorja, és néhány részletet anyagmaradványok borítanak be. A kabin minden oldala külön elem, a műszer- és oldalfalakon megjelenített részletek szépek. A kabintető kétrészes és viszonylag vékony, a szélvédő bal oldalát egy mélyebb karc csúfítja. A fényszórók elkészítéséhez nem vették a fáradtságot. A futóaknák bordázottak, sajnos a jobbszárny aknájának egyik sarkát is anyagmaradványok töltik ki. Viszonylag jók a futószárak, az orrfutó villája kétrészes, a közé illesztendő kerék futófelülete bordázott. A főfutó kerekek szépek, azonban a kerékagy nem lóg ki eléggé, illetve a körülötte lévő mélyedést nekünk kell kialakítanunk. Az aknafedelek belső oldalai mintázottak, egész élethűek. A kiömlő nyílás kevésbé jól sikerült, a benne levő kompresszor lapátsor szintén öntéshibás, így mindenképp cserélni kell. A gépágyúk csöveit is ajánlatos helyettesíteni, akárcsak a kötelező függesztményként mellékelt póttankok szárnyait, bár ez utóbbi esetben a vékonyítás is megfelel a célnak. A makett legsúlyosabb hibája a repülőgép felületi kidolgozása. A panelvonalak és csavarok negatívak, de előbbieket szinte teljesen el kellene tűntetni és újravésni, mert aszimmetrikusak, göröngyösek, görbék és egyenetlenek, néhol a karctű is mellé ment... Ráadásul a PF törzs osztásai jóval mélyebbek és szélesebbek, mint az F törzsön és a szárnyakon lévők. Az illesztéshez csak a szárnyaknál kapunk segítséget, egyébként illesztést segítő alakzatok nincsenek az alkatrészeken. Emiatt pl. a vezérsíkokat érdemes lenne megcsapolni. A felületeken kiálló lemezeket is találunk (törzs-féklapok, kisebb szerelőnyílások), ezek szerencsére kellően vékonyak. A szárnytövek áramvonalazó lemezei viszont nagyon egyenetlenek, emellett a szárnyakon lévő 3-3 áramlásterelőt - görbeségükből kifolyólag – szintén ajánlott sajátkezűleg legyártani.

A felsorolt hibák és a minőségéhez képest magas ára ellenére megfontolandó a készlet beszerzése, mert egy viszonylag részletes, alakhű és pontos makettet tudunk belőle építeni, és jelenleg még mindig ez a típusról készült legjobb kit.
DSC00435
DSC00435
DSC00436
DSC00436
DSC00437
DSC00437
DSC00438
DSC00438
DSC00439
DSC00439
DSC00441
DSC00441
DSC00442
DSC00442
DSC00444
DSC00444
DSC00445
DSC00445
DSC00446
DSC00446
DSC00447
DSC00447
DSC00448
DSC00448
DSC00449
DSC00449
DSC00453
DSC00453
DSC00454
DSC00454
DSC00455
DSC00455
DSC00456
DSC00456
DSC00457
DSC00457
DSC00460
DSC00460
DSC00461
DSC00461
DSC00462
DSC00462
DSC00463
DSC00463
DSC00464
DSC00464
DSC00465
DSC00465
DSC00466
DSC00466
DSC00469
DSC00469
DSC00473
DSC00473
DSC00474
DSC00474
DSC00476
DSC00476
DSC00478
DSC00478
DSC00656
DSC00656
2015.11.01.
Zoli
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pintair
2015.11.12. 09:55:14
Roppant sajnálatos, h ez a tipus is mostoha a'72-est gyártóknál, mert repült nem kevés belőle a Földön. Ez tényleg a legjobb kit eddig, nekem félben van egy "vitrin makett-bérben" , mert besokalltam a kabinteknő beépítésénél. Na, az feladja egy kicsit a leckét, hogy dúcold alá rendesen, de megoldható. Ülés kell bele rendes gyantából. Ha magunknak csináljuk, körbe kell rakni dio jelleggel minden kiszolgáló cuccal és már el is viszi a szemet a hiányosságokról. Másképpen pedig 10x -ét lehetne rákölteni, ha van forrás egyáltalán. Mazohista jelleggel uccuneki! meg lehet csinálni szépre. Üdv pintair
Zoli
2015.11.14. 22:53:46
Én biztos nem fogok még nekiállni, a sokkal jobb makettekkel is vannak gondjaim, nemhogy ezzel... De majd egyszer... Amúgy sok mindent nem kell rákölteni, talán egy Extratech maratást, ülést és kerekeket. Nehéz ügy lesz, de nem lehetetlen.
z
pmheros
2015.11.23. 20:57:00
Nekem is megvan, mind az "F", mind a "PF" készlet az AZModel-től. Ugyanazt tudom megerősíteni, amit a cikkíró is, de kicsit kiegészíteném:
Az alakhibás KP -ról gyanta koppintott "PF" beömlő méretében sem passzol az AZmodel törzséhez, mert kb 1mm-el kisebb az átmérője! Persze fel lehet körbe tömíteni, de ne erre alapozzon már a gyártó. :( A másik hatalmas hiba a szívócsatorna teljes hiánya ("F" -nél is), enélkül nagyon kiábrándító a "csöves" gép. (Ezt még a sokak mumusa a hobbyboss is meg tudta lépni a Mig-15 -ösével). Én nekiálltam szívócsatornát építeni, de nekem túl nagy falat volt. Így várok egy rendes gyanta kiegészítőre, vagy egy másik gyártó jobb termékére, mert ebből, ebben a formájában számomra vállalható gépet nem tudok építeni. Sajnos :(
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció