MiG-29

Mikojan-Gurjevics MiG-29 Fulcrum

1:144, Revell No.04007 (1995)
Pintér György - Múzeumi krimik Nagyjából három éve raktam össze a gyártó szintén 1:144-es F-18-asát, amivel nem volt gondom, szépen kidolgozott makett, a pilótafülkéhez még matrica is volt, ezért úgy gondoltam, hogy a MiG-29-est is megépítem ebben a méretarányban.

Mielőtt megvettem a készletet, a neten kerestem róla anyagot, a dobozbontás és fotók alapján is látszott, hogy vannak hiányosságai.

Mikor a kicsomagolt darabokat jobban szemügyre vettem, már biztos voltam benne, hogy nem egy egyszerű dobozból építés lesz. Méretarányos rajzzal összevetve lényeges különbségek vannak, főleg a gép hosszát tekintve. A szárnyak kis módosítással használhatónak tűnnek, a stabilizátor teljesen méret- és alakhibás. Az R-60-as rakéta egész jó, de a fegyvertartók és az 5-ös számmal jelzett rakéta? még csak kicsit sem hasonlít valamelyik valódi eszközre. A pilótafülke helyén csak egy lyuk van, hajtóműkiömlő sem jó, a főfutószáron rossz oldalon van a működtetőhidraulika-utánzat, a LERX ívelt, az orrkúp is rövid, a maketten keresztben-hosszában át lehet látni.
Ezek alapján elmondható, hogy „több sebből vérzik” a készlet.

Az építéshez a „Tűzmadár” (kecskeméti MiG_21 F-13, a bejáratnál) adta az ötletet, így egy oszlopon álló mini emlékmű építését kezdtem el.

Első lépésként azt kellett eldönteni, hogy miként tudom a törzset meghosszabbítani. A cseh 4+ kiadvány rajzát felhasználva az látszott, hogy a törzs hátsó része aránytalanul rövid, ezért a főfutó és a stabilizátorbekötések között vágtam el, majd 6 mm-rel hosszabbítottam meg sztirollapok beragasztásával. Először a törzs alsó felét készítettem el, majd ehhez rögzítve végeztem el a felső rész pótlását, hogy az összeillesztésnél már ne legyen gond. A szárnyakat hátrébb kellett helyezni, és az orrkúp is kapott 2 mm toldást.

A pilótafülkét és a katapultülést maradék sztirolból és húzott szálakból készítettem, a műszerezést festéssel imitáltam. A gép zárt kabintetővel készült, így jótékonyan eltakarja a saját kabin hiányosságait.

A hibás stabilizátorok helyett rajz alapján 1mm-es sztirollapból készítettem újakat.

Mivel a gép egy oszlopon lesz, ezért a futóművekkel nem kellett foglalkozni, a futómű-aknaajtókat trükkösen oldották meg, mert a főfutóknál ezt némi csiszolás után belülről kellett rögzíteni, hogy pontosan a helyükre kerüljenek.

A fegyvertartókat jelentős mértékű fűrészelés, csiszolás és sztirol segítségével sikerült kissé hasonlóvá tenni az igazihoz. A 4 db 5-ös számú alkatrészből és némi sztirolból készítettem a két R-27-es rakétát.

A szívócsatornák első részét is cserélni kellett, mert az eredeti ~1 mm vastag volt.
A hajtóműkiömlők bordázott oldalú kis kávétejszín tégelyéből készültek, bár nem lett tökéletes, de jobb, mint ami a készletben volt.

A pilótafülke rögzítése után összeragasztottam a törzsfeleket, felkerült a kabintető, a pitotcsövet méretre vágott, vékony injekciós tűre cseréltem. A szárnyak,vezérsíkok, fegyvertartók ragasztása után a gép szinte kész is volt. Már csak a festés, matricázás, felfegyverzés volt hátra.

A talapzat lépcsőzetes ovális lapokból készült, a „tartóoszlop” egy öntőkeretdarabból lett kialakítva.

A matricák saját gyártásúak, fehér matricalapra színes lézernyomtatóval készültek.

Ezt a makettet a „nagyvas” emlékére készítettem.


Véleményem szerint megérdemelt helye lenne egy ilyen emlékműnek a kecskeméti bázis bejárta közelében, a kerítés és az út közötti szabad területen.
Jól láthatóan hívná fel a figyelmet a repülőtéren dolgozók munkájára, és méltó emléke lehetne a MiG korszak utolsó rendszerben lévő típusának.

A PS jelű képek photoshop-al készültek.
001
001
002 Doboz
002 Doboz
003 Matrica
003 Matrica
004 Leírás
004 Leírás
004
004
005
005
006
006
007 Méretek
007 Méretek
007 Toldás
007 Toldás
008 Stabilizátor
008 Stabilizátor
009 Alap
009 Alap
010 Festés
010 Festés
02
02
03
03
04
04
05
05
06
06
PS 01
PS 01
PS 02
PS 02
PS 03
PS 03
2013.02.05.
Faragó Tamás (Figaro), Dunaújváros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szu-22
2013.02.05. 21:50:30
Szia!
Minden elismerésem! Nekem is van egy ilyen gépem, volt is már kettő, de én nem vállalkoztam megmódosítani a masinát, csak néhány dolgot változtattam meg, de úgy is súlyosan hiányos maradt!
Mégegyszer gratulálok. Az emlékmű pedig és a többi, hát az eszem megáll---
atala8
2013.02.06. 01:03:03
Szia!

Tetszik amit kihoztál a készletből!Nekem is van egy ilyen méretű csak Academy féle.Én is azt terveztem,hogy magyar felségjellel építem meg ezért kérdem,hogy nincs-e még véletlenül még ilyen matricád?Nem kukacoskodás képp mert tényleg tetszik,de amit nem értek,hogy ugyebár repülés közben van a gép viszont a hajómű beömlőnyílása zárt állapotban van, gondolom ez direkt van így mivel akkor átlátni a gépen,csak lehet feketére festve élethűbb lenne.
T.Csaba
2013.02.06. 15:28:57
atala8!
Nem repül a madár!
Figaro írja a cikkben,hogy talapzaton kiállított repcsit jelenít meg.Ugyebár a esővizet nem kéne beengedni,úgyhogy érthető,hogy az építő "lehegesztette" a nyílásokat. :)
T.Csaba
2013.02.06. 15:30:27
Figaro!

Nagyon szép és ötletes,főleg ebben a méretben!

A "végleges helyéről" készült képek pedig fantasztikusak! :)
Figaro
2013.02.06. 15:52:29
Sziasztok!

Köszönöm az elismerést, úgy látom a művem beváltotta a hozzáfűzött reményemet.
Sikerült több ember érdeklődését felkelteni.

atala8!
Ahogy T.Csaba is írta, a szívócsatorna szándékosan lett lezárva.
A matricát megnézem, maradt-e belőle.
atala8
2013.02.06. 20:53:24
Akkor lehet a rakéták tévesztettek meg,mert kiállított repülőn nem láttam még őket,de mindegy akkor is tetszik a gép. :)
Precursor
2013.02.11. 21:16:44
Sziasztok!

Na igen, én is találkoztam a készlettel, tényleg olyan tömzsi az egész makett, azért nem volt szimpatikus még anno. De így 100 százalékos! Csak gratulálni tudok!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció