Mil Mi-17, Kopro 1:72

Mil Mi-17 Hip

1:72, Kopro
Pintér György - Múzeumi krimik A Mi-17-ről nem írnék, sok helyen sok információt lehet olvasni róla, nem utolsó sorban itt a Makettinfón is Szász Róbert Zvezda ismertetőjében.

A Kopro makettje nagyon sok kívánnivalót hagy maga után, de sajnos nem nagyon van miben válogatni – tudomásom szerint 1:72-ben a Zvezda hozta még ki a Mi-17-est, és ahogyan azt a fentebb említett ismertetőben olvashatjuk, ha nem is tökéletes, jelentősen felülmúlja a Kopro próbálkozását. (Ha ismereteim helyesek, a Revell új kiadású Mi-17-ese is a Zvezda termék. Korábban az Italeri is kiadta a Mi-17-est, és a Revellnek is volt egy korábbi kiadása, azok a dobozok a KP kereteket rejtették… :) ). Nekem anno – már jónéhány évvel ezelőtt – csak a Kopro termékét volt lehetőségem beszerezni (a Zvezdáról akkor még nem is tudtam), így ebből próbáltam - több évnyi pihentetés, erő- és tapasztalatgyűjtés után - lelkes amatőrként kihozni valamit.

A makett belső kidolgozása több a semminél – de nem sokkal. Minden eléggé elnagyolt, ezért aki szép belső teret szeretne, az vagy kiegészítőt vásárol, vagy nekiáll házilag feljavítani a dolgokat. Amatőrként a belső tér házi felkjavításának nem mertem nekifogni, a kiegészítő vásárlásáról pedig lemondtam. Ennek oka a következő: a tehertér ajtaja a törzzsel egybe van öntve, és a belső felület sincs kidolgozva, tehát kinyitva elkészíteni részemről nagy merészség lett volna. Csukott tehertérajtók esetén pedig, figyelembe véve az ablakok átlátszóságát, alig valami látszott volna a feljavításból (most a profi makettezők összeráncolt szemöldökkel csóválják a fejüket… :) ). Szóval én maradtam annál a minimálnál, amit a készlet biztosít, azzal a módosítással, hogy az oldaltartályok mélyedéseit azért befedtem, és természetesen igyekeztem valósághűen kifesteni a belteret.

A törzsfelek összeragasztását tonnányi mennyiségű tömítőpaszta felhordása és mélabús csiszolás követte többszöri egymásutánban – több szót nem is ejtenék az illeszkedésről. A hajtóműgondola összeállításánál ugyanez a helyzet. Én teljesen külön raktam össze ezt az egységet, és tömítés-csiszolás után ragasztottam fel a törzsre. Ezt követte a törzzsel való összedolgozás (tömítés-csiszolás – tulajdonképpen minden fődarab felragasztása után szükség volt ezekre a lépésekre, ide értve a farokrotor agyát és a vezérsíkokat is. :) Vagy inkább… :( ). Hasonló a pilótafülke oldalablakainak és a szélvédőnek az illeszkedése – itt is jelentős mértékű tömítésre van szükség ahhoz, hogy egységes legyen a végeredmény.

A futószárak és a kerekek elfogadhatók. A faroktámasz talpa nem megfelelően van kiképezve, ha csipesszel óvatosan a szárra teljesen merőleges állapotba csavarjuk a kiálló lapított végeket, és 90°-kal elforgatva ragasztjuk fel ezt a darabot, a valósághoz hűbb eredményt kapunk.

A fegyverfelfüggesztés katasztrofális – ezen a téren óriásiak a hiányosságok. Az alapot a rakétablokkokat tartó pilonok, és két rúd adják – és ennyi. Itt jelentős átalakításra és nem kevés utómunkára van szükség, ez azonban fényképek alapján elvégezhető, és mindenképp megéri rászánni az időt. A pilonok és a rudak összeragasztása után a rudak végeit háromszög alakban meg kell hajtani (ügyelve, hogy az előre néző kisebb szögben törik meg), majd a végeket össze kell ragasztani. Az A6 ill. B6 alkatrészt a törésnél el kell vágni, és a rövidebb darabot a fő tartórudak közé beragasztani (egy síkban vannak!). A hosszabb darabot a rövidebb folytatásaként kell felragasztani – én az egész szerkezetet a törzshöz illesztettem, így állítottam be a megfelelő szöget, és így derült ki, mennyit kell ebből a merevítő rúdból levágni, hogy pontosan illeszkedjen. A hiányzó merevítő elemek sokféleképpen pótolhatók, én a munkahelyemen eldobásra ítélt műanyaggal borított kvarckapillárist használtam. A két V alakú függesztő elem eredeti állapotában felhasználható, ez azonban a rakétablokkokról nem mondható el… Megpróbálkoztam az átalakítással, de a végeredmény nem tetszett annyira, hogy tovább próbálkozzam, szóval ha valakinek van ötlete, honnan lehet szép 1:72-es 32 csöves blokkot szerezni, szóljon!

A törzsön érdemes kialakítani legalább a vészkijárat körvonalát, ami a tehertér jobb első ablakát foglalja magába, a másodpilóta oldalablaka mögött lévő három szellőzőnyílást, valamint a kabin tetején lévő ajtót. Én ezekhez egyszerű írásvetítő fóliát használtam. Vékony drót és hengeres öntőkeretből vágott műanyag lapka felhasználásával visszapillantók is készültek, valamint egy régi készlet hasonló darabját méretre szabva pótoltam a pilóta oldalablaka alatti vizuális jegesedésjelzőt. A törzs alja semennyire sincs kidolgozva – én feljavításképpen a középvonalon lévő „göböket” pótoltam (őszintén szólva nem tudom mik azok), ezen kívül valamelyik régi készlet megmaradt alkatrészei közül előkerült egy lámpa, amelyet mintha csak a Mi-17 orrfutója mellé találtak volna ki. Az orrfutó előtti fények imitálása a korábban említett műanyag lapkával történt. A farokra a készletből kerültek fel az antennák, más készlet kimaradt alkatrészeiből meg a helyzetjelző fények. Kisméretű tűzőkapocsból készültek a tehertérajtók fogantyúi, rézdrótból a rotor vezetékei. Végezetül pedig, irattartó sín, kartonpapír és régi alkatrészek egyvelegeként megszületett a csörlő – talán kicsit bumfordi lett, de a hiánya szerintem feltűnőbb volna…

A festés "Az igazi 1 és 2" képek alapján készült ecsettel (szegény ember vízzel főz… :) ), matricázáshoz a HAD Mi-8-hoz kiadott termékét használtam (a 7-es a matricaív 4-eséből lett átszabva). A festéssel kapcsolatban jegyezném meg, hogy bár első ránézésre majdnem minden Mi-8 és Mi-17 festése egyformának tűnik, azért nem árt minél több képet beszerezni az elkészíteni kívánt oldalszámú gépről, mert bizony vannak ott különbségek…

Összességében a makett megépítése igazi kihívás volt, különösen egy magamfajta amatőr számára. Első rápillantásra a végeredmény talán nem is tűnik olyan rossznak (egy profi makettező persze jóval többet is ki tud hozni a készletből), de alaposabban szemlélve azért messze nem az igazi (amihez persze a makett hiányosságain kívül képességbeli hiányosságaim is hozzájárultak :) ). Kezdőknek semmiképpen, de haladó amatőröknek, sőt profiknak sem ajánlanám jó szívvel ezt a makettet – Szász Róbert ismertetőjét olvasva a Zvezda Mi-17-esébe érdemesebb befektetni mind a pénzt (kiegészítők), mind az energiát.
Az igazi 1
Az igazi 1
Az igazi 2
Az igazi 2
001
001
002
002
003
003
004
004
005
005
006
006
009
009
008
008
009
009
2008.06.30.
Utolsó módosítás: 2008.07.07.
istvan.bacsi, Debrecen
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
trooper
2008.07.11. 09:30:02
Jó cikk lett. Ahhoz képest hogy mennyit szenvedtél vele, prímán sikerült. Nekem is volt egy ilyenem, de félbehagytam, mert az általad felvázolt hibák miatt a gutaütés kerülgetett:)
Ha lehetne egy szerény javaslatom: a hajtóműkiömlő mögötti részt bekoszolhatnád, mert az mindegyik minyó jellegzetessége.
Még egyszer gratula!
trooper
istvan.bacsi
2008.07.11. 09:54:15
Kösz az elismerést trooper! Igen, a végső lakkozás, meg egy kis koszolás még hátra lenne, de még gyűjtöm hozzá
a bátorságot... :)
moki89
2009.01.02. 11:41:35
Hali! Ezt a makettot ecsettel festetted?
istvan.bacsi
2009.01.03. 14:55:19
Üdv! Igen, ecsettel. Már nagyon kéne váltanom, de hát az átkos anyagiak...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció