Mistercraft Bf-109 G-4 nem kis csalással befejezve. Második rész!

Messerschmitt Bf-109 G-6

1:72, Hasegawa No.00916 (1994)
Pintér György - Múzeumi krimik Második rész!

Beletört a bicskám a MisterCraft Bf 109G-4 repülőjébe, aminek története ezen a linken olvasható: https://makettinfo.hu/index.php?jobb=Mistercraft-Bf-109G-4-Hungarian-A.F-befejezetlenul-Elso-resz&&hash= A kudarc amely ért, nem hagyott nyugodni. Folyamatosan kutattam honnan lehetne emberi áron hozzájutni egy Hasegawa 109G –hez, de mindenhol csillagászati áron mérték a japán makettet. Közel másfél év türelmet tanúsítva, végre kicsi pénzért meg tudtam venni itthoni boltból az áhított repülőt. (Mivel alapjaiban ez egy 1976 –es szerszám 1994 –es átdolgozása, így a forma messze volt attól, hogy nagyobb összeget adtam volna érte.) Korábbi cikkemben említettem, hogy a Mistercraft által árult inTech öntvényei igen közeli rokonságban állnak a Hasegawa –ájéval, így a Mistercraft témában a hiányzó képletembe a behelyettesítést a Hasegawa értékével végeztem el.

[B]
Ahhoz hogy a G-6 -ból egy vállalható G-4 –et tudjak kihozni, kb ugyanazokat a változtatásokat kellett megcsináljam, amit a MisterCraft kitnél elkövettem, ezért az építésemet esetenként a MisterCraft készítésével fogom párhuzamba állítani.
Szárazon összepróbáltam a törzsfeleket, és megnyugodtam, hogy a Hasegawa esetében mindkét oldal egyforma hosszú.
[B.1] A felek összeragasztása előtt kifestettem az olajhűtő belsejét, mert később már nem fértem volna hozzá.
[B.2] A padozattal egybeöntött ülést most sem a gyártó által meghatározott pozícióba ragasztottam be, hanem másfél milliméterrel előrébb.
[B.3] Az így keletkező lépcsőt sztirol csíkkal pótoltam fel.
[B.4] Megörültem, hogy van műszerfal elem, méghozzá olyan amire egy célzókészüléket formázó tuskó is rá van fröccsöntve. Műszerek nincsenek rajta, matricát ad rá a gyártó.
[B.5] Az MG 17 –es géppuskákhoz tartozó vályúkat már nem magam formáztam meg mint korábban, hanem inkább egy Az Model készletéből kimaradt elemet használtam fel.

[C]
[C.6] A vízhűtőkből kidaraboltam a vastag osztó elemeket, majd a hűtők belsejét ameddig még hozzáfértem kifestettem.
[C.7] A póttank és a szárnyágyúk rögzítő csapjait levágtam.
[C.8] A futószár bekötési pontjainál, rövidebbre vágtam az anyagot.
[C.9] Ugyanezen műveletnél a futószár aknájának hátulsó iránytöréses vonalát kiegyenesítettem.
[C.10] A futószár aknáját ívesre hajlított sztirol lappal kibéleltem, amelyet sajnos a sok ragasztó szögletes alakúra szívott be.
[C.11] A szárnyban lévő kerék aknák torz formáján is javítottam valamelyest, [C.12] majd körbe is „lemezeltem” őket, amennyire tőlem tellett.
[C.13] Húzott szálból kapott még egy kis részletezést a kerékakna belseje.
[C.14] A G-6 –osok MG 131 kivezetéseire nem volt szükség, azokat feltöltöttem.
[C.15] A hason lévő kopoltyúkat kialakítottam, [C.16] és még jó pár panelosztást is pótoltam.
Az Emil verziókra hajazó hibás aknafedeleket egy Zvezda készlet maradékából helyettesítettem.

[D]
[D.17] Az MG 17 –es fegyverzetre jellemző felső motorburkolati elemet megrövidítettem a kívánt hosszra, és azt ragasztottam fel egy kis sztirol lapos hézagolással.
[D.18] A szívótorok töve a „dudoros” G-6 –hoz igazodó formát mutatja, ezért szigetelőszalag mellett kipótoltam surfacer –rel a hiányzó lemez szakaszt.
[D.19] Az ülés hátfalához a sztirolpótlást hozzáprofiloztam.
[D.20] A trópusi változatok ernyő rögzítési pontjait lecsiszoltam.
[D.21] Levágtam a keretantenna tövét.
[D.22] Ledaraboltam a nagyobb olajszivattyú pukliját is.
[D.23] Fedéllel és csattal részleteztem a fülke hátfalát, [D.24] valamint egy kallódó állító kerék is bekerült a kabin bal oldalfalára.
[D.25] Az elektromos és levegős csatlakozók fedelei nem látszódtak rendesen, így azokat újra karcoltam.
A Mistercraft egyik legnagyobb hibája, hogy az alsó szárnyfél, a törzshöz hatalmas lépcsővel kapcsolódott. A Hasegawa ugyenezen része szinte penge vékonyságú, és hibátlanul egy síkba kerül a törzs aljával. Ugyanezt a tökéletes illeszkedést tapasztaltam az egész repülő összeállításánál.
[D.26] A farokfutó fészkét most is kimartam. A „burkolatlan tővel” bíró farokfutót viszont nem készítettem el megint, inkább a MisterCraft építésből átemeltem.
Nem vacakoltam a vízszintes vezérsík alakjának a javításával, egy Zvezda készletből maradt darabbal helyettesítettem azt.

[E]
[E.27] Alapozás után, fehérrel előkészítettem a nemzeti, és a hadműveleti jelzések helyét, majd felfújtam rájuk a sárga és a lobogónk piros valamint zöld színeit is.
[E.28] RLM66 színt kapott a fülke.
A műszerfal matricából a műszerfal elemre öntött célzókészülék helyét ki kellett darabolnom, hogy ne kelljen a Revi -re felgyűrnöm a fóliát. Maga a matrica részletezése meglehetősen spártai.
[E.29] Mivel a kabintetőt most is zárt állapotban akartam feltenni, így most sem éreztem szükségesnek rengeteg alkatrésszel telezsúfolni a fülkét. A kontrasztosabb elemek sorában elsőként az általam gyártott sárga üzemanyag csövet ragasztottam a fülke oldalába.
[E.30] Eduard 73034 készletből kapott bekötőhevedereket az ülés, bár erős hajlításnál azért itt-ott lepattogott róluk a festék.
A plexi a Mistercraft elvileg azonos eleméhez képest mérföldekkel jobb. A mérete valóban akkora amekkora kell, a bordázat is kb a helyén, és az áttetszősége is példás.
[E.31] Kései rövidebb antennaárbóc helyett, egy korai hosszabbat gyártottam, ezt rögzítettem a plexi végére.
[E.32] A plexire az Eduard CX022 maszkját ragasztottam, amit kívülről RLM66 –al festettem le
[E.33] A műszerfalra öntött célzókészülék túlságosan alacsonyan volt, ezért én a QuickBoost QB72064 célzókészülékével egészítettem ki a gyári megoldást. Fényes lakkal a szélvédőre alá ragasztottam a QuicBoost termékét, utólag konstatálva kissé magasabbra a szükségestől.
Még az alapszínek felvitele előtt lakkal ragasztottam a plexit a kabinra.

[F]
A kamuflázshoz a Gunze RLM sorából a 74, 75, 76 színeket használtam. Fontos megjegyeznem, hogy a konkrét V.7+51 gépről nem állt rendelkezésemre kép! Az archív képeket nézegetve a magyar gyártású gépeken az egyes színek határát nem éles vonalként azonosítottam, így a mintát a szárny tetején nem maszkolással, hanem szabadkézzel fújtam meg. A törzs oldalán Blu Tack kukacot, a szárnytőnél szalagot használtam maszkolásnak.
[F.34] A bal oldali MG 17 géppuska csövet sikeresen ragasztottam be, a szinte alig kiálló jobb oldalival viszont szerencsétlenül jártam. A géppuskavályú töve alulról nyitott, így a cső sajnos beesett a nyíláson, és mivel ragasztós volt, valahol odabenn meg is ragadt szépen. Hogy elkerüljem a további cső beragasztási kudarcokat, a vályú tövében a nyílást feltöltöttem hajlított sztirol lappal. Később megcsiszoltam, majd színre fújtam. Ezután a saját gyártású cső (méginkább csővégződés), már elsőre a helyén maradt.
A matricázás előtt Gunze GX100 fényes lakkal fújtam át a gépet.
Mivel a felhasználni kívánt Mistercraft matrica magyar keresztjeinek fehér részein töredezés volt látható, így nem bíztam abban, hogy szakadozás nélkül tudom majd őket használni. A biztonság kedvért a számokat áthúztam először egy réteg, majd félelmeim okán újabb réteg MicroScale Liquid Decal Film –mel.
[F.35] Hogy minél kevesebb rész tudjon ezüstösen fellevegősödni, körbe levágtam a számokról az átlátszó részeket.
Magukat a felségjelzéseket kinézetük miatt nem kívántam felhasználni. Az SBS 72027 lapjáról a 12,7mm –es szárnykereszteket, a HAD 72107 készletéből a 11,5mm -es törzskereszteket „kölcsönöztem” a repülőmre. Az apróbb jelöléseket a Hasegawa saját matricalapjáról vágtam ki. A magyar gyártású kereszteket hiba nélkül fel tudtam tenni, sajnos az oldalszámokkal már nem boldogultam ilyen könnyen.
[F.36] Feltehetőleg az általam felvitt többszörös lakkréteg, a sok lágyító, és a kis tapadási felület kombinációja miatt a számok felpöndörödtek a felületről. (Az arcomat a tenyerembe temettem.) Volt otthon egy másik Mistercraft dobozom a C-76 jelölésű 109G-2 készlet. Abban van egy pár V.7+58 oldalszám G-4 –hez. Alverzió esetében tévedett ugyan a lengyel gyártó, de nekem ez most pont kapóra jött. A V.7 adta magát hogy jó lehet, míg az 58 –ról ha levágom a 8- ast máris előrébb vagyok. Most nem vágtam körbe és nem lakkoztam a gyári Mistercraft matricát és láss csodát, szépen feszültek a helyükön a V.7 5 részek. A két ’egyes’ számból, már csak az általam „javított” darabok voltak, mint egyetlen lehetőség. Ezeket most lágyító nélkül, de sok matrica rögzítővel, és hosszas hengerléssel, végül fel tudtam dolgozni a görbe felületre.
A matricázást egy újabb réteg Gunze GX100 fényes lakkal zártam le.

Az AK fekete panelező folyadékját hígítottam, majd azzal futtattam be a panelosztásokat, illetve néhány részt is tudatosan összemaszatoltam vele.
A Humbrol Smoke pigment porával (túlzottan) bátran ecseteltem.
Félfényes lakkot mattal keverve, megadtam neki a véglegesnek hitt fényt. A lakk hatására a sok koszolás intenzívebben mutatta meg magát, ezért több helyen az eredeti színekkel vissza kellett fújnom a sárkányt.
A kipufogó kormozódását Gunze Smoke színével fújtam meg.
Az antenna szál az Ammo Mig 0.3 –as kötélzetéből lett felragasztva.

Elvileg ugyanaz a Mistercraft és Hasegawa makettje, valójában ég és föld a különbség a kettő közt. A Hasegawa megépíthető, a Mistercaft szerintem nem. Mint írtam az elején a Hasegawa sem egy tökéletes forma, ha valaki magyar Gustav –ot akar építeni, akkor talál jobb alternatívát, ahhoz vegye meg a Mistercraft –ot a matricája miatt. Pár művelettől eltekintve élveztem a Hasegawa megépítését, most hogy kész lett, egyszerűen csak remek érzés.
A
A
B
B
C
C
D
D
E
E
F
F
G
G
H
H
I
I
J
J
K
K
L
L
M
M
2019.06.02.
pmheros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
rod666
2019.06.11. 13:49:41
Mondjuk a pofám leszakad, hogy a még doboztetőn is ugyanabban a pozícióban van a gép, ugyanazzal a lajstrommal...
pmheros
2019.06.11. 15:33:57
A kezdőkép saját, szerkesztett. A Hasegawa eredeti doboza így néz ki: http://www.scalemates.com/products/img/1/9/6/154196-11185-59-pristine.jpg. Ahogy a cím is mutatja, ez még a Mistercraft projektem befejezése, a kezdőkép is csak a két cikk szoros kapcsolatára hivatott felhívni a figyelmet. Igyekeztem úgy megjelentetni, hogy a főoldalon egymás mellé kerüljön a kudarc, és a megoldása.

Üdv.: pmheros
rod666
2019.06.12. 08:42:33
Ebben az esetben meg gratula az ötletért és a kivitelezésért!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció