Mule in vietnam
1:35
A M274-t hivatalosan az Army Mule-ként, vagy Mechanical Mule-ként ismerik. A prototípusokat 1953-ban építették az US Army-val kötött fejlesztési megállapodás alapján a Willys Motors Inc. üzemében. Az M274 Mule-t 1956-ban mutatták be. Ezzel a típussal kívánták leváltani az 1/4 tonnás teherautókat (Jeepek) és a 3/4 tonnás típusokat is (Weapons Carrier Series és M37 sorozatok).

A járművek használata a HMMWV sorozat bemutatásával az 1980-as években szűnt meg. A HMMWV sorozat viszont a 3/4 tonnás szerepkörben nem vált be, így létre kellett hozni az M-Gatort. Ami a John Deere Gator járművének katonai változata. Az alapjárműből gyalogsági lőszer-, személy- és fegyverszállító járművet fejlesztettek ki.

A fejlesztett változatokat 1957-ben vette át az US Army és a Marines, asználta a US Navy és korlátozottan a US Air Force is. A járművet a légiszállítású és gyalogsági zászlóaljak kapták. A járműveket használták a vietnami konfliktusban és más amerikai hadműveletekben egészen az 1980-as évekig.

Az M274 Mule egy négykerék meghajtású, benzinüzemű motorral üzemelő szállító jármű. Teherbírása 1/2 metrikus tonna. A jármű vezetőjének nyújtott védelme viszonylag jelentéktelen volt, gyakorlatilag az esetleges ütközések, felverődések ellen védett az elöl elhelyezett terelőrács.

A fegyverhordozó járműnek létezett az M60-as 7,62 mm-es géppuskát, az M2HB 0.50-es géppuskát, illetve a 106 mm-es hátrasiklás nélküli ágyút hordozó változata.

Az alap M274 és az M274A1 változat négyhengeres léghűtésű A04-53 típusú Willys gyártású benzinüzemű boxermotort, az M274 A2 változattól a végső A5 változatig viszont A0-42 tipusú Continental-Hercules gyártású kéthengeres léghűtésű motort kapott. Az utóbbi típus katonai szabványmotor volt. A motorok a jármű hátsó részére voltak építve, a plató alá.

Mindegyik változatnak háromsebességes nem szinkronizált kézi váltója volt. Az A5 változat kivételével négykerék kormányzásúak voltak. A plató az A4 változatig magnéziumból, az A5 változatnál alumíniumból készült.

A platón körben egy alacsony korlátot helyeztek el, lehajtható kivitelben. Az ülés két pozícióban volt állítható, illetve lehajtható volt a légi szállításhoz. A kormányoszlop szintén kiakasztható volt.
Terepen 1000 font (kb. 500 kg) terhet tudott szállítani. Az A1 változattól vonófejet kapott. A járművet a karbantartás, javítás során az oldalára lehetett fordítani.

Az A5 változat elektromos indítómotort kapott. A járművek minden terepen, minden időjárásban működtek, előkészítés nélkül 0,5 méteres vízen tudtak átgázolni. A mindössze 430 kg tömegű jármű az egyik kerekét ért lövés esetén is működőképes maradt.

Az M274 változatból 1956 és 1960 között 2452 db, míg az A1 változatból 1962 és 1964 között 1905 db épült a Willys Motors Inc. üzemében. Az A3 az alapváltozat, az A4 az A1 változat átmotorizált változata.

Az A5 változatból a Baifield Industrie 1965 és 1969 között 2400 darabot, a Brunswick Corp. 1968 és 1970 között 874 darabot gyártott. Az összesen legyártott 11240 darabból 500 veszett oda Vietnamban. Ez a hihetetlenül tartós és hasznos katonai jármű ma népszerű a gyűjtők körében.

A makett

Ezt a furcsa katonai targoncát a Dragon öntötte sztirolba. Az illeszkedések jónak mondhatók. Néhány helyen, főleg a rácsszerkezeteknél sorja, illetve az öntőformák illeszkedési hibájából adódó alakhibák találhatók. A motorvédő rácsot le is cseréltem saját készítésű változatra. A vezető lábát védő kereten, fotók alapján látható dróthálót fotómaratott hálóból készítettem el.

A festéshez ajánlott sötétzöldet túl sötétnek találtam, így olive green-t és dark green-t kevertem össze. Mindenki döntse el, hogy sötétített olívzöld, vagy világosított sötétzöld-e a jármű színe. Matricát nem ad a gyártó, de nem is nagyon volt rajta felirat, így ez nem nagy hiba.

A figurák illeszkedése viszont valahol a rossz, és a katasztrófa között van. A vezető törzsének és altestének összeillesztése még elmegy, de a karoké nagyon rossz. Néhol 1 mm-es rést kell eltüntetni. Ez természetesen a ruha ráncosodását is érinti... A tömítésre a sokszor szídott Neoflexet és pillanatragasztó meg dentakril kombinációt használtam.

XF-2 fehér alapozás után az illesztési hibák és a megmaradt sorják láthatóvá váltak. Ezek kijavítása után készült a festés. A ruházathoz a Dragon a Gunze 303-as zöldjét ajánlja. Ez szerintem jól visszaadja az olívzöld színt. A testfelületekhez a Humbrol flesh színét használtam - a vezetőt kivéve, ahol Pannoncolor égetett sienna színét alkalmaztam.

Mivel a harctéren ritka a nem dohányos katona (az ateistával együtt), így a sisakra készült egy heveder, amibe házilag készült cigarettás doboz került, a változatosság miatt kétféle.

A felszerelésekhez vegyesen Tamiya olívzöld és Gunze 303-at használtam. A fejadagos dobozok a Plusmodel, a hátizsákok a CMK termékei. A hevederek aluszalagból készültek, Tamiya dark yellow színezéssel. Az alap kerete vékony, 1 mm-es furnérból készült, 1 mm-es papír aljazással. Lakkozás után gipsz került bele, egyszerűen kanállal púposan rakva. Némi víz rácsepegtetése után ki is alakult a felület. A még nedves felületre pigmentpor került (a festékboltokban porfesték néven beszerezhető). A kész felületre matt lakk került. A fa szirti ternye elvirágzott virágzatából, a gyökerek napraforgó gyökeréből készültek.

Forrás: http://www.m274armymules.com
mule
mule
mule1
mule1
mule2
mule2
mule3
mule3
mule4
mule4
2009.09.09.
lucky
Pelikán Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
magyarzoli1@vipmail.hu
2009.09.10. 08:59:20
Szia!
Szép dioráma,tettszik!De egy kis kötözködést engedj meg nekem! A kannákat kicsivel leharcoltabbá tettem volna, mert mint köztudott a katonák nemmmm nagyon vigyáznak a kincstári holmira azért imitt amott lapattan a festék ill.horpad is. A Jármü ugyszintén koppan ütközik stb. De mind ezek mellett tettszik és szép munka.Üdv Tigris6
magyarzoli1@vipmail.hu
2009.09.10. 09:01:19
Ui: Kicsit lehetnek a katonák koszosabbak. PL bakancs
lucky
2009.09.10. 09:32:57
Szia!
A kannák itt még vadiújak..:)A bakkancs az igaz,de ezen még lehet változtatni...
lucky
2009.09.10. 09:35:09
ja és a sár eltakarja a horpadásokat :)
A kopások viszont ennél a járműnél nem igazán rozsdásak, mert az alu és a magnézium nem fog a klasszikus módon rozsdásodni.
magyarzoli1@vipmail.hu
2009.09.11. 09:42:38
Szia Iucky!
Egy szóval sem mondtam hogy rozsdás legyen , azt mondtam KOPOTT merta festék lepattogzik az ötődésre, De még mindig teccik, Üdv
lucky
2009.09.11. 17:11:49
Nem fogsz ki rajtam.:)
A technika is frissen érkezett.
Ráadásul ezek a népek a szokottnál gondosabbak.:))
Köszi a méltatást.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció