Pintér György - Múzeumi krimik
Amikor a Trumpeter 1/48-as méretarányú makettje megjelent az üzletek polcain, nem sokat késlekedtem a beszerzéssel. Az általam kiszemelt 12-es oldalszámú géphez nagyon sok írásos és főként fényképes internetes-, valamint publikált oldal állt rendelkezésre, nem beszélve a saját személyes anyaggyűjtésről, a szolnoki katonai repülőtér tanhangárja mellett pihenő vasmadárról.
A szépen kidolgozott, finoman vésett makett építését, a valóságot majdnem teljesen jól tükröző kabinnal kezdtem. Az elején eldöntöttem, hogy a makettet nyitott kabintetővel építem meg, ezért használtam fel hozzá az Eduard Mig-23-hoz gyártott belső és külső feljavító készletét illetve a maszkját, egyébként a doboz tartalmaz foto maratást és matrica készletet a műszerfalhoz. Beszereztem a Master – Air Master Series - pitotcsövét is. A kékeszöld alapszín kikeverése nem volt túl egyszerű, ráadásul a valóságban is voltak színbeli eltérések a kabin és a műszerfal különböző részein. A kabintető feljavításához mellékelték a záró mechanizmus füleit, a fűtő szellőző-rendszer csöveit, valamint a visszapillantó tükröket. A fülke páncél üvegének és a plexik világos rózsaszínű - a valóságban helyenként elnagyoltan alkalmazott - tömítését a Gunze akriljaiból kevertem. A műszerfal elkészültével a Humbrol erősen hígított szintetikus feketéjével futattam át a kapcsolókat, karokat és csapokat. A feljavító készletnek hála, a KM-1M katapult-ülést is sikerült az eredetihez hasonló szintre hozni.
A maketthez nem mellékeltek hajtóművet, de a fúvócsövet is fel tudtam javítani az Eduard jóvoltából, a cső tipikus belső zöldes színt a Humbrol 90-es zöldjéből kevertem. A kiömlőből két változatot mellékeltek, én a zárt gázsugár sebesség-fokozóval ellátottat alkalmaztam, melyet a Gunze krómjával, illetve a burnt iron-jával fújtam. A fülke két oldalán található beömlők kissé nehezen illeszkedtek a helyükre, de a csiszolás és a tömítés segített rajtuk. Az orrfutó, és a két főfutó aknához nagyon sok feljavítót mellékelt az Eduard exterior-ja. A szürkés-kékes alapszíne alá, a Gunze 1000-es surfacere került. A ballonokat enyhén lapos állapotúra csiszoltam. Az üzemanyag, és egyéb csövek vékony, forrasztó ónból készültek, majd a megfelelő színezés után, a Gunze alumíniumával imitáltam a csövek leszorító bilincseit. A törzs ragasztásához a Tamiya extra thin cement-jét használtam, viszonylag kevés tömítést igényelt.
A vízszintes vezérsíkokat, illetve az oldalkormányt kitérítetlen állapotban hagytam, a négy darab törzsféklapot viszont nyitott állapotúra ragasztottam. A fékernyő kúpos végrészét nyitott, illetve zárt állapotú opcióként is alkalmazhatjuk. Én zárt, azaz parkoló állapotában építettem meg. A pótvezérsík feljavítása után, nem volt kérdéses a zárt állapot, hiszen a gép a földön nyitott futókkal áll. A félszárnyak megépítésénél viszont három állás közül választhatunk (16, 45 és 72 fok), - nekem a nyilazatlan állapot tetszett -, egyébként, ha a két 800 literes póttartályt is szeretnék feltenni, akkor csak ezt az állapotot alkalmazhatjuk. A teljes nyilazás esetén, előfordulhat, hogy az orrkúpba súlyt kell helyeznünk. Már a makett kezdeti fázisában döntöttem arról, hogy a függesztmények közül csak a törzs alatti póttartályt kapja meg a makett, így jobban érvényesül a repülőgép alakja.
A festés megkezdése előtt a panelvonalakat hígított feketével futtattam át. Az alsó világoskék, és a felső sárgás-barna, valamint sötétzöld színt a Gunze akriljaiból kevertem, meglehetősen sok próbálgatást igényelve. A 12-es oldalszámú Flogger a hadrendből majdnem két évtizedes kivonást követően, erősen vesztett a festésének intenzitásából, kis híján teljesen az alapozó színben tündököl. Olyan intenzitású és árnyalatú színeket kevertem, amely tükrözi a repülőgép aktív szolgálati, mindennapokban használt időszakát. Minden színt két rétegben vittem fel, kezdve az alsó kékkel. A zöld szín fújása előtt blue tack-kel maszkoltam a sárgás-barnát. A kifakult festés imitálására az alapszíneket a Gunze off white-jával fakítottam és a panelek közepétől kifelé haladva festettem. A gépágyú előtti részeket a Humbrol polírozható gun metal-jával fújtam és fényesítettem. A színek élességét elvéve az egész makettet átfújtam a Tamiya erősen hígított smoke-jával.
A matricázáshoz a H.A.D. szettjét használtam fel, előtte kapott egy réteg Tamiya fényes lakkot. A koszoláshoz és az olajfolyásokhoz a CMK black smut pigmentjét, illetve a Tamiya weathering készleteit használtam. A panelek osztásait terpentinnel hígított fekete és barna olajfestékek keverékével futtattam be, majd szintén a Tamiya matt és fényes lakkjainak keverékéből kapott egy fedő réteget, ezzel beállítva a végső felületi hatást. A végszerelésnél felkerült a makettre a póttartály a futóművek, illetve a futómű gondolák, valamint a kabintető és a pótvezérsík.
Ezzel a Trumpeter makettje, emléket állít a Magyar Légierő egykori – valaha szebb napokat látott – elfogó vadászgépének.