MiG-29 Fulcrum-X

Mikojan-Gurjevics MiG-29 Fulcrum

1:72, saját
Pintér György - Múzeumi krimik A MiG-29-es vadászgépet,úgy gondolom,senkinek nem kell bemutatnom, a gép az egyik legütőképesebb taktikai vadászgép, amit valaha építettek. Kitűnő fordulékonysága és erős fegyverzete miatt a „Fulcrum” a mai napig kihívást jelent az USA legjobb repülőgépei számára is. A típus több mint 30 ország, köztük Magyarország légierejében teljesít vagy teljesített szolgálatot. Kissé elöregedett műszerezettsége ellenére még mindig komoly ellenfél.

A makett

2005-ben sokak közt én is fájó szívvel vettem tudomásul, hogy a szeretett MiG-29-es végleg eltűnik a Magyar Légierő kötelékéből és „nyugdíjba” vonul. Ekkor határoztam el, hogy sajátos módon tisztelgek a legendás repülőgép nagysága előtt és megépítem a MiG-29-est a saját elképzeléseim szerint.

Az alapot az Italeri cég 1:72-es méretarányú MiG-29 Fulcrum-A (No 184) makettje szolgáltatta. Mivel ez a makett már része volt a gyűjteményemnek,nem jelentett gondot a megépítése. A géptörzset hagyományos úton raktam össze, két komolyabb változtatást eszközölve: A hátsó, vízszintes vezérsíkot szikével levágtam, valamint a szárny csatlakozásához kialakított rést tömítőtpasztával eltüntettem. Ezután következhetett az átépítés.

Sokat gondolkodtam azon, hogyan nézne ki a 29-es előrenyilazott szárnyakkal és kacsavezérsíkokkal. Több tervvázlatot is készítettem (összesen 4-et), és ezek közül választottam ki azt, amelyik a legjobban mutatott. A tervezésnél a Szuhoj S-37 Berkut szárnyszerkezetét vettem alapul, ezt igazítottam a MiG-29 méreteihez.

A saját tervezésű szárnyat és a kacsavezérsíkot ezután saját magam gyártottam le. az alapanyagot a nyomdaiparban alkalmazott alumínium nyomólemez szolgáltatta. A művelet egy sablon készítésével kezdődött, amit ezután szikével körbevágtam 4 alkalommal, így kapva meg a szárny elemeit. Ezekre az elemekre szikével karcoltam bele a különböző paneleket (csűrőlapok, fékszárny stb.). Ezután kialakítottam a megfelelő vastagságú szárnyprofilt és kész is volt a saját tervezésű szárny. A kacsavezérsíkok gyártásánál ugyanígy jártam el.

A festéssel nem akartam sokat vacakolni (amúgy sem az erősségem). A festést ecsettel végeztem, és matt feketére festettem a gépet. A matricázást sem vittem túlzásba, csupán pár matricát használtam fel az eredeti matricalapról (a MiG logóját, a sorszámot és még pár apró jelzést, a vörös csillagot szándékosan hagytam le a gépről). Érdekesség, hogy a matricalapon a 10-es sorszám szerepelt, ami pont kapóra jött, megfordítva ugyanis 01-et kaptam, ami tökéletes egy prototípusnak.

Különleges érzés volt látni a gépet az összeállított állapotban. Pontosan úgy nézett ki, mint amilyennek megálmodtam. Felemelő érzés volt.
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.
4.
5.
5.
6.
6.
7.
7.
8.
8.
9.
9.
10.
10.
2010.07.22.
Utolsó módosítás: 2010.07.23.
Molnár Krisztián (Chrisi), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gotha
2010.07.30. 06:59:11
Tovaris Mikoyan! Nékem nágyon tetszik éjszakai lovas, éngédje még, hogy partunk nevében kituntesem Ont, a szocialista munka hose erdemrendel. Tovabi sikeres fejlesztest kivanva:

A Szu. partfotitkara
Farkas_Máté
2010.07.30. 11:45:20
Szép, ötletes makett!Maga az alap Italeri Mig-29 volt az első megkezdett modellem, de a festést elbarmoltam.Annyi lenne a hozzáfűznivalom csupán, hogy nem S-37 berkut, hanem S-47, és nem 2005-ben nyugdíjjazták a típust a magyar légierőben hanem 2009-ben.
kombájn
2010.07.30. 20:11:10
gratulálok szép lett a ez géped.
valóban a MIG-29-est tényleg 2009-ben nyugdíjazták (én is szomorkodtam mert tényleg kívánló gép és a gripennél ezerszer jobb)
fogadd gratulációmat
Üdv: kombájn (Destyn)
Juhasz.Adam
2010.08.03. 22:20:12
WOOOÁÁÁÁÁÁÁ nem tudok vele betelni!
Gratulálok elképesztően jó lett, Berkut-Fulcrum keverék!
Nagyon tettszik, csak így tovább.

Üdv: Ádám
Gruandag
2010.08.10. 12:44:39
Nagyon szép lett,akár szabadalmaztatni is lehetne a katonaságnál :D
zoli1989
2010.08.14. 19:06:02
Sziasztok!

Biztos hogy 2009-ben nyugdíjazták a magyar MiG-eket ? :)
Akkor én miért láttam idén őket egy jót légiharcolni a Gripenekkel a repülőnapon ? ;-)
(mondjuk úgy néz ki hogy idén tényleg vége lesz a dalnak... :( )
Chrisi
2010.08.24. 13:32:49
Mindenkinek köszönöm a hozzászólást. A makettet egyfajta koncepció-gépnek szántam, jó volt látni, ahogy a saját elképzelésem testet öltött, még ha csak makett formájában is.
A MiG-ek kivonásának dátuma miatt elnézést kérek, amiért nem voltam teljesen naprakész, de nem is ez a cikkem fő mondanivalója.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció