MiG-21F-13 a Komarov parkból

Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13 Fishbed-C

1:48, Trumpeter No.02858 (2012)
Pintér György - Múzeumi krimik A MiG-21-es típuscsalád magyarországi karrierje 1961-ben kezdődött Pápán az F-13-as változattal. Az összesen 80 db hadrendbe állított gépből az 1978-as kivonásáig 30 db semmisült meg, 12 pilóta halálát követelve.
A "74-es" típusként is emlegetett gép számomra a legszebb MiG-21-es változat. Emlékeim szerint először '85-ben, a pápai beton közelében láttam egy meglehetősen leharcolt példányt, majd ugyanitt, ugyanebben az időben egy a Komarov parkban 1976-os oldalszámmal kiállított gépet, amely mellett az eskü koreográfiáját gyakoroltuk…
Aztán ezt a repülőgépet majd' 50 évnyi szabadban töltött idő után 2024-ben az "ESKÜN INNEN, OBSITON TÚL" Honvédelmi Alapítvány csapata felújította és ekkor visszakapta eredeti 806-os oldalszámát is.

MiG-21 F-13
MiG-21 F-13


E kis személyes kötődés okán döntöttem úgy, hogy a megépítendő makettem a 806-os lesz. Mivel értékelhető korabeli fotót erről a gépről nem találtam, ezért a festésénél más kortársáról készült képek, valamit saját elképzelésem volt a meghatározó: azt próbáltam elképzelni és megvalósítani, hogy milyen lehetett egy még eredeti natúr fémszínű gép közvetlenül az első nagyjavítása előtt…
A makett alapjául a Trumpeter címbéli készlete szolgált, melyhez még az alábbi kiegészítőket használtam fel részben vagy egészben:



A készlet alakhűségét nem vizsgáltam különösebben, de szerintem egész jól "hozza a formát". Az építés során az alkatrészek illeszkedésével sem volt szinte semmi probléma, minimális tömítésre és csiszolásra volt csak szükség.
Az összeállítási útmutató számomra tartalmaz néhány nem túl logikus lépést az építés sorrendjére vonatkozóan: például az első futószárat a csapolása miatt már az elején be kellene ragasztani a futóaknába, majd ezt az egész egységet a törzsfelekbe. A szárnyakat is komplettre kellene építeni a főfutókkal, fékszárnyakkal, fegyverzettel, stb., majd ezeket végül a törzshöz illeszteni. Én a hagyományosabb utat választottam.

A festéshez MRP festékeket és lakkokat használtam. Az antikolást sikerült egy kicsit túltolni, de a polcra jó lesz…
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
SBS kabinalkatrészek
SBS kabinalkatrészek
Szárnyak
Szárnyak
Szárnyak EDU48767 maratásokkal
Szárnyak EDU48767 maratásokkal
Törzs összeállítva
Törzs összeállítva
Festésre készen
Festésre készen
Kabin és környéke
Kabin és környéke
Festésre készen
Festésre készen
MRP fekete alapozó 2000-es csiszolóval simára polírozva
MRP fekete alapozó 2000-es csiszolóval simára polírozva
A festést e kép alapján próbáltam elkövetni
A festést e kép alapján próbáltam elkövetni
Az egyes panelek MRP-128, -009, -082 és -146 színnel lettek fújva
Az egyes panelek MRP-128, -009, -082 és -146 színnel lettek fújva
Kabintető
Kabintető
Kabintető
Kabintető
Kabin
Kabin
Kabin
Kabin
Alulnézet
Alulnézet
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
MiG-21 F-13
1976-os oldalszámmal kiállítva Pápán a Komarov parkban
1976-os oldalszámmal kiállítva Pápán a Komarov parkban
Felújítva Pápán, 2024. szeptemberben
Felújítva Pápán, 2024. szeptemberben
2025.01.30.
Utolsó módosítás: 2025.02.20.
Kibic
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2025.02.04. 05:40:20
Gyönyörűség! Valóban az egyik legszebb formájú MiG. A makett is nagyon szép! Grat!
páncélos
2025.02.04. 07:22:48
Nagyon szép lett (nekem tetszik). Gratulálok!
Valamikor 82-83 környékén találkoztam én is először a típussal, egy szintén kiállított példánnyal a kőbányai napközis táborban. Annak 1981-es száma volt (a szám a kihelyezés évszáma), de ha jól tudom, az általad mellékelt fotón szereplő 225-ös volt eredetileg és jelenleg is megtekinthető a Schwenningen repülő múzeumban.
Nagyzo
2025.02.04. 07:26:09
Bitang jó a fém, de a többi része is nagyon tuti! Gratz!
kervil
2025.02.04. 10:10:10
Dehogy van túltolva az antikolás! Gyönyörű lett, gratulálok hozzá!
slowmotion
2025.02.04. 15:32:57
Semmi gond nincs itt semmivel. Gyönyörű példány, és ezek szerint az értéke is felbecsülhetetlen a számodra. Építhet az ember bármilyen díjnyertes készletet, ezek fogják jelenteni a legtöbbet.
tobika
2025.02.04. 19:22:33
Hát ez valami fantasztikus lett!!! Gratulálok!!!
Mekett
2025.02.04. 21:25:42
Én erről a makettről csak szuperlatívuszokban tudnék szólni, lenyűgöző a fémfelület!
Igazán visszaadja, miért mondták, hogy az F-13 olyan, mint egy versenyló.
Közben épp ma indult a groupbuild, ami az idén 70. évét betöltő típusnak állít emléket. Remélem, ehhez hasznos inspiráció lesz a te munkád is.
Kibic
2025.02.04. 21:48:38
Köszönöm mindenkinek! Nem gondoltam, hogy ennyire tetszeni fog, de nagyon örülök!
Propellerfanatic
2025.02.05. 07:43:53
Respect és Tisztelet!
Baromi jól néz ki!!
Gratulálok!
pmheros
2025.02.05. 19:13:42
Üdv!

Végig"pörgettem" néhányszor a képeket, hogy gyönyörködjek benne, azt hiszem ez mindent elmond!

Üdv.: pmheros
Johnie
2025.02.06. 04:55:58
Szemet gyönyörködtető 21-es. Gratulálok!
Kibic
2025.02.06. 19:25:49
Köszönöm! :-)
abschattung
2025.02.06. 21:19:13
Azért ez odaver. Gratulálok, nagyon szép munka, ez tényleg fémből van. :)
dani416
2025.02.19. 11:08:08
Hacsak nem a mosttoltamkiagyárból állapotot akartad, akkor egyáltalán nincs túltolva. Sőt, én még néhány olaj folyást is tettem volna, mert mégiscsak szovjet technika. :-D Qtyajól néz ki a fém szín, meg a kabin, az üveg! Csak irigykedni tudok. ;-)
Kibic
2025.02.19. 11:51:47
Köszönöm, köszönöm! :-)
Az olajfolyással kapcsolatban: az a véleményem (és a '80-as évek közepéről a saját tapasztalatom is), hogy amíg a sorállomány is részt vett az üzemeltetésben, addig nem voltak koszos, mocskos gépek (legalábbis Pápán biztosan nem). A karbantartó napokon és az "irányított szabadidő" keretében is rendszeres volt a repülőgépek mosása, takarítása. A makett festésénél csak a fém felület lakkozásának természetes kopását és az alumínium oxidációját, elszíneződését próbáltam imitálni. Olajfolyás és egyéb szennyeződés nem volt jellemző akkoriban...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció