Mil Mi-2 - a miskolci retro medicopter

Mil Mi-2 Hoplite

1:72, Hobbyboss No.87241
Pintér György - Múzeumi krimik Nagyon régóta szerettem volna készíteni egy ilyen "kiscsirkecombot", de nem akármilyet. Terveim között a régi miskolci mentőhelikopter szerepelt, mely a mai napig áll lenyűgözve a miskolci gyepen és lassan eleszi az enyészet...pedig még majd 20 óra van benne....
A piac nem sok ilyen típust kínál, mentőverziót pedig egyáltalán nem. Egyértelmű volt a választásom a Hobbyboss irányába. Soha nem dolgoztam még ezzel a gyártóval, így nagyra nyílt szemekkel nyitottam ki a dobozt. Az első reakcióm az öröm volt. EZ SZÉP! Aztán......

A makett:
Gyönyörű felületű makett, szépen, igényesen kidolgozva....kívülről. Olyan pontosan és precízen illeszkedik, hogy a szárazpróba során arra gondoltam kis túlzással, hogy ragasztani sem kell majd. Szép üvegfelületek, amik nem is annyira vastagok, hogy torzítsanak és rengeteg plusz (fel nem használandó) alkatrész kápráztatja a szemet. Az építés során aztán jött a fekete leves.

Az építés:
Kezemben az eredeti gép kulcsával szépen "befotóztam" az elkészíteni valót. A belsőt átalakítottam, hiszen betegtér került kialakításra hordággyal, oxigénpalackkal, orvosi ülésekkel. Ezekből sajnos nem sok látszik. Ami látszana, az az oldalkormány pedál például, amit nem kapunk (ezt magam készítettem el hozzá)....a belső sajnos nagyon szegényes és igénytelen. Az első ülések köszönőviszonyban sincsenek az eredetiekkel. A középső sor üléseit daraboltam fel és ezek kerültek előre. Ciklikus és kollektív kar van, oldalkormány pedál ahogy említettem nincs. A fülke felső panele szépen ki van dolgozva, sőt még matricázhatjuk is....de minek úgysem látszik. Én megcsináltam mert a lelkemnek jól esett. A fülke és a belső tér festésénél már láttam, hogy a gyártónak semmi köze a Mi-2-höz, talán soha nem néztek meg egy eredeti példányt sem, annyira lehetetlen színeket adnak meg. A belső összeépítése után szépen haladtam tovább és észrevettem a második hibát. A test két oldalán levő tartályokhoz nem kapunk alsó rögzítést. Pótolnom kellett ezt is, hiszen e nélkül oldalnézetből olyan, mintha azok a levegőben lógnának. Elérkeztem a rotorhoz, amikor jött a harmadik felismerés, miszerint a rotoragy és az egész szerkezet túl nagy! De annyira, hogy már nem is méretarányos. Eszembe sem jutott, hogy újat készítsek, mert úgyis leponyvázott, lenyűgözött gépet akartam belőle. Ennek ellenére sokat kellett vágni, kurtítani a rotor szerkezetéből. Mindezek után már fel sem tűnt, hogy a felni/gumi arány sem megfelelő. Virsligumit készített nekünk a gyártó annak ellenére, hogy egy igazi Mi-2 első futója kb. 75% gumi és 25% felni....itt pont fordítva van körülbelül.

A festés:
A belső tér festésére részletesen nem térnék ki, de a barnák, a "bézs" és a szürkék dominálnak. Ha valakinek pontos segítség kell a belsőről, szívesen segítek.
A külső festés Humbrol 34 és 25, tehát fehér és kék, kicsit koszolva, szárazecsetelve.

Matricák:
Néhány gyártói matricán kívül (amik már-már zavarba ejtően vékonyak) a Balaton modell EC135 mentőhelikopter matricakészletéből használtam fel az OMSZ jelvényeket.

"Extrák":
A hajtómű beömlő és kiömlő takarókat tejfölös doboz tetőből és húzott szálból készítettem. A takaróponyvák vizes faragasztóval átecsetelt papír zsebkendőből készültek, a nyűgöző zsinórzat pedig vékonyra vágott táblacsoki csomagolás...a Milka-tól. :)
A talapzat nem más mint egy vágódeszka, melyet lekentem fapáccal. Előtte felkarcoltam a beton illesztéseit. A beton festése után felkerült a talapzatra néhány fűcsomó és szóróanyag. Végül a pillanatragasztó segítségét kellett igénybe vennem, mert a helikoptert csak a Szentlélek tartotta az orrfutóin. A gyártó nem jelezte, hogy súlyozni kell...úgyhogy súlyozzatok!

A sok negatív dolog ellenére, még mindig ez a legjobb Mi-2 ebben a méretarányban a piacon és inkább öröm, mint méreg építeni.
Remélem sok embernek megnyeri tetszését ez a ritka madár. A miskolciaknak tetszett, ugyanis a Miskolci Makettfesztiválon második helyezést ért el ez a "csirkecomb".
01
01
02
02
03
03
04
04
05
05
06
06
08
08
09
09
2015.02.09.
pigasos78
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Israti71
2015.02.20. 21:31:22
Szia!
"Szakvélemény"-t nem tudnék mondani mert nem értek ehhez a témához,de mint egyszerű szemlélő aki mintha a kiállításon látná,azt mondanám hogy nagyon tetszetős kis alkotás.Részemről ennyi,gratulálok! D.A
sanyi
2015.02.20. 23:25:50
Szia!
Szép lett, ügyesen megoldottad a forgószárny problémáját!:) Nekem is lapít a szekrény mélyén, majd egyszer összerakom.
solyom
2015.02.21. 09:26:27
Szia!

Gratulálok a kis műhöz!
Jó az ötlet, és tetszik a megépítés is!

BB
PETI
2015.02.21. 16:51:53
Szia!

Nagyon jó a témaválasztás és a kivitelezés is tetszetős! Ha még meggondolnád magad és mégis csinálnál egy ponyva nélküli Mi-2-est, akkor tudom ajánlani a régi lengyel Intech makettet donornak, mint pl. rotoragy, forgószárny, stb. Másrészt vannak gyanta kerekek, ülések, műszerfal, stb. is, ezekkel is jó eredményt lehet elérni. Van néhány maratás is, azok is jók.
Nekem is be van tervezve az OMSZ Mi-2-es, a HA-BGK lajstromú gép. A külső üzatartályokat én is behorpasztgattam már, az nagyon jellemző ezekre a gépekre. Lehet, hogy megkereslek a színek miatt.

Üdv
pigasos78
2015.02.21. 17:54:49
Sziasztok! Köszönöm!
PETI: Gondolkodtam én is a gyanta készleten. Láttam is, de sok pluszt nem ad hozzá. Adja a beömlőket is, de nem tudom minek, miután a gyári is jó. Aztán meg, ha az ember OMSZ-os madarat akar, akkor pláne felesleges. Úgyis át kell szabni a belsőt. Úgy voltam vele, hogy felesleges pénzkidobás. Amit tudok megoldok saját ötletekkel. A BGK, ha jól tudom Debrecenben van igaz?
Martin Kovacs
2015.02.22. 23:25:30
Gyönyörű munka !!! Csak gratulálni tudok hozzá ;)
PETI
2015.02.24. 20:57:24
Szia!
Én konkrétan a kerekekre gondoltam, azok nem olyan szépek a makettben. Amúgy házilag is jó ilyeneket csinálni, az igaz.
Gondolom ott van, de most fejből meg nem mondom.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció