Pintér György - Múzeumi krimik
Ezt a repülőt aligha kell bárkinek is bemutatni. Aki járt már sportrepülőtéren, az biztosan találkozott már ezzel a szépvonalú kis repülőgéppel. Magyarországon a 60-as évek eleje óta repülik a típust és különféle változatait. Eredetileg alapfokú kiképzőgépnek készült, de egész jól lehetett műrepülni is vele, olyannyira, hogy Tóth József 1962-ben VB-t is nyert vele. Később, ahogy erősödött a műrepülő mezőny, a megmaradt példányokat ismét eredeti funkciójukra, kiképzésre használták.
Gyerekkoromban gyakran álmodoztam róla, hogy tök jó lenne, ha kiadná a KP a Trénert. Elvégre "házon belül" megoldható lenne. Ahogy megláttam a makett dobozát, máris megvalósulva láttam az álmot: igaz, nem KP, de a doboz stílusa egyértelműen "kápés". Két képet is csináltam róla, hogy jobban látsszon. :)
A dobozt kibontva egy leragasztott, de visszazárható fóliatasak pottyant az ölembe. A tasakban találunk egy szürke öntőkeretet a fröccsöntött alkatrészeknek, egy kisebb zacskót a műgyanta motyóknak és egy másikat a maratott lapnak. Ezeken kívül már csak a matricalap és az összeállítási útmutató van a tasakban. Illetve mégsem, mert a (két) húzott kabintető is a készlethez tartozik.
A makett felülete vésett panelvonalakkal rendelkezik, de enyhén mattított felületű. A törzsfelek belső oldalán találunk némi részletet is, a kabinpadlót és az üléseket műgyantából kapjuk. A hevedereket a maratott lemezen találjuk. A műszerfalak a makett legszebb részei, ezeket a szokásos gyanta-film-maratás szendvics alkotja. Itt kell megemlítenem, hogy a makett tervezői nem foglalkoztak olyan kicsinységekkel, mint pl. illesztőcsapok: ezekből egyet sem találunk a maketten. Megjegyzem, legalább a futóművek illesztését megkönnyíthették volna ezekkel a kis semmiségekkel.
A motort (pontosabban: a motorburkolatot) egy darabból öntötték műgyantából. Az öntés minősége gyenge közepes, kicsit sorjásak a kipufogók. Ami nagyobb baj, hogy a motor elején lévő jellegzetes szellőzőtorok csak egy gödör. Ez nem túl élethű. Jó hír viszont, hogy kétféle légcsavar is van a készletben, egy hagyományos falégcsavar és egy állandó fordulatú fémlégcsavar is. Ez (és a kétpéldányos kabintető) nekem külön öröm, mert a segítségükkel meg tudom építeni a roncsként vásárolt Z-226-osomat is. :) Az alkatrészek illeszkedéséről egyelőre nem tudok érdemben nyilatkozni, azt majd később.
A matrica szép nyomású, vékony fóliájú, de a két "Tréner Master" feliratot leszámítva megy a tartalékok közé. Egyébként egy cseh, egy német, egy angol és egy finn gép jelzéseit, díszítéseit tartalmazza.
Mindent összevetve, valóságos kis gyöngyszem építhető a dobozból, a magyar gépek kedvelőinek pedig egyszerűen kihagyhatatlan készlet. Főleg, ha lenne hozzá magyar matrica is. :)
Ez a cikk nem jöhetett volna létre Tóth Zoli (Z63) nélkül, akitől a makettet vettem. :)