Molotov-féle koktélbár - Budapest 1956

BTR-152 V1

1:72, MAC
Pintér György - Múzeumi krimik A mindent leromboló harckocsi előre tör a lerombolt utca romjai között. Aztán valahonnan, egy faltöredék mögül lövedék süvít és a páncélos "orrán-száján" füst és lángok csapnak ki.

Az ilyen jelenetek elkerülésére a gyalogságot harckocsideszantként felültették a járműre, ahonnan aztán leugrálva beronthattak az adott romok közé és még idejekorán kipiszkálhatták búvóhelyéről a páncélgránátost, vagy a panzerfaustos legénykét. Más helyeken láncos, vagy éppen féllánctalpas járművek szállították a gyalogos egységet, így tartva a tempót a tankokkal. Persze szállíthatnák teherautóval is - lásd gépkocsizó lövészek - de azok "puhatestűek" lévén nem alkalmasak a harci környezetben való furikázásra.

Ezek, illetve az ebből kifejlesztett speciális harcjárművek a pszh, vagyis a páncélozott harcjárművek kategóriáját alakították ki. Ugyanez nagy betűkkel (PSZH) egy magyar gyártmányú harci jármű elnevezése is volt.

A BTR-152-t a Nagy Testvér 1950-re fejlesztette ki. Maga a szerkezet egy teherautó, jelesül a ZiSZ-151-es alvázára került. A felépítmény megdöntött páncéllemezekből állt. Ezek a frontoldalon 15, a több részen 9, a hason mindössze 4 milliméter vastagok voltak. Azaz jó esetben a kézifegyverek tüze ellen védhették a benne ülőket. Önvédelemre egyetlen géppuska szolgált, illetve az oldallemezen kialakított lőréseken a "tisztelt utasok" is kivehették a részüket a buliból. Itt vagy buszok mintájára egymás mögötti üléseken, vagy hosszában elhelyezett padokon ülhettek a lövészek.

A jármű leginkább sebezhető pontja a teteje lett volna, ha van. De nem volt! És itt jön a képbe az egykori szovjet külügyi népbiztos, bizonyos Vjacseszlav Mihajovics Molotov neve. A róla elnevezett "koktél" előbb a spanyol polgárháborúban került bevetésre, majd a szovjet-finn téli háborúban kapta a megtisztelő nevet. A történet szerint ő volt az, aki egy beszédében azt állította, hogy az általuk a finnek ellen bevetett RRAB-3 kazettás gyújtóbombák valójában élelmiszerkosarak, amiket az emberbarátságáról messze földön híres Szovjet Légierő az éhező finn lakosság megsegítésére dobál le. Ezeket nevezték a finnek "Molotov kenyérkosarának".

Ha már orosz kenyér, akkor legyen hozzá megfelelő ital is! Így a finnek állami szeszgyára ráállt a félliteres, kezdetben benzin-alkohol tartamú (pirtu), később némi gázolajjal "ízesített" "koktél", hivatalos finn nevén Polltopullo nagyüzemi gyártására. Az ő adataik szerint ezt a nagyjából félmilliós mennyiségben készített cuccot a finn Korian helyőrségben szolgáló, bizonyos Kuittinen nevű százados találta fel ebben a formájában. Az eredeti, két gyújtópálcás példányokból kevés maradt, egy az Altia Rajamäki alkoholmúzeumában látható.

Hogy hogy jön ez a koktél a BTR-152-höz? Egyszerű! A legkomolyabb és nagyon hatásos ellenfele lett 1956 véres őszén, a budapesti utcákon. A felülről behajított koktél lángba borította a jármű belsejét.
Nos, egy ilyen mozgásképtelenné tett és felgyújtott BTR makettjét akartam elkészíteni. Amúgy a legyártott 15 ezer darab eléggé népszerű volt. Szíriától a KNDK-n át az afrikai csataterekig mindenhol megfordult. Volt nálunk, a Magyar Néphadseregben is 160 darab.

Maga a készlet egy börzén került hozzám, némi szépséghibával. A két öntőkeretből egy hiányzott: a műszerfalat, kormánykereket, gallytörőket tartalmazó. Volt viszont itthon egy soha-meg-nem-épített ZiSZ teherautó, aminek volt egy pontosan ilyen kerete. Plusz, a kapott hét kerékből kettő volt a menetirány szerinti bal oldalhoz illő bordázatú, így a hiányzót szintén innen nyertem ki, hasonlóképpen a kapott két fémrud mellé egy harmadikat, hiszen ennyi tengelye volt ennek a járműnek. (Igaz, hogy az BTR-készlet MAC, a ZiSZ pedig Omega-K de ezen kívül sem a kivitelezésben, sem a minőségben a világon semmi különbség nincs a kettő között. Csereszabatosak az azonos alkatrészek.) A gallytörő alakján változtatnom kellett. Szóval csak összeállt a dolog.

Az összeszerelés előtt levágtam a két első kerékből és tömítőanyagból alakítottam ki az eldeformálódott részeket. Figyelnem kellett a kerekek profiljainak helyes beállítására.

Forrás



https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001159984.html
https://telex.hu/eszkombajn/2023/03/24/ki-talalta-fel-a-molotov-koktelt
https://elfnet.hu/haditechnika/pancelautok/btr152.php
A dobozfedélrajz
A dobozfedélrajz
Az eredeti koktélos üveg a finn múzeumban
Az eredeti koktélos üveg a finn múzeumban
A kardánok, tengelyek, egy híján és a kerekek.
A kardánok, tengelyek, egy híján és a kerekek.
alkatrészek
alkatrészek
A testet egyben kapjuk, pedig volna kinyitni való.
A testet egyben kapjuk, pedig volna kinyitni való.
matricalap
matricalap
Útmutató2
Útmutató2
Útmutató1
Útmutató1
égésnyomokkal 1
égésnyomokkal 1
égésnyomokkal 2
égésnyomokkal 2
utca alapon 1
utca alapon 1
utca alapon 2
utca alapon 2
2024.11.15.
Utolsó módosítás: 2024.11.27.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció